Keilieve kater is onbetrouwbaar tijdens aaien/kammen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
MikaJazz
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2011 20:14

Re: Keilieve kater is onbetrouwbaar tijdens aaien/kammen

Bericht door MikaJazz »

Nou, ik heb geen gebrek aan vertederende momenten hoor.
Mikie laat me nooit alleen naar de wc gaan en hij 'praat' altijd met me.
Vind dat zo bijzonder als hij naar me opkijkt met zn grote groene ogen terwijl ik mijn verhaal doe. (doe ik alleen als er niemand bij is anders zit ik voor ik t weet in n inrichting ;-))

Maar ik zal me eens beter inlezen in de gedragingen van katten.
heb wel op sites voor Coonies gekeken en Boskatten, maar werd daar niet veel wijzer van... Vandaar dat ik hoopte dat jullie me wel wat adviezen konden geven!
En dus, Dank!!!
Groetjes Denise en een krabbeltje van De Coon en De BosCoon!!!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Keilieve kater is onbetrouwbaar tijdens aaien/kammen

Bericht door nellebel »

lees vooral het gedrag van je eigen mika. jullie zijn 2 dikke vriendjes en je kent hem door en door. afgezien of het "nromaal" is volgens ons of wie dan ook. kijk in je hart en in zijn oogjes en je weet wel of er echt iets aan de hand is of dat hij gewoon een gevoelig buikje heeft. je kat heeft genoeg lekkere plekjes om te kroelen.
gezellig he zo'n kletskous die je overal volgt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
MikaJazz
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2011 20:14

Re: Keilieve kater is onbetrouwbaar tijdens aaien/kammen

Bericht door MikaJazz »

Alweer een tijdje geleden dat ik een post heb geschreven over mijn kater Mika.
Wilde toch nog een keer tips horen, of liever misschien adressen waar ik terecht kan voor een kattengedrags deskundige?

Heb al eerder aangegeven dat ik Mika op bepaalde plaatsen niet aan mag raken. Maar misschien is het duidelijker om te zeggen: ik mag hem alleen op z'n kopje aaien!
Dat houd in, niet op z'n buik, op z'n rug, aan z'n poten, z'n staart of z'n buik. Gebeurd dat per ongeluk toch, dan heb je een nagel in je hand of een scherpe hoektand in je arm (moest aan de antibiotica en had ruim 3 weken een dikke ontstoken arm)
Mijn vriend is al zover, die aait hem niet meer...

Het rare is dat het zo een aanhankelijke kat is en dat hij wel geaaid wil worden.
Dan komt hij op schoot liggen en draait zich op z'n rug en kijkt ie me met zijn grote groene ogen smekend aan.. Maar aaien durf ik dan niet...

Waar ik ben, is Mika, en ik hou supergedelegeerden van mijn schatje, alleen is hij gewoon onbetrouwbaar.
Ik zou de tips over het respecteren graag over willen slaan, want dit gaat alle respect boekjes te buiten, dit is niet leuk meer!

Ik weet dat er gedragstherapeuten voor honden zijn. Waar je je hond heen brengt en hem na 2 weken opgevoed terug krijgt.
Zou zoiets ook bestaan voor katten? Ik wil gewoon graag weten wat er aan de hand is, mijn lieve Mieki wordt steeds erger... Zucht...

Groetjes van een desperite
Groetjes Denise en een krabbeltje van De Coon en De BosCoon!!!
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Keilieve kater is onbetrouwbaar tijdens aaien/kammen

Bericht door Ilovesiamesecats »

Het klinkt bijna of hij pijn heeft ergens... Als hij wel vraagt om geaaid te worden. Heb je hem al na laten kijken?
Er is een gedragsforum maar ook daar zullen ze vragen of je hem al hebt na laten kijken.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Keilieve kater is onbetrouwbaar tijdens aaien/kammen

Bericht door nellebel »

weet je iets over zijn verleden? mishandeld ofzo?dat zou het gedrag wat kunnen verklaren.
en net als mijn voorgangster, is het lichamelijke uitgesloten?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Keilieve kater is onbetrouwbaar tijdens aaien/kammen

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat hij gedragsgestoord is omdat hij alleen zonder soortgenoten is.
Verder zou ik respecteren wat hij wel en wat hij niet leuk vindt.
Ik heb 8 katten, de een wil niet op de kop geaaid, de ander alleen op de kop en schouders en
zeker niet verder richting staart.
verder heb ik een kat die als hij veel aandacht en knuffels krijgt, opeens de knop om en aan arm
of been hangt. Gewoon even stoppen met knuffen en hij laat vanzelf los.
Knuffelt dan weer enthousiast door.
Die gaat even over de top van blijdschap zeg maar.

Ik noem deze voorbeelden om even aan te geven, bij katten net als bij mensen, elke gek zijn gebrek
zeg maar. Ik blijf erbij, gewoon respecteren wat hij wel en niet goed vindt.

Als je echt een gedragsdeskundige in de arm wilt nemen - even googlen - er zijn er genoeg.

Als dat kammen echt niet lukt, kun je hem eens in de twee maanden of zo, b.v. bij een
trimsalon helemaal door laten kammen.
Even rondbellen en kijken wie er ervaring heeft met langharige katten kammen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Keilieve kater is onbetrouwbaar tijdens aaien/kammen

Bericht door Lidaju »

Er was toch nog een kat in huis, dan is hij in ieder geval niet zonder soort genoten, maar lijkt me wèl een gedragsstoornis ja.
Ik las dat hij een hartruisje heeft, is hij ook wel eens heel kortademig, of snel buiten adem? Ik heb een langharige kruising gehad die ook moeilijk deed met borstelen en die mocht ik alleen op zn rug en hoofd aanraken verder niet. Maar die had door zn hartruisje vocht achter zn longen en daardoor was hij erg gevoelig! Mss da even naar laten luisteren?
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
MikaJazz
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2011 20:14

Re: Keilieve kater is onbetrouwbaar tijdens aaien/kammen

Bericht door MikaJazz »

Jeetje, zou het dan toch aan zijn hartruis kunnen liggen? Hij heeft een stevige, schaal 4 van 5...
Heb hem niet verder hierover na laten kijken nee, zal ik dan inderdaad maar snel doen!
Mika is inderdaad samen met Jazz, dus lig niet aan het alleen zijn.
En over het respecteren, dat zou ik graag doen, maar dit gaat de fase respecteren te buiten, kan het misschien niet goed genoeg uitleggen.
Maar heb m'n hele leven katten gehad en in deze mate de agressiviteit nooit meegemaakt!
Misschien leg ik het niet helemaal goed uit, maar hoe je het ook wend of keert, normaal gesproken is een kat een aaibaar beestje en geen agressieve!
Mika is nooit mishandeld, heb hem vanaf 7 weken zelf in huis...

Ik vind het heel fijn dat ik toch weer reacties krijg en ga zo snel mogelijk naar de DA.
Als er iets lichamelijks aan de hand is, dan is het me alles waard daar een oplossing voor te vinden!!

Thanx
Groetjes Denise en een krabbeltje van De Coon en De BosCoon!!!
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Keilieve kater is onbetrouwbaar tijdens aaien/kammen

Bericht door kansarmedieren »

Ik zou snel een echo laten maken van zijn hart, ikzelf heb een kat met hartruis 3 . Die heeft dus een flink verdikte hart wand daar krijgt ze nu medicijnen voor. Er was niets aan de kat te merken toevallig hoorde de dierenarts het met de inenting. Het gaat al 2 jaar heel erg goed, maar als je niets doet gaat het hart steeds verder achteruit. Vreemd dat de dierenarts geen actie heeft ondernomen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Keilieve kater is onbetrouwbaar tijdens aaien/kammen

Bericht door pearlsofpassion »

Met respecteren bedoeld Dinie dat je hem gewoon enkel aait waar hij dat wil.
Maar ik vind dit ook vreemd omdat hij er wel om lijkt te vragen en het zo zonder aanduidbare reden achteruitgaat.

Ik vind pijn ook een niet onmogelijke oorzaak.
Ik zou ook een grondig onderzoek laten doen en ik duim dat er wat uitkomt waar iets aan gedaan kan worden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MikaJazz
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2011 20:14

Re: Keilieve kater is onbetrouwbaar tijdens aaien/kammen

Bericht door MikaJazz »

Hallo,
Ben vandaag naar de DA geweest om het probleem uit te leggen.
De dierenarts denkt niet dat het aan zn hartje ligt, maar vind t wel verstandig eens een echo te maken, om te kijken voor eventuele medicijnen..
Verder was Miek nu toevallig ook echt ziek, want 40,5 koorts, volgens DA een griepje...

Over zijn gedrag heeft ze mij als tip meegegeven om als Miekje naar me slaat, dan naar hem te blazen net als een kat (ggggiiiiii) en anders zo'n katten keelgeluid te maken.
Lijkt me niet meteen de oplossing, maar ga het toch toepassen!

Hij was trouwens natuurlijk weer suuuperlief bij de DA, of onderdanig haha!
En ik groeide ook van de complimenten over Zijne Knappe Mika en dattie zo lief is..

Nou, jullie ook weer op de hoogte, thans nogmaals voor alle tips!
Groetjes Denise en een krabbeltje van De Coon en De BosCoon!!!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Keilieve kater is onbetrouwbaar tijdens aaien/kammen

Bericht door pearlsofpassion »

Zo ga je hem wegjagen!
Dan komt hij straks helemaal niet meer bij je en wordt hij bang van je!
Of die kans zit er toch dik in!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
MikaJazz
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2011 20:14

Re: Keilieve kater is onbetrouwbaar tijdens aaien/kammen

Bericht door MikaJazz »

Oooh... Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Wel raar dan dat mijn dierenarts dat zegt!!

Nou, ze zei ook dat na de spuit van antibiotica die Miek gister heeft gehad dat ie weer zou gaan eten, maar hij eet nog steeds niet.
En nog frappanter, ik mocht hem gister en vandaag gewoon aaien, overal!!

Hoop dat de constatering van de griep ook echt klopt, want ik ben toch bang dat ie veel zieker is dan dat....
Groetjes Denise en een krabbeltje van De Coon en De BosCoon!!!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Keilieve kater is onbetrouwbaar tijdens aaien/kammen

Bericht door nellebel »

als jij denkt dat het erger is als de DA zegt, zoek een andere DA. jij kent je kat het beste en ga op je gevoel af.
Niet blazen of enge geluiden maken. beestje wordt doodsbang. hij moet juist jou kunnen vertrouwen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie