Mijn kat Wendy doet raar tegen mij

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Nilsy
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2011 00:36

Mijn kat Wendy doet raar tegen mij

Bericht door Nilsy »

Hey katen liefhebbers ik heb een vraag

ik heb mijn kat uit het dieren asiel gehaald en daar was ze een vondeling van uit het bos maar goed heb der nu net een week en nu en dan wil je ge aait worden en dan weer spelen want ze is nog jong maar ik zat laat een avond op de bank en ze miaude van uit de keuken (eten denk ik) en ik loop naar der toe en zag niks dus ik pak voor me zelf chocomelk(poeder) en moment dat ik me omdraai om een beker te bakken laat ik per ongelijk het poeder over me kat vallen en nu op eens is ze heel bang voor me en zal ik der wil aaien gaat ze blaasen en denk dat ze nu bang voor me is wat nu

:-( ben de helemaal van geschrokken gaat dit nu wel over of niet want wil der niet weer afstaan want ze was in het begin zo lief
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: me kat wendy doet raar naar me

Bericht door nellebel »

je kat is waarschijnlijk erg van je geschrokken en daarom blaast ze nu.
geef haar maar wat rust en ruimte en laat haar zelf naar je toekomen. ze moet weer even vertrouwen winnen maar dan komt het goed. ze moet zelf gaan ontdekken dat je niet eng bent en dat moet je niet overhaasten of afdwingen.
Probeer geen onverwachtende bewegingen richting haar te maken en zoals ik al schreef, laat haar jou opzoeken. je hebt haar pas een week.
en AUB niet meteen die opmerkingen over afstaan hoor. een kat is geen voorwerp wat je zomaar weer weg kunt doen omdat ze even niet aardig naar je is. het is een levend wezen, en ze heeft ws al een slecht beginnetje gemaakt omdat ze vondeling was. mijn kat viel me in het begin heel vaak aan, maar haar afstaan heb ik nooit overwogen. zoeken naar de oplossing voor het probleem.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
KittyG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:32

Re: me kat wendy doet raar naar me

Bericht door KittyG »

Aan Nilsy: je hebt de kat net een week; kat moet nog enorm wennen aan de nieuwe situatie. Dat kan weken, maanden duren. Heb geduld!
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: me kat wendy doet raar naar me

Bericht door Ilone »

Inderdaad de kat naar jou toe laten komen.
Misschien kan je af en toe proberen met haar te spelen, of heel voorzichtig wat lekkers geven.
Hopelijk krijgt ze dan het vertrouwen weer langzaamaan terug.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: me kat wendy doet raar naar me

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
zoals al hierboven is geschreven is je katje zich te pletter geschrokken..
geduld en als je in de buurt van een drogist bent, vraag dan flesje met valeriaandruppeltjes, daar doe je een paar op een watje en wappert ermee in de lucht. dat ontspant je katje en missch helpt dat om weer rustig te worden.
hoe oud is je katje?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: me kat wendy doet raar naar me

Bericht door Ilone »

Valeriaan inderdaad, even niet aan gedacht.
Áls je met haar wilt gaan spelen of iets lekkers geven, ga dan wel op de grond zitten, of op je buik liggen. Dan ben je al minder eng.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Sharon90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 feb 2011 19:47
Locatie: Zeeland

Re: Mijn kat Wendy doet raar tegen mij

Bericht door Sharon90 »

Hallo,

Inderdaad werkt kleinmaken (hurken of liggen op de grond) erg goed, ik heb ook sinds pas 2 kittens en als je op de grond ligt komen ze eerder naar je toe als dan je staat. En even met rust laten lijkt me ook een goed plan, en rustig aan weer contact zoeken. Ze is gewoon ontzettend geschrokken!
Groetjes Sharon, en een pootje van Koos en Pip
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Mijn kat Wendy doet raar tegen mij

Bericht door Mirjam86 »

Ik zou bij haar in de buurt gaan zitten of liggen, zonder haar proberen aan te halen.
Ze ziet dan dat jij geen bedreiging bent. Misschien komt ze dan vanzelf even naar je toe.
Ook kan je haar iets geven dat naar jou ruikt (je hoofdkussen of je bril ofzo) waardoor ze je geur kan leren kennen.
En Valeriaan schijnt ook goed te helpen om haar te ontspannen, maar mijn kittens reageren er niet echt op.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
Conny Steur
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 feb 2011 17:30
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn kat Wendy doet raar tegen mij

Bericht door Conny Steur »

Heel veel geduld hebben en veel aandacht geven.
Ze is geschrokken van het chocolademelk incident en is bang dat het nog een keer gebeurd.
Probeer niet te veel te dwingen bij het aaien en koop allemaal lekkere dingen voor haar.
Verwen haar maar lekker met allerlei lekkers die ze pas krijgt als ze bij je in de buurt komt. Laat haar lekker snuffelen als ze daar zin in hebt en forceer niets.
Uiteindelijk laat ze zich vast wel aaien, jonge poezen zijn sowieso erg snel geschrokken en wat schrikachtig.

Succes!

Groeten, Conny Steur
Kattenpension Den Hoet
jumper

Re: Mijn kat Wendy doet raar tegen mij

Bericht door jumper »

Probeer de kat bij jou te laten komen door bv, snoepjes. Zo weet de kat dat het op haar tempo gaat. Wanneer je je kat wil gaan aaien, moet je niet over haar heen buigen maar meer naast haar gaan zitten oid.
Hoop dat je scnel het vertrouwen hebt gewonnen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Mijn kat Wendy doet raar tegen mij

Bericht door pearlsofpassion »

Goede tips zijn al gegeven.
Verder, probeer langs onderen te komen met je hand en je hand laag te houden als je haar laat komen. Dat komt minder bedreigend over.
Eerst even onder haar kinnetje kroelen voor je meteen haar kopje probeert te aaien. En anders langs achter haar kopje naderen, niet recht boven haar ogen. Dat is ontzettend bedreigend en dominant, ik heb een kat van 7 waarbij ik dat nog niet mag. Ze schrikt er gewoon van.

Verder kan ik het niet laten me af te vragen wat je nadat je het poeder hebt laten vallen, gedaan hebt. Cacao is giftig voor katten... Nou, niet zo heel erg, dus het is niet dat je gelijk in paniek moet schieten als je achteraf niets gedaan hebt, maar het zou ook wel kunnen dat ze zich er niet zo lekker door gevoeld heeft en dat met jou linkt...
Verder zal het wat meer tijd kosten omdat het incident zich voordoet als ze heel pas bij je was, toen alles nog nieuw en eng was. En dan zoiets schrikken...
Dus veel geduld, zoals bovenstaande tips, en proberen haar niet meer aan het schrikken te brengen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie