Blazen?

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Blazen?

Bericht door Spookysil »

Hoi allemaal,

Net was Charlie heerlijk aan het spelen en rennen, en kwam na een tijdje bij mij liggen. Ik meende dat hij uitgespeeld was en wou slapen, dus ik kriebelde hem op zijn buik. Hij beet me toen, wat wel vaker gebeurt. Ik zei dus zoals gewoonlijk nee, en zoals normaal stopte hij ook, maar voor heel eventjes, toen probeerde hij het weer! Weer nee gezegd, hij hengelde toen naar mijn hand, en blies! Waarna hij heel hard wegspurte. Ik heb hem toen even met rust gelaten, en na een tijdje weer opgetild. Hij keek toen niet boos en de oren stonden neutraal, wel wou hij na een tijdje weg, maar dat is logish. Dat blazen zit me niet lekker, hoewel hij gisteravond heerlijk bij me heeft geslapen terwijl ik Jurrasic Parc keek. Is mijn onrust terecht??

Groetjes, Silvia
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blazen?

Bericht door Adriana »

de buik is ongeveer het kwetsbaarste wat een kat heeft en heel erg veel katten willen absoluut niet dat je in de buurt van hun buik komt!!
k denk dat jij eerder iets moet afleren want Charlie leer je deze natuurlijke reactie niet af.
dus voorlopig niet meer aan zijn buik zitten, missch later als hij je wat langer kent en wat groter is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Blazen?

Bericht door Spookysil »

Oke dan ga ik dat proberen, wel raar als ik de deur open komt hij op me af rennen en laat zich op zijn rug vallen en als ik dan aai spint hij als een cirkelzaag. Hij maakt dan ook melkbewegingen
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blazen?

Bericht door Adriana »

ja, dat kan ik goed plaatsen, hij is bezig een (vertrouwens)band met je op te bouwen, daarom gaat ie ook op zijn rug liggen. maar in zijn bolletje is hij nog niet zo ver en kan schrikken van een voor hem onverwachte beweging.. en dat in de buurt van zijn buik kan een bijt-reactie geven.
jij kunt een aantal dingen bedenken en beredeneren en hij reageert in een flits vanuit zijn instinct.
je zult zien dat over een tijdje, gewoon tussen het knuffelen door, je wel over zijn buik mag kriebelen. Charlie doet het prima maar moet gewoon nog een beetje tijd hebben om het allemaal blindelings te vertrouwen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Blazen?

Bericht door Admin »

Hoi Silvia,

Je post dit topic onder "Agressie naar mensen", maar in feite is het gewoon kattencommunicatie. Je hebt zijn signalen gewoon te laat opgemerkt. Voordat een kat een bijt/blaas/grom-uitbarsting krijgt, is dit vaak al te zien aan de oren, de ogen en de onrustige staart. Daaraan kun je zien of je moet stoppen met aaien/kriebelen omdat hij het niet leuk meer vindt op dat ogenblik.
Vaak als je wel op tijd stopt, maar de kat al wel signalen heeft gegeven, zal hij toch weglopen of wegspringen, maar dan zonder je te bijten of te blazen.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Blazen?

Bericht door Spookysil »

Oke ik zal dan voorlopig van zijn buikje afblijven,, sorry dat het in een verkeerde topic staat.
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blazen?

Bericht door castratenkoor »

Het is in feite leren omgaan met zijn (katten)taal.
Blazen is ook geen agressie, maar angst en onvrede.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie