Katertje bijt en krabt veel

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Lizzie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2010 18:53
Locatie: Gorinchem

Katertje bijt en krabt veel

Bericht door Lizzie »

Hoi,

Ik heb een katertje van anderhalve maand oud...
Het is natuurlijk heel normaal datie ondeugend is. Maar ik heb het idee datie niet zo goed zijn ei kwijt kan. Veel bijten en krabben. Ik woon op een flat 6 hoog en vind het een beetje eng om hem op het balkon te laten. Heb al wel geprobeerd terwijl ik hem vasthoud over de rand te kijken (dit vond Beesie erg eng :-P ) In huis heb ik gewoon een krabpaal en heel veel speeltjes liggen. Hebben jullie een idee? Heb zelf al gedacht aan een tweede kitten maar zie dit nu nog niet zo zitten.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Ontzettend lief katertje ;-)

Bericht door Umimeis »

Ja zoals je zelf al aangeeft dat een 2e kitten misschien wel een goed idee zou zijn, vind ik opzich wel een goed idee. En waarom zie je een 2e kitten nu nog niet zitten dan?

Wat mij ene kat Sam heel leuk vind is het spelen met de laserpointer.
Daarmee raakt hij zijn overtollige energoe mee kwijt als m'n andere kat Flea even niet met hem wil spelen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 727
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Ontzettend lief katertje ;-)

Bericht door JLC »

Een tweede kitten is zo gek nog niet. Daarnaast zou ik goede, wat grotere krabpaal aanschaffen, maar misschien heb je die al. Je hebt gelijk dat je hem niet op je balkon laat. Het balkon zou ik eerst afzetten met kattennet.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontzettend lief katertje ;-)

Bericht door pearlsofpassion »

Dat bijten en krabben, is het echt pijnlijk?
Want als je echt aanvallen is dan zou dat serieus diep gaan. Ik veronderstel dat dat niet het geval is, en dan wil hij gewoon spelen. Als hij een vriendje zou hebben zou hij daar ook mee 'vechten', rollebollen dus, en zou er dus ook gekrabt, gebeten, achter elkaar aanrennen, duwen, rolllen.... bij zijn. Hij wil gewoon graag vangen en dan overwinnen. Dat is echt normaal speelgedrag.
Heeft hij een knuffel of een groter speeltje dat hij kan aanvallen? En dan echt bespringen en overal bijten, met zijn achterpoten tegen stampen, overal rondsleuren?
Ik gebruik luipaardpantoffels (daar kan je nog lekker je hand in steken zonder krabben te vrezen) maar gewoon een pluche knuffel is ook vaak al voldoende. En er is zoiets bij Zooplus ook maar ik weet niet hoe het heet.
Als ze geen speelkameraadje hebben, is dat toch iets wat ze nodig hebben.

Ik vond het vroeger niet erg als Cuzco met mijn handen speelde, ik riep wel 'AU' als het pijn deed en dan stopte hij ( ik zorgde ook wel altijd dat ik gewonnen had, anders denkt hij straks dat hij de baas over mij mag spelen) . Maar er wordt vaak gezegd dat je dat niet mag doen, omdat het aggressie op latere leeftijd zou uitlokken.
Als je het niet leuk vind leer je het hem gewoon af, maar dan moet hij wel iets anders kunnen vangen.
Veel plezier ermee.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Ontzettend lief katertje ;-)

Bericht door jojo »

Anderhalve maand oud is halverwege zijn 'leerschool' in omgang met soortgenoten etc. Daarom wordt geadviseerd kittens langer bij de moederpoes te laten zodat de opvoeding voltooid kan worden, dan leren ze o.a. dat bijten en krabben met volle kracht zeker in spel niet zo'n goed idee is :-). Als ik het me goed herinner zijn er hier al topics over bijten/krabben en het afleren ervan, misschien loont het als je de zoekfunctie even gebruikt zodat je wellicht bruikbare tips opduikelt.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Ontzettend lief katertje ;-)

Bericht door Ilone »

Anderhalve maand?! Is er een reden dat hij al zo vroeg bij het nestje is weggehaald?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ontzettend lief katertje ;-)

Bericht door Cari »

Hij heeft een speelkameraadje nodig!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Lizzie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2010 18:53
Locatie: Gorinchem

Re: Katertje bijt en krabt veel

Bericht door Lizzie »

Ja hij was bij een vrouw die elke keer weer zij dat ze ze wel hield en de volgende dag weer niet. Ze wist niet wat ze wilde en dit was bekend ook bij de vorige nestjes. Ik zelf ben dierverzorgster dus had besloten dat ik hem dan wel mee zou nemen. Ik vind het toch echt wel een schatje. Word er steeds gekker op ;-)

Ik weet dat een tweede kitten goed zou zijn, maar omdat ik nog een opleiding doe en weinig geld te besteden hebt vind ik het niet helemaal verantwoord. Als er iets gebeurd en moet met 2 katten naar de dierenarts word dat te veel. Niet dat dit zo snel zou gebeuren maar je vergroot de kans wel.

Ik heb wel een goede krabpaal maar zie toch nog wel wat leuke tips staan. Thx daarvoor!!!

Groetjes liz
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Katertje bijt en krabt veel

Bericht door Meowth »

Dat je dierenverzorgster bent heeft er niks mee te maken. Je bent namelijk geen mamapoes. ;-)
Enne... waarom weet ze niet wat ze wil met de kleintjes, als ze al vaker nestjes heeft gehad? Dan neem je toch geen nestjes meer?

Je kunt je katten ook laten verzekeren, dat kost ongeveer 10 euro per maand. Als ze dan wat overkomt heb je in ieder geval geen rekening van 1000 euro. Als je alleen die 10 euro per kat per maand zelf aan de kant zet heb je aan het eind van de maand 2x120 euro bij elkaar gespaard. Als eentje dan wat overkomt kun je nog de rekening niet betalen.
Lizzie
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jul 2010 18:53
Locatie: Gorinchem

Re: Katertje bijt en krabt veel

Bericht door Lizzie »

Dat ik geen mama poes ben, ben ik inderdaad zelf ook al achter. Maar wist wel dat het beter was als ik het katje mee zou nemen. En geld zou inderdaad een probleem zijn als er iets gebeurd. Maar wil in ieder geval geen tweede kitten erbij. Ms als deze wat ouder is en ik zelf werk dat ik er dan over na ga denken.

Die van die verzekering is trouwens wel een goeie ga ik eens uitzoeken!

Thx
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Katertje bijt en krabt veel

Bericht door ]-marjolein-[ »

Snap wel dat je hem in zo'n situatie wilt hebben, maar je moet er zelf ook goed voor kunnen zorgen, als hij gezond is maar ook als hij ziek is.
Een speelkameraadje zou misschien heel goed voor hem zijn...zeker omdat hij te vroeg weg is bij de rest.
Verzekeren is misschien geen overbodige luxe.
Kun je het nu wel betalen dan, als deze ene kat iets overkomt en je bijvoorbeeld in het weekend een spoedoperatie moet betalen?
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Katertje bijt en krabt veel

Bericht door Cari »

Voor € 16,44 kan je 2 kittens een basisverzekering geven bij Petplan. Ik vind dat je kitten recht heeft op een soortgenootje. Leuk dat je hem dat later misschien wilt geven, als je werkt, maar het is juist nu, in deze levensfase zo belangrijk om een soortgenootje te hebben. Hij zit op 6 hoog - straks weet hij niet eens hoe een kat eruit ziet en heb je ten opzichte van andere katten een asociaal dier gekweekt. Hij kan dan niet meer met zijn soortgenoten omgaan en zal dat uiten door angst en/of agressie. Nu kan je dat nog voorkomen. Een goede verzorging houdt niet alleen in eten geven en een aai, maar dat je voldoet aan de levensbehoeften van de kat en een kitten heeft kontakt met soortgenoten nodig, het is heel onnatuurlijk om hem dat te ontnemen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie