De kat vliegt mij aan

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Chantal-ehv
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2011 23:13
Locatie: Eindhoven

De kat vliegt mij aan

Bericht door Chantal-ehv »

Wij hebben nu een katje van bijna 5 maanden hij is heel erg lief maar afentoe vliegt hij me aan vanuit het niets, eerst mn handen en armen en als ik hem dan bij zn nekvel pak en op de grond zet dan vliegt hij naar mn gezicht toe, bij mijn vriend doet hij dit niet.
hoe vaker ik hem op de grond zet hoe feller dat hij terugkomt en weer bijt.
ik weet me geen raad meer ,over een paar maanden komt onze baby en ik ben bang dat de kat dit ook bij hem zal doen

weet iemand wat ik hieraan kan doen :?:

groetjes Chantal
Sheba 5Maand
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: de kat vliegt me aan

Bericht door Umimeis »

Probeer hem wel consequent iedere keer op de grond te zetten als hij dat doen en dan 'NEE' erbij te zeggen. De aanhouder wint uiteindelijk. En probeer hem dan af te leiden met een speeltje. Misschien is een speelhengel waar een beestje aanhangt wel iets, dan bezeer je namelijk niet je handen tijdens het spelen. Of een lasermuisje.
Verder heb ik geen idee wat je verder eraan kunt doen, heb er geen ervaring mee.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: de kat vliegt me aan

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
als je je inleest en dan met name bij solokittens, dan kom je een aantal gevallen tegen van kittens, die alleen, zonder kattenmaatjes opgroeien en daarvan/daardoor gedragsproblemen kunnen ontwikkelen.
en ik vermoed dat dit bij jullie ook de oorzaak is, ze hebben vanuit het nest toch soortgenootjes nodig om sociaal gedrag te leren en met elkaar te spelen en ravotten en slopen.
eentje van die leeftijd erbij kan het probleem oplossen en anders overleggen met het dichtstbijzijnde asiel over herplaatsen, want hoe vaak je hem ook in zijn nekvel pakt (wat op zich zeker weten ook al niet bijdraagt tot jullie relatie) je zult het probleem daarmee niet oplossen, denk ik
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9337
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: de kat vliegt me aan

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij Adriana aan. Als twee kittens samen opgroeien zie je hoe ze elkaar achter elkaar door
" aanvallen ". Bij gebrek aan speelgenoot valt hij jou aan.
Dus of een tweede katje of zorgen dat je genoeg spannende dingen voor hem hebt waar hij zijn energie aan kwijt kan. Hoge krabpaal, speelgoed enz.
Misschien ook een idee een buitenren voor hem te maken. Liefst waar hij zelf via een kattenluikje in kan.
Dan heeft hij ook meer afleiding en zal hij minder mensen aanvallen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne_Zwarts
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 jul 2009 21:02
Locatie: Zwolle

Re: de kat vliegt me aan

Bericht door Anne_Zwarts »

Ik herken dit heel erg bij mijn kat Romy. Toen we alleen nog maar haar hadden, hadden we altijd onze handen en armen kapot van de krassen. Wat we ook voor maatregel namen, niks hielp. Op de leeftijd van 6 maanden, bijna direct nadat ze was geholpen, hebben we er een katje bij genomen. Haar moeder had een oeps-nestje dus we konden er een van krijgen. Een kitten van 8 weken, Duffy, kwam erbij, een halfzusje. Zij is helaas vrij schuw in het begin tegen vreemden.
De eerste uren was het blazen, maar 2 dagen later zaten ze probleemloos samen in een reismand. Het resultaat kun je op de foto's in mijn album vinden.

En Romy? Die is nu heel lief en vrij rustig. Het is qua gedrag een buitenkat, maar dat gaat pas na de verhuizing lukken. Krabben en bijten doet ze nu alleen nog bij ons als we haar teveel uitdagen. Tegen (kleine) kinderen is ze een ontzettend lieve slijmbal die bijna alles toelaat, de goedheid zelve.

Kortom; neem er een kitten bij, en je zult zien hoe lief je katje worden gaat!
Duffy (12-10-2009)
Sollie (10-08-2011)

Voor altijd in onze gedachten:
Romy - 2 jaar (28-05-2009 - 12-04-2012)


Ons fotoalbum!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5460
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: de kat vliegt me aan

Bericht door nellebel »

hoe herkenbaar. deed mijn flippie ook. dat is pure verveling en het missen van een maatje. toen sjefke erbij kwam verdwenen de problemen meteen.
zou het vrij snel al doen ,voor dat ze zich op de baby gaat richten (niet uit boosheid maar om mee te spelen). ze zal ws als de baby komt toch ook wat minder aandacht krijgen en dan kan het gedrag anders erger worden.
en geloof me, 2 is minder werk en minder kapot maken als 1.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: de kat vliegt me aan

Bericht door BillyJean »

Toen ik hier net op het forum kwam, verbaasde het mij, hoe vaak er een 2e kat erbii nemen werd geadviseerd. Dat was niet mijn plan, maar na een maandje was me wel duidelijk dat dit echt de oplossing was, en inderdaad, nu rennen de 2 dames achter elkaar aan, stoeien, spelen en slapen samen...
Een leeftijdgenootje zal waarschijnlijk het ei van Columbus zijn, zodat jij straks alle tijd voor de baby hebt.
Het is dus een prima advies....katje erbij....want zo'n uk wil lekker spelen..
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Plaats reactie