Om wanhopig van te worden....

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Kissie

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Kissie »

Zoals al eerder gezegd houden wij het met éen kat.
Het risico dat ik astma aanvallen gaat krijgen met twee katten is voor mij te groot helaas.
Het is jammer dat je hier geen filmpjes kan plaatsen dan hadden jullie kunnen zien hoe Toto aanvalt.
Heb dit filmpje ook op mijn fb pagina staan en sommige mensen schrikken hier echt wel van.

Jammer dat Toto zo is want,soms kan hij ook heel lief zijn hoor.
Alleen dat duurt maar heel even!
En ik ben nog steeds druk aan het kijken wat ik als baasje hier nou eens aan kan doen.

Groetjes Kissie
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door BellePippa »

Hoi Kissie,

Ik begrijp dat je het bij één kat houdt, vanwege je allergie en op die allergie wil ik even inspelen! Weet je dat er ook katten bestaan die een speciale vacht hebben waar heel veel mensen met een kattenallergie wèl tegen kunnen? De Syberische Kat heeft een speciaal gen, wat nauwelijks tot geen allergische reactie oproept :) Wellicht kan je eens langs gaan bij een cattery van de Sybeer en kijken hoe je daarop reageert. Ik ken een goeie cattery hier in Amsterdam, die nog 4 syberische kittens heeft bijv. Echt heerlijke lieve pluizebolletjes!! Want ik snap helemaal dat je Toto niet weg wilt doen, want het is echt een snoepie! Dus misschien nog niet helemaal een 2e kat uitsluiten vanwege je allergie ;) Het is het proberen waard!
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Kissie

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Kissie »

Hoi,

Niet alleen omdat ik dat niet wilt wegens mijn allergie maar ook omdat ik geen honderden euro's wil uitgeven aan katten met bijv stamboom.
Ik vind een huis ,tuin en keukenkat net zo leuk vandaar.
En nogmaals ik ga geen risico lopen ook niet met zo'n kat dat ik er niet tegen kan en dat de kat dan weg moet.

En ik vind gewoon twee katten te veel.
Ik heb altijd éen kat gehad en nooit problemen mee gehad vandaar.
Dit is echt de eerste keer dat de kat zo reageert.

Groetjes
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door eveline1982 »

Ik bedoelde met een maatje niet bij jou thuis, maar op je vraag wat voor mensen zo een kitten willen ;) . En er zijn zat mensen die een maatje zoeken voor hun kitten, dus vandaar :) .
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door nellebel »

herkenbaar gedrag hoor. stopte bij ons pas toen er een maatje bij kwam. ik snap dat je toto niet weg wilt doen, en je hebt je redenen om er geen tweede bij te nemen.
ik wil je wel vragen om realistische te kijken naar de situatie. is dit eerlijk voor toto? en voor jou? jij loopt frustraties op aan dit kereltje terwijl hij er niets aan kan doen. jij maakt je zorgen om je kleinkinderen bij hem en dat zou ook niet nodig moeten zijn.
wacht er niet te lang mee, zoveel te langer het gedrag aanhoudt, zoveel te moeilijker om er weer vanaf te komen. en dan wil echt niemand hem meer.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Kissie

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Kissie »

Ten eerste wil ik even twee dingen van mijn hart.

Ik ben op deze site gekomen omdat ik dit gedrag nog nooit heb meegemaakt.
En om te vragen wat de mogenlijk heden zijn.
Ik ben 52 jaar en heb mijn hele leven al katten gehad dus echt een leek ben ik niet.
Ook wat betreft katten die ik altijd alleen heb gehad.

Nu krijg ik het idee dat ik maar éen optie heb en dat is een kat erbij nemen!.
Dat doe ik beslist niet want, stel dat ik nog een kat erbij neemt en hij vertoont nog steeds dit gedrag want niemand kan mij garanderen dat dit gedrag over gaat.
Dan heb ik straks 2 katten die zo zijn en ook daar pas ik voor.
Wat betreft dat ik realistisch moet kijken ...ik denk dat ik dat aan het doen bent.
En voel me eigen een beetje aangevallen door deze zin.

Is het realistisch om Toto te houden en dat straks mijn kleindochter met éen oog loopt omdat de kat mijn kleindochter aanvielt? denk niet dat dat realistisch is toch.
Jullie zouden het filmpje wat ik geplaatst hebt van de aanval van Toto eens moeten zien op mijn fb.
Dit doet ie dus ook bij mijn kleindochter van 2 jaar ! en dat op oog hoogte begrijpen jullie.
Ik heb dit vandaag aangekeken en moet zeggen ik hield mijn hart vast en heb de kat maar op de gang moeten zetten.
Ik weet niet wat er met Toto gebeurt is toen hij klein was.
Wie weet is de kat toen al slecht behandeld want deze vrouw wilde eigenlijk geen kittens vandaar.
En hij is zo wie zo te vroeg bij zijn moeder weggehaald dat weet ik wel.

Nogmaals ik ben niet iemand die een beest neemt en dit weer zo maar weg doet maar ik denk dat ik weinig keus hebt.
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door BellePippa »

Ik denk dat we eerst even moeten vaststellen dat hier nooit sprake is geweest van een aanval. Iedereen hier probeert mee te denken met deze lastige situatie. Het is jammer dat je het zo ervaart, want ik weet zeker dat dat nooit iemands intentie is geweest.

Dan het probleem: ik herken het gedrag heel erg in mijn eigen kitten, Pippa. Zij is 11 weken en kan ook heeeeel lekker kroelen en knuffelen en soms heeft ze haar gekken uurtje en dan gaat ze helemaal met kromme rug lopen, dikke staart en mij echt uitdagen. En dan komt ze heeeel dreigend dichterbij -het stelt alleen nog niks voor, omdat ze nog zo klein is, maar ze kan al behoorlijk hard bijten-. Nu heb ik dit gedrag gelinkt aan haar solo bestaan. Vandaar dat maandag een 2e kitten komt. Maar dat is niet van toepassing bij jou, dus er moet een oplossing komen voor Toto alleen.

Voor Toto is het natuurlijk gedrag; hij heeft waarschijnlijk 0 kwaad in z'n zin en dat is het lastige. Het is gewoon een jonge wilde boef die uitdaagt en zo zijn plekje probeert te krijgen. Straffen zoals hem op de gang zetten bijvoorbeeld werkt denk ik daarom averechts, omdat hij niet de link legt tussen zijn gedrag en ineens aan de andere kant van een deur worden gezet. Hem fysiek straffen werkt al helemaal niet, want die link legt hij ook niet en dat werkt al helemaal niet voor jullie onderlinge relatie. Katten werken niet zoals honden, omdat die een hele andere natuurlijke verdeling hebben binnen groepen. Honden werken met een hiërachie, dus die kan je echt op hun plek zetten, maar katten niet. Vandaar dat veel mensen de zin zeggen dat honden baasjes hebben en katten personeel ;)

Het enige wat ik kan bedenken is dat je dit gedrag voor hem linkt aan negeren. Zodra hij begint met het ongewenste gedrag, dat je weg loopt. Meteen alles wat met hem te maken heeft laat vallen en weg lopen. En wanneer hij rustig is, dat je hem dan beloont en met hem speelt. Op die manier linkt hij zijn rare gedrag aan een ongewenste reactie: namelijk geen reactie. En heel veel met hem spelen.. Kittens spelen namelijk onophoudelijk met elkaar als ze wakker zijn, dus jij moet die leegte vullen. Anders gaat hij zich vervelen en dus zo lopen stieren. Wat betreft je kleinkind: wanneer je weet dat ze komt, ga je een half uur voordat ze arriveert heel intensief met Toto spelen, puur om hem af te matten... Dat is echt het enige wat ik kan bedenken op dit moment voor je :( En ik heb er ook niet heeel veel verstand van; er zijn mensen hier, die er vast veel meer over kunnen zeggen, maar ik probeer met je mee te denken.

Ben benieuwd wat andere zeggen..
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door eveline1982 »

Niemand valt jou hier aan. Er zijn hier genoeg mensen die problemen hebben onderonvonden met solo kittens, ik heb zelf een aantal jong-volwassen katten hier in de opvang gehad omdat ze hun eigenaren aanvielen, of ander raar gedrag vertoonde waardoor het niet meer kon. Vreemd genoeg waren al die problemen hier na een paar dagen vrijwel verdwenen, aangezien er hier een heleboel maatjes rondlopen. Dus het is geen aanval, maar een constatering, dat als een kitten probleem gedrag gaat vertonen, dit komt omdat de kitten zijn energie level te hoog is om alleen te houden! Ik snap heel goed dat je er geen kat bij wilt, en dat je alles wilt proberen om het eruit te krijgen. Maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren, en dan heeft Toto straks te veel issues en word te oud om het er nog uit te krijgen voor iemand die een maatje zoekt!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Fly2005
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 jun 2013 19:56

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Fly2005 »

Kissie schreef:Ten eerste wil ik even twee dingen van mijn hart.

Ik ben op deze site gekomen omdat ik dit gedrag nog nooit heb meegemaakt.
En om te vragen wat de mogenlijk heden zijn.
Ik ben 52 jaar en heb mijn hele leven al katten gehad dus echt een leek ben ik niet.
Ook wat betreft katten die ik altijd alleen heb gehad.

Nu krijg ik het idee dat ik maar éen optie heb en dat is een kat erbij nemen!.
Dat doe ik beslist niet want, stel dat ik nog een kat erbij neemt en hij vertoont nog steeds dit gedrag want niemand kan mij garanderen dat dit gedrag over gaat.
Dan heb ik straks 2 katten die zo zijn en ook daar pas ik voor.
Wat betreft dat ik realistisch moet kijken ...ik denk dat ik dat aan het doen bent.
En voel me eigen een beetje aangevallen door deze zin.

Is het realistisch om Toto te houden en dat straks mijn kleindochter met éen oog loopt omdat de kat mijn kleindochter aanvielt? denk niet dat dat realistisch is toch.
Jullie zouden het filmpje wat ik geplaatst hebt van de aanval van Toto eens moeten zien op mijn fb.
Dit doet ie dus ook bij mijn kleindochter van 2 jaar ! en dat op oog hoogte begrijpen jullie.
Ik heb dit vandaag aangekeken en moet zeggen ik hield mijn hart vast en heb de kat maar op de gang moeten zetten.
Ik weet niet wat er met Toto gebeurt is toen hij klein was.
Wie weet is de kat toen al slecht behandeld want deze vrouw wilde eigenlijk geen kittens vandaar.
En hij is zo wie zo te vroeg bij zijn moeder weggehaald dat weet ik wel.

Nogmaals ik ben niet iemand die een beest neemt en dit weer zo maar weg doet maar ik denk dat ik weinig keus hebt.

oei dat is wel erg hoor, heb alles wat je hebt gezegd gelezen.
het is hier blijkbaar ook erg moeilijk om te lezen, je hebt het zeker 5 keer gezegd dat je geen 2e kat erbij wilt en nog blijven ze zeggen je (moet) er een 2e kat bij doen.
ook heb ik gelezen, dat je een tuin hebt. misschien een idee om een kattenren te maken ?
en eens in de zoveel tijd als je hem dan 'buiten' zet een muisje erbij doen, misschien vind die dat wel leuk. wel een levend muis he.
wij hebben ook 2 katers ( wel gecastreerd) die zijn ook te vroeg bij de moeder weggehaald, moet zeggen ze zijn luidruchtig, 1 er van is het ergste dan. De hele dag door miauwen plus snachts. we zijn eigenlijk ook hopelijk wat kun je er tegen doen.
wij wonen helaas niet groot, anders had ik ook een katten ren gemaakt en had ik ze overdag gewoon 'buiten' gegooid. echt buiten gooien houden wij niet van. oei moet er niet aan denken dat mijn kat niet meer trg komt.

ik weet niet of het al minder is ? hoe gaat het nu eigenlijk ? en weet je al ( ik weet niet of ik er over heen heb gelezen) wanneer je hem kunt castreren ?

ik ben benieuwd
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door castratenkoor »

Het idee van de buitenren vind ik een heel goed idee. Het idee van een levende muis niet. Hoe had je dat in gedachten, je gaat naar de dierenwinkel en koopt een muis? Ten eerste niet eerlijk tegenover de muis, de kat kan er wel uren mee gaan spelen, levend en wel en steeds meer verwonden.
Ten tweede is een als huisdier bedoelde muis een wat prijzige hap.
Wat je dan eerder zou kunnen doen is diepvrieskuikens kopen en hem er daar een van te geven in de ren.
Ik zou hem in ieder geval opsluiten als je kleindochter er is, het kind mag geen schade oplopen, ook al bedoelt de kat het niet verkeerd.
Zolang je geen ren hebt zou je misschien een kamertje voor hem in kunnen richten.
Hij ziet mensen als speel- en vechtmaat en dat moet afgeleerd worden. Maar niet over de rug van je kleindochter.
Als je alleen met hem bent kun je twee manieren proberen, negeren en consequent weglopen.
Of hem steeds oppakken en wegzetten op een krabpaal of zo.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Adriana »

Kissie schreef: Nu na 5 jaar zonder kat toch besloten om weer een nieuw katertje te nemen.

En ja daar was Toto een lief kitten van 9 weken en grijs met wit.

Nu hij groter word hij is inmiddels 17 weken oud is hij toch echt een pitbull in huis.

Corrigeren heb ik al op vele manieren gedaan en helpt tot nu toe niets.

Ik lees vaak dat je dan een speel maatje moet nemen voor hem maar twee katten in huis zie ik niet zitten.

als er geen oplossing hiervoor komt kies ik toch voor mijn kleindochter en zal Toto een nieuw huis moeten zoeken.

Of hebben jullie nog sugesties wat te doen.
het is ontzettend simpel en eigenlijk geef je zelf het antwoord al.

je hebt zelf voor een en in de vorm van één (en dan ook nog) kitten gekozen.
dus ben je verantwoordelijk voor de uitkomst van die beslissing.

je komt tot de ontdekking dat dit kitten gedrag heeft (ontwikkeld) dat langzamerhand gevaarlijk is..

je geeft zelf aan dat een tweede erbij geen optie is.
je schrijft ook dat je voor de veiligheid van je kleindochter kiest.

over het welzijn van het kitten lees ik je trouwens niet;
dat kitten heeft toch ook recht om zich te ontwikkelen in een voor hem goeie leefomgeving?
(dat is dus mèt maatje..)

en nee.. 'corrigeren' werkt niet en helpt niet;
als je al zo lang katten hebt dan hoor je dat toch te weten??

dan wordt het:
beslissing nemen en zo snel mogelijk herplaatsen via een asiel
en missch inruilen voor een rustige, jong volwassen solotijger
en de mw's weten welke katzels daarvoor in aanmerking komen..

... en opgelost!! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door eveline1982 »

Ik geloof niet dat mensen zeggen dat ze er een kat bij MOET nemen Fly. Maar als hij gedragsproblemen heeft waar ze wanhopig van word, dan is het beter om een plekje te zoeken waar Toto gelukkig is, zonder gedragsproblemen. Een levend muisje??? He gadsie, dat is geen natuur maar een tamme muis die nooit heeft geleerd om te moeten overleven, te mishandelen!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Kissie

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Kissie »

@ Adriana,

Ook jij heb moeite te lezen wat ik schrijft zo aan je antwoord te zien.
Ten eerste denk ik wel aan het welzijn van Toto want, ieder normaal mens had deze kat allang naar buiten gegooid of gelijk al weggedaan.
Ik probeer tenminste om nog een oplossing te zoeken!

En ten tweede als je goed mijn verhaal had gelezen heb ik inderdaad al heel mijn leven katten gehad dat klopt ja.
Ik schrijf ook dat ik nog nooit dit gedrag heb meegemaakt! dus hoe kan ik dat dan weten wat ik moet doen!!

Het is niet zo dat Toto dit gedrag eventjes vertoond dit gebeurt dus heel de dag.
Dus even een uurtje spelen tot hij moe is voordat mijn kleinkind komt is geen optie.
We spelen zo vaak we kunnen met Toto maar ik kan dat niet 24 uur per dag gaan doen dat snappen jullie ook wel.
Als hij dit gedrag toont weglopen heeft geen zin hij komt je gewoon achterna en pak je beet tot bloedens toe vandaar dat ik hem oppakt en ergens anders neer zet.

Maar goed ik zie dat ik op deze site ook niet verder komt ik krijg het idee hoe er door sommige mensen geschreven word dat het mijn schuld is dat hij dit gedrag vertoont en het mijn schuld is omdat ik niet aan Toto denkt.
Jullie moeten eens weten wat ik allemaal doe om dit gedrag af te leren.
Ik heb al een gedragsdeskundige en diererarts geraadpleegd en ook die vind het moeilijk en zeg misschien is zijn vader en moeder wel een zwerfkat geweest! dan krijg je dit gedrag er dus nooit uit ook niet met een andere kat erbij.
En kan Toto beter op een boerderij zijn of zo.

Maar allemaal bedankt voor het reageren.
Ik ga verder kijken wat we het beste kunnen gaan doen.

Kissie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Chiquita98 »

Heb je al navraag gedaan voor castratie? Inmiddels een week verder dat dit geopperd werd. Hij is ook nog jong dus hou hem lekker bezig en zorg ervoor dat in huis lekker kan klimmen. En inderdaad als je kleindochter er is er niet bij weglopen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door castratenkoor »

Een binnenkat op een boerderij zetten vind ik dan weer zielig. De overgang is veel te groot van binnen in huisgezin leven naar alleen maar buiten en slapen in stal en hooiberg. En meestal heel ander eten. Dan kun je hem beter naar asiel doen met duidelijke gedragsomschrijving, zodat zij hem niet plaatsen in zijn eentje en ook niet bij kleine kinderen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie