Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoektand

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Canule
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2012 00:47

Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoektand

Bericht door Canule »

Ruim 2 jaar terug is er bij mijn e-kater (16jr) door zijn onnozelheid een hoek tand afgebroken,
deze verkeerde tot van kort in stabiele staat en was toen geen rede van ingrijpen na dierenarts bezoek.
In mijn onwetendheid van het abces tot vandaag na een bezoek aan dierenarts, heeft mijn kat de nijging mij s'avonds/snachts aan te vallen als ik gewoon passief boven op het bed lig (of onder de dekens in slaap) de afgelopen week(blijkbaar om het kenbaar te maken/stress/frustratie, want normaler is dit beest zo tam als wat).
Hij is toch ook gewicht kwijt(bijna 3/4 kilo), gelukkig snoept hij regelmatig zalm haring en overig hoogstaand rest voedsel weg, dus dat zal de uitstel van het opmerken geweest zijn( het onverklaarbare extra hard gemiauw al lange tijd was dus de indicatie). Maar hard schreeuwen tot bijna schorheid was altijd al een kunst van hem dus dan valt het minder op(van asiel uit altijd al een erg aanhankelijk beest geweest).

Gek genoeg ben ik onbewust alert/bewust van zijn gemoeds toestand(ik kan zo goed als lezen en schrijven met dat beest, bijvoorbeeld het slapen en verplaatsen/draaien/bewegen gaat volgens onbewust protocol van ons bijde), en meerdere malen vlak voor het bijten (veelal in de handpalm) wakker geworden om hem in de nek te pakken - nu toch gewoon de planten spuit, gister helaas niet en dit maal met een snoekduik op mijn hoofd met als resultaat een door een nagel geperforeerd gat naast mijn oogkas, zelfs licht beurs van de impact.
Dat er wat aan gedaan word, moge duidelijk zijn voor mij dan.

maar a.s Dinsdag is pas het tand-trekken, heeft iemand een advies voor mij om het beest rustig te houden (woon in een klein appartement dus buiten slaap/woon kamer sluiten gaat niet) en indien mogelijk was zal dit worden beantwoord met ellendig lang gemiauw(ervaring van vorig huis).

Zijn hier vrij te kopen & goedkope goede middelen voor (ga er niet van uit dat kattekruid om de nek binden zin heeft^^)of moet ik mijn bankrekening nog eens extra aanvullen voor " drogerende" medicijnen bij de dierenarts (het tand trekken mag ook al ~150€ gaan kosten + nog eens de vaccinatie van vandaag, als uiteraard wanneer het tegen zit ook echt goed tegen zit, boven op de 580€ aan dataverbuirk van mijn telefoon die toevallig nog een avond aan mijn pc hing, met USB tehering aan)
Laatst gewijzigd door Canule op 28 aug 2012 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoek

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
ik vermoed dat jouw lieve huisdier verrekt van de kiespijn en dat al dagen achter elkaar...
en dan krijgt hij ook nog water via de plantenspuit over zich heen of wordt in zijn nekvel gepakt.. en uit je tekst lees ik niet een begrijpende warme relatie tot je lieve huistijger.
heel vreemd dat die afspraak niet eerder gemaakt kon worden.. een dierenarts realiseert zich toch ook wel dat je een dier niet zo lang met pijn kunt laten rondlopen?

pijnbestrijding gaat via de dierenarts en de verzorging van dieren en mensen kost nu eenmaal geld..
het enige dat ik kan bedenken is een bezoek aan één van de dierentandartsen, die hebben missch iets sneller gelegenheid iets aan de situatie te doen..
zoek even via de topic dierentandarts naar hun website en een dierentandarts bij jou in de buurt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Canule
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2012 00:47

Re: Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoek

Bericht door Canule »

Het plantenspuit /nekvel verhaal komt puur uit het feit dat ik niet van het abces af wist, als zo'n beest zonder zich inhouden je naar de keel blijft vliegen moet er toch wat gebeuren, hoe onherkenbaar dat beest op dat moment voor me zal zijn, na een ronde te hebben gelopen door de kamer met gemiauw is "vredig " op bed liggen verder geen probleem voor mij, ik richte me puur op zijn aanvallen inclusief de bijkomende vraagtekens.
Laatst gewijzigd door Canule op 28 aug 2012 17:29, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoek

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... entandarts
http://www.wgvt.nl/ledenlijst

eerste link is de topic dierentandarts
tweede link is de ledenlijst van dierentandartsen, daar zou je contact mee op kunnen nemen voor advies, ook ivm eventuele pijnbestrijding

en kijk ook nog even bij cholodin en seniorkatten want het luidruchtige gedrag van je seniorkat kan duiden op verouderingsverschijnselen zoals dementie.
heeft de dierenarts zijn schildklier gecheckt?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Canule
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2012 00:47

Re: Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoek

Bericht door Canule »

Tuurlijk heb ik het beste voor het beesje voor, en als nodig spendeer ik het geld, maar blind geld uitgeven zonder op zoek te gaan naar de mogelijkheden vind ik dom, vandaar dit topic.
Canule
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2012 00:47

Re: Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoek

Bericht door Canule »

Niet dat een vergelijking zo te stellen is, maar ik heb zelf ook een behoorlijk abces gehad boven mijn mijn snijtand i.v.m een "onnozel" tand incident uit het verleden.
pijn: nee,irritant en aanwezig: ja(dan nog zijn mensen vs dieren vs verschillende situaties, ja, verschillende werelden).
Dit beest maakt als bij katten bekend er geen show van en alles behalve dat in dit geval, ligt gewoon lekker op zn rug te rollen als altijd aanteklooien en te rusten, de indicaties zijn dus als je het mij vraagt lastig te waarnemen zeker als je alles op lange termijn moet volgen en gewenning in observatie een zwak punt is bij een kat die toch altijd om en over alles aan het bleren is(ja, een bovengemiddeld praatgrage kat, maakt je letterlijk wakker om te melden dat hij flink moet kakken), zeker als met meerdere oorzaken rekening gehouden moet worden(bijv. verhuis stress, inwendige/overmatig braken problemen die door dierenarts als normaal beschouwd worden etc. tijd vervliegt en viola).

Alles was vol geboekt en nee, dat heeft zijn niet gedaan, ook na mijn verhaal van het op kotsen van gal met veel drinken tot ruim een half jaar na de verhuizing wat ik zelf verweet naar inwendige problemen dan wel verhuis stress, werd al teniet gedaan, en als normaal bevonden.
"Stoelgang" is verder uitstekend, geen race of grote bonken.
Zelf lopen uitzoeken wat het probleem kon wezen i.m.m overmatig braken/tot gal, diverse soorten voer geprobeerd nat droog, van duur tot duur, kotsen is nu over.
Oplossing lijkt primair kwalitatief hoog/alternatief op de standaard brokken als droogvoer(royalc. e.d) i.c.m soms wat nat(is altijd al een onregelmatige/ik noem het net niet een slechte eter geweest) dan wel vries/witvis of vers zo nu en dan.
En het harde miauwen dat op mij overkwam als zijne gewenning in loop der tijd (aankijken/aandacht was genoeg)sloegen op een combinatie met ouderdom en een aanzet tot inderdaad dementie/verward heid(vooral als hij buiten loopt) naar mijn idee.(onze vorige kat, 21jr geworden leed daar ook aan maar liet zich daar in tegen niet horen / een hersenbloeding werd hem uiteindelijk fataal).
Wel adviseerde ze mij voor de ingreep bloed af te laten tappen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoek

Bericht door Adriana »

door alle zijpaadjes en uitweidingen begin ik het spoor een beetje kwijt te raken..
wat is nu het probleem en hoe ga je het aanpakken en op welk punt kunnen we meedeken?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Canule
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2012 00:47

Re: Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoek

Bericht door Canule »

Ja, en daar ben ik open en ongegeneerd over, noem mij gerust een geval van ADD.
Kort samengevat, vele factoren hebben de waarneming van het abces in de weg gezeten.

Inmiddels contact opgenomen met een ander tandheelkundig dierenarts in de regio (Gouda)(kom zelf uit rotterdam) die nu nog berijkbaar was.
Ik zou over nu een half terug moeten bellen zo ze meer informatie heeft voor mij, ze behandelen in principe geen klanten van derden, ben benieuwd.
Zo ik haar situatie uitgelegd heb gaat die "receptioniste" het aan de desbetreffende arts voorleggen.
In het beste geval is er daar donderdag plaats.
Ook zij melde dat het normaler gebruikelijk is dit eigenlijk direct te behandelen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoek

Bericht door Adriana »

je hebt het over Korte Akkeren en ik hoop dat ze je toch en vrij snel kunnen helpen. en donderdag is al sneller dan dinsdag over een week..
ik heb goeie ervaringen met deze kliniek en ja, het kost geld en hij heeft recht op goeie verzorging. zij zullen vooraf bloedonderzoek doen, zeker bij een dier op leeftijd en zeg dan ook even van het langdurige mauwen en missch schildklier.
en het lijkt me geen second opinion oid in het kader van behandelen van dieren van derden. het is een spoedgeval waarmee je nergens anders terechtkunt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Canule
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2012 00:47

Re: Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoek

Bericht door Canule »

Het zit er op.
Uiteindelijk zijn er 2 tanden getrokken, hoek + naast gelegen, bloed is goed.
Metacam meegekregen tegen de pijn, + wat aangepast voer voor het gebit(tegen plak aan de hechtingen/wond)

Eigenwijs strompelt hij nu door de kamer op zoek naar de weg, en vastberaden overal op en af te springen wat niet gaat.
Wil namelijk niet in de kartonnen doos(algemeen favoriet) met deken blijven(gooit zich over de rand). hopelijk wil hij zo ff plat voor rust.

De bevestiging van dementie moet nog even uit blijven.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoek

Bericht door pearlsofpassion »

Let je wel op met die metacam?
Zeker op zijn leeftijd hebben zijn nieren waarschijnlijk niet veel ruimte meer.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Canule
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2012 00:47

Re: Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoek

Bericht door Canule »

Ok, geen idee op welke gronden, maar fijn te weten dat dit mogelijk een smerig middel is voor de senioren, ik kan de dosis misschien beter een kleine tik lager leggen dan aangeven per kg. Hij weegt 4.2, haar advies was 4x0,05(4 van doseer spuit) te geven morgen ochtend(de arts heeft daar dus al enig rekening mee gehouden / als standaard naar beneden af gerond)

(Aldus neem ik momenteel de bijsluiter nu even door)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoek

Bericht door Adriana »

zoek hier op het forum rechtsboven op metacam en je zult zien dat het een hoog risico, vooral injecties, op niercrisis geeft. het verbaast me dat KA metacam spuit en meegeeft, ze kunnen veel beter buprecare als pijnstiller geven met clavubactin als AB.
het sneue is dat je de waardes van een pre-operatief bloedonderzoek hebt en gaat het fout binnen anderhalve maand dan weet je dat het dus aan de metacam ligt.
zeker bij deze senior hadden ze veel voorzichtiger moeten zijn en er staan waarschuwingen voor nierschade in de bijsluiter.
maar fijn dat er is ingegrepen en hopelijk maakt hem dat snel pijnvrij en fijn dat je daar veel sneller terecht kon.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Canule
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2012 00:47

Re: Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoek

Bericht door Canule »

Vanochtend voor toedienen nog even contact op genomen.
Zo ook wat droog voer onder zijn neus kunnen schuiven voor dat zijn eetlust verdwijnt van de metacam.

Ze had te melde dat dit vroeger meer het geval was, maar dat de risico's een stuk lager liggen met het product nu, en dat een paar dagen gebruik geen verdere uitwerking met zich mee brengt.
Ze had ook te melden dat buprecare een te zware pijnstiller zou zijn voor deze kwestie.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanvallen,Tips voor nachrust(kat met abces/gebroken hoek

Bericht door Adriana »

ze heeft zich niet goed ingelezen en moet haar vak wat beter bijhouden. er is niks veranderd met metacam en de risico's liggen nog altijd net zo hoog. we hebben hier een aantal gevallen van acute niercrisis en forse nierschade na metacam-injecties. houd hem goed in de gaten en als hij meer gaat drinken of slecht gaat eten dan toch wel terug...
buprecare kun je prima doseren en is een opiaat dat je in het bekje kunt spuiten. prima pijnstiller, ook laag gedoseerd met vrijwel geen bijwerkingen. (en al zeker niet de waarschuwingen zoals op de bijsluiter van metacam staan).
mw de dierentandarts zou haar KA-collega oncoloog JT even moeten raadplegen over metacam, merkwaardig.. en dat in dezelfde praktijk..

fijn dat het achter de rug is en hopelijk herstelt hij snel!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie