Kitten gromt en krabt

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Frits-Harry
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2011 17:58

Kitten gromt en krabt

Bericht door Frits-Harry »

Hallo,

Onze kater Frits van 2 jaar(geboren 10-6-2009) heeft sinds 5 weken een broertje
van 11 weken oud die Harry heet. (Geboren 5-4-11)

Alles gaat goed en wel, al was het in het hele begin een blaas festijn
en was Frits erg bang voor de kleine nieuwkomer.
Maar naar 1,5 dag waren ze al dikke maten en speelde, likten en sliepen ze al bij elkaar...... echt leuk.

Maar de kleine Harry heeft iets waar we ons zorgen over maken
en begrijpen niet waar het vandaan komt.

Namelijk als we hem iets te eten willen geven uit de hand,
een snoepje voor kittens of een lapje kipfilet
gromt hij en krabt hij alsof hij bang is het te moeten delen of
er op jagen moet.....

Hebben al van alles geprobeerd, knielen,rustig benaderen,
aaien bij eten geven, niets meer geven als hij bromt of krabt
maar helaas zonder resultaat.
Er staat de hele dag door droog voer en
twee keer per dag brokje met gelei.

Dat is zelfs nog een ander probleem, vlees.
De kleine Harry eet en wilt absoluut geen brokjes in gelei of saus.
Alleen voor de grote broer Frits is het dubbel feest en eet alles op:)

Frits maakt het niet uit wat de kleine krijgt of doet en gromt en krabt niet naar Harry of ons.
Zelfs niet als Harry bij hem in de buurt komt of bijt in zijn oor als hij aan het eten is:) om te spelen.

Onze grote zorgen is echt het krabben
en het grommen als we Harry wat te eten willen geven en
weten niet goed wat of hoe we dit probleem moeten aanpakken.

Graag horen we wat of hoe we hier mee om moeten gaan.

Met vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kitten gromt en krabt

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem dan maar niet meer uit de hand voeren voorlopig. Kipfilet kun je ook op een bordje aanbieden.
En dan probeer je het gewoon voorzichtig over 2 weken weer eens uit de hand.
Lukt het dan nog niet, ach wat is er mis mee alles op een bordje aan te bieden.
Wie weet is het een tic van hem.

Zakjes natvoer broekjes in gelei zijn ze hier ook niet gek op dan likken ze alleen de saus op.
Je kunt ook blikjes patee b.v. van Miamor 85 gram kopen, oh Science Plan 156 gram is ook patee.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Frits-Harry
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2011 17:58

Re: Kitten gromt en krabt

Bericht door Frits-Harry »

Het uit de hand voeren is leuk om te doen, toch?

Maar in ieder geval proberen we je advies wel de komende 2 weken
en bieden Harry alles op een bordje aan.

En die blikjes paté halen we morgen meteen in huis, goed idee!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten gromt en krabt

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
weet je iets over het verleden van kleine Harry? was er veel voedselconcurrentie in het nest en bij de kleintjes onderling? was het een groot nest met 4 of meer kittens?
als kleine Harry bij jullie gewend is dat er genoeg voer is, dan zal het wel slijten en dan zul je hem later ook wel weer met de hand kunnen voeren. nu zou ik dat, net zoals Dinie/castratenkoor ook schrijft, maar even niet doen, omdat hij je hand kan koppelen aan angst of vechten (om voedsel) en dan kun je hem straks ook niet meer aaien.
en het zou ook nog rechtstreeks verband kunnen houden met een 'mep'hand.. als hij vóór hij bij jullie kwam een tik heeft gehad of zelfs regelmatig op zijn donder heeft gekregen - en heus, dat gebeurt en heet dan 'opvoeden' - .........
dan associeert-ie een hand met een negatief gevoel en gaat vechten/vluchten en in jullie geval bijna vechten.. let eens op zijn ogen/pupillen en stand oren als je met een hand te dicht bij hem komt... als hij alleen op je hand al reageert dan zou daar de oorzaak kunnen zitten..

je zou een wattenschijfje met een druppeltje valeriaan in je mouw kunnen doen en hem dan voorzichtig laten wennen aan de nabijheid van je hand. tegelijkertijd ontspant hij door de valeriaanlucht en wie weet..
laat hem niet met je hand spelen, houd een speeltje, bijvoorbeeld een kong achter de hand en laat hem daar zijn klauwen in zetten, als hij dat wil gaan doen, wat trouwens heel normaal is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Frits-Harry
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 jun 2011 17:58

Re: Kitten gromt en krabt

Bericht door Frits-Harry »

We hebben de kleine Harry al van toen hij 5 weken oud was.
Zijn nestje bestond uit 5 kittens waarvan er 1 is gestorven.
Het was bij de vorige eigennaar wel een hele rare situatie met
veel andere en verschillende dieren.

Wegens Prive omstandigheden hebben we Harry daadoor al zo jong moeten gaan halen.
We hebben hem toen zeker 1,5 week met een spuitje eten "moedermelk" moeten toe dienen.

Harry is voor de rest een hele lief katertje en komt geregeld lekker knuffelen, spinnen en slapen.
We hopen dat deze fase met grommen en krabben met eten geven snel voorbij gaat en niet zo blijft.

Moet wel eerlijk zeggen dat we misschien de fout hebben gemaakt,
om met 'de hand' met hem te spelen en zullen we zeker de komende
weken weg laten bij Harry.

Dit komt denk ik ook dat we met Frits ook zo spelen maar dat
is echt spelen en houdt zijn nagels ook binnen en als het soms toch te ruw word
en je zegt auw, stopt hij meteen:) Dit is zeker niet het zelfde geval als bij Harry.
Maar dat zal waarschijnlijk nog zo zijn dat hij nog zo jong is, toch?
in ieder geval dat hopen we dan.. :)

ik hou jullie op de hoogte :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten gromt en krabt

Bericht door nellebel »

onze sjefke had dat ook. heb toen ook hier advies gevraagd. hij deed het alleen met zijn snoepstaafje en nat voer. hij gromde alleen maar, maar ik was ook bang dat dit op wat ergs kon uitdraaien. onze flippie was hier niet van onder de indruk en liet hem maar begaan. snoepstaafje hebben we hem geleerd daar moest hij altijd een kusje voor geven (ondertussen gaf mijn man dan flippie haar snoepstaafje, die geeft er een pootje voor en rent achter de stukjes aan). sjefke lag dan lekker op mijn buik en gaf mij voor elk stukje een pakkerd tegen mijn neus. hierdoor kwam er wat rust met eten (ipv er vol bovenop vliegen) en ze waren beide wat afgeleid. mbt het natvoer, hebben we gerespecteerd dat hij liever niet wil dat flippie te dicht bij komt. dus de schaaltjes iets verder uit elkaar gezet en hem ook gewoon met rust gelaten. zo kreeg hij wat vertrouwen dat het niet werd afgepakt. we moesten alleen soms ingrijpen als hij aan flippies voer ging. nee zeggen was voldoende, dan keek hij zo zielig van....maar ik heb nog honger... maar daar trapten we niet in. ze hadden de hele dag brokjes staan. die aten ze wel tegelijk samen uit 1 bakje. dan gromde sjefke niet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie