Aanvallen uit het niets!

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Nyncke »

Nee, niet met dierenfluisteraars, of misschien wel met iets soortgelijks, iemand die met engelen praat, ze heeft toen mbt Binkie een heel verhaal geschreven en een flesje druppeltjes gemaakt.
Dit heeft toen erg goed bij hem geholpen.
En ook erg betaalbaar.

Is me toen aangeraden door een vriendin die haar veel inschakelde bij getraumatiseerde honden, als niks meer hielp.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Camoth »

Iemand heeft ooit voor mij dat met Coco gedaan. Hele lieve vrouw hoor, daar niet van, maar wat ze zei sloeg echt nergens op. Ze had het steeds over "hij" terwijl Coco een poes is, ze zei dat Coco zo graag naar buiten wil, nou als ik Coco hier voor de deur zet sprint ze meteen weer terug naar binnen want ze is als de dood voor buiten... Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Een gedragskundige heeft een diploma en dus een opleiding afgerond waarin ze geleerd is waarom katten bepaald gedrag vertonen en hoe je dat kan oplossen. Ik zou toch echt voor de gedragskundige gaan in jouw geval. Dit is geen probleem wat een dierenfluisteraar voor je op kan lossen denk ik.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Nyncke »

Ik moest opeens denken aan een topic wat we een tijdje terug hierover hadden.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... aranormaal
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door rieneke »

als je aktie wil ondernemen, haal er dan geen zweverige dierenfluisteraar bij, maar contacteer een gediplomeerde gedragsdeskundige.
beter werk je vanuit gedegen kennis van de kat, en vanuit wetenschappelijk gefundeerde inzichten.
een gedragsdeskundige kan je een goed plan van aanpak geven, zo nodig gesteund door medicatie (clomicalm).
ook begeleidt ze je hierin, zodat je er niet alleen voor staat.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Cari »

Ik sluit me in principe aan bij Rieneke, maar ik denk dat je je eerst goed moet afvragen wát je zelf wilt. Wil je nog doorgaan met Lana of heb je er eigenlijk geen vertrouwen meer in?
Wat ik zelf denk is dat jouw eerste reaktie bij de aanval door de schrik niet de juiste is geweest (geen verwijt hoor ;-) )en van 't één komt 't ander.... Je zegt dat je drie (!) uur met Lana gevochten hebt. Ik kan me daar weinig bij voorstellen. Drie uur vechten met een kat betekent dat je in rafels ligt :shock: en dat is niet het geval. Zet eerst eens voor jezelf op een rijtje wat er achtereenvolgens gebeurd is en waardoor het dermate geëscaleerd kan zijn. Het feit dat ze door dierenambulance en dierenarts gewoon hanteerbaar was, betekent m.i. dat ze door iets wat jullie gedaan hebben, heel erg bang voor/boos op jullie is geworden. Nogmaals, dat is geen verwijt, dat heeft te maken met de schrik en onervarenheid. Wees eerlijk tegenover jezelf en probeer je voor te stellen hoe Lana iets ervaren kan hebben. Gegil en gedoe, angst, schreeuwen, een wasmand over je heen en in grote stress opgesloten .... het is allemaal niet niks!
Hoe gaat 't nu met Lana? En met jou ;-) ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Lana »

Ja, alles bij elkaar heeft het 3 uur lang geduurd! Ik heb een half uur erover gedaan om van de bank naar de keuken te lopen, dit is nog geen 5 meter.. Het is moeilijk om voor te stellen, maar wij hebben het meegemaakt en het was erg heftig. Ze leek wel een tijger!

Het is zo gelopen, kan het niet terug draaien.. Wat zou jij doen als je zo heftig wordt aangevallen?
Natuurlijk hadden we het anders moeten doen, dat realiseer je je altijd later! De een zegt dat je haar had moeten laten schrikken door iets op de grond te gooien. De ander zegt dat je je rug naar haar had moeten keren.

Ik doe niet anders dan denken wat er is gebeurd waarom ze zo flipte! Kon ze het maar vertellen.. Ik zit nog steeds te dubben wat ik nou doen moet. Kan me ook gewoon niet voorstellen dat we onze mooie,lieve meisje kwijt zijn! Met haar mooie snoetje en zwarte kinnetje (waar mijn vriend zo trots op was).

@ Rieneke: Denk jij dat een gedragdeskundige ons zodanig kan helpen dat wij ook niet meer bang voor haar zijn?
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Camoth »

Dat denk ik wel Lana. Dat is overigens ook essentieel om dit probleem op te lossen. Beschermende kleding aantrekken (Vicky Halls heeft mensen zelfs wel eens een motorhelm op laten zetten) en als ze aanvalt, volledig negeren. Dat is denk ik wat de gedragskundige gaat zeggen, maargoed, ik ken jouw exacte situatie niet en ben geen gedragskundige.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Catfish »

Even ter informatie, niet alle 'dierenfluisteraars' zijn zweeftypes. Ik schrijf het hier wel tussen aanhalingstekens, omdat ik het een vage naam vind, waardoor je dus weer sneller het predikaat zweverig krijgt. Komt door de populatiteit van de paardenfluistereraar, het boek de hondenfluisteraar...

Er zitten zeker goede tussen, maar ik geef toe, ook dus wel zweeftypes. Ik heb zo'n cursus gedaan, en daar zaten ook wat van die 'zweefo's'. Vreselijke types vind ik, terwijl ik toch heel wat tijd in die kringen heb verkeerd (niet alleen wat dieren betreft). Zij verpesten het voor de mensen die er wel serieus mee bezig zijn.
Maar waar het op neerkomt, een goede communicator met dieren zal ook vaak samenwerken met een gedragsdeskundige, dit komt steeds vaker voor.

Als je iemand wilt raadplegen die met dieren zegt te kunnen communiceren, zorg dan dat je veel referenties over de betreffende persoon zoekt.
Ik zou me bv ook zo kunnen noemen, ik heb zo'n cursus gedaan. Maar ik kijk wel uit, ben daar (nog?) lang niet goed genoeg voor. Maar sommigen vinden van wel, helaas. En daar gaat dan de reputatie.

Kortom, voor mij is de volgorde:
1. dierenarts
2. gedragsdeskundige
3. dieren communicator

Een heel verhaal, maar ik hoop dat je zo wat meer duidelijk heid hebt.

En ik wens je nogmaals hele veel sterkte met deze hele sitiuatie!
Ik ben benieuwd wat je gaat doen.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Tamir
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jan 2010 10:58

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Tamir »

Oe, Lana, wat verschrikkelijk wat er gebeurt is! Ik heb hier tot dusver geen ervaring mee en kan je dus ook niet helpen hierin. Maar wil je wel zeggen dat je goed handeld! Ik weet niet hoe de toekomst met Lana er uit gaat zien, maar uiteindelijk komt alles goed. Maar de tip van Rescue Remedy is een goede, ik gebruik het als ik examen moet doen. Het helpt echt! Hopelijk kom je over dit verschrikkelijke trauma heen. Succes!
Adam en Bruce!
Bye bye Casper...
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Lana »

Bedankt Tamir!

Ik heb vrijdag telefonisch contact gehad met een gedragsdeskundige van Tinley. Zag er verschrikkelijk tegen op, maar ik was na het gesprek eigenlijk best opgelucht.

Ik heb mijn verhaal gedaan. Zij denkt dat de kat in een periode spanning heeft opgebouwd door iets waar zij zich aan stoort. Toen kwam ik met die kattenmand van de kat van mijn ouders binnen waardoor zij zich niet meer veilig voelde (territorium).
Door dit alles kan een kat ineens omslaan en zich afreageren op derden. Dit was in eerste instantie mijn vriend. En omdat ik mijn vriend moest beschermen, later ook mij.

Ze stelde voor om naar Lana toe te gaan. Voor haar hokje te gaan zitten en kijken hoe ze op ons reageerde. Ik moest letten op haar ogen (spleetjes of grote pupillen) Op haar oren (staan ze naar voren, schuin of plat naar achteren) en op haar staart.
Wel moest ik voorzichtig zijn en onszelf beschermen.
Daarna moest ik er een verslagje van maken en mailen naar haar.

Dit hebben we gisteren gedaan. Lana reageerde verrassend lief en ontspannen. Ze was kopjes aan het geven tegen het gaas. Niet te geloven! :smile:
Je zou bijna denken dat het allemaal een boze droom is geweest.
Wel moest ze ontzettend mauwen toen we weer weg gingen. :-(

Ik heb een mail gestuurd hoe ze reageerde. En de vraag of ze ooit weer voor 100% te vertrouwen is. (want ik ben toch nog erg bang om haar weer in huis te laten) Ze zei dat het kan zijn dat de thuiscontext toch weer die zelfde spanning oproept, maar het hoeft niet.

Haar plan is om Lana over een weekje op te halen en haar in een bench in de woonkamer te plaatsen om te kijken hoe ze reageert.

Verder is het belangrijk te achterhalen waar Lana spanning voor opbouwt. Zijn dat vreemde luchtjes, geluiden, het zien van andere katten buiten, et cetera. Mogelijk is het iets wat we kunnen hertrainen. We zouden dan een (telefonisch) gedragsconsult kunnen afspreken.

Ik heb een bench geregeld en mijn plan is om haar vrijdag na het werk op te halen. Zo kunnen we het weekend bij haar zijn en is ze niet gelijk helemaal alleen.
Opzich klinkt dit allemaal helemaal geweldig! Ik hoop alleen dat ik zelf ook weer vertrouwen in haar krijg. Dat ik heb namelijk nog niet. Het is zo onverwacht gegaan! (als ik per ongeluk op een poot ofzo was gaan staan en ze had me toen aangevallen was het wat makkelijker te begrijpen) Het liefst zou ik wachten tot we een nieuwe woonruimte hebben gevonden. Maar dat duurt waarschijnlijk nog heel lang. :-|
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Rowena
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 feb 2010 09:59
Locatie: Breda

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Rowena »

Dat klinkt opzich best positief toch!! Echt heel goed van je dat je het gaat proberen.. Ik hoop voor jullie dat het heel goed verloopt en dat ze weer lekker bij jullie kan wonen. Heeel veel succes ;-)
"Geen huis is compleet zonder het getrippel van kleine katten pootjes"
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door castratenkoor »

Super dat je het weer gaat proberen. Die bench lijkt me een goed idee, zorg wel dat je
hem ontsmet en ontdoen van andere katten luchtjes.

Veel succes met de lijm-poging - ik duim dat het gaat lukken en dat jullie het
evrtrouwen weer opbouwen.

Dinie
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Adriana »

geweldig dat ze zo ontspannen en lief reageerde, ze was kennelijk heel blij je weer terug te zien!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Anne82 »

Wat een positief nieuws!!!! Ik hoop echt dat het gaat lukken!!! Heel veel succes!!!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Aanvallen uit het niets!

Bericht door Nyncke »

Wat fijn dat er een eerste beginnetje is gemaakt.
Geef jezelf de tijd die je nodig hebt om weer te herstellen.

Keep my fingers crossed :kissykissy:
Plaats reactie