Vervelend tegen visite

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Vince
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jun 2011 18:36

Vervelend tegen visite

Bericht door Vince »

Hallo,

Vijf maanden geleden hebben wij een 10-jarige kater in huis genomen. Hij zat al een half jaar in het asiel. Zijn voorgeschiedenis is onbekend, wel is bekend dat hij een tijdje door de stad gezworven heeft.

Hij is erg zelfverzekerd en dominant, maar bij ons is hij overwegend poeslief. Hij laat wel eens merken dat hij geen zin meer heeft om geaaid te worden, maar hij zit het liefst de hele dag op schoot te knorren. Wij kunnen alles zonder problemen doen: borstelen, ogen schoonmaken, optillen, knuffelen, etc. Dat laat hij allemaal toe. Kortom: wij (mijn vriendin en ik) zijn goede maatjes met hem geworden.

Bij de dierenarts was hij niet zo lief. Hij vond hem 'een tijger', en durfde hem de 2e keer eigenlijk niet uit z'n reismandje te halen, zo agressief doet hij tegen de dierenarts. We vonden dit wel vervelend, maar omdat hij bij ons nooit problemen gaf, dachten we dat het misschien aan de dierenarts lag (geen klik met onze kat)?
Maar nu merken we de laatste tijd wel dat hij tegen visite zich ook wat minder leuk gedraagt. Afgelopen week heeft hij iemand die hier was, gekrabt en er ook naar geblazen. Gisteravond hing hij in de stoel om degene die daarin zat 'weg te jagen'.

Heeft iemand tips?
Laatst gewijzigd door Vince op 03 nov 2011 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vervelend tegen visite

Bericht door castratenkoor »

Je visite opvoeden?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vervelend tegen visite

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vraag me ook af of de visite hem misschien wou aaien?
Het zou kunnen dat dat wat dominant op hem overkomt. Nooit met je hand boven zijn ogen komen, zou ik dan zeggen. Hem gewoon zelf laten afkomen, hand laag. Enkel onder de kin kroelen of zo.
Hij zal zijn territorium willen verdedigen, maar de meeste katten doen dat niet tegenover mensen... Ik acht het echter niet onmogelijk.

Is er veel tijd tussen deze gebeurtenis en de dierenarts? Misschien heeft hij gewoon genoeg van vreemden?
Was je er niet bij bij de DA? Ik haal mijn katten altijd zelf uit het mandje, dat is een stuk veiliger voor hen. Ook kroel ik de hele tijd, spreek er lief tegen, enz... Ze kruipen dan bijna in me als het erg eng is, maar dat kan tenminste.

Ik zou je visite hem eens snoepjes laten geven of met hem spelen. En hem niet proberen aaien. Zo kan hij wennen aan nieuwe mensen over de vloer en kan hij het positief ervaren.
Pas als hij blij en met opgeheven staart op nieuwe mensen afkomt, zou ik terug laten aaien, en dan gewoon hand aanbieden eigenlijk. Dus niet hoger dan ooghoogte voor hem.

Als hij iemand weg wil jagen, gewoon negeren. Niet aan toegeven. Jij kan hem wel aan , dus gewoon afleiden als hij echt niet wil afgeven, maar zeker niet toegeven.
Hem van een stoel afzetten, moet je dan ook weer niet doen, dan ook aflokken met iets leuks.

Met veel geduld en liefde moet dat wel goedkomen. ;-)
Het is goed dat je op tijd raad komt vragen en het niet laat escaleren door te straffen en op te sluiten, want daar wordt het probleem enkel groter van (negatieve ervaringen met bezoek). Vele mensen komen dan achteraf pas raad vragen en dan is het natuurlijk nog een stuk moeilijker.

Hopelijk draait hij snel bij en vind hij visite ook leuk.
Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie