Agressiviteit tegenover mijn partner

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Tabita
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2011 13:55

Agressiviteit tegenover mijn partner

Bericht door Tabita »

Mijn kater van amper één jaar oud kruipt graag bij me op de schoot en vind het vooral fijn om te spelen. Dit verandert echter wanneer mijn vriend erbij komt. Soms laat hij zich door hem aaien en soms speelt hij ook met hem, maar meestal gaat het zo; hij houdt met wijd opengesperde ogen en in sluiphouding mijn vriend in het oog. Telkens wanneer mijn vriend het niet ziet sluipt hij wat dichterbij. Wanneer hij dicht genoeg is springt hij in mijn vriend zijn benen, armen, of zelfs in zijn nek. Hij klampt zich vast met zijn nagels om hem vervolgens te bijten. Wanneer mijn vriend hem van zich afschudt begint het verhaal opnieuw, telkens heviger en heviger. Zou dit jaloezie kunnen zijn? Ik zou het hem alleszins graag willen afleren want mijn vriend heeft ondertussen al een litteken over de volledige lengte van zijn neus.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Agressiviteit tegenover mijn partner

Bericht door pearlsofpassion »

Lijkt me alsof hij je vriend wil vangen, zoals een prooi. Hij wil gewoon spelen.

Katten spelen normaal op die manier met soortgenoten, maar als er geen soortgenoten zijn, zoekt hij dat bij een mens. Een kattenvriendje zou dit probleem dus oplossen.
Een Kong Kickeroo (o.a. te vinden bij Zooplus) kan ook leuk zijn voor hem, dan kan hij daarmee stoeien. Maar ik weet niet of dat voldoende zal zijn. En hij is natuurlijk nu wel wat uitdaging gewend met je vriend. :lol:
Maar het is heel normaal kattengedrag.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Agressiviteit tegenover mijn partner

Bericht door nellebel »

bij ons is ook heel duidelijk het verschil tusen personeelslid 1(ik) voor eten, drinken, kattebak en knuffelen, en personeelslid 2 (mijn man) die echt voor spelen en ravotten is. ze springt bij mij veel meer op mijn rug om lekker te gaan liggen. terijwl als mijn man ook maar iets tegen haar zegt dan begint ze rond te springen en weg te rennen en uit te dagen. hij krijgt muizen op zijn etensbord (schiet op baasje dooreten, we moeten spelen) en bij mij komt ze liggen met slapen.
miscshien kun je je vriend vragen om op zo'n moment even lekker met hem te spelen. speeltje erbij voorkomt gewonde lichaamsdelen. hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Agressiviteit tegenover mijn partner

Bericht door Anne »

het kan natuurlijk uit verveling komen en uit gemis van een kattenvriendje dat hij je vriend zo onder handen neemt. Er zijn heir wel vaker verhalen geweest van katten die mensen aanvielen en dat waren allemaal katten die alleen gehouden werden.
Ik zou er een kattenvriendje bij zoeken.
Tip: in het asiel kunnen je ze helpen er een uit te zoeken, vooral als je het gedrag van je kater beschrijft. Vaak is het dan ook zo dat de kat die je uitkiest op proef mee mag en dat je het een week mag uitproberen ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Tabita
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2011 13:55

Re: Agressiviteit tegenover mijn partner

Bericht door Tabita »

Ik ga zeker overwegen om een speels vriendje voor hem te zoeken. Kies ik dan best voor een tweede kater of een poes? Of maakt dit niet veel uit?
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Agressiviteit tegenover mijn partner

Bericht door MarjanR »

Maakt niet veel uit, als het nieuwe beestje maar jonger is dan je huidige katertje.
De klik moet er zijn, dus je kunt beter in het asiel gaan kijken. Als het niet klikt kun je binnen een maand het nieuwe beestje terugbrengen.
Hoe oud is je kater? Is je kater wel al een "Je weet wel kater"?
Hoe proberen jullie de kater te stoppen wanneer hij in de "flow" zit je vriend aan te vallen?
Want de kater gaat wel over een aantal grenzen heen, vind ik zelf.
Wees niet te lief (maar ook niet te hardhandig natuurlijk), duw met je hand over z'n koppie hem weg.
Of houdt hem vast (niet tillen) aan z'n nekvel en kijk hem heel boos aan (lichaamstaal is wat ze beter begrijpen) en duw hem van je af of beter nog tegen de grond.
Deze twee acties moeten wel direct volgen op zijn aanval op je vriend, anders legt hij de link niet.

Ik heb ook een kater gehad, een tijdje hij en ik alleen saampies, die toen ook m'n nieuwe vriend aanviel. Dit was echt een gerichte aanval op de man z'n keel (en dit was een volwassen grote kat van ongeveer 6 kilo). Ik heb direct de aanval terug ingezet op de manier die ik hierboven omschreef. En het is nooit meer gebeurd.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Tabita
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2011 13:55

Re: Agressiviteit tegenover mijn partner

Bericht door Tabita »

Hij is nog net geen jaar oud, nog een jong katertje dus. Wanneer hij te wild wordt duwen we hem weg en àls ik snel genoeg ben neem ik hem eerst bij zijn nekvel beet. Ik gebruik wel eerder woorden dan duidelijke lichaamstaal, dus hier zal ik in het vervolg op letten.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Agressiviteit tegenover mijn partner

Bericht door MarjanR »

Is hij wel gecastreerd? Want dat wil ook nog wel eens wat agressie oproepen.
Buiten het feit dat hij ook wil gaan sproeien straks. Een stinkend huis is nooit een goed idee.
(en nog veel meer redenen, maar dat laat ik even aan anderen over om die te omschrijven).

Ik merk echt dat lichaamstaal veel beter werkt dan woorden.
Ja, lieve woorden werken prima. Maar als er iets gebeurd wat niet mag???
Dan kan ik beter mezelf groot maken en boos kijken, dat heeft veel beter effect.
Nu hoef ik alleen maar met de vingers te knippen en/of "Nee" te zeggen.
En ik heb nooit m'n harde stem hoeven gebruiken, of m'n handen of de plantenspuit (dat laatste werkt toch niet).

Kijk het twee maanden aan (en kijk dan echt heel boos he, ook al is het niet gemeend).
Werkt het niet... overweeg dan toch een tweede monster.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Tabita
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2011 13:55

Re: Agressiviteit tegenover mijn partner

Bericht door Tabita »

Hij is reeds gecastreerd. Een plantenspuit werkt inderdaad niet.

"overweeg dan toch een tweede monster" Grappig dat je dat zegt, gezien het feit dat mijn kat Monster heet. :-P
Plaats reactie