Kat bijt

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Arianne88
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jul 2009 10:29

Kat bijt

Bericht door Arianne88 »

Pfff...ik weet niet zo goed meer wat ik moet doen..
We hebben over het algemeen een hele lieve kater (geboren 20 april 2009). We hebben hem al sinds dat hij een kitten is.
Bij Munchkin is heel duidelijk te zien wanneer hij speels is of niet. Zijn oren en ogen staan op ondeugend als hij speels is en hij gebruikt zijn nagels niet of nauwelijks. We hebben al eerder een probleem gehad dat hij mij wel eens beet (in mn armen/handen) en mijn vriend niet, dit kwam doordat mijn vriend hem te hardhandig aanpakte en de kat zijn frustratie uitte op mij. Dit hebben we aangepakt door samen één lijn te trekken in straffen, namelijk met een 'nee' en een plantenspuit, gaat hij door dan gaat hij in de rommelkamer (slaapkamer) waar zijn krabpaal, eten en kattenbak staat.

Nu is de kat gemeen aan het worden. Echt gemeen. En wederom is het alleen bij mij. Nu heeft hij het echter voorzien op mijn onderbenen/voeten. Hij krabt en bijt mij zonder directe reden. Ik reageer daarop met de plantenspuit, dat vindt hij niet leuk en hij stopt dan. Maar op een ander moment doet hij het gewoon weer. Het is niet speelsheid, zijn oren zitten in zn nek en zijn ogen staan op angst/kwaadheid. Wat kan dit gedrag veroorzaken? Ik schop de kat (logischerwijs) niet, maar ik ga niet aan de kant voor hem als hij door het huis banjert. Maar dat doe ik al vanaf het begin niet, dus ik snap niet waar dit opeens vandaan komt. Het is ongeveer een week tot anderhalve week geleden begonnen, en het bijten/krabben is tot bloedens toe.

Iemand die mij hier wat tips kan geven hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik snap dat zijn gedrag een indicatie is van dat er iets niet goed is, maar mijn frustratie is op dit moment best hoog, en zou graag willen weten wat ik hiermee kan/moet doen.

Groetjes,
Arianne

EDIT: Op andere momenten komt hij bij me zitten en is dan de liefste kater van de wereld..
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kat bijt

Bericht door Dafpoetser »

Snuift hij erbij als hij je wil aanvallen?

Ik herken het, mijn allerliefste katertje heeft het ook gedaan.
Oren in de uilenstand, snuiven en "tatatatatataaaa...aanvalluh!"

Op dat moment wist ik me geen raad, en heb 'm een tik voor de billen gegeven.
Lees dit topic maar eens door:

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 25&t=20643

Succes,

Rob.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat bijt

Bericht door pearlsofpassion »

Mij lijkt het inderdaad alsof hij aan het puberen is (een beetje jong, maar kan wel al). Hij probeert of hij de baas in huis kan worden. Hij heeft al gemerkt dat het bij jouw partner niet pakt en daar probeert hij het dus niet meer. Ik denk niet dat hij iets afreageert op jou. Ik denk dat je hem moet duidelijk maken dat jij superieur bent boven hem. Lees inderdaad dat topic eens, daar staan wat tips op.

Succes, en 1 troost, net zoals bij mensenpubers gaat het ook weer over. Je moet alleen zien dat jij wel de baas blijft en niet hij.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat bijt

Bericht door Adriana »

missch kun je hem met wat valeriaandrupels afleiden en rustig krijgen als hij weer zo'n bui dreigt te krijgen, spelen met hem helpt kennelijk niet.
hebben we het hier over het ras Munchkin? zitten agressieve trekjes daar in het karakter?

wij hebben hier draadjes over echt valse en gevaarlijke katten en daar was altijd geweld tegen gebruikt, dan wel heel veel straffen en verbieden en slechte tot geen band op gebouwd met de baasjes. ken je zijn verleden?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Arianne88
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jul 2009 10:29

Re: Kat bijt

Bericht door Arianne88 »

Niet het ras Munchkin (wist niet eens dat dat ras bestond?), dat is z'n naam :)

Zijn verleden..hij is opgegroeid in een opvanggezin van een asiel tot 8 weken, daar is hij 1 nachtje geweest en sindsdien is hij bij ons.

Ik heb het artikel doorgelezen van Rob, en ik ga die tips eens uitproberen en hopen dat het helpt!
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Kat bijt

Bericht door Anne1988 »

Offtopic:
Hahaha! De Munchkin lijkt wel een teckel. :lol: Ik kende het ras ook nog niet!

Hopelijk heb je wat aan de tips die in het topic van Rob staan. ;)
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Arianne88
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jul 2009 10:29

Re: Kat bijt

Bericht door Arianne88 »

Wow, wat een verschil is er nu al merkbaar.
Hij was denk ik inderdaad aan het kijken of hij mij de baas kon zijn. Ik heb hem nu 2 keer met mijn hand over zijn ogen zijn kop naar beneden geduwd, 1 keer werkte dat niet (goed genoeg) en toen heb ik hem bij zijn nekvel gepakt, van me af gedraaid en ben ik daarna weggelopen. En nu is het het allerliefste katertje op de hele wereld, hij benadert me nu in het algemeen ook gewoon heel anders. :D
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kat bijt

Bericht door Dafpoetser »

Geweldig nieuws!

Ben blij dat je wat aan mijn topic hebt gehad.

Geniet van je lieve katertje!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kat bijt

Bericht door ayla »

wat goed om te lezen! even duidelijk maken wie de baas is. top!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Kat bijt

Bericht door Dafpoetser »

Kijk, en DAAROM ben ik ZOOOO blij met dit forum.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Arianne88
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jul 2009 10:29

Re: Kat bijt

Bericht door Arianne88 »

Ik ook :D Ik post niet zo heel veel, maar lees wel eens mee. Zonder dit forum was het misschien wel geëscaleerd omdat ik verkeerd ging straffen, en nu heb ik een schatje ;)
Plaats reactie