Bijten

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Shawty
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2012 11:19

Bijten

Bericht door Shawty »

Hallo,

Ik heb een katje genaamd Shawty en ze is geboren op 15 maart en woont sinds 5 mei bij ons.
Ze is erg lief, maar ze valt mijn zoontje van 7 steeds aan, ze bijt hem dan ineens in zijn arm of springt in zijn gezicht.
:shock: Ook zijn wij vaak het mikpunt, als ik dan rustig televisie zit te kijken springt ze ineens op mijn arm en begint vol overgave op mijn arm / hand te knagen.

We hebben haar een paar keer gesprayed met de plantenspuit, maar dat helpt ook niet echt.
Wat kunnen we daaraan doen?

Groetjes N
Cerna

Re: Bijten

Bericht door Cerna »

Ik zou zeggen een kitten erbij zodat ze haar speelse buien op het vriendje kan afreageren.
Shawty
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2012 11:19

Re: Bijten

Bericht door Shawty »

Ooh dat zouden mijn kinderen helemaal geweldig vinden hahaha...
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Bijten

Bericht door achtpuntzes »

dit lijkt me een typisch voorbeeld van uit de hand gelopen speelgedrag.

je hebt moeite met de grenzen aan te geven aan je katje, dus gaat die er regelmatig overheen.

een leeftijdsgenootje zou hier uitkomst moeten bieden. katten leren snel van elkaar waar de grenzen liggen, en dan word het grensoverschrijdende gedrag richting jullie ook heel snel minder.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bijten

Bericht door Adriana »

helemaal eens met Annet en 8.6., kittens groeien het beste op met kittenkattenmaatjes en zat keus in een asiel in de buurt! ze leren zo veel van elkaar, houden elkaar bezig, slopen en troosten elkaar en je zult zien, je hebt geen kind meer aan ze...
ik bedoel het bijten en aanvallen en om aandacht smeken is dan acuut over..!
en het is zo leuk om er twee te hebben, de allerbeste kattentelevisie! en de kosten vallen mee en zijn grofweg anderhalf en zeker geen twee.. wel genoeg kattenbakken op versch plaatsen zetten.. ben erg benieuwd...
Laatst gewijzigd door Adriana op 25 jul 2012 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bijten

Bericht door Dinky »

Shawty schreef:Ooh dat zouden mijn kinderen helemaal geweldig vinden hahaha...
In de asielen zitten genoeg lieverds die nog een baasje zoeken ;) Zeker in deze periode ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shawty
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2012 11:19

Re: Bijten

Bericht door Shawty »

Ja dat is waar, ik zal eventjes bij wat asiels langsgaan..... denk ook wel dat het de beste optie is...

Eerlijk is eerlijk.. het is ook wel grappig als ze die streken uithaalt... maar goed is het niet.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bijten

Bericht door pearlsofpassion »

Wees gerust, de streken die ze daarna op elkaar uithalen zijn ook grappig. ;-)
En die blijven grappig als ze ouder worden (wat op je armen niet echt geldt).

Het beste is een leeftijdsgenootje (het komt niet op een week of zo, maar geen maanden ouder nemen als het kan).

Weet dat ze vast wel een paar dagen naar elkaar gaan blazen, maar dat is normaal. Gewoon laten doen, niet ingrijpen tenzij er eentje heel erg bang zou worden. Erna worden ze de beste vriendjes.
Je kan de nieuwe best even in het mandje binnen brengen, je eigen katje laten snuffelen en dan het mandje open zetten.
Vraag ook na welk grit ze in het asiel gebruiken en vraag er een zakje van mee als jouw grit heel anders is. Zo kan je nieuwe kitten wennen.

Veel plezier aan jou en je kindjes met het uitzoeken van een kitten in het asiel. Dat is het leukste dat er is. :-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5448
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Bijten

Bericht door nellebel »

hoe herkenbaar, hier hetzelfde verhaal. ze ging steeds verder in haar gedrag en dat was op een gegeven moment echt niet leuk meer. maatje erbij en problemen verdwenen als sneeuw voor de zon.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Shawty
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2012 11:19

Re: Bijten

Bericht door Shawty »

Ik heb al wat vreselijk leuke kittens gezien op de websites van asiels in de buurt, je kan je toch niet voorstellen dat mensen ze zo maar wegdoen he, je hartje breekt ervan.

Ik ga wat gastgezinnen aanschrijven, en kijken of we een leuk speel kameraadje kunnen vinden voor haar.

Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6809
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bijten

Bericht door Dinky »

Wat super dat je al vreselijk leuke kittens hebt gezien in het asiel :D
Krijgen die tenminste ook een warm huisje :)
Een goed asiel zorgt er ook voor dat ze worden gechipt en gesteriliseerd/gecastreerd wanneer ze daar oud genoeg voor zijn ;) (wanneer ze dat bij aanschaf niet zijn dan wordt dat vaak vergoed om te voorkomen dat er weer zoveel kittens in het asiel terecht komen)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shawty
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jul 2012 11:19

Re: Bijten

Bericht door Shawty »

Ik hou jullie op de hoogte of we konden kiezen...... niks dat ze zoveel leuke katten hebben, maar voor ik het weet ben ik een cat lady!!!
Cerna

Re: Bijten

Bericht door Cerna »

Leuk dat je een vriendje voor Shawty gaat halen!

Enne............
Shawty schreef:........ maar voor ik het weet ben ik een cat lady!!!
niks mis mee, toch? :lol:
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Bijten

Bericht door lidewij020 »

Ik lees dat dit kitten met 8, bijna 9 weken bij de moeder is weggehaald. De Feline Welfare Foundation raadt tegenwoordig aan om katten pas met 16 weken te spenen. De rede is dat de moeder een belangrijke rol speelt in het opvoeden van kittens. Daarnaast is ook de omgang met broertjes en zusjes belangrijk voor de sociale onwikkeling van een kat. Een katje van ongeveer dezelfde leeftijd erbij kan helpen. Ook een oudere sociale kat die een rol van opvoeder op zich wil nemen is geschikt.

Wat voor jullie heel belangrijk is, is dat je grenzen stelt. Straffen met plantenspuit, in paniek raken of schreeuwen werkt juist averechts. Het kitten heeft duidelijkheid nodig. Als het kitten ongewenst gedrag vertoont duw je het met een hand, met je voeten of met een kussen (dan voel je de scherpe nagels niet) zachtjes uit je ruimte. Je houdt het kitten uit je ruimte (steeds blokkeren) tot hij daar ontspant en zijn aandacht op iets anders richt. Op dat moment ontspan jij ook en trek je je hand of kussen terug. Als het kitten jou zachtjes benadert mag je dat rijkelijk belonen met lekkers, aaien en/of lieve woordjes. Als het weer te druk wordt drijf je hem weer uit je ruimte.

Deze techniek is niet gemakkelijk, het vergt veel energie en doorzettingsvermogen. Het begin is het moeilijkst Als je consequent bent leert de kitten wat er wel en niet van hem verwacht wordt. Je geeft hem de keuze: of rustig bij ons zitten of druk doen en er dan niet bij mogen. Je zoontje kan het ook leren.

Zorg ook voor voldoende speelmomenten (hengel werkt goed!), klimgelegenheden en bijv voedselverrijking om te zorgen dat het diertje zijn energie lekker kwijt kan.

ALs je het idee hebt dat het niet lukt kun je contact opnemen met een kattengedragsdeskundige.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie