Katertje valt mij wel aan, maar mijn vriend niet

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Arianne88
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jul 2009 10:29

Katertje valt mij wel aan, maar mijn vriend niet

Bericht door Arianne88 »

Onze kater (van april 2009, dus nog geen jaar oud) valt mij soms heel hardhandig aan. We hebben hem uit het asiel gehaald toen hij 8 weken was.

Over het algemeen is het een schat, hij wil altijd bij ons zijn, komt bij je liggen, loopt achter je aan, ligt heerlijk te spinnen. Maar op andere momenten verandert hij in een monstertje. Als ik hem aai wil hij mij nog wel eens aanvallen (soms een aantal keer per dag, dan opeens een week niet meer). Je ziet aan hem (aan zijn ogen en soms wat verstijfde houding) dat hij mij aan wil gaan vallen, maar als ik mijn hand wegtrek vliegt hij daar op af. Dus door aaien is geen optie, maar mijn hand zomaar (of langzaam) wegtrekken ook niet.

Het rare is dat hij mijn vriend niet aanvalt. Terwijl mijn vriend hem best hardhandig opvoedt (als de kat iets fout doet legt mn vriend de kat op zijn rug totdat ie gromt), de kat lijkt dat te accepteren. Hij blijft lekker bij mijn vriend liggen, spinnen, spelen maar valt hem dus nooit aan. Ik heb het ook wel eens geprobeerd(die hardhandige opvoeding) maar het is niet mijn ding, als de kat mij nu aanvalt zet ik hem in een aparte kamer waar hij af mag gaan koelen. Maar het helpt niet. Hij lijkt alleen maar agressiever te worden. Vanochtend viel hij mij weer aan met bijten en hij sloeg zijn poten in mijn arm.

Wat kan ik doen?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Katertje valt mij wel aan, maar vriend niet

Bericht door Ilone »

Zou het niet kunnen zijn dat hij soort van bang is voor je vriend? Dat hij weet dat hij dit soort fratsen bij hem niet uit hoeft te halen?
Katten zijn erg slim, en hebben al snel door hoe iemand in elkaar steekt en wat ze voor elkaar kunnen krijgen.
Misschien, maar dat is mijn mening, was het niet zo slim van je vriend om het op deze manier te doen....
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Katertje valt mij wel aan, maar vriend niet

Bericht door Biny »

Ik denk dat je niet je hand moet weghalen, ook niet langzaam omdat hij hem dan juist pakt.
Opzich als je vriend het katje geen pijn doet kan ik ermee leven, hij leert blijkbaar toch dat het bij hem niet mag. Ik zou heel hard iets roepen: NEE! of AU! Zodat ie schrikt. En laten merken dat je er boos om bent. Maar het wordt lastig als hij daar gewoon niet op reageert en het blijft doen! Misschien hebben anderen een tip die ook zoiets hebben meegemaakt?
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Arianne88
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jul 2009 10:29

Re: Katertje valt mij wel aan, maar vriend niet

Bericht door Arianne88 »

Ilone schreef:Zou het niet kunnen zijn dat hij soort van bang is voor je vriend? Dat hij weet dat hij dit soort fratsen bij hem niet uit hoeft te halen?
Ik denk het niet, want Munchkin (de kat dus) komt wel altijd lekker bij hem liggen en met hem spelen en loopt achter mn vriend aan als die de kamer uit gaat. Als de kat bang voor mn vriend zou zijn, dan zou hij toch wel uit z'n buurt blijven?
Ik denk dat je niet je hand moet weghalen, ook niet langzaam omdat hij hem dan juist pakt.
Als ik mn hand niet weghaal blijft ie zo kijken en verstijfd zitten. Heel soms als ik door aai wordt ie weer rustig, maar dat is echt maar 1 op de 100 keer bij wijze van.
Opzich als je vriend het katje geen pijn doet kan ik ermee leven, hij leert blijkbaar toch dat het bij hem niet mag.
Hij doet hem geen pijn, dat laat ik echt niet toe. Ik ben juist diegene die uit wanhoop hem nog wel eens een tik wil verkopen.

Meestal pak ik hem op, en dan zeg ik op een hele boze stem iets en zet hem in de kleine kamer.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Katertje valt mij wel aan, maar vriend niet

Bericht door Nyncke »

Het gebeurd niet vaak maar het zou kunnen dat er iets niet in orde is met je kat.
Dat zou je dan moeten opnemen met een kattengedragskundige.

Tot die tijd
Ik zou proberen om hem alleen nog maar te laten spelen met speeltjes, waar hij zo gek en zo dol mee kan zijn als ie zelf wil.
Misschien zo'n kattenklimding en dingetjes die uitdagend zijn ( zo heeft Salsa 1 windspel wat ze erg intrigerend vind, steeds MOET ze erlangs om het een fikse tik te geven ) .

De dingen waar je hem mee wil laten spelen, zorg dat er kattenkruid inzit of dat je er wat valeriaandruppeltjes op sprenkelt.
Dat ruikt heerlijk en wind ze op, zodoende kun je zijn aandacht meer daarop richten.

Vandaaruit zou ik dan kijken wat mijn rol in het geheel zou kunnen worden, zonder aangevallen te worden.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Katertje valt mij wel aan, maar vriend niet

Bericht door Cari »

Arianne88 schreef: Terwijl mijn vriend hem best hardhandig opvoedt (als de kat iets fout doet legt mn vriend de kat op zijn rug totdat ie gromt), de kat lijkt dat te accepteren.
Wat kan ik doen?
Een kat op de rug leggen om hem duidelijk te maken dat hij iets fout doet, is voor een kat volkomen onbegrijpelijk. Dat is een correctie uit de hondenwereld. Een hond op de rug onderwerpt zich. Een kat op de rug is klaar om de ander zijn buik (of handen) open te halen. Hij wordt op zijn rug gelegd totdat hij gromt Dat is geen accceptatie, dat is agressie opwekken! Een hond zal op zijn rug niet meer moeten grommen, want dan gaat de aanvaller door. Jouw kat begint nu juist te grommen en laat horen dat hij boos wordt. Wat de kat laat zien, is het tegendeel van accepteren.

Ik heb de indruk dat het 'aanvallen' van jouw kat, niet meer is dan ruw spelen. Spelen met je vriend doet ie niet, want je vriend doet dingen die hij niet leuk vindt. De actie van je vriend lijkt dus te werken, maar in feite gooit hij hiermee olie op het vuur en de agressie die wordt opgewekt, wordt op jóu botgevierd.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Katertje valt mij wel aan, maar vriend niet

Bericht door Ilone »

Dat is eigenlijk ook een beetje wat ik bedoelde :-P Alleen ik ben niet altijd zo goed in het verwoorden ;)

(dat van de honden op de rug wist ik overigens niet)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Arianne88
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 jul 2009 10:29

Re: Katertje valt mij wel aan, maar vriend niet

Bericht door Arianne88 »

Cari schreef: Ik heb de indruk dat het 'aanvallen' van jouw kat, niet meer is dan ruw spelen. Spelen met je vriend doet ie niet, want je vriend doet dingen die hij niet leuk vindt. De actie van je vriend lijkt dus te werken, maar in feite gooit hij hiermee olie op het vuur en de agressie die wordt opgewekt, wordt op jóu botgevierd.

Dank je wel voor je tips/analyse. Ik heb het er met mn vriend over gehad en hij zal ermee stoppen en dezelfde 'methode' aanhouden als ik. Ik hoop dat het helpt!
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Katertje valt mij wel aan, maar vriend niet

Bericht door Biny »

Cari ja nu je dat zegt.. inderdaad! Misschien komt 't wel juist daardoor dat je kater het bij jou doet!
Nou hopelijk lukt 't je vriend en gaat het straks beter! Zou er wel een tijd geduld voor hebben want je kater is het nu zo gewend. Dus als het na een paar dagen niet werkt zou ik niet gelijk de hoop opgeven! Denk dat zoiets minstens 1 of 2 week duurt..
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Katertje valt mij wel aan, maar vriend niet

Bericht door ]-marjolein-[ »

Een kat op zijn rug leggen is hondentaal, een kat snapt daar niets van. Mijn kat valt mij ook wel eens aan als ik hem aan het aaien ben, van het ene op het andere moment (en dan met nagels) Dan roep ik 'au!', jaag hem van me af en negeer hem een poosje. Wat een kat vaak doet is je de rug toekeren als hij boos of beledigd is, en andersom als jij boos bent zou dat dus ook moeten werken. Als ik hem de rug toe keer en hem dan na een tijdje weer aanhaal is ie weer blij, hij vindt het niet leuk als ik hem negeer. Als jij hem negeert vanaf het moment dat hij je aanvalt en dit werkt bij hem zou hij die link ook moeten leggen: als ik aanval wordt ik genegeerd.
Is maar een idee, weet ook niet of het bij elke kat zo werkt...
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Sann
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 dec 2009 22:05

Re: Katertje valt mij wel aan, maar vriend niet

Bericht door Sann »

Als hij geen aandacht meer krijgt na een beet/kras dan is het al gauw niet leuk meer. Dus ik denk geen aandacht geven. Eerst wel hard auw roepen en dan weggaan en niet aaien of uberhaupt aandacht geven. Lijkt mij het beste?!

Denk dat een kat 'een poosje afkoelen' trouwens ook niet snapt... dat is meer iets voor driftige kinders haha
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Katertje valt mij wel aan, maar vriend niet

Bericht door Biny »

Denk niet dat je zelf weg moet gaan, maar de kat moet wegjagen.. (klinkt wat heftiger dan hoe ik het bedoel hoor :smile: )
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1302
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Katertje valt mij wel aan, maar vriend niet

Bericht door Camoth »

Als je ziet dat hij je aan wil vallen, ophouden met aaien en negeren. Als hij je dan toch bijt zet je hem op de grond, en blijft negeren. Geen geluid maken, niet aankijken, negeren.

Als hij je plotseling aanvalt: wederom, negeren. Hij doet dit uit verveling/speelsheid. De reactie die hij van jou krijgt is een beloning/leuk. "Hey, kijk eens! Als ik dit doe dan gaat het vrouwtje gekke geluiden maken en met haar armen zwaaien! Leuk!". Probeer te zorgen voor afleiding (speelgoed/krabpaal) en dus te negeren als hij je aanvalt. Succes!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Sann
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 dec 2009 22:05

Re: Katertje valt mij wel aan, maar vriend niet

Bericht door Sann »

Biny schreef:Denk niet dat je zelf weg moet gaan, maar de kat moet wegjagen.. (klinkt wat heftiger dan hoe ik het bedoel hoor :smile: )
Maar is dat niet alsnog aandacht geven? Danwel negatief.
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Katertje valt mij wel aan, maar vriend niet

Bericht door Biny »

Dat is inderdaad wel zo maar wellicht is het een heel negatieve ervaring voor hem.. maar gezien de ervaringen die er al zijn en dat hij altijd doorgaat helpt dat misschien wel niet: KSSHH: Wegwezen! Ofzoiets.
Dan inderdaad helemaal negeren. Maar ik weet niet of hij het ook als onderdanigheid ziet als de reactie op zijn gedrag is: Weglopen van het baasje. Dat is namelijk niet geheel negeren want de reactie is op dat moment dat het baasje wegloopt: ik weet niet hoe dat bij katten zit maar bij veel dieren (en mensen) zie je dat de 'onderdanige' wegloopt cq. luistert naar degene die aanvalt door weg te gaan en ziet hij het misschien als: Ik val je aan: jij gaat dan weg. Je luistert dus naar mij, ik ben blijkbaar je hogere en dat kan ik dus vaker doen wanneer ik vind dat je moet weggaan..
Maar dat weet ik dus niet zeker, zo goed ben ik niet thuis in kattengedrag.. is meer mijn eigen gevoel daarover.
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Plaats reactie