katten straffen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: katten straffen

Bericht door achtpuntzes »

katten zijn gewoon nieuwsgierig en ondernemend.

het is echt mogellijk om je katten duidelijk te maken wat wel en niet kan zonder ze te straffen. een duidelijk uitgesproken "nee !" met een met een strenge blik en mijn poezels weten meteen dat wat ze doen niet mag, en ze stoppen dan onmiddelijk. toch blijft een kat een opportunist, die als je het niet ziet gewoon alle regels aan zijn/ haar laars lapt. maar om de kat daar nou voor te straffen? de kat is gewoon zichzelf (lees: ondernemend/ niewsgierig/ een opportunist)

ik draai het gewoon om: mijn huis is catproof, ik moet geen etensresten laten slingeren, enzovoort. als de kat iets molt was het waarschijnlijk beter geweest dat beeldje daar niet neer te zetten. als de kat eten schoept had ik maar geen etensresten moeten laten slingeren.

laatst hebben ze s-nacht's de keukendeur opengesprongen en de keuken beetje geplunderd. moet ik ze dan straffen? beter is het dan maatregelen te nemen door bijvoorbeeld de deurklink naar boven te zetten. is het probeem ook opgelost :)

dat topic waarin Jaques katten straffen promootte heb ik helemaal gemist. (zal wel snel verwijderd zijn) ik schaam me nou een beetje want ik had het een beetje voor hem opgenomen toen hij zijn account verwijderd had. want ik ben echt tegen het straffen van katten !
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: katten straffen

Bericht door Adriana »

hihi, 8.6. geeft een boeiend verslag over zijn ondernemende katzels en de goeie manier om daar mee om te gaan. nee, katten straf je niet want ze kunnen doorgaans het verband niet leggen tussen straf en ongewenst gedrag. dus een baasje straft af en toe en katzel kan daar heel schichtig van worden, want weet nooit wanneer ie weer plat tegen de grond wordt gedrukt... :roll:
er zijn kabelbeschermers voor snoeren en apparatuur is doorgaans warm, dus daar zal af+toe wel eens een katzel op gaan liggen. lijkt me, kan geen kwaad.

hier roepen we altijd: kijk wat ze doen en als je dat niet goed vind, zorg dan zelf voor een alternatief. ik heb een katzel die graag op de bovenste boekenplank springt en als daar weinig ruimte is een halve plank schoonveegt. ik heb daar nu een bredere plank voor hem gemaakt om in de zon te liggen en lekker naar buiten te kunnen kijken.
ik had hem (en zijn broer) tot sint juttemis kunnen verbieden en paar keer per week de boeken kunnen oprapen en steeds verbieden geeft een rotsfeer in huis.
nu heb ik daar een gezellige plank waar de broertjes lekker samen op kunnen soezen en in de zon liggen.
kijk eens in het fotoalbum van Dinie/castratenkoor hoe zij haar woonkamer katvriendelijk heeft ingericht. en voor haar verzameling bierpullen heeft ze een gesloten vitrinekast. en er liggen af+toe katzels boven op het aquarium want dat is lekker warm en rustig en dat is stevig genoeg.
je katzels zijn je huisgenoten, stel je hart open voor ze en zorg dat ze in huis ook aan hun trekken komen..! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: katten straffen

Bericht door ayla »

Hier ook een catproof huis.
Net verhuisd, en de vensterbank is volgens bezoek leeg, nee hoor expres zodat de heren des huizes er kunnen liggen. Het eerste wat ik in huis deed was alle deurklinken omhoog zetten. Verder staat er niets wat om kan, af en toe een vaas bloemen maar ik heb bewust gekozen voor een woning met afgesloten keuken, alles wat gesloopt kan worden zet ik weg als ik niet aanwezig ben.

Ben ook niet van het straffen, het woord Nee in combinatie met negeren snappen ze maar moet ik niet te lang doen anders raakt Felix overstuur. Ze weten wat ik liever niet heb en ik blijf consequent en dat helpt.
Soms zit Felix in de keuken als ik er ben tussen mijn kruidenpotjes en laatst glaswerk wat zo kon vallen. ik loop dan rustig naar hem toe, aai wat en pak hem voorzichtig op zodat hij niet bang wordt en uit angst JUIST dingen kapot gaat maken.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: katten straffen

Bericht door achtpuntzes »

inderdaad, adriana :)

niet straffen was eigenlijk de enige optie. Mijn minoes was namenlijk bang va handen toen ik haar overnam ze was toen een half jaar oud)

waarschijnlijk deed de eerste eigenaresse dus wel aan straffen zoals op de neus tikken en dergelijke.

nu 2 jaar later is ze helemaal niet meer bang van handen. handen worden niet meer gerelateerd aan pijn of straf of afkeuring, maar aan zaken als spelen en knuffellen.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Datjuh

Re: katten straffen

Bericht door Datjuh »

Ben niet voor straffen, maar ben ook niet truttig met mn katten. Als ik door de gang loop en ik ga bijna voor de 4e keer plat op mn snufferd ben ik ook niet lief meer. Ten eerste wens ik niet over ene kat te struikelen, ten tweede als ik boven op mn kat val is die een stuk meer beschadigd dan wanneer ik hem/haar met mn voet aan de kant schuif.
Als mn kat voor de 10e keer probeert aan mn bord met eten te zitten krijgt tie ook een duw van de bank. Ze mogen bij mij op schoot liggen als ze dat willen maar van mn eten blijf je af.

Ze mogen bij mij wonen, ik woon niet bij hun :) verder ben ik dol op ze. Plantenspuit werkt ook als ze hier op de eettafel staan, en daar krijgen ze geen trauma van. Op het balkon spelen als het regent of sneeuwt vinden ze ook niet erg en dat is net zo nat.

Katten onderling geven ook hun grenzen aan, niks mis mee zolang het in verhouding is. (een tik van een mens komt stuk harder aan dan van een medekat) in nekvel word alleen bij kittens gedaan daarna worden ze te zwaar. Je ziet de ene kat ook de ander niet aan zn nekvel mee sleuren..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: katten straffen

Bericht door castratenkoor »

Als jij door de gang loopt, kun je misschien in het vervolg uitkijken waar je loopt.
Ik trap ook wel eens op een kat en dan voel ik me schuldig naar de kat. Wat ik ben groot en weeg 20 keer zoveel als een kat (nou ja 8 x zoveel als Bob). Ik doe niet graag een kat pijn.

Dus als jij voor de vierde keer bijna valt, krijgt de kat dan voor straf een rot-schop? Of hoe moet ik me dat voorstellen?
Het enige wat je bereikt door de kat dan te straffen is dat de kat - als jij eraan komt - denkt wegwezen, mens = pijn.
Denk je nou werkelijk dat de kat de link legt met je straf?
Dat heeft niks met grenzen aangeven te maken.
De kat gaat enkel een lopend mens als gevaarlijk zien.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: katten straffen

Bericht door patiani-guusje »

Ik geef dmv een vingerknip een grens aan, werkt hier altijd erg goed. En inderdaad met je stem, soms zie ik een situatie al aankomen, en zeg heel streng de naam en neeee!!!

Hier ook een kat die me regelmatig voor de voeten loopt (Saar) tja, dat weet je als je dieren in huis hebt, en daar hou ik rekening mee. Weet dat ik haar op bepaalde plekken voor mijn voeten kan verwachten-keuken:Eten!! Stoor me niet aan, kattengedrag. Ben ook wel benieuwd wat Datjuh bedoeld met: "dan ben ik niet lief meer"....
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: katten straffen

Bericht door castratenkoor »

Ik werk ook vooral met de vingerknip. Sommige katten geven dan een mopper-mauwtje terug.
Maar ze weten best wat de bedoeling is.

Dat vond ik ook nogal onheilspellen over komen ja "dan ben ik niet lief meer"....
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: katten straffen

Bericht door nellebel »

ja zo hoort het wel hoor, bij ons ook. als koningin wendy door het huis loopt, moet iedereen wijken. en oh wee als je niet snel genoeg weg bent, ik trap je aan de kant. waar haal je het lef vandaan om voor mijn voeten te lopen.
werkelijk moest het 2x lezen om het te geloven.
als ik iemand omverloop biedt ik mijn excuses aan of het nou een kat of een mens is.
Ik heb mijn stoelen volhnagen met kattespeelgoed. vond mijn scchoonvader ook nodig om dit eraf te halen zaterdag want het zag toch niet uit als er bezoek kwam. zeg wie woont hier nou. mijn katten wonen hier, jij bent op bezoek dus graag respect voor ons gezin en als het je niet aanstaat, daar is de deur. onze dieren hebben meer rechten als ons bezoek.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: katten straffen

Bericht door lidewij020 »

Straffen van een kat werkt niet. Het gebruiken van de plantenspuit, nekvel, slaan etc heeft geen zin.
zie http://www.kattengedragcentrum.nl/120-H ... -zijn.html

Wat wel werkt: positief gedrag belonen, negatief gedrag negeren. Timing is hierin erg belangrijk. Als je niet wilt dat de kat op tafel springt tijdens het eten. Beloon hem dan op het moment dat hij rustig op de grond zit en gaan interesse heeft in de tafel. Wat ook helpt is oefenen en trainen met je kat.

Wat in mijn ervaring heel goed werkt, is ruimte opeisen. Je kunt je kat leren om jou ruimte te geven als je daarom vraagt. Dit vergt wel wat oefening en training, maar schept uiteindelijk heel veel duidelijkheid en daardoor ook weer rust bij je kat, omdat hij weet waar hij aan toe is. Als je kat dit heeft geleerd kun je ook de eettafel opeisen als je aan het eten bent, of het aanrecht als je aan het koken bent of je andere kat als die steeds aangevallen wordt. Deze methode komt uit het Natural Horsemanship (een methode om paarden op een vriendelijke manier te trainen). Ik pas het ook toe op mijn katten en het werkt perfect.

Het begin is het moeilijkst. Het is de bedoeling dat je kat op steeds kleinere signalen van jou gaat reageren. Bedenk een stappenpatroon.

VB
stap 1 houd je wijsvinger richting kat
stap 2 houd je hele hand richting kat (hou je hand open met de palm naar de kat gericht)
stap 3 beweeg met je hand richting de kat
stap 4 duw de kat uit je ruimte.

Gewenste reactie: rustig gaan zitten buiten de door jou opgeëiste ruimte.

Ga altijd door tot je de gewenste reactie krijgt. Als je dit niet doet stomp je je kat juist af voor jouw aanwijzingen. Zodra je de reactie krijgt ontspan je en beloon je de kat. Je hoeft dan niet door naar de volgende stap. Als je kat van gedachte verandert begin je weer bij stap 1. Soms gaat er weleens wat mis. Je kat springt bijv. over je hand heen…niets aan de hand, rustig blijven. Begin gewoon weer bij stap 1.

Katten zijn heel goed in het herkennen van patronen. Hoe vaker je iets met een kat oefent, deste eerder in je stappenplan krijg je een reactie. Soms zelfs al vóór stap 1. Ze zijn echt slimmer dan je denkt!

Uiteindelijk leert de kat dat als hij rustig buiten jouw zone gaat zitten, dat hij dan beloond wordt. Timing is in het begin heel belangrijk. Je stappenplan inzetten op het juiste moment, ontspannen en belonen op het juiste moment. Als de kat het eenmaal doorheeft kun je minder vaak belonen. Of pas belonen als je kat een tijdje rustig buiten je ruimte zit.
Let op dat je rustig blijft tijdens het stappenplan…wordt niet boos of gefrustreerd en heb geen medelijden met je kat. Wees gewoon duidelijk.

Laat de kat ook weten dat vb de eettafel alleen verboden terrein is als je aan het eten bent, maar niet op andere momenten. Nodig hem uit op tafel als je klaar bent of op een ander moment. Bij ons mogen ze trouwens ook best op tafel als we eten, een wijsvingertje is genoeg als ze te dicht bij ons bord komen. Ik nodig mijn katten meestel uit als ze mijn bord mogen aflikken als ze zich op dat moment netjes gedragen. Dat is dan gelijk een beloning.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: katten straffen

Bericht door castratenkoor »

Pfffff nou sorry hoor als ik zo stap voor stap zou moeten nadenken bij alles wat ik doe en wat de 8 katten doen - als ik op mijn werk nog niet genoeg overspannen raak, zou ik het dan hier thuis wel raken.

Rik gaat nooit rustig buiten mijn zone zitten, die komt met 80 km per uur over mijn schouder en nek draperen. En ik hou juist zo van dat spontane.
Als hij aan komt sjezen als ik net een slok neem, ja dan vliegt er wel een wat over mijn kleren.
So what. Kan er niet mee zitten. Zootje ongeregeld hier, maar wat hou ik van alle 8.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: katten straffen

Bericht door achtpuntzes »

lidewij020 schreef: Uiteindelijk leert de kat dat als hij rustig buiten jouw zone gaat zitten, dat hij dan beloond wordt.
nou, gezellig.... dan heb je katten en dan ga je ze leren uit je buurt te blijven !

nee, dan doe mij maar gewoon dat impulsieve en soms dwingende aandachttrekkerij van mijn poezels. ik heb er geen moeite mee. :)

waarom ga je je kat proberen te veranderen? laat een kat toch gewoon kat zijn.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: katten straffen

Bericht door pinguin »

Ik heb net met enige verbazing het stukje van lidewij zitten lezen. Katten proberen op te voeden??
Ik kan me ook niet voor stellen dat katten een link kunnen leggen als er eten op tafel staat mag ik niet op tafel komen, maar als de bazen klaar zijn met eten mag ik weer wel op tafel komen?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
manon3

Re: katten straffen

Bericht door manon3 »

Datjuh schreef:Ben niet voor straffen, maar ben ook niet truttig met mn katten. Als ik door de gang loop en ik ga bijna voor de 4e keer plat op mn snufferd ben ik ook niet lief meer.

Ze mogen bij mij wonen, ik woon niet bij hun :)
Weet je wel hoe vaak dat ik al bijna op mijn snufferd ben gevallen doordat m'n poes me voor de voeten liep?
Ze achtervolgt me de hele dag en loopt constant voor mijn voeten.
En weet je hoe vaak dat ik al per ongeluk op haar pootjes heb getrapt omdat ze me voor de voeten liep?
En als dat gebeurt dan zeg ik: Sorry schat,dat was niet de bedoeling en dan geef ik haar een knuffel.
Jij noemt dat zeker truttig,ik noem dat gewoon goed fatsoen.

En dan die laatste zin: Ze mogen bij mij wonen,ik woon niet bij hun.
Jeetje,wat een arrogante opmerking. Ik word gewoon niet goed van sommige mensen hier.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: katten straffen

Bericht door lidewij020 »

Mijn methode is gewoon om aan te geven dat het mogelijk is om je kat ergens weg te houden zonder dat je de kat psychisch of lichamelijk aantast. Wat dus wel het geval kan zijn bij plantenspuit, nekvel, schreeuwen etc. Het is ook echt niet zo dat katten hun spontaniteit daardoor verliezen. Ik heb ook hartelijk gelachen toen onze Tommie een keer met een worst in haar bek binnen kwam lopen. Of vroeger bij mijn ouders toen mijn moeder de verpakte biefstuk waar één van de katten mee thuis kwam voor ons in de pan gooide. Mijn katten zitten meestal gezellig op tafel te wachten tot we klaar zijn met eten, daarna mogen ze de borden aflikken. Ik vind het hinderlijk als katten mijn eten onder mijn neus vandaan van mijn bord trekken. Nu weten ze dat als ze zich netjes gedragen tijdens het eten/koken..., dat ze dan beloond worden...het wordt een keuze die ze zelf kunnen maken.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie