HELP!!!!poes is agressief tegen 5 weken oude kittens en hond

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
annedeg
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jun 2012 11:39

HELP!!!!poes is agressief tegen 5 weken oude kittens en hond

Bericht door annedeg »

Hey Allemaal,
Mijn poes ( 1 jaar en 2 mnd ) is erg agressief tegen haar kittens al vanaf ze 5 weken oud zijn ( zijn nu 7 weken). bijvoorbeeld: Ze zit dan te kijken of loopt gewoon langs, als de kittens met elkaar aan het spelen zijn en dan valt ze uit het niets een van de kittens aan. ( de kittens zijn nu al zo bang dat als moeder in de buurt komt dat ze in elkaar duiken ) wat me ook opvalt is dat moeder zelden met de kittens speelt.
Behalve de kittens valt ze ook mijn hondje aan soms met aanleiding maar vaak uit het niets. Mijn hondje is nu al 2x in het oog geraakt en durft al een poos niet meer naar beneden te komen, zo bang is ze van de moederpoes.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen!

Groetjes Anne
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: HELP!!!!poes is agressief tegen 5 weken oude kittens en

Bericht door Chiquita98 »

Helaas heb ik niet veel verstand van nestjes. Maar tolereert ze dus ook niet meer dat ze vanaf 5 weken bij haar drinken? Heb je zelf bijgevoed? Ik weet wel dat het soms voor kan komen dat moeders de kids zat word. Als ze nu 7 weken zijn dan zul je zelf dingen over moeten nemen.
Ik vind trouwens wel dat moederpoes erg jong is voor een nestje.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: HELP!!!!poes is agressief tegen 5 weken oude kittens en

Bericht door pearlsofpassion »

Moederpoes heeft een hekel aan andere katten en ook aan haar kittens. Hierdoor komt ze onder een enorme stress te staan en dat reageert ze af op de hond. Eens de kittens weg zullen zijn, zal ze snel weer tot rust komen.

Ik zou je aanraden een goede thuis te zoeken voor al je kittens. Probeer hen per twee te plaatsen en geen kitten alleen te plaatsen in een huis zonder andere katten.
Eten ze allemaal al vast voedsel? Dan kan je hen al plaatsen (kijk wel even voor de inentingen), op voorwaarde dat ze niet alleen komen te zitten. Of houdt hen nog samen maar scheidt hen dan maar van de moeder. Dit heeft geen zin, ze leren toch niets positiefs meer van haar, integendeel. Maar ze hebben wel nood aan soortgenootjes om zich heen, elkaar dus. Dat tot minstens 12, beter 16 weken oud. Het is trouwens daarna nog steeds beter om kittens per twee te houden, om zoveel redenen.

Verder zou ik je aanraden je moederpoes onmiddelijk (als in, binnen de week) te laten steriliseren. Deze poes is duidelijk niet in de wieg gelegd om kittens te krijgen. Bovendien zijn er al kittens genoeg. Je zal haar daar een groot plezier mee doen. ;-)
Ik zou haar dan ook steeds als enige kat in huis houden. Ze heeft nu duidelijk gemaakt geen andere katten om zich heen te wensen en dat zal vast haar hele leven zo blijven. ;-)

Veel succes met het vinden van een goede thuis voor je kittens. Het zal niet eenvoudig zijn in deze tijden...
Ik hoop dat je ze vind.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: HELP!!!!poes is agressief tegen 5 weken oude kittens en

Bericht door pinguin »

Het meeste is al gezegd en daar sluit ik me bij aan.

Maar zou het ook niet zo kunnen zijn dat je kat al weer krols aan het worden is? En daar door genoeg heeft van het kleine grut en op zoek is naar een kater?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: HELP!!!!poes is agressief tegen 5 weken oude kittens en

Bericht door castratenkoor »

Ik zie en hoor dat wel vaker dat poezen met kittens opeens zo over de rooie gaan. Eén van DE redenen er niet aan te beginnen - een nestje.
Je hebt geen enkele garantie dat de poes ooit weer " aardig " wordt tegen bv de hond na deze ervaring.

Mijn advies zou ook zijn zo snel mogelijk moeder poes castreren en de kittens plaatsen, liefs twee bij twee.

Ik ken iemand in een soortgelijke situatie die de moederpoes naar het asiel doet en een kitten zelf houdt. Persoonlijk vind ik dat erg triest voor moederpoes - had allemaal niet zover hoeven komen........
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie