Onze kat krabt en laat regelmatig haar nagels zien

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
NeleMannsfeldt
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jul 2011 20:00

Onze kat krabt en laat regelmatig haar nagels zien

Bericht door NeleMannsfeldt »

Hoihoi mijn naam is Nele en ik heb onlangs een katje (kattin) van ongv. 8 maanden bij ons in de tuin op bezoek gezien.
Ik nam ze even op om haar wat te aaien maar blijkbaar als ze weg ging kwam ze meteen terug.
Aangezien wij denken dat ze door iemand is afgezet, is ze dus nu van niemand en we hebben haar maar in huis genomen.
Ons "Neko" was eerst wat schuw in het begin maar het bleek wel dat ze mensen gewoon was.
In het begin was ze nog lief en ging ze vaak buiten zitten, maar na een tijdje was ze ons gewoon en zal ze al snel naar ons komen.
Sinds een paar dagen begint ons Neko wel wat agressief te doen, wij denken dat ze dat doet om te spelen maar het is wel niet zo prettig.
Ze springt regelmatig bij ons in de zetel en komt naast ons zitten of soms zelf op onze schoot.
Ze laat dan snel haar nageltjes zien en geeft een kleine krab, maar dat doet wel pijn.
De enige keer dat ze dit niet doet als ze bij ons in de zetel zit, is als ze nogal moe is en dan rustig mee TV kijkt en dan vaak in slaap valt.
We laten ze meestal in de keuken met de tuindeur open zo dat ze vaak naar buiten kan maar vanaf dat we ze in de woonkamer laten begint ze als een zot rond te lopen.
Je probeert haar dan te pakken en dan rent ze heel snel naar de andere kant.
Ook als we in de zetel zitten, zal ze vaak naar onze ketting grijpen en haar nagels laten zien.
Nog een klein probleempje is, we hebben een kooitje voor haar. Als ze regelmatig krabt dan roepen we haar toe om te zeggen dat dat niet mag en na een 3 keer gaat ze de kooi in wat ze helemaal niet leuk vind. Als je haar er nog maar in zet dan gaat ze er al terug uit. Als je het dan wil toe doen, laat ze haar nagels zien en probeert ze je te krabben dus we krijgen het moeilijk toe. Ze blijft kleine miauwtjes maken en bijt op het kooitje en probeert ons te krabben. Enig idee hoe we deze dingen kunnen verhelpen? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Drieene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jan 2012 00:56

Re: Onze kat krabt en laat regelmatig haar nagels zien

Bericht door Drieene »

Niet opsluiten, buiten laten en niet proberen aan te passen aan menselijk gedrag.
Een kat laat heel goed zien wat ze wel en niet wil. Nagels laten zien gebeurt doorgaans alleen als je de kat benadert op een moment dat zij dat niet wil. Laat haar naar je toe komen als zíj dat wil en niet wanneer jij dat wilt...
Misschien begrijp ik je verkeerd hoor, maar laat het dan maar weten.

Groetjes
Gebruikersavatar
marline91
Poema
Poema
Berichten: 229
Lid geworden op: 20 jul 2011 14:57

Re: Onze kat krabt en laat regelmatig haar nagels zien

Bericht door marline91 »

ik denk dat ze jullie nog niet helemaal vertrouwt.
zoiets duurt altijd even, bij de een sneller dan de ander, enzoals Drieene ook al zei: Laat haar naar je toe komen, als zij er klaar voor is, en zoals ik bij mijn kat heb gedaan, af en toe oppakken, als ze niet meer wil, weer neer zetten, en als ze je krabt dan zeg je bijv. EHH, niet slaan of een tik geven, een kort antwoord helpt meestal het beste, (zo doe ik het tenminste bij mijn kat) ik heb haar ook nog niet zo lang, maar zo doe ik het ook, duidelijk zijn.
Groetjes van Marline, Manja, en de viskes
Gebruikersavatar
Drieene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jan 2012 00:56

Re: Onze kat krabt en laat regelmatig haar nagels zien

Bericht door Drieene »

Inderdaad als een kat iets doet wat niet mag, in dit geval nagels laten zien, kort hard geluid maken. Als de kat met mij aan het spelen is en hij bijt te hard, of zet te hard de nagels in m'n hand of arm zeg ik altijd gewoon: AUW! maar dan redelijk hard. Kat schrikt. Dat is voldoende.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Onze kat krabt en laat regelmatig haar nagels zien

Bericht door nellebel »

niet straffen, en weet je zeker dat de kat van niemand is? heb je laten checken op een chip? vergeet ook niet dat de kat alleen is, en misschien is ze wel kattenvriendjes gewend, dan is het vooral ook verveling en eenzaamheid. want een kattenvriendje kun je nooit vervangen met een mens.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Onze kat krabt en laat regelmatig haar nagels zien

Bericht door castratenkoor »

ik snap niet wat je bedoelt met dat ze haar nagels laat zien als ze bij je komt zitten.
Is het niet gewoon melken/pompen van genot? Dat doet ook zeer maar heeft niks met agressie te maken.
Is juist een uiting van genot.
Poes niet opsluiten in de kooi, dan gaat ze je alleen maar meer wantrouwen.
Straffen is geen manier een goede band op te bouwen met de poes.

Ik zou ook bij de da laten nakijken of ze gecastreerd is, anders gaat ze zich vermeerderen.
En er zijn al meer dan genoeg overtollige katten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5149
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onze kat krabt en laat regelmatig haar nagels zien

Bericht door Synemios »

Ik heb het idee dat dit gewoon normaal kittengedrag is.
Niet opsluiten dan heb je straks een nog veel groter probleem of eerder je kat!
Mijn kittens hangen ook wel in onze handen dat is gewoon spelen, en naar kettinkjes slaan ze ook.
Wat Dinie zegt dat melken/pompen kan het ook nog zijn.
Maar wat bedoel je met als een zot rond lopen?
Is ze alleen (geen andere katten? ) Heeft ze genoeg te spelen?
Als ze dit bij mij doen dat in mijn handen hangen leid ik haar af met een speeltje, dan zijn we samen blij.
Kettinkje stop ik onder mijn trui.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Onze kat krabt en laat regelmatig haar nagels zien

Bericht door pearlsofpassion »

Alle kittens lopen zot rond. Dat is heel normaal voor kittens. Ze zijn nog zo jong en moeten zich uitleven. Heeft ze een hoge krabpaal?

En met je willen spelen is heel normaal als ze geen ander kattenvriendje heeft. Dat ze daarbij haar nagels laat zien is ook heel normaal als ze geen opvoeding van een kattenvriendje heeft genoten. Die leren elkaar namelijk de grenzen kennen en dat nagels pijn doen. Ze leren rekening houden met elkaar.

Als je haar nog vaak gaat opsluiten, ga je haar binnenkort helemaal niet meer kunnen pakken en is de kans dat ze echt aggressief wordt (dus ook gaat bijten en echt doorkrabben) niet ondenkbaar.

Is ze trouwens al gesteriliseerd? Dat wordt ook wel tijd op deze leeftijd. Anders is ze straks zwanger. Ik begrijp dat ze gewoon los buiten gaat? Dan heb je al geluk dat ze nog niet zwanger is!
Ik zou niet lang wachten om haar te laten helpen. En dan een kattenvriendje bijhalen uit het asiel. Ongeveer dezelfde leeftijd, zo zitten er nu nog heel wat.
Dan zijn je problemen zo opgelost.
Dan krijg ze opvoeding en haar nagels niet te gebruiken, en slopen ze elkaar ipv je interieur.
En laat dat kooitje aub achterwege. Natuurlijk gaat ze er meteen terug uit, hoe zou je zelf zijn? Natuurlijk gaat ze zielig miauwen, wat moet ze anders? Denk je werkelijk dat ze weet dat ze straf krijgt voor wat ze gedaan heeft? Ik geloof niet dat ze er ook maar iets van snapt.
Maar ze zal wel al weten dat als je rechtstaat, je haar gaat opsluiten. Die link zal ze wel leggen.
Als ze haar nagels zet, kan je wel voorzichtig haar pootje losmaken. Steeds opnieuw (mss wel honderd keer voor het betert). Dat werkt op termijn wel. Maar dat speelgedrag kan je niet afleren. Dat kan enkel een andere kat. Veel met haar spelen kan helpen, maar verdwijnen doet het daarmee niet.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Onze kat krabt en laat regelmatig haar nagels zien

Bericht door Robijn »

Nele, ik denk dat Neko gewoon een hele speelse poes is. Logisch, ze is nog maar 8 maanden!
Zijn jullie al met haar naar de dierenarts geweest om te kijken of ze een chip heeft?
En waarschijnlijk is ze nog niet gesteriliseerd, en moet daar ook een afspraak voor worden gemaakt, want anders zit je straks inderdaad met een zwangere Neko!
Wat bedoel je met 'ze laat haar nageltjes zien?'. Speelt ze of vertoont ze echt agressief gedrag?
In een kooitje (ik neem aan dat het om een vervoersbakje gaat?) zetten als straf zou ik zeker niet doen. Als ze je zeer doet zou ik heel hard AU roepen, en van haar weglopen en haar negeren. Zo leert ze dat ze een beetje voorzichtig moet zijn.
Het racen in de huiskamer, en zich niet willen laten oppakken, past gewoon bij een gezonde en eigenzinnige poes van 8 maanden..
Hoe gaat het nu met Neko?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Onze kat krabt en laat regelmatig haar nagels zien

Bericht door pinguin »

Sorry maar een beetje :offtopic: Maar dit bericht is geplaatst op 1 juli en daarna is deze persoon niet meer online geweest :grin: .
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Onze kat krabt en laat regelmatig haar nagels zien

Bericht door Robijn »

Jammer, had toch graag willen weten hoe het nu met Neko gaat, nu ze volwassen is..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Onze kat krabt en laat regelmatig haar nagels zien

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, en daar reageren wij allemaal op! :shock:
:edoh:

Ja, op dat moment worden we bedolven onder dat soort topics, er zal er wel eens eentje tussenuit glippen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5149
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onze kat krabt en laat regelmatig haar nagels zien

Bericht door Synemios »

Er is er tenminste nog 1 wakker (ik had het ook niet gezien) en wij allemaal fanatiek reageren :lol:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Drieene
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 jan 2012 00:56

Re: Onze kat krabt en laat regelmatig haar nagels zien

Bericht door Drieene »

mijn schuld! ik reageerde er als eerste op, maar zit nog niet zo lang op dit forum dus had die data nog niet helemaal door :oops:
Plaats reactie