Poes die bijt!

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes die bijt!

Bericht door Adriana »

;-) dag en welkom op het Forum,
kan het zijn dat hij aan het wisselen is en dat hij zijn melkgebit kwijt moet? dan bijten ze overal in en zou je hem een paar dingen kunnen geven waar hij zijn tandjes in kan zetten..

komen vast wel tips daarover en ook wat je hem t beste kunt geven
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
boemie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 feb 2010 15:05

Re: Poes die bijt!

Bericht door boemie »

Mijn Disney bijt mij ook. Meestal kan ik wel merken wanneer er een risico is dat ik door haar gebeten word. Ik heb haar uit een asiel en weet bitter weinig van haar achtergrond. In het begin kon ik haar helemaal niet aaien, want dan beet ze gelijk. Stond ook in de gebruiksaanwijzing dat ze vreemden beet, maar dat ze voor de verzorger een hele lieve poes is. Dat laatste is ook zo. Ze is een hele lieve poes. Ja, alleen dat bijten wat ze af en toe doet. En ze bijt echt door. Maar ik zie al aan de reacties hier dat ik niet de enige ben met een kat die bijt. Komt dus vaker voor. Nee, ik hou echt heel veel van Disney en zal haar nooit wegdoen. Dan bijt ze maar af en toe hoor.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Poes die bijt!

Bericht door achtpuntzes »

als ik mijn twee poezen knuffel & ze gaan om hun rug liggen om op de buik geaaid te worden komt het wel eens voor dat ze me zachtjes bijten en met hun pootjes gaan trappelen.
net of ze een prooi te pakken hebben, zeg maar.
dit is gewoon spelen, de poezen weten goed dat het maar spel is. niks aan de hand.

ik ken ook wel van die katten die zomaar ineens kunnen "omslaan", van knuffellen naar plotseling bijten of uithalen, zonder waarschuwing vooraf.
misschien dat die katten bij te veel lichamelijk contact de prikkel krijgen dat ze aangevallen worden, en als verdediging gaan bijten en klauwen?

ik ken ook katten die een beetje baldadig worden bij te lang knuffelen.
dan moet je gewoon stoppen met aaien voordat ze te "melig" worden.
zo ken ik een kat die graag geaaid wordt en waar je alles mee kan doen, totdat ze met haar staart begint te zwaaien. dan moet je echt stoppen, of ze valt je aan.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Baasje van Floor
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jul 2010 10:31

Re: Poes die bijt!

Bericht door Baasje van Floor »

Tja, dan zit je dit allemaal te lezen en herken ik her en der iets in mijn poes Floor.
Zij gaat na 2x aaien ook happen en bijten tot echt doorbijten. Ik kan er nog redelijk goed mee omgaan en zeg hard NEE!. Dat reageert ze niet meer en laat dan langzaam los. Het probleem zit voornamelijk met mijn vriendin. Als zij haar aait gaat dit ook goed tot ze gaat happen en bijten, maar niet meer speelse wijs. echt doorbijten. als zij Floor straft en zich weer los wurmt valt ze weer aan. oren plat! wat duidelijk agressie is. Ook valt ze mijn vriendin aan als zij van de badkamer naar de slaapkamer loopt. happen en de nagels in de enkel zetten.
We zetten Floor ook in de gang voor straf. maar dit helpt niets. ook stevig in de nekvel pakken geeft geen verbetering.
Ze is pas na 11maanden krols geworden en dit is nu over. maar het gedrag lijkt nu juist erger te zijn.
Weet iemand of haar gedrag wijzigt als ze gesteriliseerd wordt of heeft dit met leeftijd te maken.

We weten geen raad meer.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Poes die bijt!

Bericht door Roos en Minousch »

Ik zou haar zo snel mogelijk laten helpen, 11 maanden is erg laat(of je hebt een vreselijk ouwerwetse da die zegt dat ze eerst krols moeten worden)is zowiezo veel beter voor haar, en het kan best dat haar gedrag dan minder gaat worden, maar pak een kat aub niet meer in de nekvel vast, dat doet zeer.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
boemie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 feb 2010 15:05

Re: Poes die bijt!

Bericht door boemie »

Ga zeker voor een sterilisatie. Meestal veranderd het gedrag erna.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes die bijt!

Bericht door castratenkoor »

Ik zou haar ook laten castreren.
In nekvel pekken kan en mag best als ze ongewenst gedrag vertoont, maar er niet aan optillen, dat doet zeer. Aan nekvel kat omdraaien, van je afkeren, zonder optillen is een prima methode om te laten merken dat je iets niet wenst.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Geepz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 feb 2011 10:55

Re: Poes die bijt!

Bericht door Geepz »

Ik lees hier dat dit gedrag voornamelijk bij poezen voorkomt. Maar ik heb een kater van 10 maanden en die doet het ook. inderdaad als ie het aaien zat is valt ie je aan.
Ik merk nu meestal wel wanneer die dat gaat doen.
Maar als je hem corrigeert dan komt ie terug om mij te ''corrigeren''.
Hij wil zeg maar het laatste woord hebben en bijt dan bijv in mijn enkel.
Echt vreemd gedrag vind ik dit.
Hij doet het niet alleen als je hem aan t aaien bent.
Ook als ik bijv. achter de laptop zit. Dan valt ie ineens je hand aan.
Enig idee waarom?
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1709
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Poes die bijt!

Bericht door Umimeis »

Sam bijt ook wel eens uit speelsheid, maar gelukkig niet zo hard. Sam (was een weeskitten) is ook te vroeg bij z'n moeder weggehaald omdat zijn moeder een zwerfkat was en nog nooit in raking was geweest met mensen.
Als Sam bijt dan zeg ik 'Nee'en dan stop ik met aaien of spelen.
Sam is trouwens een kater..en gecastreerd natuurlijk!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Poes die bijt!

Bericht door achtpuntzes »

wat heb ik toch een mazzel met mn drie poezels. overal aaien zonder de kans gegrepen te worden.
de kat van mn ouders heeft dit probleem ook, maar geeft wel de signalen voordat ze je hand grijpt, bijt en begint te trappellen. dus ook die kan ik overal aaien, zolang je de signalen maar in de gaten houdt.

in geval dat je even niet oplet en ze toch je hand grijpt: vooral niet terugtrekken, want dan krijg je de meeste schade aan je hand. niks doen en wachten tot haar greep verslapt is dan de beste optie...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes die bijt!

Bericht door Adriana »

hier ook dat gedrag en ik beschouw het als iets natuurlijks. er ligt altijd wel ergens een grote kong en die geef ik meteen aan Bolle, die zijn energie dan naar hartelust op die kong botviert. nee, 'opvoeden' en corrigeren heeft helemaal geen zin en vind ik slaat ook nergens op. we geven uitstekend voer zodat ze zich energiek en goed voelen en als ze dan hun natuurlijke gedrag vertonen en beetje uitgelaten worden, dan worden ze in hun nekvel gepakt. ik vermoed dat ze dit ook niet begrijpen en de relatie niet leggen.
en als je onmiddellijk je onderarm voor een kong verruilt dan is er ook geen probleem meer, bovendien leren ze dan dat de kong altijd beschikbaar is.
je kunt makkelijk zelf een kong maken van dik vilt, lang genoeg, niet al te breed met zachte vulling en opening om af en toe wat vers kattekruid erin te doen.

en de carnibest lamskauwstaafjes doen hier ook wonderen, iedere ochtend staan ze op hun achterpoten bij de doos met schroefdeksel waar ze inzitten en 'snel, snel!' en 'vrouwtje, je vergeet iets...!' en dolle pret. eerst wordt ermee gespeeld en gemept en dan ... k n a g e n ! goed voor het gebit, tegen tandsteen en heerlijk om energie in kwijt te kunnen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
boemie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 feb 2010 15:05

Re: Poes die bijt!

Bericht door boemie »

Ik zie dat ik op 19 februari 2010 hier een berichtje gepost heb. Het is nu een jaar later en Disney bijt minder en minder. Ook natuurlijk doordat ik beter door heb wanneer ze wil bijten. Verder is Disney zo'n lieve poes!!! Ik kan haar goed aaien en ze is echt een knuffeldier geworden. Als ik haar aai en ze daarna wegloopt geeft ze kopjes aan de deurpost of aan haar kattentunnel. Volgens mij is ze ook een heel tevreden poes. Ze bijt eigenlijk alleen wanneer je voor haar te dicht bij komt. Ik heb dan ook nooit geprobeerd haar op haar buik te aaien. Ook pak ik haar nooit op, niet dat ze dan zou bijten, maar gewoon om het feit dat ze zelf naar me toe moet komen als ze geaaid wil worden. Alleen wanneer ik een pilletje moet toedienen, dan pak ik haar wel op. Nee, Disney is een gezonde en lieve poes. En dat bijten, ach soms is het wel raak, maar dat neem ik voor lief.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Poes die bijt!

Bericht door Kattenbella »

Het bijten kan spelen zijn, maar ook niet weten wat ze met hun emoties aanmoeten. Lola kreeg dit erger na haar sterillisatie. Ze had haar kittens toen nog wel bij haar, hoewel deze al de leeftijd hadden om geplaatst te worden.
het blijkt wel in de familie te zitten. Haar dochters vertnen dit gedrag ook, maar met vetrouwen en correctie gaat het een stuk beter ook met Lola.

Lola pak ik ook in haar nekvel, nooit optellen inderdaad en ik probeer haar weer rustig te krigen zo. Verder blijft het opletten vooral op haar ogen en orgen, lichaamtaal dus ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie