Bijten of spelen?

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Bijten of spelen?

Bericht door Lovecat »

Mijn katje is nu bijna 6 maanden en het is een behoorlijke knuffel. Ook heeft ie mij een tijd aan m'n neus gelikt en zachte bijtjes erin gegeven. Nu valt ie echter af en toe (als hij druk en speels is) ineens mijn neus aan :roll: Ook m'n haren, nek, handen, armen, benen en voeten worden regelmatig gekrabt en gebeten. Ik heb dan ook al vele krassen en wonden over mn armen en benen en ik vind het nu wel genoeg geweest...

Over twee weken wordt ie gecastreerd, zou het bijtgedrag dan minder worden? Hij valt je echt niet zomaar aan, en niet agressief (nooit blazen, grommen, haren uitzetten), volgens mij alleen maar speels en daarom vind ik het niet zo erg, maar ik wil wel gewoon op bed kunnen liggen of op de bank, zonder bang te zijn dat die kat ineens mn gezicht aanvalt. Op dit moment zet ik hem steeds weg en negeer het gedrag, of ik geef hem een speeltje, maar hij vindt geen een speeltje leuk wat stil ligt, Het moet bewegen en hij is nu helemaal verslingerd aan de laserpointer, hij rent erachter aan tot ie aan het hijgen is! Daarna is hij vaak wel weer rustiger en gaat ie zo weer 3 uur bij me slapen.

Dit gedrag wisselt echt heel erg per dag; of de hele tijd aan het 'vervelen en spelen' of de hele dag slapen en hangen, en dan doet ie me niks...
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Bijten of spelen?

Bericht door loek »

Kong kickeroo al aangeschaft? Hier gebruiken ze elkaar als 'kong kickeroo' hihi. Gaat aardig gelijk op (en tegelijkertijd vaak) dus prima.

Denk niet dat een castratie hier tegen helpt. Als ik jou verhaal zo hoor is het echt een kwestie van aangeleerd gedrag wat weer moet worden afgeleerd. Juist omdat hij het zo vroeg in zijn leventje heeft 'geleerd' is het de normaalste zaak van de wereld voor hem en zich van geen kwaad bewust.

Ik denk dat je het goed doet door hem steeds consequent weg te zetten. Doe dat vooral rustig MAAR duidelijk. En proberen te voorkomen door voldoende andere speelactiviteiten met hem te ondernemen. Wat je ook al doet.
En dat dan heel lang volhouden. De periode dat het heeft geduurd om het 'aan te leren' heb je minsten weer nodig om het af te leren vermoed ik.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Plaats reactie