Reactie als Kat bijt

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Esther-K
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2013 18:40

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door Esther-K »

Ik snap wat je bedoelt, en misschien ben ik te vasthpudend in mn idee het hem af te leren;) maar het probleem is dat ook als ik wegloop hij me achterna gaat.
Hij stopt niet tot hij me heeft geraakt. En het doet echt pijn, ik heb er littekens van inmiddels. Daarom hoop ik toch echt dat er iets is wat beter helpt dan het negeren.
Maar goed ik zal alle tips die zijn genoemd 1 voor 1 een tijdje proberen en eentje helpt dan hopelijk
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door eveline1982 »

Ok dat is inderdaad wel heel erg vervelend, doet hij het alleen bij jou dat achterna lopen om toch te kunnen meppen? En heb je goed op zijn lichaams taal gelet? Komt hij hoog op de poten, oren naar achter en of staart in de lucht/ op de rug naar je toe? Of "jaagt" hij op je, laag lopend, oren enigzins naar achter en of staart laag? Het is belangrijk te observeren wat hij nou precies bedoelt, wil hij met je spelen/opjagen of wil hij je domineren en uit zijn omgeving "jagen".

Als hij laag blijft lopen en de staart eerst laag houd en vlak voor je omhoog gooit is hij ws alleen maar aan het spelen, ik zou dit gedrag echt niet corrigeren. Bij Beer boef ik met hem terug als hij me voeten aanvalt, dit is katten gedrag mekaar opjagen en meppen en de ene kat is slechter met zijn nagels inhouden als de ander.

Is het dominant gedrag en jou (even flink) duidelijk maken wie er de baas is in huis, dan zou je weg kunnen lopen en als je hoort dat hij achter je aankomt direct omdraaien en hem recht in de ogen, dwingend, aankijken. Ook al mept hij je blijven aankijken tot hij degene is die zijn kop weg draait of wegloopt. Katten dwingen op die manier ook respect af bij elkaar, alleen maken ze daar meestal ook nog een scala van geluiden bij die wij gewoon weg niet kunnen maken. Op die manier laten ze mekaar weten dat ze het dominerende gedrag niet accepteren.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door castratenkoor »

Mijn Joep wordt beledigd als je hem b.v. van schoot zet en naar de keuken loopt om wat te pakken. Hij achtervolgt je dan en bijt knoerdhard in je hielen. dat is zijn manier van aangeven dat hij het er niet mee eens is. Joep is heel puur en duidelijk in zijn acties.
Ik had een keer een katten-vriendin op bezoek, ze was lekker met Joep aan het kroelen, ze zat op de grond omringd door mijn katten. Op een gegeven moment raakte hij over-blij zeg maar en greep vol haar knie. Schrok van zichzelf en liep weg. Als ze hem er op dat moment afgemept zou hebben, zou hij nooit meer gekomen zijn. Al zou het een logische reactie zijn.
Gelukkig kan zij veel hebben van katten.
Ik waarschuw mensen altijd van te voren voor zijn wat onberekenbare gedrag.

Ik heb de indruk dat jouw kat een beetje Joep-achtige nijgingen vertoont.
Ik straf Joep nooit en accepteer hem zoals hij is. Mijn goed band met hem is belangrijker.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door DeTut »

hallo, wat een uitdaging zo'n pubertje! heb er ervaring mee en ben het volkomen eens met adviezen eveline.
niet straffen. Kat oppakken en naar elders brengen is in feite hem juist belonen voor de negatieve aandacht en de kat legt echt geen verband tussen bijten en deze actie. we maken vaak de fout om dieren te behandelen zoals we met mensen zouden doen ('ondeugend kind straffen'), we zouden eigenlijk als een andere kat moeten reageren, dus in dit geval (flink) terugbijten en later zelf ook de aanval kiezen... doen we natuurlijk niet. Kat moet leren dat bijten=(voor ons) ongewenst gedrag niets oplevert, dus zoveel mogelijk zorgen dat het niet gebeurt: 1 nooit toestaan dat katten met je handen spelen (vaak gemaakte fout bij kittens, want 't is zo leuk... jaja maar over en jaar mag het opeens niet meer..? ), dus ook niet als het (nog) geen pijn doet. gebruik dus hengels, speeltjes. 2 meteen stoppen als hij bijt en weglopen. zodat gedrag niets oplevert. 3 proberen te voorzien wanneer hij wil bijten en dit proberen te voorkomen door aandacht af te leiden naar andere objecten.
4 beloon goed gedrag; dus als hij 'veilig' met je speelt, geef dan regelmatig een etensbrokje.
bedenk: het is makkelijker iets aan te leren dan iets af te leren....
Dit bijten is geen 'nukkig gedrag' (dit is weer een menselijke interpretatie...), maar onderdeel van normaal speel=jachtgedrag. is ons probleem dat we dit niet leuk vinden...
Kinderen zullen deze aanpak met de kat dus ook moeten leren en precies weten wat ze wel en wat niet moeten doen. Misschien komt dit alles wat omslachtig over, maar als je het nu consequent goed aanpakt, zul je er zijn leven lang plezier van hebben en anders kun je later (veel meer) problemen krijgen, wat je niet wil.
bescherm de dieren tegen de beesten...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door Ms Maaike »

Ik snap de theorie over weglopen en negeren, maar wat als dat juist is wat de kat wil? Dan beloon je hem in feite toch ook? Of wat als de kat inderdaad je achterna komt? Moeilijk hoor. Goed gedrag belonen is wat dat betreft een stuk makkelijker (en leuker). :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Esther-K
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 mei 2013 18:40

Re: Reactie als Kat bijt

Bericht door Esther-K »

Het gaat nu gelukkig iets beter, vooral nu hij buiten komt. Ik denk omdat hij meer energie kwijt kan.
Het lijkt alleen niet op spelen, het lijkt mij eerder dominant gedrag. Tijdens het spelen vind ik het ook niet zo erg.
Ik zal de tip van eveline eens uitproberen, en het belonen van goed gedrag.

Overigens heeft hij nu een vreemd bultje op zijn hoofd, in een ander topic heb ik een foto geplaatst etc.
Zouden jullie er eens naar willen kijken?
Ik maak me er wel zorgen over!
Plaats reactie