Kat gromt bij spelen, help?

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Litheen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2011 20:21

Kat gromt bij spelen, help?

Bericht door Litheen »

Ik heb twee katten. Een van een jaar of twee, de ander iets meer dan een jaar oud nu.

Sinds ik die jongste kat erbij heb (Dascarmat, of Dasca in het kort) is spelen met de oudste kat (Sevishtra oftwel Sevi) wat lastig. Sevi wil wel, maar iedere keer als ik met een speelhengel begin te spelen dan komt Dasca aangestuiterd en die is ZO enthousiast en aanwezig dat Sevi vaak afdruipt of op een kleine afstand gaat zitten kijken, maar niet meer mee doet. Hierdoor wordt het ook steeds lastiger om met Sevi te spelen, omdat hij bij voorbaat nu nog maar moeilijk enthousiast wordt.
Ik vind dit een beetje sneu voor Sevi, maar weet niet of ik dit echt zielig moet vinden, of dat het Sevi gewoon niet zo veel meer boeit en hij het wel prima vind zo.
Vaak speel ik wel 'stiekem' een beetje met Sevi als Dasca ergens in een andere kamer ligt, maar ik vind het wel zonde dat ze niet samen met een speeltje kunnen spelen. Stoeien doen ze wel leuk samen. Maar goed, dat is niet de reden waarom ik post (alhoewel advies hierover ook altijd welkom is).

Het probleem ligt bij Dascarmat:
Dasca is HEEL enthousiast met speelhengels. Het enige probleem is dat zodra hij de 'prooi' te pakken heeft in zijn bek, dan weigert hij los te laten en verandert hij in een klein duiveltje. Grommen, blazen, oren plat op de kop en proberen de hengel uit mijn handen te trekken (hij haalt in ieder geval niet uit met zijn nagels dus écht agressief wordt hij niet).
Als ik de hengel dan loslaat (ook al vaker gedaan om te kijken wat hij dan doet) dan gaat hij ervandoor met het hele ding, zoekt zich een rustig plekje op en probeert dan zijn 'prooi' te verscheuren (dus het speeltje aan het uiteinde van de hengel/stok). Hij sloopt me dus het speelgoed als ik hem zijn gang laat gaan. Nu vind ik dat met van die losse speelgoedmuisjes e.d. niet erg, maar ik wil niet dat hij me die hengels kapot maakt :S
De enige manier die ik heb om te zorgen dat Dasca het speelgoed weer loslaat is om hem te sprietsen met de plantenspuit. Maar dat vind ik maar niets, want zo krijgt hij heel tegenstrijdige signalen. Ik wil niet dat hij spelen met de 'straf' van de plantenspuit gaat verbinden.
Ik heb ook al geprobeerd om consequent het 'speelkwartier' te stoppen en het speelgoed weg te leggen als hij weer zo bezitterig wordt, maar dat werkt ook niet echt lijkt het (ik weet ook niet of een kat die actie en het gevolg ervan met elkaar kan verbinden).

Ik weet dus niet zo goed hoe ik nu een beetje leuk met Dasca kan spelen, of hoe ik hem kan afleren zo te grommen. Heeft iemand hier advies of tips voor?

Verder zijn ze allebei onzettend lieve katten, niet agressief, nog nooit uitgehaald naar iemand of iemand aangevallen, blazen alleen als ze geschrokken zijn van iets (en dan nog zelden). Allebei ontzettend zachtaardig. (ze zijn ook beide gecastreerd, mocht dat van relevantie zijn op hun gedrag)
Laatst gewijzigd door Litheen op 14 aug 2013 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat gromt bij spelen, help?

Bericht door Kattebeest »

Klinkt als gezond jachtinstinct.
Als hij verder niet agressief is naar jou of naar anderen toe is dat toch niet zo'n probleem? Lijkt me dat je een pittig mannetje in huis hebt.

Hier werden in het verleden hele muizen en vogels buiten verslonden, op dezelfde manier. Alles werd opgegeten, met haar en veren en al (wild-barfen ;-)).
Zonder grommen of blazen, dat moet ik er wel bij zeggen. Maar wel met één oog en één oor voortdurend bezig de omgeving in de gaten te houden. En snel verorberen, want hoe sneller hoe minder kans op belagers die de buit af willen pakken.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Litheen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2011 20:21

Re: Kat gromt bij spelen, help?

Bericht door Litheen »

Maar zo kan ik niet met hem spelen zonder dat na 2 of 3 keer spel de hengel compleet gesloopt is :(
Moet ik hem dan aan de haal laten gaan met de hele speelhengel, en dan maar toekijken hoe hij het speelgoed sloopt? :s

Daarbij , als het nu echt een eetbaar iets was... maar het lijkt me niet gezond als hij speelgoed gaat opvreten
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Kat gromt bij spelen, help?

Bericht door Kattebeest »

Ja, die hengel. Was ik even vergeten.
Lange dikke veter voor in de plaats? Touw? Lang touw of veter aan de hengel vastmaken?

Kas gaat binnen ook graag met zijn alternatieve prooi aan de haal. Na even spelen gun ik hem het binnenhalen van de prooi, goed voor zijn zelfvertrouwen. Daarom heb ik nooit met een hengel gespeeld, altijd een veter met daar iets aan, of soms zelfs een kale veter. Met een hengel aan de wandel gaan is indd niet zo'n goed idee.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat gromt bij spelen, help?

Bericht door eveline1982 »

Misschien kan je een lang flos-touw halen voor honden? Dat is flink stevig en als ze het materiaal binnen krijgen ook niet zo ramp, poepen ze wel weer uit. Dat hij gromt en ermee aan de haal wil is redelijk normaal gedrag, de ene kat zijn jachtinstinct is beter ontwikkeld dan de andere kat. Dit zal misschien met de jaren minder worden, maar nu is het niet af te leren.

Zou een doolhof waar snoepjes in liggen niet fijn voor hem zijn? Dan moet ie flink zijn koppie gebruiken om snoepjes te kunnen krijgen, en word hij ook gestimuleerd in zijn instinct :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat gromt bij spelen, help?

Bericht door Dinky »

Het klinkt inderdaad als jachtgedrag (onze poes wil ook wel grommen wanneer je bij haar vleesmaaltijd in de buurt wilt komen terwijl ze aan het eten is).

Onze vorige poes vond het helemaal geweldig om achter een simpel sisaltouwtje aan te rennen (eerst hadden we er een muisje aan geknoopt wat wel oke was maar zonder muisje was het touw vele malen leuker...). Wellicht dat je zoiets kan proberen. Soms hoeven speeltjes niet duur te zijn wanneer je creatief bent ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat gromt bij spelen, help?

Bericht door Adriana »

eveline1982 schreef:Dat is flink stevig en als ze het materiaal binnen krijgen ook niet zo ramp, poepen ze wel weer uit.
nou :???: :icon_shifty: .... liever toch maar niet doen hoor
........ en dat uit poepen, daar heb je geen garantie op.
lange draden willen nog wel eens om de darmen gaan zitten en dan afknellen en een darmoperatie is niet zo jofel (en duur...)

dikke leren veters zijn ideaal (schoenmaker..) en je kunt aan het uiteinde een knoop leggen.
wat ik ook nog wel eens doe is een paar stevige verse veren (eend duif meeuw) verzamelen,
paar nachtjes diepvries en dan aan het uiteinde van die veter knopen.. gratis en dolle pret!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat gromt bij spelen, help?

Bericht door nellebel »

wat maakt ze dan kapot? hier guusje idem dito. maar zodra die aan die hengel trekt en als een kangoeroe tegen het speeltje aan de hengel (in houdgreep) begint te trappen laat ik de hengel los. zij rent ervandoor met het ding en gaat ergens rustig verder met het ding slachten. de hengels bij ons gaan niet kapot. als het speeltje echt kapot gevreten is bind ik er een nieuw speeltje aan. maar dat gebeurt niet snel, want omdat het speeltje niet meer beweegt is de lol er zo vanaf.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat gromt bij spelen, help?

Bericht door eveline1982 »

Daar had ik eigenlijk nog niet bij stil gestaan, heb er hier ook een aantal liggen voor de honden en de katten spelen er ook wel is mee....Toch maar even opletten!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Litheen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2011 20:21

Re: Kat gromt bij spelen, help?

Bericht door Litheen »

het gaat met name om deze twee speeltjes die ik heb
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... veer/51790
en http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... els/114919
Bij beide speeltjes, zodra het het uitende heeft (de veren, of de rolletjes karton) laat hij niet meer los, gaat grommen, blazen en probeert het me uit de handen te trekken. Als ik dan loslaat gaat hij grommend onder de krabpaal zitten met het hele ding begint hij te kauwen en trekken met zijn tanden aan de veren en de kartonnetjes. Het verlies in ieder geval niet zijn interesse als ik het loslaat.
Maar beide speeltjes (met name die met het ijzerdraad) vind ik niet echt geschikt om eens lekker uit elkaar te scheuren en op te eten.

Veren heb ik ook, heb een oude speelhengel het touw ervan af gehaald en er een struisvogel veer aan gebonden. Vinden ze ook geweldig maar wederom hetzelfde probleem dat Dasca lelijk gaat doen zodra hij de veer gevangen heeft. (en ik was bang dat als ze de veren echt gaan opeten dat dat misschien kwaad kon? Als dat niet zo is dan kan ik daar ook wel wat meer mee.)

Ik kan op zich wel eens proberen met zo'n veter en wat van die simpele muisjes maar ik denk dat die Dasca minder boeien. En vind het daarbij ook gewoon frustrerend dat ik niet 'gewoon' met hem kan spelen maar dat hij 2 twee minuten spelen het ding weet te vangen en dan lelijk zit te doen met zijn 'prooi'. Klinkt flauw maar zo is het voor mij ook niet echt leuk om met hem te spelen als ik er uiteindelijk een grommend duiveltje voor terug krijg :c
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat gromt bij spelen, help?

Bericht door eveline1982 »

Maar waarom probeer je hem niet geestelijk meer uit te dagen? Misschien dat hij juist gaat slopen van verveling. Als hij zo een jachtinstinct heeft zal hij makkelijk uit te dagen zijn en er is zoveel leuk speelgoed voor katten :) kijk maar even naar bijv deze link: http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... kspeelgoed . Ik heb zelf de cat activitie fun board van een lieve vriendin van dit forum gekregen, de katten hier zijn er gek op :) . Deze heb ik ook staan en dat vinden ze prachtig! http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... jen/321534 .

Ik zou echt hem gaan uitdagen, wedden dat hij steeds rustiger word in zijn spel :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
thian

Re: Kat gromt bij spelen, help?

Bericht door thian »

dit is leer dat zou ik eerder uitkiezen omdat dat lekker stevig is
en minder gauw stuk gaat
hij moet zich ook uitleven

http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... els/293378

en deze staat op mijn verlanglijstje
niet omdat ik hem zo leuk vind maar ik weet dat mijn kitten er als gekken achteraan gaan
en binnen kitten moet je stimuleren, die komen het een en ander te kort

http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... eer/293440

verder speeltjes waar iets van een snoepje in kan, bal er zijn zoveel varianten die goed zijn
en dat kan ook met fantasie, een doosje met een sterk ruikend snoepje er in
zodat hij ook werkelijk een prooi heeft en voldaan is?
is dat een idee?
een kat is nou eenmaal naast dat zo lieve beestje als ie slaapt
en een goeie bui heft ook een vervent jager met klauwen en een paar scherpe tanden
ik vind de bovenstaande speeltjes ook erg leuk
Gebruikersavatar
Litheen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2011 20:21

Re: Kat gromt bij spelen, help?

Bericht door Litheen »

Het funboard heb ik al en meerdere andere speelgoed dingen waar snoepjes in kunnen en waar ze moeite voor moeten doen
(funboard http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... oed/115002, labyrint-toren http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... oed/239103 , de pipolino http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... oed/170191 en Turn around http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... oed/190117 en dan nog een snoepjesbal die ik ooit van iemand gekregen heb van de whiskas, snoepje erin en dan moeten ze het rollen totdat het eruit valt)

En die andere hengels blijft hetzelfde probleem dat zodra hij het speelgoed heeft gevangen er geen land meer mee te bezeilen is, dus veel uitdaging komt er dan ook niet meer van :s

Maar goed, ik zal eens gaan nadenken over hoe ik hem meer kan uitdagen dan en beter kan voldoen aan zijn jachtinstinct, kijken of dat helpt.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kat gromt bij spelen, help?

Bericht door Ikey »

Misschien heeft hij ook wel gewoon behoefte om een prooi te verscheuren. Je zou kunnen proberen hem eens een eendagskuiken te geven. Dat kan hij dan met huid en haar veilig verscheuren. En wie weet wordt het dan vanzelf minder als je met hem speelt.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Litheen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2011 20:21

Re: Kat gromt bij spelen, help?

Bericht door Litheen »

Oh daar had ik nog niet aan gedacht. Ze krijgen wel geregeld een blokje rauwe kip, maar dat is niet zoveel scheuren, meer kauwen. Die eendagskuikens, koop je die in de dierenwinkel gewoon? (vriezer spul toch?)

En is dat niet ehr.. heel rommelig? Of valt dat mee? Ik ben niet zo'n held met dat soort dingen, maar vind het wel het overwegen waard. Denk dat ze daar allebei wel van zouden genieten.

edit: ik was even rond aan het kijken op een BARF forum, omdat die ook eendagskuikens gebruiken, en zag iets staan over muizen. Zou dat ook een optie zijn lijkt me? (afhankelijk wat de dierenwinkel ook precies heeft. Uit de diepvries wel te verstaan.. geen levende)
Plaats reactie