onzeker

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

onzeker

Bericht door Dinky »

De laatste twee weken ongeveer valt het op dat Dinky vaker een keer uithaalt of blaast naar mij of mijn vriend. Dit is als ze rustig bij ons op de bank ligt.
Toen ze net bij ons was ongeveer een jaar geleden deed ze dit ook wel (blazen/happen en dan hard wegrennen) maar toen had ik het idee dat het onzekerheid was op het moment dat ze werd geaaid omdat ze dan heel kwetsbaar was en wij nog vreemd. Dit is dus ook over gegaan toen ze zekerder werd.
Nu kan ze ineens blazen als ze bij mijn vriend op schoot ligt en hij haar aait om vervolgens gewoon te blijven liggen waar ze ligt. Ook als ze dan blijft liggen blijft er een felle blik in haar ogen die na een tijdje wel weer weg gaat. Ook haalt ze dus weer af en toe uit en bijt ze af en toe.

Ik wil dus in elk geval na onze vakantie haar urine laten onderzoeken of het niet een teken is van pijn van gruis (al lijkt het mij sterk. Toen ze gruis had was er sprake van heel veel kleine plasjes in de bak terwijl dat nu niet het geval is. Bovendien dronk ze toen ook duidelijk veel wat ze nu niet overdreven doet. Ze krijgt ook nog altijd Trovet ASD met als verschil dat ze geen blaasgruisnatvoer krijgt maar KVV) omdat het in het begin toen ze er net was ook voorkwam.

Wat er misschien mee te maken kan hebben is dat ik overdag nu in de bibliotheek zit in plaats van thuis waardoor er overdag niemand thuis is. Alleen als ik wel thuis was lag ze ook alleen maar in haar mandje te slapen zo ongeveer (met af en toe uitstapje naar eetbakje/drinkbakje/kattenbak) en kwam ze pas echt in actie rond de tijd dat mijn vriend thuis kwam. Zou dit dan toch zo'n invloed hebben ondanks dat ze overdag niet naar mij omkeek?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: onzeker

Bericht door castratenkoor »

Het zou er best mee te maken kunnen hebben dat je er overdag minder bent.

Verder klink haar gedrag een beetje als een combi van Bob en Joep. Die willen allebei nog wel eens uit het niets blazen, meppen en bijten.
Hier zijn ze alleen van 7.30 (dan vertrekt B.) uur tot 15.45 uur (dan kom ik thuis).
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: onzeker

Bericht door Cerna »

Je zou toch denken dat ze ergens pijn heeft en begint te blazen wanneer je die plek aanraakt. Maar ik neem aan dat je haar al helemaal onderzocht hebt?
Of is ze soms diep in slaap en schrikt ze op het moment van aanraking?

Ik weet het anders ook niet. Sorry.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: onzeker

Bericht door Dinky »

Ze reageert inderdaad niet op een bepaalde plek alsof ze er pijn heeft en is op die momenten ook niet diep in slaap alsof ze schrikt. Zal in elk geval een bezoekje aan het assistentenspreekuur brengen (wordt dan over twee weken) voor een algehele check (gebit, gewicht) zodat ze daar ook keer is geweest en een urine onderzoekje ;-)

Dinie: fijn om te weten dat het klinkt als combi van bob en Joep en het dus zo kan zijn dat ze 'gewoon' pittig dametje is ;-)

Bedacht nog dat nu ik overdag niet thuis ben het raam naar buiten ook niet open staat en ze daar dus niet door met haar kop naar buiten kan, misschien dat ze daar ook wel ontevreden over is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: onzeker

Bericht door castratenkoor »

Dat zou mee kunnen spelen, dat ze de frisse buitenlucht mist. Katten houden van vaste rituelen.
Bob al helemaal, als ik daarvan afwijk wordt hij chagrijnig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
JenniiCelest

Re: onzeker

Bericht door JenniiCelest »

Denk dat het inderdaad kan liggen aan het afwijkende ritueel nu. Katten houden van ritme, al helemaal als ze daar aan gewend zijn. Dat merk ik hier thuis ook. Denk dat je er goed aan doet haar wel even te laten onderzoeken aangezien het steeds op 1 plek is.

Toch klinkt het ook een klein beetje als Bling, de poes van mijn vader. Die is ook heel onzeker qua aaien betreft. Ze kan af en toe heerlijk lang uit bij mij of mijn vader op schoot liggen en echt om aandacht vragen, maar dat kan dan ook ineens voorbij zijn en dan gaat ze happen, slaan of blazen. Soms blijft ze dan ook gewoon liggen. Meestal is dat als ik iets te ver over haar rugje aai en dus te dicht bij haar staart in de buurt komt. Wij denken dat het iets met haar vroegere situatie te maken kan hebben en dat kan natuurlijk bij Dinky ook heel goed het geval zijn. Bij mijn vader doet ze deze rare fratsen al wat minder, maar zodra er iets verandert in het ritme daar is ze weer in zo'n bui. Zo ook toen er een tijdje veel mensen over de vloer waren omdat mijn vader zelf zo goed als niets kon door het ongeluk.

Wat je er als het dat is aan kan doen? Geen idee.. Ik probeer Bling gewoon voorzichtig te aaien, nooit te laten schrikken en goed op haar lichaamstaal te letten. Ze geeft het namelijk wel een ietsiepietsie beetje aan.

Hoop dat het niets medisch is en gewoon weer oplost als jij dadelijk weer vaker thuis bent en het raampje weer lekker open staat :).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: onzeker

Bericht door Dinky »

Het is juist niet op één plek en grootste deel van de tijd laat ze gewoon alles toe Jennifer ;) Wanneer het pijn zou zijn dan zou ze denk ik wel vaker uithalen/bijten/blazen.

Als ik jou zo hoor over Bling dan is het heel herkenbaar :D

Komende week zal ze in elk geval flink worden verwend aangezien mijn schoonmoeder dan oppast. Zal zien dat ik in die week erna in elk geval even urine inlever bij de DA (stond eigenlijk al tijdje op mijn to do lijstje om te kijken of ze stabiel is op blaasgruisdieetbrokken of dat het door zal slaan) en eens horen hoe zo'n assistentenspreekuur precies in elkaar steekt.
Aangezien ik nog thuis ben loopt ze nu weer lekker binnen/buiten/binnen/buiten :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
JenniiCelest

Re: onzeker

Bericht door JenniiCelest »

Oh sorry dan heb ik dat even verkeerd gelezen. Nou dan klinkt het inderdaad wel als Bling! Bling doet het wel voornamelijk bij vreemden. Als hij ergens ligt en iemand geeft hem een aai kan hij soms ineens uithalen, en hard.. Maarja, mensen moeten dan maar snappen dat je niet iedere kat zomaar een aai kan geven vind ik. Jammere is wel dat Bling dan meteen de rest van de dag gestresst is.
Hoe is Dinky tegenover 'vreemden'?

Hoop in ieder geval nog steeds dat de urine en alles gewoon in orde is, dat is natuurlijk wel de bedoeling! :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: onzeker

Bericht door Dinky »

Dinky was toen ze net bij ons was bang voor vreemden maar inmiddels kruipt ze bij vreemden bijna op schoot ;) Ze weet namelijk dat ze daar ook aandacht kan krijgen (zijn de mensen die allergisch zijn iets minder blij mee :lol: )

Gelukkig is Dinky niet de rest van de dag gestresst ervan ;) Iets later is ze weer de dikke knuffelkont die ze meestal is :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: onzeker

Bericht door Dinky »

Even een update ;-)

Sinds ik het bericht hier op het forum heb geplaatst is Dinky geen enkele keer meer agressief geweest. Best wel apart maarja we kunnen helaas niet in het koppie van onze katten kijken ;)

Vandaag heb ik mij er dan toch toe weten te zetten om een afspraak te maken bij de dierenartspraktijk die ik voor ogen heb als mijn vaste praktijk. Veel twijfel maakt zich nog altijd meester van mij over de afspraak (doe ik er niet meer kwaad dan goed mee?) die ik heb staan voor donderdag a.s. op het assistentenspreekuur. Wordt voor mij en Dinky de eerste keer dat we daar langs gaan. Ze gaan in elk geval even kijken naar het gewicht en het gebit (hoop dat Dinky dat rustig toelaat). Wordt dus even 2 dagen in spanning, hoop dat Dinky dat niet al teveel opvangt ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: onzeker

Bericht door BloemTetsu »

Zie je de katten lezen mee :)

Dinky is ws nu al gestressd ;)
De voordelen:
- je hebt al geoefend
- Als Dinky echt naar de DA moet (afkloppen), weet je in ieder geval hoe ze reageert en kan je je daarop instellen
- Gewicht en gebit check
- Goedkoper

Nadeel
- Dinky flipt, waar je dan mee aan de slag kan
- het kost tijd
- het kost geld
- slecht voor jouw gemoedsrust

-
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: onzeker

Bericht door Dinky »

Nou ze ligt nu nog lekker rustig in haar mandje te slapen en ze is vanmorgen niet eens weg gevlucht onder de stoel toen de ramenwassers langs kwamen, dat is voor het eerst :edance:

Nog een nadeel dat weg gestreept kan worden in jou rijtje is dat het geld kost, het is namelijk gratis ;) Dit staat namelijk op de site: Gewichtscontrole Kosten: geen, Gebitscontrole Kosten: geen
Is ook één van de gedeelten die mij een goed gevoel geven over de dierenartspraktijk ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: onzeker

Bericht door nellebel »

die dinky toch. mooie oplossing toch een kat die meeleest en zjin gedrag aanpast. misschien toch even moeten wennen dat jij er minder bent. hier spelen ze in de reismand die op zolder staat maar oh wee als ze naar de DA moeten, dat voelen ze s'morgens al aan omdat ik kei gestressed ervan rond loop. die katten kunnen gedachtes lezen denk ik soms.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie