Reactie als Kat bijt

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Esther-K
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2013 18:40

Reactie als Kat bijt

Bericht door Esther-K »

Hallo allemaal,

Ik heb een rood gecastreerd katertje van 9 maanden; Chester. Hij is heel lief en knuffelig maar ook ontzettend eigenwijs en jammer genoeg bijt hij vrij hard tijdens het spelen.
Zijn moederkat is overreden door een auto toen hij nog maar 7 weken was, dus hij heeft niet goed geleerd om zijn nagels in te houden tijdens het spelen en alleen zacht te bijten.
Zijn nagels zijn nu geen probleem meer, maar het bijten nog wel.

Mijn vraag is hoe ik er het beste op kan reageren als hij bijt.

Wat ik nu doe is het volgende:
Als het tijdens het spelen gebeurt , geef ik hem een tikje op zijn neus en zeg ik 'nee' op een boze toon.

Als hij me opeens bijt als ik hem probeer te aaien (dat doet hij als hij een nukkige bui is) is het moeilijker. Mijn reactie is in eerste instantie hetzelfde, maar hij houdt dan niet op. Hij blijftnaar me happen, tot hij me uiteindelijk echt gebeten heeft. Als het hem niet lukt gaat hij kagend miauwen.
Mijn man zegt dat ik maar gewoon moet weglopen als dat gebeurd, maar ik vind juist dat ik het miet moet toelaten.
Ik blijf dan gewoon zitten en ik blijf 'nee' zeggen, elke keer als hij probeert te happen en als hij begint te miauwen, tot hij het uiteindelijk opgeeft.

Is dit goed, of irriteer ik hem hier alleen maar meer mee?
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Tikje op de neus en boos nee zeggen zou ik maar is mee stoppen
hij heeft t inderdaad niet geleerd en mis door een leeftijdgenoot leert ie t wel een word die door de ander goed gecorrigeerd
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Esther-K
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2013 18:40

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door Esther-K »

Bedankt voor de reactie.
Nog een kat erbij is helaas geen optie, we hebben maar een klein huisje en financieel kan ik nu goed voor chester zorgen, maar een tweede kat zorgt weer voor dubbele kosten. En als je niet goed kan zorgen voor een huisdier moet je er geen nemen vind ik.
Als het niets uithaalt zal ik er mee stoppen, maar ik wil wel iets ertegen kunnen doen.
Het is niet ok als hij zomaar bijt, ik heb ook visite, waaronder kinderen over de vloer en daarvoor moet chester wel 'veilig' zijn.

Ik snap dat ik meer geduld zou moeten hebben met dit moederloze katje, maar hem zn gang laten gaan, is weer het andere uiterste.
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Financieel ben je niet veel meer kwijt hoor ik ben 50 in maand kwijt en heb twee jonge katten en dan geef ik RC en tirlino inziet kattenbak vulling
wij hadden er eerst ook 1 maar bij nader inzien toch besloten op advies hier op t forum n er 1 bij te zetten

Ze spelen dan samen en de 1 kan de ander dingen leren jhr zult gelijk zien dat hij jou niet meer aanvalt ze hebben Elkaar om ' af te maken '
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door eveline1982 »

Rooie en vale zijn donderstralen ;) . Mijn Beer (een rood/witte draak) is met 8 weken bij zijn moeder weg gehaald en bij mij i de opvang gekomen omdat hun hond hem flink had gebeten. Hij is hier continu met kittens in de weer geweest dus wel zeer sociaal op gegroeit. Toch is het een boef, voorheen kon hij flink bijten en me pijn doen in zijn spel. Een paar maanden na zijn castratie merkte ik langzaam aan dat hij rustiger werd. Nu is hij een jaar en nog steeds een bengel, maar beheerster geworden met zijn tandjes. Ik heb hier vrij weinig voor hoeven doen, alleen zijn gebijt genegeerd en iedere kees als hij te hardhandig was staakte ik direct het spel. Het duurt even maar meestal krijgen ze het wel door. Succes met je drakie :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Esther-K
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2013 18:40

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door Esther-K »

Dat geeft me weer wat hoop! Rode katers heb ik eerder gehad en ze waren inderdaad allemaal echte donderstenen;) na zn castratie is hij inderdaad wel ietsje rustiger geworden.
Tijdens het spelen vind ik het overigens niet zo erg, maar als hij het zomaar doet is het lastiger.
Hopen dat hij naarmate hij ouder wordt leert dat bijten ook zachtjes kan.
Met de nagels is het ook gelukt...
Iemand nog tips?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door castratenkoor »

Geen tik op de neus. Ik zou hem consequent oppakken en wegzetten, b.v. op een krabpaal, als hij bijt.
En dan helemaal negeren, dus ook niet tegen hem praten.
Heeft hij wel genoeg afleiding? Mooie grote krabpaal en spannend speelgoed?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Esther-K
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2013 18:40

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door Esther-K »

Hij heeft een kleine krappaal en een grote met plateautjes. Verder balletjes, muisjes en speeltjes aan een stokje. De afgelopen dagen probeer ik een paar keer per dag min. 10 min met hem te spelen. Hij lijkt zo rustiger.
Ik zal het wegzetten proberen, bedankt!
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door lidewij020 »

Ik raad aan om niet met je handen met Chester te spelen. Nu leert hij juist dat handen zijn om mee te spelen en heb je kans dat hij ook in de handen van vreemden gaat bijten. De ene kat bijt wat meer door dan de ander. Dit is moeilijk te veranderen. In Chesters geval zou ik zijn andere speeltjes aanbieden. Speeltjes aan een hengel zijn perfect!

Ik vind het idee van jouw man nog niet zo gek! Een moederpoes loopt vaak ook weg als haar kroost te wild wordt naar haar zin. Gewoon opstaan weglopen en negeren.

Ik ben zelf geen voorstander van oppakken. Voor de kat gaat dit vanzelf (hij is ineens op een andere plek, zonder dat hij daar zelf energie in heeft hoeven steken) en het oppakken wordt door sommige katten ook als een beloning gezien, omdat ze het prettig vinden. Mijn voorkeur gaat uit naar uit je ruimte drijven. De kat moet dan zelf weglopen en leert hiervan zelf meer dan van opgetild worden. In een ander topic heb ik het proces weleens uitgelegd. Ik zal het even zoeken.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door lidewij020 »

Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door Ms Maaike »

Ik heb je post bekeken Lidewij, en wat jij beschrijft werkt prima bij mijn volwassen katten. Maar mijn jonge 'Terrortje' (zoals ik hem af en toe liefkozend noem) ziet die manier alleen maar als een spel. Ik kan me zeer goed voorstellen dat wanneer een kat vrij gefocussed is op je handen en er graag mee speelt de door jou beschreven methode niet zal helpen. Met Tommy heb ik meer succes met de 'oppak-methode'. Ik beschadig hem er niet mee. Toegegeven, ik moet het soms tien keer in vijf minuten doen, maar het kwartje valt uiteindelijk wel. Ik heb echter geen ervaring met volwassen katten die spelagressie vertonen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Esther-K
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2013 18:40

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door Esther-K »

Bedankt voor de informatie Lidewij. Ik zal het uit proberen, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het zal helpen.
Chester is juist gefocust op mijn handen. Ik speel overigens al weken niet meer met mijn handen met hem. Alleen met hengeltjes en kattenspeeltjes.
Maar zoals ik eerder aangaf, vind ik het tijdens het spelen ook niet zo erg. maar als ik gewoon naast hem ga zitten of hem aai, vind ik het niet goed.
Ik let op zijn lichaamshouding en weet het als hij niet geaaid wilt worden, maar alsnog gebeurt het.

Oppakken is denk ik handiger bij Chester, dat zal ik daarna proberen.
Hij vind het niet zo fijn om lang getild te worden, dus wellicht ervaart hij het wel als een straf (hij heeft er geen pijn van ofzo)

Overigens is hij vandaag voor het eerst buiten geweest, op de daken achter mijn huis.
Misschien day hij hierdoor ook wat rustiger wordt.
ik heb goede hoop, verder is het echt een schatje.

Overigens las ik in het topic dat je stuurde, dat veel mensen denken dat katten de link tussen een straf en een actie niet snappen, maar dat geloof ik niet.
Katten zijn echt wel intelligent. Bovendien heb ik eerder katten gehad, en die hebben ook geleerd dat op de tafel lopen als er eten op staat niet mag etc.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door eveline1982 »

Ik denk dat mensen ook wel is vergeten dat ze Katten in huis hebben en geen dieren die je kan dresseren. Mijn Beer grijpt mijn voeten als ik over hem heen stap of de trap op/af loop. vind ie geinig. Minoes grijpt me als ik stop met kroelen en zij vind dat het nog geen tijd is om te stoppen. Ja soms best vervelend om me nek over een rood/witte draak te breken of flinke krassen op te lopen van een eigenwijze poes, maar als je je is goed zou verdiepen in de echt kattenwereld, en niet die de mens heeft geschrapen zal je zien dat katten hele trotse dieren zijn en nou eenmaal anders denken en doen dan mensen. Ik denk dat je nog het allermeest zal bereiken met accepteren dat je een dominant boefie in huis hebt en dat gedrag gewoon zo veel mogelijk moet negeren. Breng respect op voor je kat en je zal het ook terug ontvangen!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Esther-K
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2013 18:40

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door Esther-K »

Ik denk dat e me verkeerd begrepen hebt.
Ik vraag niet om tips om mijn kat iets onnatuurlijks te leren.
Ook in de natuur krijgen katten van elkaar een mep of wordt er geblaast als de een de ander krabt of te ruw speelt.
Ik vraag simpelweg om een tip hoe ik mijn kat duidelijk kan malen dat zijn gedrag ongewenst is.
Ik heb heel veel liefde voor mijn kat, en respect. En hij, afgezien van dit gedrag, ook duidelijk voor mij.
Ik koop het betere voer voor hem, geen wiskas e.d., ga regelmatig naar een goede dierenarts etc.
Dat zou ik niet doen als ik niet om hem gaf.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door eveline1982 »

En ik denk dat je mij verkeerd begrijpt ;) als je in de natuur kijkt zitten er altijd dominantjes tussen die ander gedrag vertonen dan andere katten (lijken net mensen). Minoes onze zwerfpoes, mept Beer als hij bij haar eten komt, haar aandacht wil als zij dat niet wil, of als hij gewoon naast haar wil zitten als ze daar geen zin in heeft. Ze kreeg dat geregeld een lel terug van hem maar blijft gewoon doorgaan met hem meppen als ze iets niet wil. Beer leert nu (duurt soms beetje lang bij hem) dat hij haar beter kan negeren en loopt tegenwoordig steeds vaker weg in plaats van de strijd aan te gaan door terug te meppen. Hierdoor is er minder strijd en zoekt Minoes hem steeds vaker op om te spelen. Minoes zal altijd hem blijven meppen als ze geen zin heeft in iets en dat zit gewoon in haar karakter. Mensen denken dat ze gedrag kunnen afleren, maar (zoals in geval Beer, Minoes) kan je gedrag beter accepteren en negeren. Wat voor voedsel je voor je dier koopt en of je nou naar een hele goede dure kliniek gaat of naar de dierenarts om de hoek die dezelfde opleiding heeft genoten maakt niks uit. Ik hoop dat je, met mijn voorbeeld, nu snapt dat ik je toch echt een tip heb gegeven ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie