Aanvallen uit het niets!

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Lana »

Wij zijn naar de DA geweest. Volgens hem heeft ze geen lichamelijke klachten.
Er is iets waar ze van geschrokken is, waardoor ze geen vertrouwen meer heeft in ons of de omgeving. Wij kunnen haar hier nu niet hebben en hebben haar even ergens ondergebracht. Zo kunnen we rustig nadenken over wat we nu moeten. Zoals we er nu over denken, moeten we haar herplaatsen. Ik ben zo bang dat het weer gebeurd, we hebben ons zo angstig gevoeld. Ik wist niet eens dat dit kon!

Nu gaan we proberen wat uit te rusten en wat te eten (na vanmorgen 10 uur) :esick:

Bedankt allemaal!
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Catfish »

Jemig Lana, wat een vreselijke situatie...
Ik ben wel heel benieuwd wat de DA zei...

En wat Nyncke zei, geef haar wat Bach rescue remedy druppels in haar drinkwater en neem zelf ook wat... Goed spul, baat het niet, schaadt het niet.

Laat je ons weten hoe het afloopt?!

Dat was even kruisbestuiving.
Wat erg dat je haar (even) uit huis hebt moeten plaatsen. Ik denk ook niet dat je haar daar erg mee helpt, het versterkt alleen de stress.
Misschien is het verstandig om contact op te nemen met eenkattengedragsdeskundige, probeer het bv via Tinley.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Nyncke »

Lana schreef: Ik was bezig met de was in de slaapkamer en had de deur open staan. Ik vroeg aan mijn vriend of hij Lana even wilde pakken omdat we haar niet alleen durven te laten als de deur open staat. Dus hij was bezig om haar te pakken, en ze flipte totaal!!

Sorry als ik vervelend ben...
Maar ik bedoelde hier, lag ze te slapen toen je vriend haar pakte?
Ze hebben mij altijd gewaarschuwd dat als een hond slaapt, je die niet moet wakker maken, omdat ze zo kunnen schrikken dat ze je aan kunnen vallen. ( vandaar de uitdrukking, geen slapende honden wakker maken? )
Dus ik dacht misschien is Lana daar geschrokken omdat ze lag te slapen.
Want anders is het toch echt maar giswerk zou ik denken.
Als een kat zo uit het niets reageert en je komt er niet achter wat er aan de hand is geweest... :-( dan zou ik zelf erg bang voor herhaling zijn )

Is er een foto van haar hoofdje gemaakt?

Maar probeer eerst maar te slapen :sleeping:
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Anne82 »

Jemig wat een raar verhaal!! Het lijkt echt of ze ergens gi-gan-tisch van geschrokken is!! Naar mijn mening (gewoon mijn mening wat ik zou doen, maar ik heb het natuurlijk niet zelf meegemaakt dus bedoel het niet verkeerd!!!) zou je haar het beste wat anderen ook al zeiden, in een rustig kamertje kunnen laten zitten met haar eten, kattenbak, kleedje etc. Ik vind het een beetje raar dat ze nu al ergens anders is ondergebracht. Dat lijkt mij dat dat nog veel meer stress oplevert! En dat je nu al meteen zegt dat jullie haar mischien maar beter kunnen laten herplaatsen... het is net vanochtend gebeurd!!! Nogmaals, misschien heb ik niet goed door hoe erg het was, en ik bedoel het ook echt niet verkeerd, maar als mijn kat zo zou flippen zou ik hem eerst een paar dagen lekker met rust laten en hem grondig door de DA laten nakijken voordat ik hem zou herplaatsen! Misschien is ze gewoon zo enorm geschrokken en heeft het wat tijd nodig om weer tot rust te komen.
Heel veel sterkte ermee en ik hoop echt dat ze weer de oude Lana wordt!!! Hou ons op de hoogte want ben erg benieuwd hoe het gaat!!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Lana »

Sorry als ik vervelend ben...
Maar ik bedoelde hier, lag ze te slapen toen je vriend haar pakte?
Ze hebben mij altijd gewaarschuwd dat als een hond slaapt, je die niet moet wakker maken, omdat ze zo kunnen schrikken dat ze je aan kunnen vallen. ( vandaar de uitdrukking, geen slapende honden wakker maken? )
Dus ik dacht misschien is Lana daar geschrokken omdat ze lag te slapen.
Want anders is het toch echt maar giswerk zou ik denken.
Als een kat zo uit het niets reageert en je komt er niet achter wat er aan de hand is geweest... :-( dan zou ik zelf erg bang voor herhaling zijn )

Is er een foto van haar hoofdje gemaakt?

Maar probeer eerst maar te slapen :sleeping:
Lana lag niet te slapen, ze zat op de kast, een plekje waar ze vaker zit.
Lana is nog maar 1 jaar en 7 maanden. De DA zei dat een tumor pas met een jaar of 5 zou kunnen groeien. Dus heeft hij geen foto gemaakt maar wel helemaal onderzocht.

Ik heb vanacht zitten denken. Lana is altijd al een pittige tante geweest. Als je haar corrigeerde kwam ze altijd nog even terug om je een tik te geven. Eigenlijk zag dat er altijd wel grappig uit en wij zochten daar ook niks achter.
Ik vond haar de laatste dagen wel een beetje feller worden maar aan de andere kant ook weer erg knuffelig.

Ik denk dat het een combinatie is van omstandigheden. Een andere kattenlucht aan mijn hand, de deur die open stond (ze vind buiten niet zo leuk) en misschien pakte mijn vriend haar wel verkeerd! Ik kan niks anders bedenken. Het is inderdaad te snel om haar te herplaatsen, maar diep in mijn hart ben ik ontzettend bang geworden. Maar ik hou zoveel van haar.

Wij moesten haar wel ergens onder brengen omdat we een 2 kamer appartement hebben en wij geen ruimte hebben waar we niet kunnen komen! Anders moest ze in de reismand blijven!
Ik snap het echt niet, we hebben nooit wat fout gedaan bij haar! (in ieder geval niet bewust).

Ik heb echt alles voor haar over, maar ik ben bang dat dit weer gaat gebeuren.
Het is moeilijk om uit te leggen hoe ontzettend bang wij zijn geweest. Zo erg dat ik me op het balkon heb opgesloten. Ik hoop echt dat we tot een oplossing komen.
The good, the bad and the pussy!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Nyncke »

Ik zou toch eens contact opnemen met een gedragstherapeut, het zou nl wel verklaren waarom ze wat feller reageerde. Maar niet waarom ze zo door het lint is gegaan en door bleef gaan.

Voor mij zit, in de aanval en het doorgaan, toch het gedeelte waardoor ik na zou laten gaan of er in haar koppetje iets mis is. Ik zou een second opinion laten doen.
Want tja, er zijn ook erg jonge kinderen met een tumor oid.

En ik zou op andere fora eens gaan horen of er mensen zijn die dit ook hebben meegemaakt en wat zij hebben gedaan.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Adriana »

tja, wat vreselijk naar en ik wil best geloven dat de schrik er behoorlijk in zit.
je hebt waarschijnlijk gelijk als je denkt dat die vreemde kattengeur de trigger was voor Lana's gedrag. die zul je helemaal uit je huis moeten proberen te bannen en dus ook goed wassen en kleren wassen, want zoiets blijft lang hangen.
ze heeft waarsch een soort van trauma mbt een andere kat/kater en dat krijg je niet meer uit het bolletje.

klein voorbeeld: wij hebben ruim een jaar geleden broer en zus van nu 6 jaar overgenomen, die samen ruim een jaar in de garage hebben gezeten. uiteindelijk gingen de drie katten niet samen en zus Mies is naar mijn partner verhuisd. dat gaat alleen meer dan prima.
gisteren op de tuin zagen broer en zus elkaar voor het eerst weer eens na een paar maanden en Enzo de katerbroer, die bij mij en MoMo woont, was volledig van slag en doodsbang en de rest van de middag nauwelijks meer te hanteren.
we hebben ze onmiddellijk op het tuinpad van elkaar weg gehaald maar Enzo heeft de hele middag in de blokhut gezeten en dorst niet meer naar buiten. en toen ik met Enzo naar huis ging kroop hij diep weg onder mijn fleece-jack beetje bibberend. Enzo was uitgemergeld en heeft jarenlang de strijd om eten en drinken van zijn zus verloren.
we weten vaak niet wat zich rond onze katten in het verleden heeft afgespeeld, maar dat sommige ervaringen diepe indruk/trauma's veroorzaken is mij langzamerhand wel duidelijk. en dat kan ineens weer heftig opspelen. gelukkig ken ik voldoende van de voorgeschiedenis om een deel van Enzo's gedrag te kunnen plaatsen (hij durft nog steeds nauwelijks te eten...) en te proberen situaties te verbeteren en aan zijn zelfvertrouwen te werken.
misschien/misschien is er een tweede kans voor jullie lieve Lana...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9340
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door castratenkoor »

Begrijpelijk maar wel jammer dat de poes nu elders is ondergebracht.
Hopenlijk loopt het toch nog goed af.
Geschonden vertrouwen is voor de poes niet goed maar voor de mens ook niet.
Na deze ervaring zal het even duren voor je haar weer vertrouwt.
En als de kat voelt dat je angstig bent zal ze ook daar weer slecht op kunnen reageren.
Ingewikkelde situatie.
Sterkte ermee.
Dinie
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Lana »

Ik heb een e-mail gestuurd met mijn verhaal naar tinley.
Ik hoop dat ik een reactie ontvang.

Waar ik nog aan zat te denken,
Wij zijn bezig met een koophuis. We hebben nog niets maar denk ook niet dat dit lang meer duurt.
Zou het kunnen zijn dat als we haar tot die tijd ergens onder kunnen brengen en dan in dat huis het weer gaan proberen, het weer goed komt? Dan heeft ze een nieuwe omgeving en een tuin en zitten we elkaar ook niet zo op de lip!

Nu zeg ik dit wel zo stoer, maar ze verdient echt nog wel een kans, al weet ik niet zeker of dat bij ons zou kunnen.
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Adriana »

lijkt me een geweldig idee.. wat missch ook wel heel goed uitpakt
dan heb jij de tijd en kans om je bibberswat kwijt te raken en Lana heeft langere tijd frisse lucht gehad, missch is het daar ook wat gesleten.
in het nieuwe huis zijn alle luchtjes anders en ik neem aan dat de kattenmand verdwenen is. en je zou iets rustgevends aan je dierenarts kunnen vragen tegen de tijd dat Lana weer thuis komt. blijf je haar af en toe wel zien daar?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Cari »

Dat Lana een fanatiek katje is, zie je wel aan haar koppie, maar ik vind dit toch erg extreem!
Dat ze schrikt en aanvalt, oké, maar dat ze zo blijft doorgaan.... :???: .
In wat voor situatie zit ze nu en hoe gedraagt ze zich? Kon de dierenarts haar gewoon zonder problemen onderzoeken? Hoe heeft de dierenambulance-persoon haar gevangen (hopenlijk niet met een vangstok?)
Kan me heel goed voorstellen dat de angst er goed inzit bij jullie en ook dat zal heel veel tijd nodig hebben om te slijten (als het je al lukt om dat compleet kwijt te raken..) Leven met een kat waar je bang voor bent en die je niet vertrouwt, is niet te doen. Voor beide partijen niet leuk. Maar wacht even rustig af hoe Lana zich de komende week gedraagt. Misschien een gekke vraag, maar zijn jullie verwondingen erg?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door ktje »

waar verblijft Lana nu trouwens?
Is ze hier ook nog in de aanvallende houding? Of heeft ze daar de rust weer terug gevonden?
Heb je haar no gezien, of wil je echt wachten totdat jullie een nieuw huis hebben?
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Lana »

Lana verblijft bij ouwe buren van mijn vriend. Ze zit daar met haar eigen eten, mandje en kattenbak in een soort pensionnetje. Verder zijn er op dit moment geen katten daar. Ze was bij de DA en bij de vrouw waar ze nu is weer poeslief en zelfs ontspannen. De dierenambulance medewerkers hebben haar gewoon met handschoenen gepakt en in de reismand gezet. Ook dat liet ze gewoon toe.
We moesten een deken over de mand doen zodat het een beetje donkerder werd zodat ze tot rust kon komen. Maar dat deed ze al niet. Ik hoorde haar in de woonkamer nog grommen terwijl zij in de keuken stond.

Ik zelf heb geen lichamelijke verwondingen, paar krassen op mn been. Mijn vriend heeft zijn hand verwond met krassen, zijn nek en wat op zijn voorhoofd. We zijn gisterenavond nog bij de huisartsenpost geweest voor een tetanusprik voor hem. Je weet maar nooit! Ook is daar zijn hand verzorgd.

Ik bel straks even de vrouw waar ze nu is op, hoe het gaat.
Ik merk aan mezelf dat ik ook een beetje een trauma heb op dit moment. Erg gestresst, bij elk geluidje schrik ik.
Ik ben altijd de grootste dierenvriend geweest, hoop dat dat ooit goed komt.
The good, the bad and the pussy!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Nyncke »

Bach remedie rescue helpt erg goed om te ontspannen en van trauma te herstellen.
Ik heb het vroeger eens gekregen nadat er 3 keer in een half jaar tijd bij me was ingebroken, na een dag al voelde ik heel groot verschil, binnen een week was ik van mijn nerveuse klachten af.

Veel drogisterijen hebben het anders een natuur, kruiden of newage winkeltje.
Op het flesje staat heel helder beschreven hoe je het kunt gebruiken.

( 1 flesje kost plm 10 euro en je kunt het best lang gebruiken, dus in ieder geval zou je het ook voor jullie allemaal kunnen gebruiken als Lana weer terugkomt. Daar kun je dan het beste een week van tevoren mee starten )
Laatst gewijzigd door Nyncke op 22 mar 2010 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Lana »

Bedankt Nyncke!
Jeetje, dat zal ook niet een makkelijke tijd voor jou zijn geweest..
The good, the bad and the pussy!
Plaats reactie