Grommen bij het eten

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Grommen bij het eten

Bericht door nellebel »

onze sjefke gromt als je bij zijn eten in de buurt komt. vanmorgen pikte hij mijn kaas van mijn brood en hij gromde (diepe brom eigenlijk) toen ik het afpakte. Dit doet hij ook als hij zijn schaaltje natvoer krijgt en iemand (flippie of wij) eraan komen.
Hij doet verder niets en zoals enkele weten is het een grote held op sokken, maar vraag me af of dit een slecht teken is. hij is nu nog maar klein, maar weet niet of dit kan ontwikkelen tot iets ergers?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: grommen bij het eten

Bericht door Dafpoetser »

Hoi Wendy,

Jij laat je de kaas van het brood eten dus!
Kan het zijn dat Sjefke in een eerder stadium erg honger heeft geleden?
Het grommen wil alleen maar zeggen "is van mij mij mij!!"
Volgens mij niks ernstigs, heb het in het verleden ook meegemaakt, en als ze beseffen dat er écht wel voer in de bakjes komt wordt het vanzelf minder.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: grommen bij het eten

Bericht door nellebel »

hij is echt supersnel hoor. ik weet niet zoveel van sjefke. heb hem met 4 maanden uit het asiel gehaald. hij is denk ik wel even in een pleeggezin geweest. maar of hij daar is geboren of een zwervertje was met zijn moeder? geen idee.
hij doet gelukkig verder ook niets, alleen maar bluf, maar wil het graag op tijd afleren. merk nu hij ruim 6 maanden is dat hij nu ook begint te leren.
hij probeert wel altijd het eten van flippie ook af te pakken. die interesseerd dat niet zo. bij ons zijn de machtposities nog niet zo verdeeld. Flippie wint met gemak, maar die hoeft niet zonodig. sjefke probeert het steeds vaker (haar op de rug duwen enz) maar flippie denkt dat het spelen is. als het echt menes wordt dan is 1 blik en een flinke poot van flippie genoeg om even duidelijk te maken hoe het echt zit.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: grommen bij het eten

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk ook niet dat het machtstrijd is.
Hier is Cuzco ook de enige die gromt (en de anderen gaan daarvan lopen) en die is super onderdanig. Enkel bij eten niet dus... Nochtans ook nooit honger geleden, enkel heel gek op eten...
Hij doet het trouwens ook enkel bij vers vlees! Zelfs niet bij blikvoer.

Ik moet er niet van weten, en zeg dan: Hey! En dan houdt hij wel op, maar gaan de anderen ook van lopen. Ik geef hem dus zijn vleesje ook apart zodat de anderen op hun gemak kunnen eten (en hij het niet naar binnen schrokt om te zien of de anderen iets overlaten, alhoewel dat niet erg werkt) Hun eten afpakken doet hij niet (onderdanig he...), maar ze weggrommen dus wel...

Als hij iets pikt (waar ik zowiezo al kwaad om zou worden!), en dan nog gaat grommen, dan zou ik hem toch even duidelijk maken dat dat niet kan. Dus even op aanspreken (Hela zeg!) en zonder aarzelen het afnemen. Want dat kan toch niet....
Gewoon even iets zeggen maakt meer duidelijk dan je denkt hoor (ale, bij mijn katten toch). Meestal weten ze zelf ook wel al dat het eigenlijk niet kan en niet mag, en snappen ze wel wat je wil zeggen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: grommen bij het eten

Bericht door Cari »

Grommen is in ieder geval een teken dat hij het heel lekker vindt!
Toen Bumper klein was stond hij altijd wijdbeens grommend zijn eten te verdedigen tegen zijn broertjes en zusjes. Nu gromt hij alleen nog als hij een kuiken heeft. Als Fling wel eens iets lekkers van buiten meeneemt, kijkt Bumper of hij dat misschien kan bemachtigen, maar zonder agressie. Als hij het dan heeft (Fling staat het meestal gewoon af), gaat hij het vervolgens wel grommend verdedigen :lol: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: grommen bij het eten

Bericht door Nyncke »

Mambo was een erge grommer met eten, vond het wel grappig, gaf hem zijn eten zonder andere katten in de buurt.

Bij mij eten van me bord halen is er niet bij. Zodra er poezen ( of honden in een straal van een meter van mijn bord komen zeg ik nee.
Als de katten doorgaan ( wat ze in het begin natuurlijk doen, dan blaas ik heel erg hard naar ze. Dat is taal die ze kennen, na 1-2 x respecteren ze dat het mijn bord met eten is en komen niet meer in de buurt.
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Grommen bij het eten

Bericht door maij »

Onze bink doet dat ook.
Als ze allemaal wat lekkers krijgen is hij ook degene die er met zijn stukje vandoor gaat en het op een ander plekje opeet. En als er dan een ander bij komt brommen.
Bij gewoon voeren is het me nooit opgevallen.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Grommen bij het eten

Bericht door loek »

Toevallig net nog een grommende Muis gehad. Maar dat doet ze wel echt duidelijk naar Diesel toe...en niet naar mij. Ik kan het dus ook 'gewoon' (behalve dan het feit dat ze onder een kast ofzo gaat zitten, wat het wat lastig maakt) afpakken.
Volgens mij heeft het toch wel een beetje mee te maken dat ze 'weet' dat het 'van mij' is en dat ik 'win'. (het feit dat ze niet naar mijn gromt)
Ze doet het alleen met eten wat ze 'veroverd' heeft (gevonden of gejat dus...of in dit geval een frietje wat op de grond was gevallen...wasn't me!)
Met eten die ik in hun bakjes doe, en wat dus ook echt van hun beide is, doet ze het niet.

En bij Muis is volgens mij de oorzaak vooral dat ze niet zo goed snel kan eten. Dus moet ze eerst zorgen dat Diesel op een afstand blijft (wat hij maar half doet) Zodat ze het rustig uit haar bek kan laten vallen en opeten. Ze blaast er trouwens ook bij.

Diesel heb ik nog nooit horen grommen. Die 'jat' wel het meeste eten (als hij de kans krijgt.wat gelukkig niet vaak meer gebeurd trouwens) maar schrokt het dan ook meteen naar binnen. Muis krijgt dan niet eens de kans om het op te merken laat staan een poging te doen om het af te pakken.

Wat betreft eten jatten van je bord. Diesel deed dit ook heel vaak, ik werd er soms wanhopig van. En inderdaad snel! hop, hop, en meneer had een hele zak brood meegesleurd, of inderdaad letterlijk de kaas van mijn brood gejat.

Ik heb nu de regel, net als Nynke dat ik een 'onzichtbare grens' om mijn 'eetplek' heb. Komen ze in die straal dan stuur ik ze weg. Vooral Diesel heeft dit heel goed door. (hij doet nog weleens een poging hoor daar niet van...maar dat doet hij dan juist heel rustig in een soort slow motion dus dan heb ik het al snel door natuurlijk)
Ideetje? Werkt echt goed!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Grommen bij het eten

Bericht door Kattenbella »

Kijk hier de katten als ze rauwe kip eten, ze hebben zat , maar grommen en met de kuikens. :evil:
Het blijven roofdieren ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Grommen bij het eten

Bericht door maij »

Goh best leerzaam zo :grin:
Onze bink heeft het niet alleen bij eten. Soms maken we een knoop in het plastic wat om de folders zit en als meneer die te pakken heeft dan loopt hij al mopperend door de kamer.
En hij is ook een langzame eter :smile:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5462
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Grommen bij het eten

Bericht door nellebel »

gelukkig hoef ik me dus geen zorgen te maken. ik had het eerst niet eens in de gaten, leek wel of hij zwaar knorde, maar mijn man zei toen al dat is geen knorretje, dat is een diepe grom/brom.
hij doet verder geen vlieg kwaad, is een groot watje.
tja en die kaas. NOrmaal gepsroken met eten en hij wil op mijn bord dan blaas ik in zijn gezicht. is voldoende.
Maar op zondag heeft de hele fam ontbijt op bed. en ik had mijn bord 1 tel neergezet om even iets rechtop te gaan zitten. en meneer had de kaas te pakken. zijn eigen eten had hij geen interesse meer in. het blijft een boefje, maar wat een lekker boefje
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
sofadiva7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 dec 2010 11:36
Locatie: in ZH

Re: Grommen bij het eten

Bericht door sofadiva7 »

Ik zou me geen zorgen maken over je boefje.
Wat al eerder werd gezegd, nl "niet aankomen, is van mij" lijkt me zeer plausibel.
Charlot en B&B
Oordelen is dom, veroordelen is oerstom.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Grommen bij het eten

Bericht door Lovecat »

Dexter gromt hier ook hard als hij vers vlees of een kuiken krijgt, ik vind dat juist zo fantastisch; het roofdier komt naar boven!

Dex laat de brokjes uit z'n bak gewoon onder z'n neus wegeten door Mosa, de sufferd, maar als er een vleesje in z'n bakje ligt en Mosa komt in de buurt; dan krijgt ie een mep en wordt er luid gegromd.

Mosa is hier de pikkedief, en zoooo snel, daar moet je echt de achtervolging inzetten; zie je het voor je; ik haal een bevroren kuiken uit de vriezer, nog voordat hij in de koelkast beland heeft Mosa hem al in z'n bek en rent het hele huis door en dan moet ik dat kuiken weer uit z'n bek trekken, misschien leuk een keer te laten filmen :P
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Grommen bij het eten

Bericht door Spookysil »

Ik zou het niet tolereren, misschien ook omdat ik meer met honden dan katten ben opgegroeid, maar ik zou hem (uiteraard niet hardhandig) op zijn plaats zetten en het eten weer 'claimen'. Dit net zolang tot hij stopt met grommen. Vandaag is het grommen bij het eten, morgen is het een stap verder. Hier is lees ik niet iedereen het mee eens, maar als je je het kaas van je brood laat eten, dan kan het zijn dat hij morgen de lat verhoogt, en dan kan je er weinig meer aan doen.
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Grommen bij het eten

Bericht door loek »

Ik ben het deels met je eens spookysil. Volgens mij mag de 'opperkat' (en dat ben ik ;-)uhm in dit geval...in sommige situaties lijkt dat er niet op ;-)) altijd het eten afpakken. Zodra je dat dus niet meer mag maar er naar jouw gegromd op zelfs gemept wordt dan zou dat voor mij toch een teken zijn dat ik daar iets mee moet.
Maar ik weet niet of dat hier bij TO aan de orde is, volgens mij niet. Grommen naar elkaar vind ik wat anders. (zolang het niet een echt groot gevecht wordt maar bij grommen blijft)
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie