katten straffen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
superpeter
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mei 2010 19:04

katten straffen

Bericht door superpeter »

hallo allemaal.

ik heb 2 katten waarvan een echte albino die doof is.
ik straf men 2 katten altijd op de volgende manier als ze iets stouts doen.
ik pak ze dan bij hun nekvel en druk ze zagtjes tegen de grond.
vervolgens blaas ik keer in hun gezicht.

als ik dit doe krimpen ze echt even in een maar ze flikken het vervolgens NOOIT meer en mochten ze het wel proberen zo als bv op het aanrecht springen dan hoef ik maar naar ze te kijken of ze vliegen al weg.

nu lees ik op het forum nog wel eens dat mensen de tip krijgen om een opvoedkundige tik op de neus van de kat te geven.

nu vraag ik me af of mijn manier van straffen nu een manier is die op sig wel goed is of dat ik echt anders moet straffen.
ik moet overigens wel zegen dat mijn katten voor mij echt door het vuur zouden gaan en ik voor hun.
echt overal waar ik ga in huis gaan men katten ook.
het gaat bij hun zelfs zo ver dat als ik onder de douch sta ze aan de deur gaan rommelen net zo lang tot dat ze hem open hebben en dan komen ze op de badkamer in de wastafel liggen of op de triolet zitten.
iets wat ik niet erg vind overigens.

groeten: peter vd linden
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: katten straffen

Bericht door pearlsofpassion »

Hier wordt dat al een tijd zeker niet aangeraden!!
Neus tikken en nekvel pakken kunnen katten erg bezeren!
We doen hier niet aan straffen.
Laten kat gewoon kat zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
superpeter
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 mei 2010 19:04

Re: katten straffen

Bericht door superpeter »

nauw ik straf ze ok niet vaak hoor.
maar als ze het eten van men bord weg jatten dan vind ik dat ze toch even op hun plaats gezet moeten worden.
verder pak ik ze ook zeker niet hard bij de nek want daarvan weet ik dat een hoop dieren dit pijnlijk vinden.
ik weet ook zeker dat ik ze geen pijn doe op de manier zo als ik ze in de nek pak want ze doen dan nog helemaal niks.
ook weet ik dat de manier van aan pak hun zeker geen echt pijn doet want lijkt me sterk dat als je een kat pijn doet ze niet al naar een minut weer gezellig komen knuffelen.

verder mogen katten bij mij echt gewoon katten zijn en er zijn zat mensen die vinden dat ik men katten eerder te lief behandel dan te hard.

maar terug komen op de manier van straffen.
is er een andere manier van straffen die beter zou zijn voor als ze ooit iets doen wat niet mag.
de optie met de plante spuit is helaas geen optie 1 omdat ik best wel wat aprateur heb staan dat daar dus niet tegen kan, en omdat ik dat dus echt een zielige manier vind omdat ik daarvan weet dat ze het echt niet fijn vinden
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: katten straffen

Bericht door Chiquita98 »

Straffen vind ik geen goed woord. Van begin af aan heb ik mijn katten het woordje nee geleerd. Reageren ze heel goed op. Maar katten zijn katten en als ze iets willen doen ze het toch wel. Dus als je wil dat je katten iets niet doen dan moet je die situatie voorkomen. Bijv iets van je bord pakken.....niet je bord onopgelet ergens laten
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: katten straffen

Bericht door Ilone »

Ik ben ook niet voor straffen.
Gewoon duidelijk en consequent zijn.
Met straffen creeër je een situatie waarbij je kat bepaalde situaties gaat koppelen aan angst.
Verder je huis catproof maken ipv andersom. Een kat blijft een kat, die kan je niet africhten als een hond. Zorg ervoor dat er niets eetbaars rondslingerd op bijvoorbeeld het aanrecht (zo geef je ze ook geen reden om steeds te zoeken op het aanrecht), en bijvoorbeeld je bord eten niet laten staan als je er niet bij bent. Da's natuurlijk vragen om problemen. ;)
Als ze iets doen wat jij niet wilt, haal ze daar weg, en zeg duidelijk nee. En herhaal dit, en nog eens, en nog eens en en en. Ofwel, consequent zijn :-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: katten straffen

Bericht door pearlsofpassion »

Als er een kitten in mijn bord wil kruipen hou ik die gewoon met de hand tegen. Eventueel 'nee' zeggen. Na een tijd geven ze het wel op. ;-)

Nekvel pakken kan inwendige verwondingen veroorzaken. Katten laten niet snel pijn merken en kunnen heel wat verdragen. Zoals je het beschrijft, zijn ze wel geïntimideert, en dat is niet aan te raden, want dat is altijd angst. Dat ze erna komen knuffelen wil niets zeggen. Sommige kinderen komen ook knuffelen als je hen net een standje hebt gegeven. De ene kat gaat met zo'n zaken anders om dan de andere. Het kan op een keer wel een keertje teveel zijn...

Plantenspuit is trouwens ofwel zielig (als ze het niet leuk vinden), ofwel werkt het niet (omdat ze het wel leuk vinden). Dat laatste komt nog vrij veel voor en dan sta je daar mooi voor schut. :lol:
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 16 feb 2012 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
manon3

Re: katten straffen

Bericht door manon3 »

Ook hier wordt gewoon NEE gezegd en dat volstaat prima, poes weet precies wat dat betekent.Aan straffen heb ik nog nooit gedaan ,ook bij onze vroegere katten niet.
En "opvoedkundige" tikken op de neus en bij het nekvel pakken vind ik veel te ver gaan.
manon3

Re: katten straffen

Bericht door manon3 »

superpeter schreef:
nu lees ik op het forum nog wel eens dat mensen de tip krijgen om een opvoedkundige tik op de neus van de kat te geven.
Bedoel je op dit forum?? Dat lijkt me sterk.

En grappig dat je zegt dat je katten voor jou door het vuur zouden gaan.Hoe weet je dat zo zeker? :roll:
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: katten straffen

Bericht door miele2010 »

Man, ik denk dat jij echt niet goed bezig bent!
Katten straffen, tegen de grond drukken, doen ineenkrimpen van angst etc...: het lijkt wel dierenmishandeling!
Katten horen niet gestraft te worden, je maakt ze er alleen maar bang en wantrouwig van, wat weer leidt tot onaangepast gedrag wat jij weer niet wilt.
Ik raad je dringend aan om eens een goed boek over kattenopvoeding en kattenpsychologie te lezen...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: katten straffen

Bericht door Adriana »

superpeter schreef:
nu lees ik op het forum nog wel eens dat mensen de tip krijgen om een opvoedkundige tik op de neus van de kat te geven.
er was (beide topics zijn zo te zien verwijderd) een topic waarin een nieuwkomer dacht ik strafte met een tikje op de neus, dat is/was Jacques bij zijn kitten Joris uit ZeeuwsVlaanderen/Klevershil.
we hebben dat heel heel erg sterk afgeraden, maar in dit topic ging meer mis, waaronder zijn plan om de kater een tijdje ongecastreerd in de buurt/polder te laten loslopen.

en verder vind ik je methode om je kat te straffen weinig diervriendelijk. men respecteert zijn huisdieren om hun eigenheid (en zeker bij katten) en zorgt dat de omgeving en huis catproof is. katzels kun je niet drillen maar wel doodsbang maken en dat bevordert zeker weten niet een warme band, die iemand met zijn huisdier kan opbouwen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 480
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: katten straffen

Bericht door puksji »

Ik vind katten straffen (het woord alleen al...) iets wat je niet doet. Een kat is een waardig dier, een heel bijzonder dier met een echte eigen wil. Wanneer je zo'n dier straft ga je over een grens waarmee je meer beschadigt dan goed doet. Een kat is intelligent genoeg om een simpel nee of 'niet doen' te begrijpen. Net als 'ga er af'.
Een kat mag je geen enkele vorm van fysiek geweld aan doen. Zelfs al denk je zelf dat het niets te betekenen heeft.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: katten straffen

Bericht door castratenkoor »

Typerende is dat het bijna altijd mannen zijn met dit soort onorthodoxe opvoed-methodes.
Wat is het doel van lijfstraffen? De katten denigreren?

Persoonlijk bouw ik aan een band van liefde en wederzijds respect met mijn katten.
Jij bouwt klaarblijkelijk liever aan een band = baas met een onderdaan = macht tegenover angst.

Als je wilt dat een dier voor je door het vuur gaat, kun je beter een slaafse labrador nemen.
Maar ook dan raad ik lijstraffen ten zeerste af.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: katten straffen

Bericht door jennli »

Hier volstaat ook " nee " of de naam van de kat met stemverheffing zeggen. Ook oppakken en ergens anders neerzetten helpt. De plantenspuit gebruik ik hier om de strijkwas wat vochtig te maken. De paar neveldrupjes die op een langslopende kat komen vinden ze helemaal niet erg. Met name onze jongste is dol op water.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: katten straffen

Bericht door miele2010 »

Iedereen is het hier duidelijk eens: katten horen niet gestraft te worden, nooit of te nimmer!!!
En ik ben nochtans een man... Ik vind het zelfs al moeilijk om mijn stem te verheffen als ze weer iets uitgespookt hebben... Ik kan er gewoon niet kwaad op zijn, je krijgt zoveel liefde terug van die beestjes!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: katten straffen

Bericht door pinguin »

Als je het forum goed door leest, dan zal je zien dat zodra iemand het heeft over het straffen van hun kat dat gelijk word afgeraden. Er zijn inderdaar topic`s geweest waarin dat werd vernoemd maar heb je dan ook de reacties daarna gelezen? Het merendeel van de forumers is tegen straffen in welke vorm dan ook.
Ik persoonlijk doe ook niet aan straffen ik moet er niet aan denken om sproet streng toe te spreken als die weer eens op mijn aanrecht springt.
Snabbel wil ik nog wel eens optillen, verplaatsen, afleiden, of nee zeggen als die weer eens probeerd aan mijn eten of drinken te komen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie