Energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Liezel
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2011 10:09

Energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Bericht door Liezel »

Hallo,

Sinds augustus heb ik een katertje puma.
Het is een allerschattigst beestje om te zien en ik heb veel plezier van hem maar hij vertoont vreemd gedrag. Toen ik hem net had beet hij al wel eens en krabte hij ook maar ik dacht dat dit te maken had met zn speelsheid en zn enthousiasme.
Heb gaat alleen niet over, vanochtend toen ik wakker werd en ik hem wilde aaien viel hij me aan en liet ook niet meer los. Gevolg dat mn hand onder de rode (bloed) striemen zit.
Hij is erg dominant ook bij bezoek, vooral bij mannen.
Hij gaat dan de hele tijd voor diegene op de grond zitten en blijft heel de avond loeren.
Zodra diegene een onverwachte beweging maakt haalt hij uit.
nu zet ik hem dus standaart op de gang als er bezoek is, hier staat zijn mandje ook waar hij lekker gaat liggen. Ook als ik weg ga vertoont hij dominant gedrag, zodra ik mijn jas aan doe springt hij naar mijn benen, hapt naar mijn voeten en gaat op de mat voor de deur liggen zodat de deur niet open kan.
Ik weet niet hoe ik dit gedrag af moet leren. Ik heb al veel geprobeert om het bijten af te leren zoals een plantenspuit, op de gang zetten, negeren etc
Niets helpt.. Ik wil Puma niet weg doen maar wil wel graag dat hij wat rustiger en betrouwbaarder wordt. Ik weet niet wat er in zijn verleden is gebeurt, Puma was 3 maanden toen ik hm kreeg (als ik de baasjes moet geloven, hij komt van een boerderij) Het zou dus zo kunnen zijn dat hij te vroeg uit het nest is vertrokken en dat hij daardoor niet geleerd heeft waarschuwingstikjes te geven.

Graag zou ik jullie mening en of tips horen!

Groetjes, Liezel
Gebruikersavatar
Miura
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 nov 2010 10:54

Re: energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Bericht door Miura »

Hij is vrij beschermend tegenover jou zoals ik het begrijp. Ik herken dat heel goed.. Angel had hetzelfde, maar na een tijd is het bijten overgegaan in sproeien.. Ik had hem gevonden toen hij een paar dagen jong was en heb hem zelf opgevoed zonder andere katten erbij...
Dus hoogst waarschijnlijk is hij inderdaad te vroeg bij zijn mama weg gehaald en heeft hij nooit geleerd wat mag en wat niet mag. Maar het aanvallen bij vertrek is omdat hij eenzaam is als jij niet thuis bent. Zit hij veel alleen?? Misschien is een tweede kat een goede optie voor Puma
Groetjes van Audrey

Pootje van Miura (°21/05/2009, bij mij vanaf 22/11/2010)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum met Puma!
kun jij nog niet weten maar je bent de zoveelste met soort van gedragsproblemen bij een jonge kat, die in zijn eentje is. ze moeten van elkaar leren wat wel en niet kan en elkaar corrigeren, dat kunnen mensen niet omdat wij de kattentaal niet spreken.
als je het op een goeie manier wilt oplossen dan zoek je er, bv via een goed bekend staand asiel (www.dierenasiels.com) een maatje bij, waar ie zijn energie op kan botvieren en die hem binnen de perken houdt.
en ja, dat is misschien niet wat je van plan was, maar dat lijkt me de snelste, meest diervriendelijke en beste oplossing. het kost drie kattenbakken en beetje meer voer maar je krijgt er rust en een harmonieus huis en gelukkige katzels voor terug..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Liezel
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2011 10:09

Re: energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Bericht door Liezel »

Hallo

Fijn zo snel die reactie's! Puma zit redelijk wat alleen ja, ik werk onregelmatig en draai daarbij slaapdiensten dus het komt weleens voor dat hij 24 uur alleen zit. Ik heb ook al aan een 2de zitten denken maar ben bang dat Puma te dominant is daarvoor.. Ik zou graag een kitten dr bij nemen maar ik denk dat tie zo ondergesneeuwt word door Puma..
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Bericht door Cari »

Twee kittens :eshifty: ? Jij ziet je kat als dominant, maar waarschijnllijk is het voornamelijk frustratie en ongenoegen. Als je bij een goed (!) asiel uitlegt hoe je kat zich gedraagt, kunnen zij waarschijnlijk een goede inschatting maken met welke kat/kitten(s) hij zou kunnen matchen. Het is een hele stap en je weet niet hoe het zal gaan, maar als je hem alleen laat, gaat het waarschijnllijk van kwaad tot erger.
Je kat is niet gelukkig en een ongelukkige kat gaat vervelende dingen doen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Bericht door Adriana »

dat is het eerste probleem dat je met de medewerkers in het asiel kunt bespreken. zij kennen hun kostgangers en karakters en kunnen meehelpen zoeken. en bij een asiel heb je goeie terugbreng-garantie, gaat het echt niet dan volgende poging...
wij helpen je met de topics die daarover gaan met een goeie introductie en hoe eerder Puma tegengas krijgt hoe beter. valt reuze mee hoor met die dominantjes en katten onderling maken snel duidelijk dat vervelend gedrag niet leuk is. zou wel voor een castraatkater gaan, denk ik..
en als Puma zo lang alleen is dan zou ik helemaal voor een maatje gaan! hij is nog veel te jong om zolang geen aandacht te krijgen en heeft een maatje nodig om zijn spieren goed te ontwikkelen: om te stoeien en ravotten en klieren en achter aan te sjezen en samen te soezen en stoute plannetjes te bedenken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Bericht door achtpuntzes »

ben het met bovenstaande berichten eens dat een tweede kat wat verlichting kan bieden voor je, want je kater puma heeft toch wel behoorlijke gedragsproblemen en heeft duidelijk moeite met grenzen. katten leren van elkaar waar de grenzen liggen en komen zo beter in balans.

dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedere kat geschikt is als maatje voor puma, misschien dat een jong kitten andere gevoelens dan dominantie oproept bij Puma, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

de kat van mijn ouders had ook flinke gedragsproblemen, niet naar mensen maar naar andere katten. ik heb ze hier 10 dagen te logeren gehad, en mn 3 poezen hebben haar weer sociaal gekregen. nu neem ik geregeld een van mn 3 poezen (muffin) mee naar mn ouders zodat Suzy (de kat van mn ouders) niet meer terugvalt in haar oude gedrag.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Bericht door ]-marjolein-[ »

Sluit me bij de vorige sprekers aan. Een 2e kat erbij is waarschijnlijk het beste wat je kunt doen, en zoals gezegd kunnen ze je in een asiel goed helpen als je de situatie uitlegt. 24 uur alleen is heel veel als dat meer dan eens voorkomt! Het zegt wel genoeg dat hij aanvalt en voor de deur gaat liggen als jij weg wilt...
Een match is op korte of misschien wat langere termijn vast wel te vinden, geef het de tijd en als je eenmaal een 2e kat in huis zou hebben, geef niet meteen met een week op! Ik hoor vaak mensen na 3 dagen al roepen dat het niet gaat, maar katten hebben echt wat tijd nodig om elkaar te leren kennen en accepteren.
Is Puma overigens gecastreerd? Zo niet, zou ik hem allereerst laten castreren zodat het misschien wat makkelijker zal gaan met een 2e kat, plus dat hoe langer je wacht hoe groter het risico wordt op sproeien en hoe meer territoriumdrift hij krijgt...
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Liezel
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2011 10:09

Re: Energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Bericht door Liezel »

Hmm als ik iedereen zo hoor is een 2de toch de beste oplossing..
Hij is wel gecastreerd, had gehoopt dat hij daar wat rustiger van werd maar een duidelijk verschil is niet echt merkbaar. Het is overigens niet zo dat hij altijd zo is, kent ook zn betere dagen.. nu ligt tie al heel de middag heerlijk te slapen. Ik betrap Puma sporadisch op sproei gedrag, mijn bed is een favoriet plekje van hm dus probeer hm nu maar zoveel mogelijk daar weg te houden. Ik dacht dat ex-katers niet meer konden sproeien maar dat schijnt dus niet zo te zijn.. Kan dat sproeigedrag overgaan?
Ik ga eens rustig over een 2de nadenken.. als ik een 2de neem kan ik dan beter een kater of een poes nemen?

Sorry voor alle vragen hoor.. Puma is mn eerste kat.. dus moet alles ook nog een beetje leren :)

Groetjes, Liezel
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Bericht door achtpuntzes »

je hoeft je niet te verontschuldigen voor je vragen, hoor.

over sproeigedrag bij katers weet ik zelf eigenlijk niet zo veel. heb zelf drie poezen. het lijkt me dat een dominante kater erbij vragen om problemen is. dus misschien een poes of een kitten. ik denk dat anderen je daar beter over kunnen adviseren dan ik...

wij hadden vroeger thuis ook een kater; buiten was hij DE dominante kat uit de buurt, maar binnen was het een lieve knuffelkat. buren klaagden wel eens over dat onze kat hun tuin volsproeide maar thuis deed ie dat nooit.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Bericht door Nyncke »

Bij mijn Binkie zat er ook het probleem bij dat ik te wild met hem speelde.
vanaf het moment dat ik rustiger met hem speelde was het probleem grotendeels voorbij.
Dit was voordat Doortje er als tweede kitten bijkwam.

Hij kon prtima samen met Doortje maar had ook prima alleen gekund.

Sproeien, je kunt er niet echt veel over voorspellen.
Het heeft niet alleen met dominatie te maken maar bv ook met angst/ terrein afbakenen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Bericht door pearlsofpassion »

Een kater lijkt me juist beter dan een poes als je bang hebt dat hij dominant is.
Een tweede kater (jonger dan Puma!!) zal hem beter aankunnen, zal hij minder de neiging hebben hem te veel te domineren, en zal hij waarschijnlijk zelfs helemaal niet de dominantste zijn. We zien vaak dat de (schijnbaar) dominantste katers helemaal geen helden meer zijn als er een andere kat in huis komt.
Een kater lijkt me het beste, maar een poes kan natuurlijk ook. Maar dan wel eentje dat haar mannetje kan staan en erg goed met andere katten kan. Zodat ze niet bang van hem is ;-)

Voor de rest is alles al gezegd. Dit is echt het typische gedrag van een kat die alleen opgroeit, en een maatje helpt steeds.
Dat sproeien, dat weet ik niet. Het kan zijn dat het ook ophoudt, maar het kan ook niet... dat weet ik niet...
Heb je een medische oorzaak (blaasontsteking, blaasgruis) uitgesloten?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Bericht door loek »

uhm volgens mij is een kater lang niet altijd dominanter dan een poes. En bovendien vraag ik me af of je een poes of kater moet zoeken die perse dominanter is....Het moet matchen. En als puma dan op een normale manier 'de baas' blijkt te zijn is dat ook prima.

Maar inderdaad een tweede, zorgvuldig uitgekozen 'harige viervoeter ;-)' lijkt me ook een goed plan. Dat sproeien kan ook uit frustratie zijn volgens mij. Maar daar weet ik niet voldoende van. Maar oeioeioei klinkt eerlijk gezegd niet echt geweldig, al het gedrag bij elkaar) Ik ben blij dat je voor dit beestje wilt blijven gaan en ik hoop dat je hier goede tips kunt krijgen zodat alles weer een beetje rustiger en gelukkiger wordt in je huisje. Op het forum staan al wel wat tips over sproeien, hoe schoon te maken etc. En ook over agressie/ frustratie e.d. overigens.

Speel je verder ook regelmatig met hem, en dan lekker even rennen en vliegen samen met hem? Zodat hij zijn energie een beetje kwijt kan? Komt hij buiten? Eb/ of heeft hij binnen genoeg klim, speel en krabmogelijkheden?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Bericht door nellebel »

mijn flippie vertoonde hetzelfde gedrag. op advies van hier naar het asiel voor nummer 2. Ik dacht dat flippie dus superdominant was vanwege het aanvallen, dus nummer 2 mocht niet dominant zijn. Kom ik thuis met sjefke (door het asiel ons geadviseerd, zij kende flippie), blijkt mijn flippie een groot watje te zijn. ze is erg onzeker en heeft wat dat betreft veel geleerd van sjefke. Ik maar denken dat ik een agressieve dominante kat heb, blijkt het een watje, maar wel de liefste surrogaatmoeder die sjefke zich kan wensen. aanvalproblemen zijn over, geen agressie meer, maar het blijft een bezig bijtje, maar dat is juist leuk om te zien. ze stopt veel van haar energie in het verzorgen van sjefke en hem controleren (en verraden bij mij als sjefke iets verkeerds doet, kleine klikspaan). Ze blijft haar tijd met ons ook nodig hebben om hele uren met haar te muizen (muizen omhoog gooien of weggooien die zij apporteerd), maar sjefke is dan ook liever lui als moe en die speelt veel minder.
Je hebt een actieve kat die ws een maatje nodig heeft tegen de verveling, maar die je daarlangs ook evengoed die nodige activiteit moet bieden, vooral als ze niet buiten komt (mogen ze bij mij ook niet, te gevaarlijk). Maar daar wordt je vanzelf bedreven in om steeds nieuwe activiteiten en uitdagingen te vinden voor het stelletje
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Energieke kater van bijna 1 krabt en bijt er op los

Bericht door Cari »

Je hoort zo vaak dat mensen denken dat hun solitair levende kat dominant is en dus geen maatje zou kunnen hebben. Dit is bijna nooit het geval. Het gedrag van de alleen levende kat wordt gevoed door verveling en frustratie, niet door dominantie.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie