Soms agressieve kater

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Manonieee
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2012 16:29

Soms agressieve kater

Bericht door Manonieee »

Ik vraag via deze weg tips en eventuele hulp voor onze gecastreerde kater Skoezie.
Skoezie is bijna 3 jaar en is gewend om binnen te zijn. In de zomer gaat hij wel eens de tuin in, maar daar kan hij niet uit. (dit durf ik ook niet wegens zijn gedrag). We hebben nog een poes Frutsel zij komt uit een ander nest, maar is wel tegelijk met Skoes in huis gekomen. Beide als kitten toen ze zo’n 9 weken oud waren. Met Frutsel ondervinden wij geen problemen. Zij is altijd lief en vind alles goed. Wanneer zij iets niet leuk vind zoekt ze een plekje waar ze even rustig kan liggen. Skoes echter vertoont vaak vreemd gedrag. Dit doet hij niet bij mij of mijn vriend. Ons heeft hij nog nooit wat gedaan. Zodra er visite komt is Skoes op zijn hoede. Als het ware gaat hij de boel bewaken. Van sommige mensen accepteert hij hun aanwezigheid, maar bij veel mensen doet hij dit niet. De ene keer reageert hij niet en laat hij zich aaien, vaak komt hij zelf ook naar de visite toe. Hij gaat op zijn rug liggen en laat hem op zijn buik aaien soms gaat hij dan ineens bijten. Wanneer er visite door het huis loopt gaat hij er voor staan en blazen. Als die persoon dan weg loopt gaat hij krabben en bijten. Omdat ik niet weet bij wie hij het wel en niet doet doe ik hem nu standaard in de logeerkamer wanneer er visite is. Dit vind hij ook niet erg leuk en dit laat hij dan ook vaak weten door flink aan de deur te krabben. Dit is dus ook geen oplossing meer wegens het gekrab en in de toekomst zouden mijn vriend en ik graag kinderen willen. De kamer is dan niet meer over en ik vertrouw Skoes ook niet met kinderen. Als mijn broertje van 10 komt logeren dan moet ik constant zorgen dat Skoes uit de buurt blijft, want hem pakt hij altijd. Dit heeft hij bij meer mensen welke hij altijd pakt. Zoals mijn moeder en schoonzusje die zijn altijd de pineut bij hem. Ik heb zolang na zitten denken over wat het probleem is, maar ik kom er niet uit. Ik ben het zat om wanneer de bel gaat er één van ons naar Skoes gaat om hem boven te brengen en de ander de deur open gaat doen. Ook voor Skoes is het niet leuk. Hij lijkt zo gestressed als er visite is.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Soms agressieve kater

Bericht door Chiquita98 »

Oei das best zielig voor hem. Op de één of andere manier voelt ie zich niet fijn als er anderen erbij zijn. Is er ooit iets gebeurd met bezoek? Als hij op zijn rug gaat liggen zou ik visite ten sterktste afraden om hem dan op zijn buik te aaien. Veel katten vinden dit niet leuk en laten dit alleen toe bij iemand die ze geheel vertrouwen en dan nog kan de kat na een paar x op zijn buik geaaid te zijn van zich af krabben of bijten.
Ik zou hem niet apart zetten. Zo krijgt ie alleen maar meer aversie tegen visite. Ik zou de visite hierin begeleiden dat als hij voor hun staat en gromt en blaast, zij even stil blijven staan en de kat niet aan kijken. Hij geeft hiermee namelijk een signaal af dat hij niks van de visite moet hebben en dat ze uit zijn buurt moeten blijven. Zodra ze dus gaan lopen is dat voor hem een teken dat ie in de aanval moet gaan. Misschien het proberen waard. Probeer ook vooral zijn gedrag te negeren.
Belangrijk is ook dat hij zich in een andere ruimte kan schuilen als er visite is, dus uit eigen wil.

Verder weet ik het ook niet. Misschien toch eens een gedragsdeskundige gaan inschakelen. Succes ermee
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie