Flippie flipt vanuit het niets

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Flippie flipt vanuit het niets

Bericht door nellebel »

Onze flippie hebben we nu een maand. Gaat prima, superlief beessie. Ze heeft ee nhalf jaar in het asiel gezeten tussen andere peozen (ze was niet gesteriliseerd dus zat met 8 poezen in een relatief klein hok). Hoe ze daar is gekomen weet ik niet. Ze is doodziek daar binnen gebracht en is zelfs meteen geopereerd omdat haar 3e ooglid dichtgegroeid was door de chronische niesziekte.
Ze vind het heerlijk om bij je te komen liggen en knort als een gek.
Nou valt me de laatste tijd op, dat ze echt een half uur heerlij klanguit op schoot ligt, ogen dicht en de knor op 100 decibel. En dan ineens vlieggt ze overeind, bijt (niet doorbijte, maar meer happen) en rent keihard weg. Ze komt binnen 10 sec weer terug gewandelt en kijtk dan wat schichtig, maar komt er wel weer meteen bijliggen.
Ik heb goed opgelet, maar er gebeurt niets op dat moment. Ik wiebel nog niet eens met m'n tenen, er zijn geen harde geluiden van TV, het komt vanuit het niets.
Herkent iemand dit? En zou het een trauma van vroeger kunnen zijn? Hoe zou ik haar hierover heen kunnen helpen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Flippie flipt vanuit het niets

Bericht door Cari »

Een trauma van vroeger? Zou kunnen. Misschien heeft het ook iets van zich plotseling realiseren dat ze zich wel erg aan 't overgeven is en dat haar dat ineens beangstigt. Gelukkig komt ze snel weer terug. Ik denk, dat als je gewoon doet wat je nu doet, het vanzelf wel zal verdwijnen of in ieder geval minder worden.
(Het doet me denken aan mijn hond, maar dat ligt waarschijnlijk heel anders. DIe is oud en volgens mij is het bij haar een kleine 'kortsluiting' in de hersenen. Ze schiet regelmatig overeind alsof ze gestoken is, waarna ze gelijk weer omkeert en weer gaat liggen. Het heeft bij haar niets met aaien te maken, want het kan haar overal overvallen.)
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Flippie flipt vanuit het niets

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk ook dat je met geduld veel bereikt.
Iets anders kan ik niet bedenken als je op dat moment niets doet.

Steeds lief zijn, proberen niet te roepen,... En als je het kan, vertrouwen proberen hebben dat ze je niet zal bezeren, niet doorbijt. Ik weet dat dat moeilijk is, maar ze voelt dat wel aan als je iet of wat angstig bent... Als je zelf vertrouwen in haar hebt, zal zij jou ook sneller vertrouwen. Het is heel moeilijk, maar iemand van jullie beide moet eerst vertrouwen en zij heeft daar blijkbaar wat last mee, en door dit te proberen kan je haar misschien helpen zich er sneller over te zetten.
Maar je moet haar echt vertrouwen, niet jezelf dwingen om zo te denken, want dan nog zal ze je onzekerheid voelen.
Ik weet niet of je onzeker bent, maar als het zo is...
Als je al vertrouwen in haar hebt, dan kan ik niets meer zeggen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Flippie flipt vanuit het niets

Bericht door nellebel »

Dank je wel voor jullie reacties. Ik moet gewoon wat geduld met haar hebben. Vanmiddag bij thuiskomst sprong ze in mijn nek en begon ze kopjes te geven. Ik had toevallig mijn gsm in de hand en heb gauw een foto gemaakt, puur geluk, maar we staan er samen leuk op.
Ik heb vandaag ook mijn eerste echte likje van haar gehad. Vl over mijn neus. Ze deed dat wel vaker, likje geven, maar dan meer als ze eten kreeg of gekroeld werd. Deze kwam hee lspontaan uit zichzelf. Help...ik ben verliefd op mijn kat. (hihi) Ik denk dat ze inderdaad moet wennen. 6 maanden in het asiel is ook lang. Ik snap nog steeds niet dat er nooit iemand is geweest die door haar traanoogjes heeft heengekeken. Het is zo'n lieverd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Flippie flipt vanuit het niets

Bericht door loek »

Ben je haar aan het aaien als ze zo opspringt? Heeft ze vlooien? (bijt van een vlooi?)

Wat leuk dat je zo verliefd bent op haar!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Flippie flipt vanuit het niets

Bericht door castratenkoor »

Ik heb zoiets meegemaakt met een oude kat, na een roesje voor een gebittenbeurt. Kleine kortsluitinkjes in de hersenen. Dan lag jij lekker met zijn vriendje te slapen, schoot opeens overeind en begon zijn vriend te meppen. Hij is later ook overleden aan een hersenbloeding.
Wat jij omschrijft doet me wel denken aan een probleempje in de hersenen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Flippie flipt vanuit het niets

Bericht door Cari »

Ik denk dat dat alleen bij onze oudjes zo was/is, Dinie. Gif in het lijfje dat niet meer voldoende afgebroken/afgevoerd wordt. Ik ga er vanuit dat Flippie goed in orde is en hij vanzelf wel bijtrekt :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5436
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Flippie flipt vanuit het niets

Bericht door nellebel »

Ik hou het inderdaad maar even op het stukje van vertrouwen en zich overgeven, en hier zelf ook wel van schrikken. Ze heeft het verder nooit, alleen als ze volledig knock out ligt te knorren bij je. (ook niet in haar slaap). Ik raak haar wel aan, heb haar vast, maar kriebel dan meestal niet.
Ze is ontvlooit dus dat zal het ook niet zijn.
Och, het komt wel goed met haar.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie