Dawn bijt

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Dawn bijt

Bericht door NadineDilara »

Ik heb jullie hulp zo hard nodig! De meeste van jullie hebben misschien wel al eens verhalen gelezen die ik over mijn kleine Dawn verteld heb hier.. Ze heeft een rot verleden, wat het precies is weet ik nog steeds niet maar ze is ZO bang voor alles. Ze klampt zich helemaal aan mij vast.. en dat vind ik hartstikke lief, want ik hou echt heel veel van haar, maar nu lijkt het of ze mij begint te zien als haar eigendom.. want ze gaat altijd tussen mijn vriend en mij inliggen, en als ik haar even geen aandacht geef, komt ze het zelf opeisen..

Het begon ermee dat ze me begon te bijten als ik haar kattenbak schoonschepte. Ze vond dat echt maar niks, niemand mocht aan haar bak komen.. nu is het zo dat ze me heel vaak bijt, en ook steeds harder gaat bijten (eerst speels, nu niet meer) en ze klauwt heel erg naar me.. Net heeft ze zelfs naar me geblazen, dat heeft ze echt nog nooit gedaan, en hoe streng ik haar ook toespreek, ze lijkt niet onder de indruk en gaat gewoon door..

Mijn vriend denkt dat ze de grenzen af aan het tasten is en over mij heen probeert te lopen, omdat ik echt nooit mijn stem naar haar verhef, ook niet wanneer dat eigenlijk wel moet.. Ik zelf ben heel onzeker en ben bang dat ze gewoon minder van me gaat houden ofzo :cry: Ik moest dit echt even kwijt en ik hoop dat jullie advies voor me hebben, dat heb ik echt nodig! Ze is trouwens 9 maandjes..

xx
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9328
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Dawn bijt

Bericht door castratenkoor »

Bij gebrek aan een andere kat, gaat ze de machtstrijd met jou aan. Dit is typerend gedrag voor een puberende kat die alleen opgroeit.

Je kun proberen wat rust te scheppen door valeriaan op kussens te druppelen.
Verder consequent zijn en haar wegzetten en/of bij slecht gedrag.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5448
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dawn bijt

Bericht door nellebel »

kan het niet beter verwoorden als dinie. een andere kat erbij kan een optie zijn. heb het zelf ook ervaren met een kat. ik werd er hier toen ook op gewezen dat ik vooral het gedrag als menselijk gedrag probeer te verklaren en dat meot je niet doen.
ik zou niet mijn stem gaan verheffen, wordt ze misschien banger van. maar haar wegzetten en even negeren bij ongewenst gedrag kan helpen. bij ons werkte het niet echt, maar wij besloten ook vrij snel voor de ultieme oplossing te gaan, vriendje erbij. het ongewenste gedrag was als sneeuw voor de zon verdwenen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Dawn bijt

Bericht door pinguin »

Wat vervelend dat dawn dit gedrag vertoont. Ik ben nog niet helemaal wakker dus kan ook effen zo snel niet het hele verhaal voor me halen. Maar ik dacht dat een maatje geen optie was? Of verwar ik je nu met een ander verhaal?
Zoals de anderen zeggen gewoon op pakken en weg zetten. Bij de ene kat werk dat wel en bij de andere kat werk dat niet. Zeker met z`n gevoelige kat niet met luide stem toe spreken want dat kan het diertje alleen nog maar banger worden.

Je zou ook dawn even in een andere kamer kunnen zetten als je de kattenbak gaat doen. Zodat jij rustig de kattenbak kan doen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Dawn bijt

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ook de aanleidingen van het gedrag zoveel mogelijk vermijden. Hoe meer ze het gaat doen, hoe meer het een gewoonte wordt. Als je dat kan verhinderen, is het gemakkelijker terug af te leren.

Als je denkt dat het machtstrijd is en geen speelgedrag meer. Dat ze haar grenzen aan het aftasten is en probeert boven jou te komen staan, is dat niet aan te pakken door je stem te verheffen. Als een maatje geen optie is (dat meen ik me ook te herinneren, ik weet niet meer waarom juist?), en je wil zelf de andere kat zijn in deze relatie, dan zal je ook op een zoveel mogelijk katse manier moeten communiceren. Op een mensenmanier je erboven proberen zetten gaat niet het juiste effect hebben. Ze zal je niet begrijpen en misschien zelfs bang van je worden. Het is de bedoeling dat je dan heel onmiddelijk duidelijk maakt wat je wil zeggen en dat kan het beste in haar eigen taal.

Dit zijn methoden die je als katteneigenaar zoveel mogelijk probeert te vermijden, maar wat ik dan zou doen is mijn hand over haar ogen leggen en haar kopje zachtjes naar beneden drukken. Niet haar tegen de grond drukken, gewoon druk uitoefenen. Als ze er goed op reageert, zal ze eronderuit kruipen en weglopen. Dan aanvaard ze dat je boven haar staat (maar je weet niet voor hoelang, het is steeds kwestie van volhouden). Het kan zijn dat ze daar wel even van gaat mopperen of beetje op haar tenen getrapt lijkt. Laat haar een paar minuten en ga dan knuffelen, of als ze zelf komt natuurlijk ook knuffelen. Laat haar voelen dat je haar erg graag ziet, zolang ze maar haar plaats kent.
Je kan ook in haar nek drukken, zonder daarvoor erg in haar nekvel te knijpen, gewoon druk uitoefenen. Dat is wat de dominante poes hier doet als de kater haar het weer eens moeilijk maakt. Op een keer is ze het zat en dan springt ze met haar paar kg helemaal in zijn nek en schouders en dan is het wel weer duidelijk. Daar gaat trouwens wel een grom mee gepaard, dat zet het nog kracht bij.
Moest ze er verkeerd op reageren en bang van je worden, dan niet doorgaan maar iets anders zoeken. Het is niet de bedoeling haar bang te maken of te terroriseren, maar om haar even op haar plaats te zetten als ze zich misdraagt.
Communicatie komt van 2 kanten, dus zeker altijd goed kijken hoe ze reageert en daarop inpikken.

Een andere optie is natuurlijk dat jij haar dominant laat worden en zelf wijkt. Dat moet je zelf weten. Maar dan kan je verwachten dat ze dus bepaalde handelingen (zoals de kattenbak of pil geven) van jou niet accepteert, en dat lijkt me als verantwoordelijke van haar niet bepaald handig. Verder heb je daar weinig last van, het is niet dat ze je zou blijven terroriseren.

Probeer zowiezo zoveel mogelijk haar zinnen te verzetten en haar te ontspannen. Veel spelen, ik geloof dat jij ook veel borstelt, zeker blijven doen als ze dat leuk vind. Geef haar aandacht, zoveel ze zelf wil, niet te veel. Valeriaan kan ook prachtig helpen om haar ontspannen te krijgen. Wat nieuwe speeltjes met catnip als ze dat leuk vind enz...
Probeer haar omgeving interessant te maken zodat ze minder bezig is met haar machtsstrijd. En inderdaad even afleiden of ergens anders plaatsen als je de bak ververst. Machtstrijden worden onder katten ook typisch rond de bak uitgevochten, dus dat is typisch. Maar je hoeft de confrontatie niet op te zoeken, dat is nergens voor nodig. Door haar te verhinderen jou aan te vallen, win jij al, of verlies je alleszins geen terrein.

Ik vind wel dat je het nooit al een strijd tussen jullie beide moet zien, ookal doet zij dat misschien wel. Je kan het beter als een strijd tegen haar puberkuren zien. Waar jullie samen door komen. Eens het achter de rug is, en je hebt stand gehouden, zal de rust weerkeren. En ondertussen dus zeker de band onderhouden. Heel belangrijk.

Ik ben trouwens niet zeker of het dat is hoor. Maar het lijkt me wel plausibel, zeker omdat het zo duidelijk rond de bak gebeurt en bij plaats opeisen. Dat is toch wel heel typisch bij dominantiegedrag tussen katten. En aangezien er geen andere katten zijn... Normaal probeert een jonge kat bij hen hogerop te komen, maar dat kan hier niet. Dus het lijkt me wel mogelijk.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
sven0503
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 apr 2012 21:11
Locatie: Deventer

Re: Dawn bijt

Bericht door sven0503 »

hier had ik hetzelfde probleem..

Layla onze poes van nu bijna 9 maand was toen ze hier alleen was ook zo.
Dan lag ze bij je op de bank en zo uit het niets kon ze je krabben en bijten...

Nu we een 2e jonge kat erbij hebben doet ze dat eigenlijk niet meer... alleen als ze iets niet fijn vind ( als je haar over de buik aait op sommige plekken ).

Luisteren... tja... ik denk ook pubertijd... die van ons luisteren ook voor geen meter...maar als ik dan op sta...dan weten ze beide donders goed wie de baas is en vliegen ze naar boven.

spelen is denk ik ook een uitlaatklep voor ze dat ze hun energie kwijt kunnen.


Spelen jullie ook veel met Dawn? .. of heeft ie speeltjes waar ze zichzelf mee kan vermaken?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dawn bijt

Bericht door Adriana »

ze zal alles doen en blijven doen om aandacht te krijgen.
en daar kunnen nog een hele riedel gedragsproblemen achteraan komen zoals bijvoorbeeld wildplassen..
en nu is ze nog op een leeftijd dat ze hopelijk nog een harig huisgenootje accepteert..
en dat is ook veruit de meest natuurlijke oplossing -->katzelmaatje erbij en iedereen gelukkig !
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Dawn bijt

Bericht door lidewij020 »

In plaats van het oppakken en wegzetten, zoals hierboven is geadviseerd, kun je Dawn ook uit je ruimte drijven. Dit drijven doe je met je lichaamshouding, maar je voeten en benen kunnen je hierbij helpen. Het is eigenlijk hetzelfde wat je doet als jij door een deur gaat, maar de kat mag er niet door. Je houdt hem tegen met je voeten. In het geval van de kattenbak creëer je ruimte om jou en de kattenbak heen. Dawn mag niet in jouw ruimte komen. Doet ze dit wel, dan drijf je haar er uit. Als ze niet op jouw houding en het feit dat je op haar afloopt reageert door zelf weg te lopen duw je haar zachtjes met je voet/been uit je ruimte (niet schoppen natuurlijk!) Zodra ze uit jouw ruimte is ontspan je jezelf, waardoor je houding niet meer drijvend is. (je kunt je ook omdraaien of op de kattenbak richten) Word niet boos, en niet gefrustreerd, blijf gewoon rustig. Je kunt Dawn op deze manier leren dat ze jou ruimte moet geven als jij de kattenbak verschoont en dat het geen bijtspelletje is. Als Dawn ontspannen buiten bijtafstand gaat zitten mag je haar belonen met je stem of een aai of wat lekkers.

Drijven werkt vaak effectiever dan wegzetten, omdat de kat zelf weg moet lopen.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Dawn bijt

Bericht door NadineDilara »

Hallo iedereen, heel erg bedankt voor al jullie reacties, ze hebben me heel erg geholpen en ik probeer ze zo goed mogelijk toe te passen. Ik had de reacties wel al gelezen, maar had nog geen tijd om te antwoorden, zit in mijn eindexamens..

Dawn is vaak alleen met mij. Ze vind het heerlijk om bij me te zijn en ik bij haar, ik speel veel met haar en ze heeft hartstikke veel speeltjes, haha! Ze heeft een krabmeubel die ze geweldig vind, er liggen allemaal kleine muisjes met catnip en kleine belletjes erin door het huis, ze heeft een balletje die geluid maakt, ze heeft een catch-the-light lampje waar ik vaak met haar mee speel en ze heeft een boksbal.

Ik zal het tussen haar en mij nooit als een strijd zien, ik weet dat ze gewoon aan het puberen is, maar ik wil wel dat ze lekker in haar vel zit en goed opgevoed word. Nogmaals: jullie tips klinken super, ga ze echt proberen!

Over een kat erbij.. dat is helaas onmogelijk. Ik woon nog bij mijn moeder (ik ben 19) en we hebben een hondje van 15, die vond het al heel moeilijk om Dawn nog te accepteren op haar oude dag en vind Dawn haar speelmomentjes heel vermoeiend.. Ik kan het haar dus niet aan doen om er nog een katje bij te doen. Daarbij wil mijn moeder er zelf ook echt geen kat meer bij, want we wonen in een kleine portiekwoning, dus ze vind 1tje genoeg.. Als ik later op mezelf woon, kan het natuurlijk wel, en dan zou ik dat ook echt voor haar doen.

Ik hou jullie op de hoogte!
xx
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5448
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dawn bijt

Bericht door nellebel »

maar dawn haar actieve speelmomenten richting hond worden minder als ze haar eigen maatje heeft, en jij kunt het nog zo lief bedoelen en spelen met haar maar je kunt echt geen katje vervangen.
Ik heb echt de ervaring dat je minder "last" hebt van 2 katjes als van 1.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie