Kat valt aan

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
-evelien-
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2009 18:29

Kat valt aan

Bericht door -evelien- »

hallo

afgelopen januari heb ik een kater rossi uit het asiel gehaald.
daar was hij heel lief. ook de 1e twee weken was hij lief en rustig.
hij had kattenniesziekte en kreeg daar medicijnen voor.
maar daarna begon het. vaak als ik langs hem loop valt hij me zomaar aan
ook als ik de deur voor hem open wil doen blaast en bijt rossi.
het is niet alleen binnen maar ook buiten dat hij mij of anderen aan valt.
het is dus niet zo dat hij zich bedreigd voelt in een kleine ruimte.
als ik nee roep laat hij soms los maar niet altijd. soms bijt hij gewoon door en laat mij niet los. dan kan ik hem alleen los halen door zijn nekvel te pakken.
ik negeer hem altijd als hij gebeten heeft.
maar niks helpt.
weet iemand hoe ik hem dit kan afleren?

evelien
evelien..katten: noah & amor (4.5 mnd) konijn bo (6mnd)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat valt aan

Bericht door castratenkoor »

Oei dat klinkt als een zeer dominante jongen. Ik zou zo geen oplossing weten, misschien een gedragsdeskundige?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat valt aan

Bericht door Adriana »

onmiddellijk contact opnemen met het asiel en uitleggen en om advies vragen, je hebt teruggeefgarantie in het normale geval. neem aan dat er verder niks anders is voorgevallen dan goed behandelde niesziekte.
het komt voor dat ze een hekel hebben aan of erg bang zijn voor specifiek mannen of vrouwen. onze garagekatten/herplaatsers hebben een hekel aan vrouwen omdat ze de eerste vijf jaar van hun leven door mevrouw niet geweldig behandeld zijn. bij kater Enzo begint dat nu een beetje te slijten, maar als ik laarzen aandoe, dan is het helemaal mis.
poes Mies is als een blok voor mijn vriend gevallen en daar naartoe verhuisd en moet nog steeds niks van mij hebben, terwijl wij geen verleden hebben.. en ja ik ben een vrouw en die soort heeft Mies schijnt het op de rode lijst gezet.
ze is ook veel beter op de boot dan bij mijn vriend thuis, dat 'thuis zijn' herinnert haar waarschijnlijk te veel aan haar verleden.
overigens, kijk uit met kattenbeten, vooral de wat diepere, daar moet vaak een anti-tetanusinjectie achteraan en als je hand gaat opzwellen, dan onmiddellijk actie richting poli!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
-evelien-
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2009 18:29

Re: Kat valt aan

Bericht door -evelien- »

ik heb al eens contact gehad met een gedragsdeskundige maar zij kon me niet meer vertellen dan de dingen die ik al deed. dus als hij ruzie heeft gehad ver bij rossi uit de buurt blijven.
verder weet het asiel ook niet veel over rossi. ze hebben hem als zwerver gevonden. alleen bij de dierenarts was hij agressief, maar de meeste katten vinden dat niet leuk.
rossie valt iedereen aan dus niet bepaalde mensen.
ook niet altijd doet hij het..
ik heb er ook op geled of hij misschien ergens van schrikt, maar kan zo niks ontdekken.
evelien..katten: noah & amor (4.5 mnd) konijn bo (6mnd)
Poezenstudent
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 aug 2010 09:17

Re: Kat valt aan

Bericht door Poezenstudent »

Het klinkt een beetje hetzelfde als de kat van mijn ouders, maar bij hem is er vaak wel een aanleiding. Aangezien je je kat uit het asiel hebt, weet je neem ik aan niet of hij een 'trauma' heeft doorgemaakt. Dit gedrag is bij onze kat begonnen, nadat hij door een hond een vijver in gejaagd is. De kat lag bijvoorbeeld een keer op mijn hoofdkussen toen ik wilde gaan slapen en toen ik hem verplaatste greep hij me (en niet zo'n beetje ook).

Blazen als je de deur voor hem opent doet hij ook. Ook dit heeft een duidelijke aanleiding. Hij treuzelt namelijk altijd als hij naar buiten gaat en mijn ongeduldige vader heeft hem een keer naar buiten geschoven met zijn been. :edoh:

Wij hebben dus ook nog geen oplossing gevonden, hoewel positief belonen wel helpt. Dus na het kammen of na een knuffelbui een paar brokjes uit de hand geven of een snoepje.
emmyg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:08

Re: Kat valt aan

Bericht door emmyg »

Je zou het met een plantenspuit nat kunnen maken als hij je aanvalt.
Of hem laten schikken door een hard geluid te maken. (sleutels op de grond gooien of iets dergelijks)
Poezenstudent
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 aug 2010 09:17

Re: Kat valt aan

Bericht door Poezenstudent »

Die van ons doet het juist na een straf. Hij sprong op het aanrecht, ik klapte in mijn handen, hij springt netjes van het aanrecht af en vervolgens hangt hij in mijn broek...
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Kat valt aan

Bericht door Zaniematsu »

Hallo,

Heel vervelend, een oorzaak zou kunnen zijn dat je kat als kitten een slechte start heeft gehad, dat hij niet lang genoeg bij zijn moeder kon zijn om wat voor reden dan ook.

Hier is een link naar een speciaal forum waar ze je goed advies kunnen geven met allerlei gedragsproblemen bij katten : http://kattengedrag.forumup.nl/?mforum=kattengedrag

Sterkte!!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat valt aan

Bericht door Anne »

Nou ik hoop dat je wat meer komt te weten op bovenstaande forum!!
Hij is al gecastreerd neem ik aan?
Ik zou een soort van ontmoedigingsbeleid instellen, elke keer als hij je bijt met de plantenspuit hem natspuiten zoals ook hier al wordt gezegd, om dat af te leren. het duurt even maar op een gegeven moment legt hij wel de link en hopelijk doet hij het dan niet meer.
Sterkte zeg!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie