kitten zoekt tepel?

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
kyonah
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2013 10:06

kitten zoekt tepel?

Bericht door kyonah »

hallo allemaal!

sinds 31 mei hebben wij 2 heilige birmaan kittens ze waren toen 15 weken oud.
vandaag zijn ze 18 weken oud. nou heb ik een probleem en ik weet maar niet hoe ik er vanaf kom, namelijk onze kittens zoeken steeds bij ons de tepel vooral bij mij. ze likken eerst bijv. mijn hand en daarna proberen ze heel ruig je 'tepel' te pakken. is dit normaal gedrag? onze kater is op goed gewicht maar de poes is ietsjes aan de dunne kant ze krijgen 2 x per dag porta ( vlees of vis ) en bambix met geitenmelk en mouse. zou zij dan toch nog voeding tekort krijgen?
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen !!

groetjes!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kitten zoekt tepel?

Bericht door Dinky »

bambix met geitenmelk en mousse? Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Ze zijn op een leeftijd dat ze gewoon brokjes zouden moeten eten en hoeven geen melk meer te hebben?
Heb namelijk nog nooit gehoord van de combi bambix met geitenmelk en mousse. Wat is het idee hierachter?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: kitten zoekt tepel?

Bericht door Brittenbolletje »

Ik zou acuut op houden met bambix dat is dus erg slecht voor een kat.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kitten zoekt tepel?

Bericht door eveline1982 »

Ze hebben helemaal geen melk van wat voor soort dan ook meer nodig. Sommige kittens/katten blijven dit doen, het voelt veilig voor ze. Als je het niet prettig vind, iedere keer als ze proberen te sabbelen, je hand weg halen. Maar dan is er wel een kans dat ze op je kussens of kleding dit gaan doen. Als de poes nog iets te mager is, vaker per dag voeren met zachtvoer (ca 3 a 4 keer), en onbeperkt brokjes.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
kyonah
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2013 10:06

Re: kitten zoekt tepel?

Bericht door kyonah »

Dinky schreef:bambix met geitenmelk en mousse? Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Ze zijn op een leeftijd dat ze gewoon brokjes zouden moeten eten en hoeven geen melk meer te hebben?
Heb namelijk nog nooit gehoord van de combi bambix met geitenmelk en mousse. Wat is het idee hierachter?
er werd ons verteld geitenmelk te geven en daar bijin bambix of terwijl pap. en daarnaast geven wij ze ook mouse. alleen maar brokjes? ze moeten toch ook nog groeien?
kyonah
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2013 10:06

Re: kitten zoekt tepel?

Bericht door kyonah »

Brittenbolletje schreef:Ik zou acuut op houden met bambix dat is dus erg slecht voor een kat.
slecht? maar heel veel dieren eten dat :O wat is er dan zo slecht aan ?
kyonah
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2013 10:06

Re: kitten zoekt tepel?

Bericht door kyonah »

eveline1982 schreef:Ze hebben helemaal geen melk van wat voor soort dan ook meer nodig. Sommige kittens/katten blijven dit doen, het voelt veilig voor ze. Als je het niet prettig vind, iedere keer als ze proberen te sabbelen, je hand weg halen. Maar dan is er wel een kans dat ze op je kussens of kleding dit gaan doen. Als de poes nog iets te mager is, vaker per dag voeren met zachtvoer (ca 3 a 4 keer), en onbeperkt brokjes.
ik haal consequent mijn hand, voet, been of hoofd weg ze proberen er dan achteraan te springen. enige tips?
kyonah
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2013 10:06

Re: kitten zoekt tepel?

Bericht door kyonah »

ze hebben ook op drie plekken in het huis onbeperkt droogvoer. inverband met onze andere katten voeren wij onze kitten poes ook apart
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: kitten zoekt tepel?

Bericht door BloemTetsu »

Hoi,

Als jouw lichaamsdeel aanvallen en je trekt deze weg, dan wordt hun jacht instinct aangewakkerd. Als ze ouder worden is het niet meer leuk als ze dit doen.
Mijn advies is dan ook om het aangevallen lichaamsdeel stil te houden. Hierdoor is de lol er snel vanaf. Straffen heeft overigens ook geen zin.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: kitten zoekt tepel?

Bericht door AnneLore »

wat voor porta krijgen ze? brokjes of nat?

bambix met geitenmelk is inderdaad niet zo goed voor een kat... ik snap je redenatie wel, er zijn veel mensen die dit niet weten, in mijn omgeving krijgen katten ook nog wel eens pap e.d. het probleem ermee is dat het verteringsgestel van een kat er niet op is gebouwd om zoveel graan goed te verteren. ze kunnen last van hun maag en darmen krijgen, stinkende poep, diarree, etc. veel katten zijn ook allergisch voor tarwe.

er zijn op het forum héél veel topics over voeding, wat katten nodig hebben, enz. rechtsbovenin zit een zoekfuctie, als je daar zoekt op zoekwoorden als voeding, voeding en kittens, voeding en graan/tarwe krijg je heel veel info.

wat betreft het sabbelen, wat vind je er vervelend aan? Mijn kat sabbelt nog steeds, ik vind het wel lief. het is echt een momentje qualitytime, en daarna gaat hij zich uitgebreid wassen en valt in slaap. ik zou het eigenlijk als compliment zien, ze voelen zich bij jou veilig genoeg om geborgenheid te zoeken die ze kennelijk nog nodig hebben.

dat ze het ruw doen kan ook te maken hebben met de leeftijd, het zijn natuurlijk kleine stuiterende ahdh-balletjes ;)
als je ze toelaat te sabbelen, komt er dan meer rust? je zou bijvoorbeeld steeds hetzelfde lichaamsdeel aan kunnen bieden (bijvoorbeeld je hand, en eventueel een doekje in de buurt houden en dat steeds meer in de buurt schuiven, tot ze op het doekje sabbelen. dan kun je het doekje over je hand doen, en uiteindelijk mee zelf bepalen wanneer ze sabbelen bij jou. en als jij dan geen zin hebt, hebben ze het doekje nog ;)

Joost (mijn sabbelkat) doet dat overigens niet, die sabbelt op mijn vest als ik het aan heb, en ook alleen dan. en anders ligt hij in de stoel op 'zijn' plaid met zijn favoriete muis...
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: kitten zoekt tepel?

Bericht door Dinky »

kyonah schreef: er werd ons verteld geitenmelk te geven en daar bijin bambix of terwijl pap. en daarnaast geven wij ze ook mouse. alleen maar brokjes? ze moeten toch ook nog groeien?
Naast brokjes is het altijd goed om natvoer te geven voor de vochthuishouding ;) Kittens moeten juist onbeperkt brokjes hebben staan om te groeien.

Vreemd advies om kittens bambix met geitenmelk te geven. Heb daar nog nooit eerder van gehoord.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: kitten zoekt tepel?

Bericht door Brittenbolletje »

Hier krijgen mijn kittens ook geitenmelk dat is heel goed en ook goed voor de natuurlijke afweer maar daarbij hebben ze wel brokjes de hele dag nodig en natvoer. Groeien ze prima op. Maar ik adviseer geen geitenmelk meer als kittens hier vertrekken eigenlijk.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kitten zoekt tepel?

Bericht door eveline1982 »

Ik geef kittens (vang ze op) tot hun 6de week kittenmelk, daarna stap ik langzaam over op vlees en brokjes. Jouw kittens hebben een prachtige tijd melk van de mamma gehad en als de tandjes doorkomen kunnen ze in feite zonder (al blijft zo lang mogelijk bij mamma drinken het beste). Het is dus niet meer nodig, en kan zelfs tot diaree leiden op den duur. Ik gebruik overigens ook baby pap als de kittens moeten gaan leren zelfstandig te eten, en dat heeft nooit tot problemen geleid. Het word zelfs geadviseerd door opvangcentra's. Maar dit is eigenlijk in jouw geval niet aan de orde, aangezien ze lang een mamma hebben gehad.

Tja het sabbelen, vind je het vervelend als ze het doen? Ik vind het nl heerlijk zo een klein ukkie (of later grote kat) die wat warmte en steun bij je komt zoeken, want dat is het in feite. Ook kittens die lang bij mamma zijn gebleven kunnen dit gaan doen, maar dit is helemaal niet erg. Het geeft hun gewoon een ultiem gevoel. Ik heb hier veel flessekittens gehad, en kan je zeggen dat geen 1 is gaan sabbelen bij hun nieuwe eigenaren. Dit omdat ik het langzaam aan (net als de moederpoes) ben gaan afbouwen. Steeds minder vaak en lang. Moeder staat ook op als ze er geen zin in heeft, of als ze van mening is dat de kittens geen melk meer nodig hebben. Het ruwe kan zijn, omdat ze een beetje geirriteerd ervan raakt dat er niks uitkomt ;) . Als je het toe laat, zal je merken dat ze steeds kalmer word en uiteindelijk lekker in slaap valt.

De mouse kan je overigens al lang en breed overzetten naar brokjes zachtvoer. Dit verzadigd wat meer als mouse. En brokjes echt onbeperkt neerzetten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
kyonah
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2013 10:06

Re: kitten zoekt tepel?

Bericht door kyonah »

AnneLore schreef:wat voor porta krijgen ze? brokjes of nat?

bambix met geitenmelk is inderdaad niet zo goed voor een kat... ik snap je redenatie wel, er zijn veel mensen die dit niet weten, in mijn omgeving krijgen katten ook nog wel eens pap e.d. het probleem ermee is dat het verteringsgestel van een kat er niet op is gebouwd om zoveel graan goed te verteren. ze kunnen last van hun maag en darmen krijgen, stinkende poep, diarree, etc. veel katten zijn ook allergisch voor tarwe.

er zijn op het forum héél veel topics over voeding, wat katten nodig hebben, enz. rechtsbovenin zit een zoekfuctie, als je daar zoekt op zoekwoorden als voeding, voeding en kittens, voeding en graan/tarwe krijg je heel veel info.

wat betreft het sabbelen, wat vind je er vervelend aan? Mijn kat sabbelt nog steeds, ik vind het wel lief. het is echt een momentje qualitytime, en daarna gaat hij zich uitgebreid wassen en valt in slaap. ik zou het eigenlijk als compliment zien, ze voelen zich bij jou veilig genoeg om geborgenheid te zoeken die ze kennelijk nog nodig hebben.

dat ze het ruw doen kan ook te maken hebben met de leeftijd, het zijn natuurlijk kleine stuiterende ahdh-balletjes ;)
als je ze toelaat te sabbelen, komt er dan meer rust? je zou bijvoorbeeld steeds hetzelfde lichaamsdeel aan kunnen bieden (bijvoorbeeld je hand, en eventueel een doekje in de buurt houden en dat steeds meer in de buurt schuiven, tot ze op het doekje sabbelen. dan kun je het doekje over je hand doen, en uiteindelijk mee zelf bepalen wanneer ze sabbelen bij jou. en als jij dan geen zin hebt, hebben ze het doekje nog ;)

Joost (mijn sabbelkat) doet dat overigens niet, die sabbelt op mijn vest als ik het aan heb, en ook alleen dan. en anders ligt hij in de stoel op 'zijn' plaid met zijn favoriete muis...
het droog voer is beiden van royal canin ( kitten& indoor cat ) het natte voer is van royal canin. het 'sabbelen doet bij mij wel pijn ze bijten namelijk echt!
kyonah
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 jun 2013 10:06

Re: kitten zoekt tepel?

Bericht door kyonah »

wat is er dan zo slecht aan bambix of pap?
Plaats reactie