Affectie of dominantie?

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
MWHoeijen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2011 13:29

Affectie of dominantie?

Bericht door MWHoeijen »

Hallo,

Ik ben speciaal lid geworden om een antwoord te krijgen op het gedrag van mijn Noorse Boskat, Odin.
Odin is een lieve, rustige aanhankelijke kat, bij bezoek stelt hij zich enig sinds verlegen op en zoekt eerst contact bij mij voor dat hij zich laat aaien.
Hij komt niet buiten, alleen af en toe op het balkon. Hij heeft genoeg klim/speel en krab mogelijkheden is huis.

Aangezien hij uit het asiel komt is zijn achtergrond mij geheel onbekend, dus ook zijn gedrag en opvoeding. In huis gedraagt hij zich voorbeeldig.

Onlangs heeft hij iets nieuws ontdekt, mijn haar. Als ik bv op de bank zit moet hij door mijn haar kroelen, likken en bijten ( wat ze ook bij hun zelf doen als ze grondig wassen).
Om het allemaal nog wat spannender te maken heeft hij ook nog iets anders ontdekt, als ik op bed lig mag hij er graag gezellig bijkomen liggen. Hij ligt dan op het kussen naast mij, alleen maakt hij nu graag gebruik van mijn kussen ( dat is 1) maar heeft nu de tik dat hij dan mijn haar gaat wassen ( soms zonder wassen) etc, maar dat doet hij dan met zijn poten op/over/bij mijn hoofd gevolgt door de rest van zijn lijf!. Hij blijft naderhand ook zo liggen! met zijn lijf en poten over de bovenkant van me hoofd. Als hij mij aan het wassen is duld hij ook geen tegenspraak van mij!
Tevens mag hij graag bovenop mij slapen, rug, buik, nek, schouders etc..

Is dit affectie of dominantie?

Marydette
Gebruikersavatar
Seetje1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 09 jun 2011 19:23
Locatie: Boxmeer
Contacteer:

Re: Affectie of dominantie?

Bericht door Seetje1980 »

Hoi Marydette,

Wat een lief poezebeestje heb jij als ik het zo lees. Wou dat die van mij zo aanhankelijk was. Ze is wel heel lief maar best angstig. Ze komt ook uit het asiel dus weet ook niks van haar achtergrond. Maar als ik jouw verhal zo lees dan lijkt mij dit eerder als affectie te klinken. Je hoort bij haar teritorium en dat wil hij laten blijken. Anders kijk eens bij het topic: kwijlen, trappelen zuigen en sabbelen (volgens mij heet het zo) daar staan nog meer wassertjes in. Mijn poes komt wel eens op schoot liggen en dan begint ze op men kleren te tutteren echt zuigen met bijbehorende geluidjes en al, dit is ook affectie dus ik denk dat jouw Noortje jou gewoon heeeeeel erg lief vindt. Ik weet niet of andere mensen deze mening delen met mij maar dan horen we het wel.
MWHoeijen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2011 13:29

Re: Affectie of dominantie?

Bericht door MWHoeijen »

ik ga gelijk kijken, bedankt voor je reactie
manon3

Re: Affectie of dominantie?

Bericht door manon3 »

Hallo Marydette,

Wat leuk dat je een Noorse Boskat hebt, wij hebben zelf ook een Noortje.
Het gedrag wat jij beschrijft is volgens mij ook gewoon affectie en geen dominantie.Onze Boskat, een poes, zit mij ook altijd uitgebreid te wassen en te likken, ook mijn haren.
Ook zij komt vaak op mijn hoofdkussen liggen om mijn haren te wassen, andere keren kruipt ze gezellig bij mij onder het dekbed en begint dan mijn benen te likken. :lol:
Toen ze klein was ging ze altijd boven op mij slapen maar dat doet ze nu niet meer.
Gelukkig maar want ze is nu natuurlijk een stuk zwaarder.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Affectie of dominantie?

Bericht door Mirjam86 »

Volgens mij hebben we ook een topic over haren likken...
Misschien staat daar nog iets in waar je wat aan hebt.
Maar het klinkt mij ook als affectie. Het geen tegenspraak dulden zie ik namelijk ook wanneer ze hier elkaar wassen. Poot erbovenop, even blijven liggen jij,
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
MWHoeijen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2011 13:29

Re: Affectie of dominantie?

Bericht door MWHoeijen »

Ik denk inderdaad dat het een zijn manier is van affectie.
Vanmiddag heb ik eens lekker geborstelt, hij kan echt van genieten. daarna ben ik naast hem gaan liggen en kreeg direct de zelfde, best stevig te noemen behandeling.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Affectie of dominantie?

Bericht door MarjanR »

Een collega'tje van mij heeft ook twee nobo's.
En een van de katjes die doet het zelfde bij haar als zij bij hem.
Hij gaat haar met z'n poot over d'r hoofd aaien, precies zoals zij bij hem doet.
Het is zo verschrikkelijk lief dat te horen.

Ik denk inderdaad dat het volledige liefde is die hij je toont :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Affectie of dominantie?

Bericht door helskinky »

Oeeh wat lief als ze dat doen bij je.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Affectie of dominantie?

Bericht door Catfish »

LIEF!
Maar één klein dingetje. Wat bedoel je met "Als hij mij aan het wassen is duld hij ook geen tegenspraak van mij!" Valt hij je dan aan of zo?
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
MWHoeijen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2011 13:29

Re: Affectie of dominantie?

Bericht door MWHoeijen »

ehm.. het lijkt dan of hij boos word omdat hij zijn gang niet kan gaan. hij zet zijn tanden en nagels harder in mijn haar/hoofd.
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Affectie of dominantie?

Bericht door jojo »

Ik heb ook zo´n nobo die me poetst en doet om daarna tegen me aan in slaap te dutten. Ze kan ook doorschieten en even klauwen in mijn hoofd. Ik kan je alleen maar adviseren om Odin toch een beetje te remmen in de dingen die voor jou niet prettig zijn. Net als doorschieten bij spelen waardoor ze te ruw kunnen worden kan dat bij het tonen van affectie ook doorschieten. Geldt hier voor Daisy ook, even lekker samen kleffen voordat we gaan slapen is héérlijk, maar ik rem haar voorzichtig af als ik in de gaten heb dat ze iets te enthousiast wordt. Het lijkt een soort roes-achtig sfeertje waar ze in komen, en daar moet je Odin uit zien te krijgen door bijvoorbeeld met een andere toon tegen hem te praten, of van houding te veranderen.
Plaats reactie