kater gedraagt zich steeds agressiever

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
planja83
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2012 20:37

kater gedraagt zich steeds agressiever

Bericht door planja83 »

hallo allemaal,

ik ben nieuw hier. en heb een dringende vraag wat betreft mijn kater Gizmo. hij wordt in mei 3 jaar en woont vanaf dat ie bij zn moeder weg mocht bij mij in huis. ik hou hem binnen want woon op 4 hoog. hij is heel erg actief en ondernemend, hij is was niet bang voor vreemde mensen, juist een allemans vriend, geen schootkat, daar is ie te beweeglijk voor. sinds zijn 2e jaar is hij raar gedrag gaan vertonen, blazen naar mensen, en aanvallen. naar mij zelfs ook maar dat zag ik in het begin als spelen. het werd alleen maar erger. hij moet ook heel vaak mn vriend hebben. toen ik een week op vakantie was, werd ie verzorgt door mn ouders, bij binnenkomst was er niks aan de hand totdat mn moeder zn bakje vulde en hij haar aanviel, steeds weer opnieuw, ook als ze wegliep, daarna had ie het ook op mn vader voorzien. beide hebben hem, op afstand naar zn kamer geleid, want ze durfde niet meer bij hem in de buurt komen. ik vond het allemaal wat overdreven, dus kamte het af als, territoriumdrift ofzo. maar vorige week heeft ie dus mij ook goed aangevallen en ik schrok er gewoon echt van. nu vraag ik me dus af waar dit dan aan ligt? verveelt ie zich, is ie ergens over gefrustreerd? ik wil graag het beste voor hem, maar omdat ik op 4hoog zit wil ik hem niet graag vrij laten, hij kan ook niet meer naar boven 1maal beneden. dierenarts raadt dit ook gewoon af. hij is gewoon een hele actieve kat en ik denk dat ie misschien meer ruimte nodig heeft? ik werk de hele dag, dus hij is ook de hele dag alleen binnen. ik laat hem niet alleen in de huiskamer want hij kauwt overal op en maakt alles kapot. planten blijven ook niet heel als ik niet oplet. ik wil graag voor hem het beste maar weet niet of ik dit hem kan geven. ik hoop dat iemand mij advies kan geven hierover of hier iets herkenbaars in ziet.
gr anja
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: kater gedraagt zich steeds agressiever

Bericht door jennli »

Is ziekte of pijn uitgesloten? Kan heel goed onzekerheid of verveling zijn.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kater gedraagt zich steeds agressiever

Bericht door Chiquita98 »

Eigenlijk wel een beetje triest. Hij mag dus als jij er niet bent niet helemaal vrij rondlopen en moet zich in zijn eentje vermaken. Dan kan het heel goed verveling en ongenoegen zijn. Is hij lichamelijk helemaal onderzocht? Eerst dat uitsluiten.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kater gedraagt zich steeds agressiever

Bericht door castratenkoor »

Ik denk stress en verveling. De kat heeft geen kattenmaatje en is vaak alleen. Heeft dan ook nog eens weinig ruimte ter beschikking.
Ik vrees dat hij al te oud en te geflipt is om er nu nog een kat bij te plaatsen.
Om te beginnen zou ik de woonkamer kat-proof maken en hem meer ruimte bieden als je weg bent.
Heeft hij een mooie hoge krabpaal, liefst tot aan plafond?
Heeft hij leuk speelgoed, b.v. een speel-rail?
Ik zou ook elke dag zeker een uur met hem spelen, met een hengelstok met veren b.v.

Buiten loslaten zou ik zeker niet doen!
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: kater gedraagt zich steeds agressiever

Bericht door pinguin »

Ik ben het eens met mijn voor gangers. Eerst medich alles uitsluiten. Als katten pijn of ongemak hebben willen ze ook zo reageren. Verder denk ik ook verveling en te weinig ruimte als je weg bent. Ik neem aan als je thuis komt je lekker met hem gaat spelen en knuffelen?
Je zou kunnen kijken of die aan een tuigje kan wennen en zou iedere dag even een frisse neus halen. Of je balkon afzetten zodat die niet kan ontsnappen.
Laatst gewijzigd door pinguin op 16 apr 2012 07:41, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kater gedraagt zich steeds agressiever

Bericht door nellebel »

ben ook bang dat het pure verveling is, maar dat het al te laat is voor een vriendje. jammer, want dit is waar hier zo vaak voor wordt gewaarschuwd (kun jij niks aan doen hoor).
veel spelen. heb zelf een kat gehad die niet alleen kon zijn. vriendje erbij werkte perfect totdat bleek dat vriendje een dodelijke ziekte had en overleed. flippie zelf bleek ook besmet dus nieuw vriendje kon niet. we zijn 7 maanden zeer intensief met haar bezig geweest om het ongewenste gedrag (wat ze vertoonde als ze alleen was) te voorkomen. toen is ze overleden. Wij gingen bjina niet meer de deur uit na het werk om vooral bij haar te kunnen zijn. ze werd overal in betrokkken. eten koken ,poetsen alles. continue met haar praten, spelen. had zelfs schoenveters met muisjes eraan, aan mijn broekriem gebonden als ik ging poetsen, zodat die bewogen als ik bewoog en zij kon spelen. tuin hebben we voor haar afgezet, kinderspeelgoed gekocht op batterijen waardoor ze kon spelen (ipv de opwindmuisjes voor katten). wij hadden dus geen nadere keus, maar moet zeggen dat onze band zeer intens werd. helaas moest ze overlijden door die ziekte, maar we hebben het wel dragelijk vor haar gemaakt. Vooral je kat dus flink uitdagen en moe maken door te spelen. snoepjes verstoppen, nieuwe speeltjes verzinnen (deden we hier dagelijks omdat een kat zich snel verveeld).
nu hebben we nieuwe katten en er weer 2 genomen. die vermaken elkaar en geen problemen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
planja83
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 apr 2012 20:37

Re: kater gedraagt zich steeds agressiever

Bericht door planja83 »

bedankt allemaal voor de reacties.

het is inderdaad ook erg zielig dat ie niet alleen in de huiskamer mag zijn als ik er niet ben, maar ik heb liever niet dat ie zich electrocuteerd als ie gaat knauwen op tv kabels of telefoon/internet kabels :( om nou alle planten weg te doen is erg kaal in mn woonkamer...........
ik had inderdaad beter een vriendje erbij kunnen nemen toen ie nog klein was. nu zal hij waarschijnlijk een ander kat niet accepteren. speelgoed heeft ie heel veel, al speelt ie liever met zn kartonnen doos en dekentje dan met zn kattenspeelgoed ;) hij is verder gezond, dus ik denk ook dat het pure verveling is. ik wil voor hem gewoon het beste. maar ik had moeten nadenken over het feit dat ook katten (vooral huiskatten) meer aandacht nodig heeft op een dag (ben vaak van huis, dus grote deels mijn schuld denk ik nu) ik ga zeker wat meer tijd met m doorbrengen wanneer mogelijk.
en inderdaad wat vaker met hem naar buiten,ik heb al een tuigje,die gebruikte ik zomers als ik deur open had staan, dan kon ie de gallerij op, in de winter vind ik het zielig omdat het zo koud is, of moet ik daar wat minder moeilijk in zijn?

gr anja
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kater gedraagt zich steeds agressiever

Bericht door castratenkoor »

Kabels kun je beveiligen met kabelbeveiligers.

En om je planten boven het welzijn van de kat te stellen - daar kan ik met mijn pet niet bij - zal wel te blond zijn........

Als hij gewend is aan een tuigje, kun je zomer en winter regelmatig met hem wandelen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: kater gedraagt zich steeds agressiever

Bericht door pinguin »

Zet je kattengras neer??? Heb je toch nog planten. Want de meeste planten zijn erg giftig voor een kat ook al likt die er aan.

Als je kat geen zin heeft om met kou naar buiten te gaan merk je dat snel genoeg gewoon kat in tuig doen deur open en laat je de kat beslissen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kater gedraagt zich steeds agressiever

Bericht door Chiquita98 »

kabels en planten.....daar kan je wat tegen doen. En als ik jou was zou ik dat heel snel doen zodat je kat in ieder geval meer ruimte heeft. Misschien kan je hem ook meer klim en krabmogelijkheden aanbieden. Bijv ik heb hier een kokosmat....heerlijk vinden ze het om daar even hun nagels aan te slijten.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kater gedraagt zich steeds agressiever

Bericht door nellebel »

knabbelt hij aan je planten dan? mijn 2 dreumessen doen het nu wel, heb dus nog maar heel weinig plantjes over en dan alleen knaagplanten (voor konijnen enz) maar onze vorige katten keken nooit naar planten om. en mijn katten hebben nog nooit op kabels geknaagd.

flink moe maken paar keer per dag kan veel voorkomen. uitdagen bijv met laserlampje, en iets aan een stokje bewegen. alleen speelgoed neerleggen is te weinig. onze gijs apporteerd balletjes, die worden echt van boven naar beneden gegooid, die is na een paar keer bekaf en ligt utigeteld languit op bed.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kater gedraagt zich steeds agressiever

Bericht door Chiquita98 »

Mijn gizmo apporteerd ook. Vind ik zo geweldig. Ik heb eigenlijk dus 3 katten en 1 hondje hahaha en hij apporteerd met de stomste dingen. Nu is mijn krabpaal al wat kalig en valt het karton eraf door het krabben(hoor dus sissal overheen te zitten) Met stukjes karton apporteerd ie. En inderdaad daar worden ze lekker moe van.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: kater gedraagt zich steeds agressiever

Bericht door nellebel »

hahaha thea, leuk is dat he dat apporteren. gijs pakt alijd zijn roze balletje (manlief heeft liever dat hij een keer een groen balletje pakt, maar gijs is dolletjes op roze)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kater gedraagt zich steeds agressiever

Bericht door Chiquita98 »

Hahaha wat grappig Wendy. Gizmo had namelijk ook altijd een roze muisje....helaas kan ik hem nergens weer vinden. Die katten zijn soms ook erg goed in het verstoppen van hun "prooitjes". Keer nog goed in de tuin zoeken, want ze slepen dingen van binnen naar buiten en weer van buiten naar binnen :lol:
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Steven 1974
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2012 22:03

Re: kater gedraagt zich steeds agressiever

Bericht door Steven 1974 »

Hallo, ik ben nieuw hier. Mijn naam is Steven en ben woonachtig in België meer bepaald Hasselt (Belgische Limburg). Ik heb hier 1 kater Musti genaamd en 3 jaar oud, 1 kattin Maya genaamd en 2 jaar oud (en net 2 jonge kittens gekregen) en 1 hondje chihua met de naam Kyra en 6 maanden oud.

Nu weet ik niet of dit bericht hier thuis hoort. Sinds enige tijd is Musti nogal agressief. Ze heeft me vorige week in mijn rechter voorarm gebeten (deze is dan ontstoken en opgezwollen) en nu begint ze ook naar andere te blazen. De katten mogen buiten rondlopen dus volgens mij heeft hij ruimte genoeg. Ik weet eigenlijk niet goed wat er aan de hand is en hoe ik het moet aanpakken. Als er iemand is die me kan verder helpen laat het me dan maar weten.
Plaats reactie