katten straffen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: katten straffen

Bericht door Chiquita98 »

Stond ik vanmorgen toch keihard op het pootje van Balou :( Ik had de was uit de machine gehaald en draai me om en ja daar stond baloutje.....Ik heb wel hard gevloekt(sorry niet netjes ik weet het) Maar niet omdat ik boos op hem was, maar omdat ik er zelf enorm van schrok...arm beessie. Balou en Gizmo moet ik altijd gewoon goed in de gaten houden. Die willen het liefst in me kruipen en ja dan gaat het wel eens verkeerd. Gelukkig worden ze nooit boos op mij.
Nee snappen ze heel goed en ik knip inderdaad ook vaak met de vingers. Jatten ze wel eens wat? Ja hoor, maar ik vind dat mijn verantwoording en niet die van hun. Geef ze alleen maar gelijk als het ze weer eens lukt :eclap:
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: katten straffen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof wel in de methode van lidewij.
Je doet het tenslotte niet altijd, maar alleen als je dat echt wil. Hoe vaak dat is, maak je zelf uit. Das niet zo verschillend met een vingerknip als je het mij vraagt.

Ik pas uiteindelijk bijna hetzelfde toe als ik duidelijk maak dat er niet uit mijn bord gegeten mag worden. Een hand: tot daar en niet verder. Ik haal ze er dus niet uit als ze er al in zitten, maar zorg gewoon dat ze er niet toe komen.

En ik geloof echt wel dat een kat weet wanneer iets mag en wanneer niet.
Kleintje wist vroeger perfect: tijdens het eten mag ik niet mee aan tafel, erna of ervoor wel. Mijn ouders vonden dat wel aangenaam. Geen enkel probleem. Tot Stijn kwam en haar gezellig uitnodigde naast zich als hij ging eten.... :lol: Daar ging de consequentie...
Nu geldt die regel ook niet meer bij ons, maar ze moet nog steeds niet mee-eten natuurlijk.

Ook wist ze heel goed waar ze op mocht gaan liggen en waarop niet. Ze melkt nogal graag en als ik dan even een kledingstuk liet liggen, lag ze er meteen op en trok er dus gaten in. Toen heb ik haar ook kunnen leren dat kleding niet mocht, de rest wel.
Maar Kleintje is heel eenvoudig te leren, ale toen ze jong was toch. Daar kwam echt geen straf of zo aan te pas. Ik zette haar er gewoon af en ergens waar ze wel mocht liggen en na een tijd had ze door wat wel en wat niet....
Maar daar had ik gewoon geluk in, dat weet ik wel en tegenwoordig zorg ik gewoon dat er geen kleding ergens ligt. ;-)
Ik wilde gewoon zeggen dat katten best wel slim genoeg zijn om dat onderscheid te maken.
Dat wil niet zeggen dat ze er allemaal zin in hebben, maar ze kunnen het wel...
Het gaat natuurlijk ook over hoe je het overbrengt. Als je dat met straf en aggressie doet, dan schrikken ze zo terug dat ze het specifieke moment uit het oog verliezen en steeds bang van je of de situatie zijn. Dan ben je dus de controle over het leerproces kwijt en is de band met je kat weer een stukje verloren. Zoiets kan je alleen met geduld en rust overbrengen, en zonder dwang, maar gewoon vriendelijk blijven vragen. Katten zijn de slechtste niet. ;-)

Niet iedereen ziet het zitten om katten de volledige vrijheid te geven in huis. Ik ook niet. De katten zijn een wezenlijk onderdeel van het gezin en krijgen hun ruimte, hun speelgoed hun rechten. Ik zal dan ook geen kat uit de weg halen omdat ze voor mijn voeten loopt, integendeel. Cuzco en ik proberen vaak zo hard elkaar te ontwijken dat ze toch nog tegen elkaar terechtkomen omdat we beiden niet verwachten dat de ander zou bewegen :roll:
Hier wordt ook niet echt gestraft, maar er zijn zo bepaalde zaken die ik liever niet heb, en dat is dan maar zo. Met rust en een goede band, kom je ook zover...
Dat zal later met mijn kinderen ook zo zijn...
Hier om mijn kamertje mogen ze vb 2 zaken niet: 1: bovenop mijn stereo-keten lopen. De knop om de lade te openen zit namelijk bovenaan en ik heb die al een aantal keren open aangetroffen. Dat is gevaarlijk voor die lade als er eens een kat bovenop zou springen, is hij kapot. Bovendien zie ik niet in wat een kat verliest als hij daar niet bovenop mag. Dat speelt ook mee.
Verder heb ik niet graag dat Luis vanop mijn nachtkastje naar het bovenste bed springt want daar liggen vaak gsm op en het nachtkastje is eigenlijk een tafeltje dat dan wel erg wiebelt. Dat kreeg ik hem niet uitgelegd, en dus heb ik het bed zo verschoven dat hij er langs die kant niet meer op kan... Zo ben ik dan ook wel weer: als het niet lukt, kan je ofwel toch blijven proberen, ofwel opgeven, ofwel het op een andere manier proberen oplossen.

En in Stekene mocht het aanrecht ook niet. Niet omwille van dat het vuil zou zijn, maar gewoon dat Stijn als hij kookt niet gewend is de hele tijd op te letten. Hij wil dan doorwerken (hij is kok, dus kan wel wat tegelijk) en niet ondertussen nog de katten in het oog houden. Ze zou echt wel eten proberen jatten en zouden dan onvoorspelbaar zijn. Ik vind dat gevaarlijk bij vuurplaten en scherpe messen. Bovendien moeten ze geen eten halen zo, dat vind ik geen doen. Als ze wat willen lopen ze gewoon rond ons voeten te draaien en te miauwen, en dan krijgen ze wel eens wat rauw toegestopt. ;-)
Of ze komen gewoon gezellig op de keukenstoel kijken. Dus ik vind niet dat ze wat missen door niet op het aanrecht te mogen...
Als je het oplost door een handdoek te leggen, en ze blijven mooi zitten, is dat natuurlijk ook prima, maar dat had bij mijn jongens echt niet afdoende gewerkt, denk ik. Of niet op tijd, voor er wat mis zou gaan met zo'n mes of zo. Dat kan alleen als je er ook altijd op staat te kijken en zoals gezegd doet Stijn veel zaken tegelijk. Hij doet de afwas terwijl ik kookt vb (ik kom niet verder als het water laten lopen en dan heb ik handen tekort :lol: ). Dan vind ik deze regeling (katten niet op het aanrecht voor de veiligheid en zodat mensen kunnen doorwerken) wel het logischte.
Ik zorg trouwens ook dat er naast het koken en je erbij bent, nooit wat te rapen valt op het aanrecht, en dus zijn er op andere momenten zelfs niet geïnteresseerd...

Maar wat de huisregels zijn, moet iedereen voor zichzelf uitmaken vind ik. Je hebt helemaal gelijk als je vind dat je katten niet moet straffen en er andere methoden zijn. En dat je katten ook hun ruimte moet geven en ze als waardige huisgenoten met hun noden moet behandelen. Maar dan nog vind ik dat er ruimte moet zijn voor bepaalde afwegingen en regels mogelijk moeten zijn. Zolang het niet te veel is, en ze niet te veel afbreuk doen aan de kat zijn vrijheid en levensvreugde.
Ik ben er inderdaad ook niet voor een kat zo te laten schrikken dat ze je als mens als gevaarlijk gaan zien. Waar ben je dan mee bezig?
Maar daarom vind ik het net nuttig dat er andere, diervriendelijk methoden aangereikt worden. Zo kunnen mensen die het niet zien zitten om de katten 100% vrijheid te geven, toch wat orde scheppen in hun huishouden. Je hoeft die niet te volgen, maar er is niets mis met ze aan te reiken voor mensen die er wel wat aan hebben. Dan kunnen mensen kiezen of ze voor een handbeweging of een vingerknip gaan, en dat verschil vind ik echt niet zo groot. Het is gewoon persoonlijk en misschien afhankelijk van wat je wil bereiken. Hoeveel regels er gelden, daar kan je het wel over hebben, en of er geen alternatieven zijn, zodat het voor iedereen (kat en mens) het aangenaamst blijft.

Sommigen onder ons ervaren bepaalde regels als vanzelfsprekend en ook de manier waarop die overgebracht worden. Zo denk ik dat bij niemand de kat gewoon uit het bord mag eten. En sommige zaken zijn gewoon gevaarlijk... En velen onder ons leren dat gewoon af op een manier die heel natuurlijk overkomt en niet met straffen. Maar dat soort zaken zijn niet voor iedereen zo vanzelfsprekend, en die mensen zoeken dan naar methoden op het internet.
Daarvoor vind ik het heel goed om rustige manieren aan te reiken... Zodat de plantenspuiten en frustraties omwille van het feit dat het niet werkt, achterwege kunnen blijven. ;-)
Want dat is wat we uiteindelijk willen, tevreden mensen en katten.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: katten straffen

Bericht door castratenkoor »

Bij ons kun je niet eens gebruikt bestek op het aanrecht laten liggen. Bram heeft een voorliefde voor glimmende dingen. - zeker kraai geweest in een vroeger leven.
Ik zag hem een keer in mijn ooghoek langsscheuren en wist meteen oh oh wat heeft ie nou weer te pakken. Ik erachteraan, was een kartelmes ieiewwww. Ik boos op B. = partner, Bram is nou eenmaal niet wijzer. Maar hij is echt vlug als water, ging er ook een keer met de kappersschaar vandoor, die had ik net gepakt om B. te knippen.
Als je een koffiemok op het aanrecht zet, moet het lepeltje in een apart bakje in de kast.
Anders gaat Bram ermee vandoor.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: katten straffen

Bericht door achtpuntzes »

ze mogen niet in de keuken komen, dus werd s-nachts de keukendeur opengesprongen.

toen maar de deurklink naar boven gedraaid...

de nieuwe tactiek is nu: eentje probeert ongezien langs mn benen de keuken in te glippen als ik de keuken uitkom, de andere 2 proberen mij dan af te leiden terwijl de eerste de keuken plundert. na een kwartier hoor ik dan ineens gemauw uit de keuken; het kwaad is dan inmiddels al geschiedt.... hoezo teamwork ?

ze worden steeds gehaaider....
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: katten straffen

Bericht door Adriana »

hihihi! heerlijk toch!
hier zeg ik dan wel eens zachtjes: wat hebben jullie nou weer bedacht?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: katten straffen

Bericht door Chiquita98 »

Hoezo katten zijn zijn alleengangers hahaha. Net als leeuwen he. Die werken ook goed samen in een team om zo hun prooi te pakken. Geweldig toch hoe ze dat doen. Zou bijna beloont moeten worden :lol:
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Isia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2011 20:08

Re: katten straffen

Bericht door Isia »

Mijn Kalunia schatje leef in tot zo ver mogelijk kattenproef huis, maar er zijn een aantal dingen waar ze niet aan mag komen. Meestal komt ze daar aan juist als ze zich verveelt of als ze iets leuk / interessant vind. Ze is zo nieuwsgierig maar ook wil graag haar zin krijgen. Ik corrigeer haar met "nee" , klap in mijn handen en "nee" en in een ergste geval pak ik een gevouwen krantje en sla ik mee op de tafel of zacht op haar kont. Ik doe haar absoluut geen pijn en ze is ook niet echt geschrokken van. Ze probeert opnieuw weer wat niet mag, maar niet met angst wel met een beetje meer respect. Ook pak ik haar gewoon weg van de verbonden salontafel, eettafel, bij de kunstbloemen vandaan etc. Nogmaals: ze doet het alleen als ze zich verveelt (rond 2 uur in de nacht of soms overdag) of als ze gewoon wil dat doen. Ik zorg wel voor dat er geen harde strijd wordt. Als ze steeds weer bijvoorbeeld op de tafel springt dan ga ik iets doen of pakken om haar af te leiden. Bijvoorbeeld onder toezicht mag ze dan een halfuurtje met een toeristische wasmand (van stof) spelen. Dat is leuk voor haar en mij (lachen om te zien!). Zo doe je ook soms met de kinderen: je geeft ze een alternatief en afleiding.
Groetjes van Isia en pootje van Kalifornia.
chillie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 08 aug 2012 16:25

Re: katten straffen

Bericht door chillie »

Nee zeggen is hier ook inderdaad voldoende. Schreeuwen kan ik niet, hou ik zelf ook niet van. De plantenspuit heeft inderdaad geen zin.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: katten straffen

Bericht door Freya13 »

het enige waar ik soms lastig van word, is als de katten op mijn pas gewassen kleding gaan liggen (vooral omdat we een langharige kat hebben, die echt overal haren achterlaat) ... maar is dat hun schuld? ... ik vind van niet: ik moet intussen toch al weten dat ik mijn kleding / lakens niet op tafel of op het bed moet laten liggen, maar onmiddellijk in de kast moet stoppen.
verder hebben ze onlangs een nieuwe fijne manier van verstoppertje spelen ontdekt: de ene kruipt achter de boeken in de boekenkast, en die gaat dan met zijn pootje slaan op de andere poezen die voorbij wandelen ... plezier verzekerd ... en ja dan vallen er al eens wat boeken uit de kast, maar ik vind het te grappig om te zien om het ze echt te verbieden

ik ben eigenlijk nog maar één keer echt boos geweest, en toen bleek dat het hun schuld niet was: ik was heel boos toen pruts op ons bed geplast had. maar toen bleek dat mijn man de kattenbak leeggemaakt en uitgewassen had ... en daarna had hij hem gewoon op het terras laten staan ... dus de poezen hadden niet veel andere keus dan hun plas ergens anders te gaan doen ... dus dat was dadelijk ook de laatste keer dat ik boos geweest ben :)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: katten straffen

Bericht door castratenkoor »

Isia schreef:Mijn Kalunia schatje leef in tot zo ver mogelijk kattenproef huis, maar er zijn een aantal dingen waar ze niet aan mag komen. Meestal komt ze daar aan juist als ze zich verveelt of als ze iets leuk / interessant vind. Ze is zo nieuwsgierig maar ook wil graag haar zin krijgen. Ik corrigeer haar met "nee" , klap in mijn handen en "nee" en in een ergste geval pak ik een gevouwen krantje en sla ik mee op de tafel of zacht op haar kont. Ik doe haar absoluut geen pijn en ze is ook niet echt geschrokken van. Ze probeert opnieuw weer wat niet mag, maar niet met angst wel met een beetje meer respect. Ook pak ik haar gewoon weg van de verbonden salontafel, eettafel, bij de kunstbloemen vandaan etc. Nogmaals: ze doet het alleen als ze zich verveelt (rond 2 uur in de nacht of soms overdag) of als ze gewoon wil dat doen. Ik zorg wel voor dat er geen harde strijd wordt. Als ze steeds weer bijvoorbeeld op de tafel springt dan ga ik iets doen of pakken om haar af te leiden. Bijvoorbeeld onder toezicht mag ze dan een halfuurtje met een toeristische wasmand (van stof) spelen. Dat is leuk voor haar en mij (lachen om te zien!). Zo doe je ook soms met de kinderen: je geeft ze een alternatief en afleiding.
Ik weet dat het een post van februari is en dat degene die het gepost heeft misschien niet eens meer actief is. Katten straffen met laten schrikken - nee ben ik geen voorstander van. Hard in handen klappen en dreigend met een krant op tafel slaan - is niet de manier om een fijne band met je kat op te bouwen. Komt het zelfvertrouwen van de kat ook niet ten goede.

Ben ook tegenstander van de kat in het gezicht blazen. Je geeft daarmee aan : ik vind jou niet aardig. De kat begrijpt absoluut niet dat je bedoelt - ik vind dat wat je doet niet goed.

In huize castratenkoor wordt niet gedreigd of aan het schrikken gemaakt.
Het zelfvertrouwen is me veel liever.
Als er iets sneuvelt, dan ben ik zelf verantwoordelijk dat ik het heb KUNNEN LATEN sneuvelen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie