Bijten of spelen?

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
lienie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2010 18:17

Bijten of spelen?

Bericht door lienie »

Wat een vragen stel ik toch, merk wel dat dit mijn eerste katje is.

Nu was ik haar vanmorgen aan het aaien, want ik weet dat ze dat lekker vind want gister avond ging ze opeens helemaal los. Lekker over haar rug rollen enz. heerlijk vond ze het. Helaas spint ze niet, ik weet niet of alle katten dat doen.
Maar nu was ik haar dus aan het aaien en ik haalde mijn hand uit het kattenpaalmandje en toen pakte ze me opeens met haar tanden vast (niet heel hard) en probeerde me te pakken met haar nagels. Ik weet niet of dit nu speels is of dat ze boos was ofzo.

Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt
Zoiets kleins kan je al zoveel liefde geven.
Maureen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 69
Lid geworden op: 21 jan 2010 07:15

Re: Bijten of spelen?

Bericht door Maureen »

Fredje heeft dat ook gedaan, het is geen agressie (denk ik toch) Ik trek meteen mijn hand terug als hij dat doet en negeer hem. Als hij weer komt, ga ik hem weer aaien en zodra hij met zijn bekje komt trek ik weer terug.
Zo probeerde ik het hem af te leren, het begint zijn vruchten af te werpen, hij doet het al veel minder! Het is niet zomaar 1,2,3 afgeleerd. Je hebt wel tijd nodig voordat ze het uberhaubt snappen.
Groetjes Maureen

RIP Amy en Fred en een kopke van Sloefke, Freddie en kleine Pleuntje
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bijten of spelen?

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet zien of je het wil afleren. Sommigen zeggen dat het niet goed is ze met je handen te laten spelen, maar ik heb gewoon gedaan. Ik geniet er zelf zo van. Je kan ook gewoon AU roepen als hij te hard bijt of zo. De kleine krabjes die je aan het spelen overhoudt, genezen echt heel snel en het doet zelden ook maar een beetje pijn. Je moet het zelf weten, maar als ze geen vriendje hebben om mee te spelen vind ik het wat zielig ze dat te ontnemen...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Bijten of spelen?

Bericht door MarjanR »

De kat van m'n zusje doet dit ook.
Niet hard inderdaad, maar het is een teken dat zij vindt dat je nog lang niet mag stoppen met aaien als het aan haar ligt.
Guusje pakt zodra je je hand wegtrekt je hand vast met twee pootjes en haar bekkie.

Ik ben het wel eens met Valerie.
Als je het woord AU roept en dan direct je hand weghaald maar zelf niet wegloopt dan leert de kat ook dat ze niet te hard mag bijten of klauwen.

Trouwens, het is erg goed hoor. Dat je de vragen stelt.
Altijd fijn om even te checken bij anderen ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Bijten of spelen?

Bericht door Dafpoetser »

Uit eigen ervaring heb ik geleerd (en mijn kat idem) dat handen en benen geen speelgoedje zijn. Dit kan escaleren in voor jou (en mij destijds) pijnlijke taferelen. Heb je geen hengeltje oid waarmee je 'm kan triggeren om te spelen en om 'm uit het krabpaalmandje te lokken?
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Bijten of spelen?

Bericht door Queen »

Bij mij werkte AU roepen (en niet terugtrekken) heel erg goed. Hij verslapte dan zijn grip/bijt en ging over in likken.
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bijten of spelen?

Bericht door pearlsofpassion »

Maar Rob, was die aanval van Tommy het gevolg van spelen met hem, of stond het los daarvan? Ik ben niet helemaal overtuigd.
Maar zoals gezegd, iedereen maakt zijn eigen beslissingen en ziet of ze het leuk vind of niet om zo te spelen. Ik krijg toch het gevoel dat het je relatie met het kitten versterkt en dat het een leuk spelletje is voor beide, maar mss ben ik daar alleen in....
:-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Bijten of spelen?

Bericht door Dafpoetser »

Zoals ik al meldde in een ander topic, ontaarde onschuldig gehap en likjes opeens in een zeer strijdlustig, bloederig tafereel, terwijl Tommie toch de meest zachtaardige en slimme kat is, die ik ooit heb gehad. Hij ging zo op in "het spel" dat ie opeens erg fanatiek daarmee door wilde gaan. Aangezien er speelgoed zat voor handen is, zijn mijn handen om 'm te aaien, en 'm op te pakken, maar niet om in te happen.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Bijten of spelen?

Bericht door Ilone »

Ik ben het met Rob eens.
Wil niet zeggen dat alle katten dat zouden doen, maar je vergroot er volgens mij wle het risico mee.
En je kunt de kat er niet echt om straffen, want de kat zag het als spelen.
Wat Rob ook al aangeeft, zorg voor voldoende speeltjes en gebruik je handen voor het aaien ;)
De Kong Kickeroo (had jij die ook al Rob?) is in mijn ogen een perfect speeltje waarmee ze even lekker ägressief" kunnen spelen en zich helemaal kunnen uitleven.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Bijten of spelen?

Bericht door MarjanR »

Het is kat-afhankelijk denk ik.
Als ik begin te aaien en ik zeg kippenpoot (achter boven poot van een kat lijkt op een kippenbout, vind je ook niet??? :lol: ) Dan is het voor Moos een teken dat hij met m'n hand/arm mag spelen.
Maar hij heeft al heel snel geleerd dat het wél op een voor mij acceptabele harde manier mag.
Auw zegt hem voldoende en dan wordt het zachter.

Dat hoefde ik NIET bij Puk te proberen, die vrat m'n hand en arm helemaal op.
Puk werd gelukkig van spelen met een poederkwast :S

Je moet het zelf aanvoelen bij je kat of je dit gaat toelaten zoals ik bij Moos doe.
Of juist niet, zoals ik met Puk deed.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
lienie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 sep 2010 18:17

Re: Bijten of spelen?

Bericht door lienie »

hey,

bedankt allemaal voor alle snelle berichtjes.
Het is toevallig dat ik toen het gebeurde ook au zei en dat ze me toen los liet en me zielig aankeek. Ik probeer wel speeltjes maar die vind ze nog te eng of gewoon niet interessant, toch probeer ik ze elke keer weer even.

ik zal jullie tips gebruiken dank je.
Zoiets kleins kan je al zoveel liefde geven.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Bijten of spelen?

Bericht door MarjanR »

Doe wel rustig aan met haar he, ze is net pas in huis.
Is allemaal dood eng.
Die komt wel los, maar doe het rustig aan ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Bijten of spelen?

Bericht door Dafpoetser »

Ja, die tip van de Kong Kickeroo kreeg ik in dat andere topic waarin ik mijn relaas beschreef, en heb 'm meteen aangeschaft. Nou...meneer hier ligt er geregeld tegen aan te hengsten en te trappen, liever op dat ding, dan op mijn blote arm.
[youtube][/youtube]
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Bijten of spelen?

Bericht door Queen »

Het begin is er Lienie. De rest komt vanzelf. Kleine stapjes......
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Bijten of spelen?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja, zo'n Kong is echt super, dat hebben ze zowiezo nodig, want dat wil je inderdaad niet met jouw arm of been! :-)
Je kan ook iets nemen dat ervoor kan dienen zoals een knuffel of zo. Zolang het maar groot genoeg is om eens goed tegen te trappen en zot mee te doen. Met knuffels lopen ze ook wel eens als een grote tussen hun poten de kamer rond te sleuren, heeel mooi! En schattig! :-)
Ikzelf gebruikt van die luipaardpantoffels, die kan je ook tot leven laten komen met je hand, zonder dat je hand de prooi wordt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie