Kitten sist naar zus

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Selan
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2011 11:45

Kitten sist naar zus

Bericht door Selan »

Hallo,

Gister hadden wij een verjaardag en waren wij de hele dag weg, toen wij terug kwamen hadden wij mijn zusje bij ons. Selan (onze kitten) heeft mijn zusje nooit eerder gezien. Bij aankomst begon ze de hele tijd te grommen en te sissen naar mijn zusje, dit heeft ze nooit eerder tegen ons gedaan.

Tegen ons deed ze eerst niks maar later begon ze ook een beetje naar ons te grommen en als we haar oppakte wilde ze gelijk weg en begon ze zeurend te miauwen. Als ik en mijn vriend haar laten zitten geeft ze mij en mijn vriend wel kopjes en likjes. Voor de rest eet en drinkt ze wel gewoon.

Weten jullie misschien wat dit is?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten sist naar zus

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
we hebben heel erg veel topics over gedrag en acceptatie, misschien daar ook eens kijken of je vergelijkbaar tegenkomt..
ik begrijp dat je één kitten hebt, dat solo opgroeit? ook daar hebben we vrij veel topics en berichten over en dan met name het probleemgedrag dat daardoor ontwikkeld kan worden..
we hebben katten, die in de puberteit hun baasjes gaan aanvallen en eigenlijk niet meer te handhaven zijn. met een soortgenoot erbij was het probleem grotendeels opgelost.
een kitten hoort tot zijn/haar eerste verjaardag bij voorkeur op te groeien met soortgenootjes. kittens kun je niet opvoeden, dat gebeurt door de moederpoes en de soortgenootjes, die spreken de juiste kattentaal..

dat gedrag vertoont jullie kitten nog niet maar er is kans dat dit toch problemen gaat opleveren en ik wil je dat in dit stadium dus al meegeven. lees je eens ruim in op het Forum en er zullen ongetwijfeld reacties komen in dezelfde richting..
is er een dwingende reden waarom jullie één kitten hebben en zit er ruimte bij jullie om er nog eentje bij te plaatsen? denk er eens rustig over na en straf haar niet voor het gesis. dat is haar natuurlijke gedrag...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Selan
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2011 11:45

Re: Kitten sist naar zus

Bericht door Selan »

We hebben er wel aan gedacht om misschien een tweede kitten/poes er bij te nemen, maar als we zien hoe ze nu doet met een vreemde (voor haar) in huis. Ze vertoont nu naar mijn mening jaloers gedrag. Wij zijn bang dat als we een tweede kat in huis halen dat dit het zelfde zal zijn.
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Kitten sist naar zus

Bericht door Aziraphale »

Als ze sist en gromt lijkt het meer op angst dan op jaloers gedrag.
Ik sluit me aan bij Adriana; zsm een kitten erbij. Lijkt me echt eenzaam om de enige kat in huis te zijn, niemand die je begrijpt en jouw 'taal' spreekt. Lekker wild spelen en slaan met je scherpe klauwen mag allemaal ineens niet meer, dat willen mensen niet. Je komt als kitten net uit een warm nest. Twee kittens gaan bijv ook heerlijk samen slapen.
Ik zou echt een soortgenootje ophalen. Uit het asiel bijv. Mocht het dan écht niet klikken kun je ze nog terugbrengen...
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Selan
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2011 11:45

Re: Kitten sist naar zus

Bericht door Selan »

Normaal heeft ze geen problemen met alleen zijn. Wij hebben niet het gevoel alsof ze eenzaam is. Sinds dat mijn zusje hier is doet ze pas zo.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kitten sist naar zus

Bericht door Adriana »

ik denk dat je niet weet hoe goed twee kittens het samen hebben. je baseert je gevoel dat ze niet eenzaam is op mensenwaarneming, maar ze is jullie aan het claimen en accepteert je zus niet meer.
en met 'Normaal' bedoel je 'Tot dusver', kattengedrag ontwikkelt zich, net zoals dat bij kinderen het geval is.
strakjes accepteert ze jullie ook niet meer, ook al niet omdat ze die kant van het sociale kattengedrag niet is bijgebracht en dan zijn jullie de klos.
heb vertrouwen in onze ervaring want je bent de zoveelste.. en als je een goeie afspraak maakt en de situatie in het asiel uitlegt, dan heb je terugbrenggarantie en begeleiding..
kijk eens in de topic van bijv lovecat met dexter... toen mosa erbij kwam ineens andere sfeer en problemen opgelost. en we hebben ook topics waar het helemaal is geescaleerd. bij jullie is het nog beginstadium, niet wildplassen, niet bijten.. heus.. denk er eens grondig over na, dat is de mooiste, snelste en beste oplossing... ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Kitten sist naar zus

Bericht door Gootje87 »

Helemaal met Adriana eens!! Mijn kittens (broertje en zusje) gedragen zich voorbeeldig. Je zou het altijd kunnen proberen toch? :)
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Selan
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jun 2011 11:45

Re: Kitten sist naar zus

Bericht door Selan »

Mijn zusje is nu weg, en ze gedraag zich weer helemaal normaal. Dus wat het nou geweest is weet ik ook niet.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kitten sist naar zus

Bericht door MarjanR »

Moos mijn kater die doet nooit raar naar mensen.
Ook heb ik nooit klachten van mensen waar hij wel eens komt "buurten".
Iedereen vind hem gezellig en nu hij minder (1x per week op zondag morgen) buiten komt vraagt iedereen ook naar Moos. En wanneer hij weer gezellig komt buurten.
Tot 2 jaar geleden een dame aan de overkant kwam wonen.
En ik heb alleen maar klachten van haar over Moos.
Ik begreep er niets van, maar er is maar 1 kat zoals Moos en dat is alleen maar Moos.
Dus de klachten moet ik zeker serieus nemen.

Hij pist d'r huis onder, echt sproeien.
En dat doet hij echt NOOIT.
Maar goed, vorig jaar zaten we voor de deur in het zonnetje te beppen en koffie leuten.
Ik had Moos even meegenomen. En prompt voor m'n neus staat hij tegen haar stoel aan te sproeien.

Ik heb het idee dat Moos haar geur niet lekker vindt, of dat haar stem hem niet bevalt.
Iets waar je geen invloed op kunt uitoefenen.
Het kan zijn dat jouw katje het zelfde heeft met jouw zusje.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie