mijn kat valt mij aan.

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
xtaix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2009 12:37

mijn kat valt mij aan.

Bericht door xtaix »

Hallo Mede forumleden,

Mijn kat (een kater) is 3 jaar oud, zit vast aan touwtje, vorige jaar zijn ze hier bezig geweest met het bouwen van bijkeuken en ze zijn nu hier bezig tegenover nieuwe huizen aan het bouwen. Om te verkomen dat hij vast komt te zitten in zeecontainer (wat al paar keer is voorgekomen bij andere katten in de buurt) loopt hij nog niet los.

Natuurlijk is hij wel een paar keer ontsnapt, en hebben wij het ook wel gewoon los geprobeerd, wat toen gebeurd, was als naar hem toe kwam dat hij begon te blazen en aan te vallen.

Vanmiddag was achter ons huis een andere kat heb hem naar buiten gedaan aan zijn touwtje zodat hij zijn 'huis' kan verdedigen, die kat liep weg, 10 minuten later stond ik even in de tuin. en liep hij op mijn af begon keihard te blazen net als tegen die kat, hij keek mij heel fel aan en begon mij aan te vallen met klauwen en bijten.

Mijn vraag is wat is dit? en wat kan ik tegen doen? moet ik hem wel los laten lopen buiten (heb er niets aan dat hij andere mensen aanvalt), binnen is overigs niets aan de hand.
Het is geen schootkat, maar hij valt niet aan of begint niet te blazen.
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: mijn kat valt mij aan.

Bericht door Livewithlouis »

Welkom terug ;)

Uiteraard heb je er niks aan als je kat anderen of jezelf aanvalt ;)

Zou je misschien eerst nog iets meer kunnen vertellen over je kat en zijn leefsituatie?

- Hoe oud was hij toen je hem kreeg/kocht?
- Waar komt hij vandaan?
- Is hij ooit eerder agressief geweest?
- Is hij gecastreerd?
- Wat bedoel je met aan een touwtje? Heeft hij een tuig om? En hoe lang draagt hij dat nu dan (af en toe?) sinds een jaar?
- Mag hij als er niet gebouwd wordt overal komen buiten? Of alleen jullie erf?
- Wat krijgt hij te eten?
- Waren er eerst ook andere katten of was hij altijd het enige huisdier?
- Is de gezinssituatie verandert? Als in zijn er mensen weggegaan of bijgekomen?

Ik ben geen expert maar probeer met je mee te denken!
Gebruikersavatar
xtaix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2009 12:37

Re: mijn kat valt mij aan.

Bericht door xtaix »

- Hoe oud was hij toen je hem kreeg/kocht?
Hij was 6-7 weken toen wij hem kregen

- Waar komt hij vandaan?
Hij komt bij mensen vandaan die meerdere kittens / katten hadden op dat moment.

- Is hij ooit eerder agressief geweest?
Hij is al keer eerder ontsnapt geweest en hebben 1x los geprobeerd en toen gebeurde hetzelfde, ons aanvallen.

- Is hij gecastreerd?
Ja

- Wat bedoel je met aan een touwtje? Heeft hij een tuig om? En hoe lang draagt hij dat nu dan (af en toe?) sinds een jaar?
een tuigje inderdaad, sinds hij kitten is, hij weet niet anders. Hij heeft het tuigje alleen om als hij naar buiten gaat.

- Mag hij als er niet gebouwd wordt overal komen buiten? Of alleen jullie erf?
Hij kan niet verder dan ons erf, maar wij willen straks als de verbouwingen achter de rug zijn vrij laten rondlopen.

- Wat krijgt hij te eten?
harde brok, 1x daags zacht voer (hij eet veel gras, dat viel mij op).

- Waren er eerst ook andere katten of was hij altijd het enige huisdier?
Nee, hij is altijd alleen geweest.

- Is de gezinssituatie verandert? Als in zijn er mensen weggegaan of bijgekomen?
Nee.
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: mijn kat valt mij aan.

Bericht door Livewithlouis »

Als ik het een beetje goed inschat en heb begrepen is het dus als volgt:

Hij is één keer "vrij" buiten geweest daarmee bedoel ik zonder jullie erbij en zonder tuig, toen hij ontsnapt was? En verder bij het 1x proberen helemaal los werd hij agressief?
Ik denk dat dat te maken zou kunnen hebben met onzekerheid. Hij voelt zich op dit moment niet op zijn gemak omdat hij totaal niet weet wat buiten is en kennelijk niet het gevoel heeft dat jij hem kan beschermen mocht er iets gebeuren. Hij heeft dus niet zo veel zelfvertrouwen. Hij kan door de stress die hij heeft ook misselijk worden en daardoor willen braken. Dat zou kunnen verklaren waarom hij veel gras eet, gras eet hij om te kunnen braken.

Kun je je hier een beetje in vinden?

Als het onzekerheid is dan zul je hem moeten helpen dit terug te vinden. Je zult bij jezelf eens moeten nagaan hoe het kan dat hij onzeker is (als dat dus zo is he). Het buiten laten wennen van katten is een zorgzaam karwei. Ik vind het erg goed van je dat je je kat buiten laat maar ik denk dat het in het geval van deze kat helemaal erg belangrijk is om rustig aan te beginnen. Hij zal zich eerst op zijn eigen erf ook echt op zijn gemak gaan voelen.
Je zou er voor kunnen kiezen je tuin af te zetten zodat hij niet kan ontsnappen zodat je hem los kunt laten en met rust kunt laten. Gun hem de tijd en laat hem vooral buiten uit zichzelf naar jou toe komen.

Maar die onzekerheid was er al voor hij naar buiten ging dat is slechts iets wat zich openbaart als je hem buiten loslaat. Daar zul je je dus in moeten verdiepen. Eventueel met behulp van je da? Is heel lastig voor ons buitenstaanders...
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: mijn kat valt mij aan.

Bericht door achtpuntzes »

misschien voelt je kat zich in het nauw gedreven, omdat hij niet "vrij" (dus aan een lijntje) is, terwijl er andere katten zich in de nabijheid van "zijn" teritorium bevinden... aan een lijntje kan een kat niet vechten, en ook niet vluchten. ik kan me voorstellen dat een kat daar dan behoorlijk gefrustereerd van raakt...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: mijn kat valt mij aan.

Bericht door falkosan »

ik denk ook dat het komt omdat hij vast zit en andere los. het is pure frustratie dat hij naar jouw uithaal. hij is namelijk bang voor die andere katten en wreekt dit op jou. zodra hij ook los is gebeurt dit denk ik niet meer.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: mijn kat valt mij aan.

Bericht door Chiquita98 »

Dat was ook mijn eerste gedachte: word ie naar buiten gedaan aan een tuigje terwijl er vreemde katten vrij rondom lopen. En hij kan geen kant op! Hij werd echt in het nauw gedreven en daardoor dus agressief. Ik zou hem zo niet alleen aan een tuigje doen, terwijl er kans is dat andere katten om hem heen kunnen lopen. Ik zou er dan voor kiezen om hem uit te laten(net als een hond) of erbij zijn of binnen houden totdat ie vrij kan rond lopen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
xtaix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2009 12:37

Re: mijn kat valt mij aan.

Bericht door xtaix »

:) bedankt voor jullie antwoorden, ik denk inderdaad dat hij zich op dat moment in nauw gedreven voelde, en dat hij daarom zo reageerde. Bedankt voor al jullie antwoorden
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: mijn kat valt mij aan.

Bericht door Livewithlouis »

ok dus ik heb het verkeerd begrepen? Want zoals ik het las werd hij pas agressief als hij los was en niet aan het tuig?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: mijn kat valt mij aan.

Bericht door Adriana »

ik denk dat het aanvallen een uitgestelde 'oversprong'-reactie is op het vastgemaakt/opgesloten zijn, terwijl andere katten in de buurt zijn en hij in zijn bewegingen is beperkt..

dat wekt angstreacties op en die moeten eruit en als hij los is dan krijg je alsnog een reactie in de vorm van actie en in dit geval dus alsnog verdedigen/aanvallen.
alleen niet op een andere kat maar op een mens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: mijn kat valt mij aan.

Bericht door Livewithlouis »

hmm geen gekke theorie maar zou er dan niet iets voor gevallen moeten zijn toen hij aan de riem liep?

Ik denk juist dat hij aan het tuig al wel heel zenuwachtig is maar nog steun heeft van de eigenaar. Maar dan als hij helemaal los is niet weet wat hij moet! Hij herkend het eigen erf al niet als eigen en/of veilig.

In dat geval zou de angstreactie op ieder levend wezen zijn die op dat moment in de buurt is, mens of dier.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: mijn kat valt mij aan.

Bericht door castratenkoor »

Je schrijft dat je hem naar buiten deed aan zijn touwtje toen je een andere kat op je erf zat. Dat zou ik juist niet doen op zo'n moment.
Ik zou met hem aan de lijn met tuig gaan wandelen en als je zelf naar binnen gaat hem ook weer naar binnen doet.

je kunt hem ook meer ruimte geven door een hoge waslijn te spannen. Daar zijn touw aan met een metalen ring. Zodat hij de hele lij. langs kan. Maar ook dan zou ik zoveel mogelijk bij hem blijven.
Hem niet uren in zijn eentje aan die lijn laten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: mijn kat valt mij aan.

Bericht door Livewithlouis »

Helemaal eens met castratenkoor! Überhaupt niet zonder toezicht aanlijnen.
Gebruikersavatar
xtaix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 18 aug 2009 12:37

Re: mijn kat valt mij aan.

Bericht door xtaix »

Hij is inmiddels ook alweer buiten geweest aan zijn tuigje, nu is er niets aan de hand.

Het los laten lopen, moet nog even wachten. Alleen schrikt hij zowel binnen als buiten van alles wat hij hoort, dat is altijd al zo geweest.

Waarschijnlijk was het van mij niet zo'n handige actie om hem op dat moment naar buiten te doen aan zijn tuigje.

Ik loop ook wel eens met hem, hij kan het hele erf over en kan ook weer naar binnen als hij dat wil.

Hij werd gisteren kwaad/agressief aan zijn tuigje, naardat die kat hier was geweest waar hij tegen te keer is geweest.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: mijn kat valt mij aan.

Bericht door castratenkoor »

Zeker zo'n onzekere schrikkerige kat zou ik niet vrij los laten op den duur.
Het beest loopt extra veel kans van schrik te vluchten en te verdwalen.
Of ergens weg te kruipen en er dan niet meer uit te durven.
Grote kans dat hij op een gegeven moment "verdwijnt". En dat je dan nooit zult weten wat er met hem gebeurd is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie