Poes (2 jaar) blaast plots

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
irisvdb89
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2011 13:13

Poes (2 jaar) blaast plots

Bericht door irisvdb89 »

hey,

wij hebben sinds eergisteren er een nieuwe kitten bij, waardoor nu onze twee poezen die we al hadden hun territorium dus moeten delen. De kitten zit nu nog apart in een kamer en mag niet bij de anderen. Ik wou daarnet hen van territorium wisselen, zoals overal aangeraden wordt op internet, maar toen ik skittles (de poes van 2 jaar) oppakte, begon ze te blazen naar mij. ik dacht dat het naar onze andere kat was, wat ook niet normaal zou zijn voor haar, maar toen ik ze daarna weer wou oppakken, om ze naar de kamer van de kitten te verhuizen, blies ze weer. ze haalt niet uit en probeert me niet te krabben en blaast alleen als ik ze oppak. ze heeft dit nog nooit eerder gedaan. wat zou hiervan de reden kunnen zijn? het is volgens mij niet door de geur van het kittentje want ze blaast niet als ik haar gewoon knuffel.
knuf van Iris, Skittles, Mieke Poes en Tuurtje
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: poes (2 jaar) blaast plots

Bericht door lieke81 »

Hoe oud is de kitten... Het blazen kan zijn door de geur, je ruikt nl naar de kitten en je kat vind dat niet zo leuk.En dan moet ze ook nog apart in een kamertje, misschien word ze daar een beetje sjago van. ;-) Maar waarom zet je de kleine er niet gewoon bij, dat hebben wij ook gedaan. Het introduceren zoals jij dat doet word geloof ik meer gebruikt bij oudere katten.
En geblazen word er dan toch wel, maar over het algemeen gaat het meestal goed bij kittens en volwassen katten.
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: poes (2 jaar) blaast plots

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind territorium wisselen zowiezo niet zo'n goede methode. Geeft meer stress dan nodig door al het verhuizen en de kat voelt zich nergens meer veilig.
Gewoon genoeg verstopplaatsjes en extra aandacht geven als ze dat willen en de kitten erbij laten. Iedereen de ruimte laten, niets forceren en niet opsluiten.
Maar laat dan eerst de huispoezen maar even tot rust komen in de woonkamer (of waar ze het meeste zijn) en stop de kleine dan in een reismandje. Zet dat in de kamer en laat ze 10min snuffelen voordat je de kleine loslaat. Positief toespreken maar ook niets forceren.
Je kan al veel aflezen aan de reactie.
En dan laten gaan.
Ze zullen wel een weekje blazen en grommen en aftasten, maar daar moet je toch door. Op de andere manier ben je veel langer bezig...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
irisvdb89
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2011 13:13

Re: poes (2 jaar) blaast plots

Bericht door irisvdb89 »

De kitten (tuurtje) is nu ongeveer 13 weken. Wanneer ik bij tuurtje heb gezeten en daarna naar de andere poezen ga, hebben ze er geen problemen mee en lijken eigenlijk niet echt geinteresseerd. Het is alleen wanneer ik skittles oppak, dat ze blaast. Misschien algemeen door de stress van het nieuwe kleintje?
ik had het kittentje apart gezet omdat de DA het had voorgesteld en omdat er op internet ook vele mensen zeiden dat het de beste manier was om een nieuwe kat te introduceren. Aan de andere kant zijn er ook velen die zeggen dat je ze het best meteen samenzet. Morgen laat ik hem bij de anderen en we zien dan wel wat er gebeurt.
Wat kan ik best doen als de poezen voor het reismandje blijven staan blazen? Hem best weer apart zetten of gewoon vrij laten en afwachten? Moet ik de poezen straffen als ze blazen of alleen wanneer het echt uit de hand loopt?
knuf van Iris, Skittles, Mieke Poes en Tuurtje
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: poes (2 jaar) blaast plots

Bericht door Ilone »

Niet straffen!
Dan gaan ze het kleintje zeker associëren met iets slechts.
Laat het gewoon even op zn beloop, pas ingrijpen wanneer het echt vechten wordt.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9338
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: poes (2 jaar) blaast plots

Bericht door castratenkoor »

Niet straffen in ieder geval, dan raakt ze nog veel meer in de war.
Geduld en liefde en veel aandacht is het motto.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
lieke81
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jun 2011 21:41
Locatie: Omgv. Dordrecht
Contacteer:

Re: poes (2 jaar) blaast plots

Bericht door lieke81 »

Niet straffen, dat werkt juist averechts.
Gewoon deurtje open en laten gaan, mocht het uit de hand lopen dan is/was een harde hee al genoeg bij ons om ze af te laten druipen. En anders kan je ze uit elkaar halen. Er word miss wel even geblazen enzo. En dat is normaal. Ze moeten de balans even opnieuw op maken.
En wat is uit de hand lopen, ik grijp alleen in als er gegild word en er haren door de kamer vliegen..(en dan bedoel ik uit elkaar halen) verder zoeken ze het onderling maar uit....ik spreek toch geen kats :).
Succes en veel plezier vanmiddag.
Liefs Lieke, Harry,Miep En Venco.

http://liekeslife81.blogspot.com
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: poes (2 jaar) blaast plots

Bericht door pearlsofpassion »

Nee, alleen positieve aanmerking, en met bergen als het kan. ;-)
Dat hebben je oudste poeze nodig, goede ervaringen.

Als er interesse is in het mandje, mag er gerust wat geblazen worden, dat is heel normaal. Iets anders zou veel vreemder zijn.
Je moet er ook rekening mee houden dat dat de eerste dagen zeker de hele tijd door zal zijn. Dat is gewoon zo, en moet je zowiezo door.
Dus ook niet te vlug uit elkaar halen.
Lees ook eens in in speelgedrag als je dat niet goed weet, zodat je het kan herkennen. Het verschil tussen speels-mep-uitdagen en aftasten en echt vechten, is door velen niet zo gemakkelijk te maken. En velen paniekeren terwijl het juist de goede kant opgaat (aftasten).
Blazen moet je zien als onzekerheid of angst, geen aggressie. Dat merk je ook als je op je poes let. Beetje boosheid kan er ook wel inzitten, het is tenslotte een indringer. Het is vooral: blijf uit mijn buurt.
Als ze echt vechten merk je dat omdat er gekrijst wordt (sommige poezen durven ook moord en brand schreeuwen voor niets hoor, maar dan is ze wel erg bang en heeft ze extra steun nodig), en als 1 van beide achteraf echt bang is en ergens onder wegkruipt. Dat merk je wel.
Als ze elkaar opzoeken, is er zeker niets aan de hand!
Dus niet te snel paniekeren. Poezen die een kitten echt aanvallen zijn heel dun gezaaid hoor (volwassen katten is iets anders, die moet je introduceren zoals je bezig was als er ergens eentje aggressief is). Maar kittens gaat meestal vrij rustig.
NIET straffen als er een poes een mep uitdeelt als de kitten op haar afkomt of (naar haar mening) te dicht in de buurt komt. Ze kan er zelfs op af stormen om een mep te geven, maar dat moet je laten (zolang ze niet gaat bijten, is er zeker niets). Dat is gewoon haar grenzen stellen en duidelijk maken dat ze de baas is. En dat moet dus kunnen! Zeker niet op aanspreken. Belonen is natuurlijk ook niet nodig. ;-)
Gewoon laten doen, de ruimte laten, veel aandacht en zoveel mogelijk goede zaken proberen linken. Als er vrij dichtbij niet geblazen of gegromd wordt, uitvoerig belonen. Het kan zijn dat in het begin 10m al een opgave is!
En als er iets is dat je niet begrijpt, kan je het altijd komen vragen. ;-)
Naast elkaar eten is het eerste dat goed zal gaan. Dus probeer dat voor elkaar te krijgen. Bakjes steeds dichter bij elkaar, maar niet zo dicht dat er iemand gaan grommen (tenzij ze vers krijgen, dan is dat vrij normaal, gegrom ;-)).

Als je ze toch uit elkaar zou moeten halen vb als 1 van je poezen echt doodsbang is (en vb niet meer eet of slaapt), dan kan je haar een paar uurtjes rust gunnen, laat je poezen dan steeds op hun favoriete plek. Laat de kitten die niet inpikken. Dat zullen ze niet apprecieren en dan krijgen ze het gevoel dat ze baan moeten ruimen. Dat moet je vermijden.

Maar ik zou ze zoveel mogelijk bij elkaar laten. Pas in het uiterste geval 's nachts apart laten slapen. De poezen weer waar ze het gewend zijn, de kitten ergens anders. Maar enkel als dat echt nodig is, want de kitten alleen laten slapen, vind ik eigenlijk zielig.
Zeker zodra je het gevoel hebt dat het kan, terug bij elkaar laten slapen. Ale, de deuren open laten. Niets dwingen natuurlijk.
Laat hen zelf het tempo bepalen, als je je katten kent voel je wel waar ze wanneer klaar voor zijn. En hoe zelf rekening met lange tijd zodat je hen niet opjaagt. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
irisvdb89
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2011 13:13

Re: poes (2 jaar) blaast plots

Bericht door irisvdb89 »

dag één is relatief kalm verlopen. tuurtje is helemaal geen bange kitten en heeft heel het huis rondgespurt en verkend (en terwijl ook de vaas al omver gegooid.. nat zijn vindt hij toch ni zo fijn blijkbaar) hij is ook heel geinteresseerd in de poezen, maar als hij te dichtbij komt, blazen ze natuurlijk wel. vooral de poes die ook naar mij blies, is er helemaal niet zo blij mee en laat zich niet meer zien.
nu afwachten hé.. maar voorlopig zijn er dus nog geen grote problemen geweest.
knuf van Iris, Skittles, Mieke Poes en Tuurtje
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Poes (2 jaar) blaast plots

Bericht door Anne »

Dat gaat dus heel goed zo te zien :-P Over een week is het geblaas vast voorbij en liggen ze samen te spelen of te slapen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
irisvdb89
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2011 13:13

Re: Poes (2 jaar) blaast plots

Bericht door irisvdb89 »

Het is toch maar spannend.. Tuurtje rent achter de poezen aan, ze blazen dan naar hem, hij loopt weg en een minuut later zit hij er weer achteraan.. Hopelijk is de ruzie snel over..
knuf van Iris, Skittles, Mieke Poes en Tuurtje
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes (2 jaar) blaast plots

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, das geen ruzie hoor.
Hij wil gewoon spelen. En kittens geven dat niet snel op, dus inderdaad maar hopen dat je dames snel bijdraaien en nog met hem willen spelen.
Anders ga je nog last krijgen, want die kleine gaat blijven aandringen hoor.

Een leuke naam trouwens, Tuurtje. Ik heb een klein neefje (nu net een jaar) die Tuur heet. :-P
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
irisvdb89
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2011 13:13

Re: Poes (2 jaar) blaast plots

Bericht door irisvdb89 »

De problemen zijn achter de rug! De poezen hebben het kleintje al relatief goed aanvaard en er wordt alleen nog geblazen wanneer hij te wild doet tegen hen.. Nu het kleintje nog opvoeden, maar dat gaat, vrees ik, nog moeilijker worden dan de introductie met de poezen want luisteren doet hij nog niet echt.. :)
Bedankt voor de goede raad iedereen!
knuf van Iris, Skittles, Mieke Poes en Tuurtje
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes (2 jaar) blaast plots

Bericht door Adriana »

kittens zijn niet op te voeden door mensen! mensen spreken geen kattentaal en kittens blijven tot ongeveer anderhalf vrij wild, vol energie en erg onderzoekend. dat hoort bij de leeftijd van het kitten.
een kat die luistert? ja, naar het openen van blikjes, zakjes en potten met snoepjes.
maar gehoorzamen? wil je dat echt? denk je dat je dat lukt zonder hem doodsbang en schichtig te maken? we hebben daar erg veel topics en met heel erg veel ervaring over.. lees je eens in..

ik hoop dat hij goeie aansluiting bij je poezen vindt want kittens hebben een andere agenda en zijn vele malen drukker, wilder en houden dat langer vol. twee kittens zou optimaal geweest zijn. en met 6 maanden castreren en doe dat op tijd want te laat kan voor grote problemen zorgen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
irisvdb89
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jul 2011 13:13

Re: Poes (2 jaar) blaast plots

Bericht door irisvdb89 »

Met opvoeden bedoel ik: hem leren dat hij niet op tafel mag springen, dat hij niet in mijn bord mag springen, dat hij mij en mijn vriend niet mag aanvallen, enz. En onze andere poezen hebben dat ook geleerd zonder dat ze bang en schichtig zijn geworden dus ik blijf van mening dat dit wel mogelijk is..
knuf van Iris, Skittles, Mieke Poes en Tuurtje
Plaats reactie