Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
sven0503
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 apr 2012 21:11
Locatie: Deventer

Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Bericht door sven0503 »

Hallo,

Wij hebben sinds 3 maand nu een jonge poes van nu ongeveer 8 maand uit het Asiel.

Maarrr, sinds de laatste paar weken begint ze aggressief te worden op de raarste momenten.
We hebben er al wat over na gezocht op dit forum en het internet wat we er aan zouden kunnen doen.

Ze geeft altijd wel aan dat ze het niet fijn vind om op haar buik geaaid te worden, dan duwt ze je hand weg met haar poot of geeft een zachte beet in je hand.

Maar soms heeft ze ook andere buien, zoals vanavond.
Ze ligt naast me op de bank en ik aai haar over haar kop en bovenkant lijf... plots grijpt ze me vast met haar nagels en begint hard te bijten...
Cru gezegd, maar ik moest haar echt van me afgooien, anders liet ze niet los.

Wij snappen niet waarom ze dit doet, ze gaf totaal geen aanleiding dat ze het niet fijn vond.
Dit plotselinge aanvallen is vaker voorgekomen de laatste tijd.
Ze is altijd wel een beetje angstig geweest als je snelle of plotste bewegingen maakte, maar dit word stukje bij stukje wel beter.

- ze heeft een grote krabpaal waar ze ook volop mee speelt.
- ze heeft diverse speeltjes door het huis liggen.
- ze mag overal in huis naar toe, en heeft dus ook haar plekjes in huis waar wij haar niet storen.
- we spelen vaak met haar
- en ze heeft altijd eten in haar bakje, dus dat kan 't niet zijn.

nu hebben we dus gelezen dat wellicht een speelmaatje een oplossing kan zijn ??

Wellicht heeft iemand nog tips?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Bericht door mittenslief »

ja een speelmaatje zal wel veel uitmaken, wij denken alleen aan kroelen met onze poezenbeestjes maar ze hebben ook dr gekke minuten, ik heb zelf nog 5 katten en elke dag hebben die de gekke 5 en dat gaat er echt niet zachtjes aan toe (als ik zelf op de trap loop moet ik zelfs dekking zoeken) katten weten ook niet echt dat ze je op zo'n moment pijn doen het is hun natuur
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
sven0503
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 apr 2012 21:11
Locatie: Deventer

Re: Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Bericht door sven0503 »

Ze komt inderdaad na 5 minuten weer onder de bank vandaan en komt ze weer bij me zitten... dus ik denk ook dat ze het besef niet heeft dat het mij wel zeer doet.
Ik kan dan ook niet boos op haar worden, maar het moet geen gewoonte worden.

Nu ben ik alleen benieuwd hoe ze naar een andere kat zal reageren... soms komt er wel eens een zwerfkat hier op 't balkon... en dan ben ik blij dat er een stuk glas tussen zit omdat ze die kat echt aan probeert te vallen.

dus vraag ik me af hoe ze zal reageren met een ander jonge kat erbij
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Bericht door Adriana »

een kameraadje van ongeveer dezelfde leeftijd, missch iets ouder en ik denk dan aan een lieve, rustige kater is hier denk ik de beste oplossing.
we hebben veel van dit soort problemen met alleen op groeiende kittens en dat gaat vaak niet goed, lees maar eens een paar topics. en bij een vriendje kan ze haar aandacht en energie kwijt. praat er eens over met de mw's van het asiel, die kennen hun dieren. bovendien krijg ze je terugbrenggarantie als het helemaal niet klikt..
en dat felle reageren naar de zwerfkat is territoriumgedrag en vrij normaal.
we hebben vrij veel introductie topics met tips+trucs, missch daar ook maar even bijlezen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Bericht door achtpuntzes »

een jonge kat die alleen opgoroeid, dus zonder soortgenootjes, kan inderdaad dit soort probolemen ontwikkellen. de kat leert nu niet waar de grenzen liggen bij spelen, en dergelijke.

een katje erbij zou kunnen helpen maar het kan ook zij dat dat inmiddels te laat is, dat je kat geen andere katten meer in haar omgeving duldt....
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Bericht door pinguin »

Hoelang heb je de kat al? En weet je iets van situatie er voor leefde ze samen met soort genotjes? En hoelang was dat?
Ik denk dat het voor de kat leuker is om met een soort genotje te spelen. Je heb dan ook grote kans dat het bijten een heel stuk minder word. Ik zeg niet dat het weg gaat want mijn jongste van 1 jr wil mijn arm ook nog wel eens gebruiken als of het een kong speeltje is. Maar als ik dan nee zeg of auw dan snapt die het inmiddels wel en trekt of zijn nagels in of gaat met zijn vriendje spelen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9342
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Bericht door castratenkoor »

Pinguin in de eerste popst staat dat ze de kat 3 maanden hebben.
Lijkt mij inderdaad een typisch geval van gedragsproblemen door het alleen opgroeien.
Het is te hopen dat ze nu nog een maatje gaat accepteren.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Bericht door pinguin »

Oeps was blijkbaar nog niet wakker. :oops: :oops: Er van uit gaande dat die in het asiel niet alleen zat maar in een groep zou ik ook zeggen probeer er een maatje bij te zetten.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Bericht door nellebel »

sven hoe herkenbaar. ik zou zeggen lees mijn album en je ziet precies hetzelfde verhaal bij flippie die dit ook kreeg na een maand of 2. ik dacht ook dat ze agressief werd. het werd ook steeds wat erger tot mij aanvallen vanuit het niets en flink in mijn broek hangen en bijten.
heb toen overleg gehad met oa DA en het asiel en kreeg van beiden te horen dat ze ws een vriendje mist. ook hier kreeg ik het advies een vriendje erbij te nemen. we hadden wel afgesproken bij het asiel dat we hem konden terugbrengen zonodig. bij hetzelfde asiel (omdat ze haar daar kenden) een maatje uitgezocht en echt...liefde op het eerste gezicht. Uiteindelijk bleek zij zelf zo'n verschrikkelijk zachtaardig en lief watje te zijn. ze heeft toen de zorg van haar vriendje die maar 6 maanden was op zich genomen en het gedrag was meteen verdwenen. ze heeft zich verschrikkelijk eenzaam en alleen gevoeld en die leegte konden wij niet vullen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
sven0503
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 apr 2012 21:11
Locatie: Deventer

Re: Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Bericht door sven0503 »

He allen,

bedankt voor jullie reacties en ervaringen.

Eigenlijk kan ik uit alle reacties wel opmaken dat het vrij "normaal" gedrag is voor jonge katten en dat een maatje erbij meestal toch wel de juiste oplossing is.

Ik zal eens een belletje doen met het asiel en eens overleggen.

Overigens gaat het de laatste paar dagen weer perfect en komt ze rustig bij me liggen en kan haar dan prima aaien. Maar aangezien 't een jonge kat is met een bak aan energie ( al merk je daar overdag weinig van haha ), zal ik toch eens kijken naar een vriendje voor haar.
Gebruikersavatar
sven0503
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 apr 2012 21:11
Locatie: Deventer

Re: Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Bericht door sven0503 »

nou .. de kogel is door de kerk ;)


we gaan toch maar op zoek naar een vriendje voor Layla.
Ze slaapt toch wel veel overdag en als ze wakker is drenteld ze veel om me heen en ze zit ook wel eens in de vensterbank naar buiten te staren en te jammeren...
Dus ik denk nu ook wel dat een speelmaatje een goeie oplossing is.


komende week nemen we contact op met 't asiel en eens kijken of ze nog jonge katjes hebben zitten.

We vinden het overigens wel lastig / tricky om een katje via Marktplaats te nemen.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Bericht door Chiquita98 »

Ik zou zeggen: Asiel!!! De kittentijd komt er weer aan. Via marktplaats weet je nooit of je een kat in de zak koopt om maar zo te zeggen. Bij het asiel zijn ze gechipt, ingeënt, ontwormt(en in het asiel hier ook "geholpen")
Leuk hoor dat je een maatje erbij zoekt. Je zult zien dat dat zo veel leuker is!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
sven0503
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 apr 2012 21:11
Locatie: Deventer

Re: Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Bericht door sven0503 »

we hebben deze inderdaad ook van het Asiel.

En dat is ons goed bevallen omdat we netjes zijn geholpen en de kat helemaal "kant en klaar" is.. ( om het zo even te noemen ) ..

Marktplaats vinden we zelf ook niet echt veilig op dit gebied.
Uiteraard zullen er prima beestjes tussen zitten, maar je zal de pech hebben als 't niet zo is...

en wellicht kunnen we inderdaad met 't asiel een regeling treffen dat als 't niet samen gaat dat we de nieuwe terug kunnen doen.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Bericht door Chiquita98 »

Bij het asiel krijg je altijd een proeftijd....dus als het echt niet gaat dan mag je je dier weer terugbrengen. Maar dat zal wel niet snel gebeuren. Lees op dit forum je even goed in bij de topics over acceptatie tussen 2 katten etc....Dan ben je goed voorbereid.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
sven0503
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 13 apr 2012 21:11
Locatie: Deventer

Re: Jonge kat bijt en krabt uit het niets

Bericht door sven0503 »

goed idee om dat inderdaad even te bestuderen.

we hebben er ook geen haast mee.. en 't hangt ook af wat 't aanbod van 't asiel is.
Dus we gaan er rustig mee aan de slag.
Plaats reactie