Kater uit asiel

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
dirkdb
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2011 16:37

Kater uit asiel

Bericht door dirkdb »

We kregen een tijdje geleden een kat aan de deur die erg verwaarloosd was
we hebben hem te eten gegeven maar de poes was ziek en uiteindelijk hebben we hem moeten laten inslapen
toen hebben we besloten een kat in huis te halen en opteerden daarvoor een kat uit het asiel te nemen
onze kater “frits” is 5 jaar en hebben ze moeten weghalen bij een oude dame die naast de kat nog maar liefst 36 honden in huis had

frits is door het asiel gecastreerd 23/8 en is naar ons gekomen op 10/9
hij verstopte zich maar liet aaien en begon te spinnen en na 2 dagen at hij zelfs snoepjes uit onze hand en genoot hij zo van het strelen dat hij zelf rustig neerlag en zich liet strelen door mijn vrouw en mezelf
doch hij haalde ineens uit naar ons en blaasde zeer hard, ik denk dat ik per ongeluk hem pijn had gedaan waar hij geopereerd was

sindsdien (gisteren) is hij terug gevallen en zit hij weer steeds onder zijn deken
persoonlijk ben ik ook wel verschoten van zijn reaktie en we hadden ook niets zien aankomen

wat kunnen we het beste doen ?
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: kater uit asiel

Bericht door jennli »

Welkom op het kattenforum!

De kater uit zijn onzekerheid door uit te halen. Geef hem rust, tijd en liefde. Haal hem niet te lang aan en let op de tekens die hij geeft. Vaak kondigt een kat het aan voordat hij uithaalt. Hij heeft tijd nodig om te wennen en jullie vertrouwen te winnen. De meeste katten vinden het ook niet prettig onder hun buik geaaid te worden. Zeker als ze je nog niet goed kennen.

Waarschijnlijk voelt Frits zich erg schuldig voor het uithalen. Probeer rustig tegen hem te praten, misschien een beetje met hem te spelen. Jullie moeten elkaar ook nog een beetje leren kennen. Veel succes!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kater uit asiel

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij Jennifer aan. Kat heeft veel tijd nodig te acclimatiseren. Sommige katten (b.v. mijn Joep) blijven altijd die neiging houden.
Probeer rustig te blijven en knuffel met mate.
Afleiden door met hem te spelen, probeer eens een stok met pluim b.v.
Wat ook nog wel eens rust kan brengen is valeriaan druppelen en wat kussentjes en/of knuffelbeestjes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
dirkdb
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2011 16:37

Re: kater uit asiel

Bericht door dirkdb »

Dank je voor de feedback.
Ik lees hier een daar ook positieve zaken om angst/stress te verminderen door Feliway te gebruiken. Ik denk dat we de eerste dagen zulk een snelle vooruitgang hebben geboekt doordat we kattenkruid hadden gesproeid op zijn deken want hij zat daar ook konstant aan te likken. Heeft iemand ervaring met feliway ?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kater uit asiel

Bericht door Anne »

Feliway moet eerst een week of twee inwerken als ik het goed heb. Je kan ook valeriaan druppels kopen bij het kruidvat en dat op een knuffel druppelen ( 1 0f 2 druppels) dat is veel voordeliger dan de feliway en het ontspant ;-)

Verder lijkt mij het verstandig dat je je gaat verdiepen in kattentaal, dan leer je de tekenen die je kat je geeft te herkennen, net zoals Jennli al zei, je kat laat het wel merken waar zijn grenzen liggen, pas als je dan doorgaat kan hij gaan krabben.
Als zijn staart bijv. erg beweeglijk wordt is het oppassen geblazen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kater uit asiel

Bericht door pinguin »

feliway kan helpen. ik heb het ook gebrobeert voor mijn angstige kater (sproet). maar ik heb niet de indruk gekregen dat die er rustiger van werd. heb de stekker er 4wk in laten zitten.

valriaan kan ook helpen, maar das per kat verschillend. je kan het gewoon proberen.

het is inderdaat ook erg belangrijk dat je goed kijkt naar zijn lichaamstaal. zoals hier al is gemeld door andere forumers. let b.v op de stand van de ogen zijn ze groot en knipert die niet dan is die waarschijnlijk bang. ook de stand van de oren kan heel veel zeggen. en de staart.
maar let ook op je eigen houding. hoe benader je hem?
wat ook bij sommige katten wil helpen is je ogen dicht doen soms kunnen ogen heel angstig zijn voor katten. of langs hem heen kijken.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kater uit asiel

Bericht door MarjanR »

Nou, met valeriaan weet ik het allemaal niet.
Of schoon, ik weet het misschien ook wel.
Teun leek er helemaal niet op te reageren.
Tenminste, niet zoals Moos dat doet.
Maar na 3 dagen kwam hij iets losser.
Dus hij werd er niet maf van, of werd er in mijn ogen niet relaxter van.
Maar na 3 dagen zag ik wel verandering.
Dus of dat nou aan Teun lag, of aan de valeriaan.
Ik zeg; baadt het niet dan schaadt het niet ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie