Agressieve kat

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
KiraX
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2011 14:46

Agressieve kat

Bericht door KiraX »

Pfff... Waar zal ik beginnen...
7 jaar geleden toen mijn papa nog ziek was hadden we besloten er een katje bij te nemen.
Papa moest bestraling krijgen en ziek in de zetel liggen, dus wat afleiding zou hem deugd doen.
We noemden hem Rossi (naar Valentino Rossi, motorracer).
Normaal was het de bedoeling dat Rossi een binnenhuis kat zou worden, maar dat draaide anders uit.
Rossi werd heel verdrietig van binnen te zitten en in de zomer krabte hij heel de rolluiken open omdat hij buiten wou.
Dus hebben we hem na een half jaar toch maar buiten gelaten. Paar maanden later is Rossi weggebleven..
Waarschijnlijk is hij meegenomen geweest door andere mensen, want Rossi was echt een superlieve poes die bij iedereen in de auto zou springen. Papa is een tijd later gestorven.

2,5 jaar geleden had de buurvrouw een nestje poesjes en toevallig zat er 1 ros poesje bij.
Uiteindelijk hebben we hem toch genomen, ook deze poes zou weer een binnenhuis kat worden omdat we niet hetzelfde wouden meemaken als met Rossi.
In het begin ging alles goed, hij speelde wel altijd 'rugzakje' bij onze oudere kattin maar het was nooit ernstig.
Op een halfjaar is Zummi gecastreerd omdat hij anders zou kunnen gaan sproeien.
Na een jaar heeft ons mam dan toch besloten om hem buiten te laten, in het begin bleef hij altijd in de tuin.
Kwam regelmatig binnen en was nog altijd een schatje.
Maar toen hij ongeveer 2 jaar was is hij volledig omgeslagen.
Hij is agressief en valt aan!
Buiten valt hij elke kat aan die hij ziet, vorige week kwam hij weer met een dikke poot thuis.
Ons mama is ondertussen al een keer of 5 aangevallen geweest, als hij schrikt dan kan hij aanvallen.
Als je hem aait durft hij aanvallen. Soms kan hij wel lief zijn, maar dan alleen als hij het wil.
Hij kan ook zo verschrikkelijk 'evil' kijken.. Hij is dan ook een vrij grote poes en hij heeft echt een tijgerkopje.
Nu heeft hij ons mama in de week wéér aangevallen uit het niets.
Rond haar been gevlogen en heel haar been bont en blauw.
Ook onze kattin blijft hij verschrikkelijk aanvallen, 's avonds als hij binnenkomt moet ons mama hem opsluiten in de keuken zodat onze Lefthy (kattin) toch een beetje rust heeft.
Nu was ons mama er gisteren mee naar de dierenarts gereden omdat zijn pootje wat onstoken was.
7 dagen antibiotica inspuiten in zijn mond.. En dat is met Zummi géén pretje!
Mama had gisteren bij de dierenarts gezegd, dat als hij nog 1x zonder reden aanvalt hij naar de poezenhemel moet..
Maar ik wil helemaal niet dat onze Zum dood moet... :-(
Vroeger was hij zo'n schatje, en nu is het precies of de duivel zit in hem..

Zijn er hier mensen die ooit zo'n agressieve kat hebben meegemaakt? Hebben jullie misschien een oplossing?
Ik wil écht niet dat hij moet worden ingeslapen...

Heeft iemand van jullie ervaring met homeopathische druppels?
Alle hulp in welkom.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Agressieve kat

Bericht door pearlsofpassion »

Als je dat ziet zitten kan je er een gedragsdeskundige bij halen.
We weten ook niet waardoor deze kat zo aggressief geworden is, maar ik denk dat het uit angst is. Als je de oorzaak weet kan je er misschien met hem aan gaan werken...

Het kan natuurlijk ook iets medisch (bv hersentumor) zijn waardoor hij zichzelf niet in de hand heeft of uit pijn aanvalt....

Maar ik ben het met je moeder eens dat het zo niet verder kan (dat is ook voor hemzelf geen leven!), maar ik zou ook niet zitten wachten tot hij het van zichzelf afleert, want dat zal niet gebeuren...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Agressieve kat

Bericht door castratenkoor »

Kan iets in de hersenen zijn maar kan ook dat hij iets heftigs heeft meegemaakt buiten.
Laat hem eens nakijken bij de dierenarts - misschien heeft hij wel ergens pijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
mirjamvera
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 nov 2010 13:17

Re: Agressieve kat

Bericht door mirjamvera »

Ik heb 2 katers, Pucca ( rode kater ) kan ook erg agressief zijn en "zomaar" gaan bijten.
Nu heb ik Pucca al 7 jaar en ik heb echt moeten leren hoe ik met hem om moet gaan.
Het is deels macho gedrag denk ik, laatst viel hij zelfs een puppy aan op straat !!

Maar omdat ik goed op hem heb gelet zie ik dat hij zich ook erg snel bedreigd voelt. Ik kan hem bv niet met 2 handen tegelijk aaien, dan slaat hij mijn hand weg met z'n pootje. Optillen is ook geen goed idee. Dan kan hij gaan bijten ( in m'n gezicht ), dat is al eens gebeurd.

Ik heb geleerd hem met rust te laten en hem ook fysiek de ruimte te geven, zodat hij zich niet bedreigd voelt of van mij schrikt. Zo af en toe komt hij bij me voor een aai en dan gaat het goed. Het is misschien niet wat je van een kat verwacht ( die wil je toch graag aaien ), maar Pucca is een stuk rustiger geworden nu ik niet veel toenadering meer zoek. Hij voelt zich duidelijk beter.

Misschien is dat ook een idéé om met Zummi te proberen ? Sterkte ermee !
KiraX
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2011 14:46

Re: Agressieve kat

Bericht door KiraX »

Maar dat gebeurt al met Zummi hoor, pakken is hier zéker niet aan de orde.
Ik woon sinds een jaar ook alleen, en ons mama geeft hem de ruimte die hem wil.
Ze gaat hem nooit zelf opzoeken, als hij net wakker is kan hij nog wel eens komen 'flemen' maar anders loop je er best met een boogje omheen.
Hier is het ook zo dat hij uit het niets aanvalt, dus achter een hoek gaat staan met zijn oren plat en vanaf dat hij ons mama haar been ziet : Vol erop!
Ons mama komt sebiet naar hier en ik ga toch eens vragen of ze hem eens volledig wilt laten onderzoeken en ook scans laten nemen.
Ik hoop dat ze die kosten nog wilt doen, maar ik begin hoe langer hoe meer ook te denken aan een medische oorzaak.
Mijn papa had ook een hersentumor en die werd naar het einde toe ook 'agressief'.
Als we dan bv naar de manege gingen (zoals elke week van 18.00 tot 20.00) en we kwamen thuis dan werd hij echt razend omdat hij dacht dat het al 23.00u was..
Ik houd jullie zeker op de hoogte als ik meer weet!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Agressieve kat

Bericht door Anne »

Tjee sterkte ermee zeg :-(
Ik wil je er nog wel op wijzen dat Zummi grote kans loopt op een onprettig einde.
Andere buurtbewoners kunnen het zo zat worden dat hij steeds hun kat aanvalt dat ze de regie in eigen hand kunnen nemen. Hopelijk gebeurt dat niet
Ik hoop dat er iets aan te doen valt. Heel veel sterkte.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Agressieve kat

Bericht door Cari »

Wat een akelige toestand. Ik denk dat er 2 mogelijkheden zijn: of hij heeft buiten iets heel traumatisch meegemaakt, of hij mankeert lichamelijk iets. Ik hoop dat je moeder hem wil laten onderzoeken en dat daar dan iets uitkomt, wat te verhelpen is.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Agressieve kat

Bericht door ayla »

wat een vervelende toestand. Ik sluit me hierin aan bij wat er al gezegd is door de rest. het zal me niets verbazen dat je poes of iets traumatisch heeft mee gemaakt of ziek is.

dit is al jaren geleden ( woonde nog bij mijn ouders) maar om je een idee te geven:
Een buurvrouw bij ons in de straat had 2 katten. Super lieve beestjes, altijd knuffelen met iedereen. Van de een op de andere dag werd er één gemeen, maar ook echt gemeen, bijten krabben, en dan maakte het niet of je mens of dier was. Naar de DA ermee en wat bleek, een tumor in de hersenen. Daardoor veranderde zijn gedrag.
Ik zeg niet dat het bij jou katje ook direct foute boel is, maar laat hem alsjeblieft nakijken!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Agressieve kat

Bericht door helskinky »

Wij hebben dit vroeger met onze hond gehad,een lieve Hollandse herder. Nooit agressief erg opgevoed door mijn moeder kortom een lieverd.En van de een op de andere dag grommen,bijten,zeep eten enz. Naar de DA en hij had een hersentumor, medicijnen enz,.maar het beest had zo'n pijn en door al die medicatie was ie meer dood dan levend. Op een gegeven moment begon ie ook te huilen . Toen hebben we hem in laten slapen,dat is geen leven voor een hond (of kat).
Sterkte en succes bij de DA
KiraX
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jan 2011 14:46

Re: Agressieve kat

Bericht door KiraX »

Heb het daarstraks nog eens met de mams over gehad en zij wilt hem niet laten onderzoeken.
Ze zegt dat hij helemaal niets mankeert maar dat hij meestal uithaalde als hij schrok.
Maar ik heb wel andere dingen gezien. Nu denk ik er stiekem aan hem eens op te halen als mama weg is en zélf eens met hem naar de dierenarts te rijden. Ik heb ook tegen haar gezegd dat het toch kan zijn dat hij iets mankeert. Maar volgens haar is dat allemaal niet waar. Er was écht niets tegen te zeggen. Met Zummi mankeerde totaal niets volgens haar. Ook na aandringen in de trend van : 'maar mam, je kan toch beter laten onderzoeken dan ben je zeker'. Niets hielp..
Ik ga eerst eens contact opnemen met een paar sites die ik op andere fora heb gekregen en anders ga ik toch eens proberen stiekem Zum te Zum-nappen en er maar snel zelf mee te rijden.
Bedankt voor jullie hulp allesinds!
Gebruikersavatar
Lidaju
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 mei 2010 20:39

Re: Agressieve kat

Bericht door Lidaju »

Succes!! Hoop dat het lukt, en je zummi kan helpen!
Groetjes van Appie en Yuci, en hun personeel: Jolien

En om nooit te vergeten: Baloe en Winnetou
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Agressieve kat

Bericht door Anne »

Heel veel succes! Houd je ons op de hoogte?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie