Poes die bijt!

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Roandye
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2009 00:25

Poes die bijt!

Bericht door Roandye »

Ik heb nu al bijna twee jaar een lief katje, Charlie. Het is een gesteriliseerd vrouwtje (na een half jaar gebeurd), zwart met roodbruine en beige vlekjes, die volgens de dierenarts vaker een pittig karakter hebben. Mijn probleem met Charlie is dat ze op onverwachte momenten aan kan vallen, ze klauwt zich dan echt vast in mijn hand / arm en ik kan haar dan met moeite loshalen. Dit doet ze vaak als ze gewoon lekker ligt en ik haar aan het aaien ben, of soms direct al als mijn hand in de buurt komt. Onze andere kat, Butch, een gecastreerde kater van een jaar of 7, valt ze soms ook aan maar dat lijkt meer speels bedoeld (ook al gromt en blaast hij haar steeds weg). De katten houden we zo veel mogelijk uit elkaar aangezien ik toch binnenkort het huis uit ga en Charlie meeneem, dus dat is niet het grootste probleem. Kan iemand me helpen met haar bijtgedrag of gaat het vanzelf over?

Alvast bedankt!

Groetjes, Suzanne
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Poes die bijt!

Bericht door Katrin »

Sommige katten vertonen dit grillige gedrag, ik heb er ook zo 1 ik weet dat ik hem kan aaien, maar je moet het niet te lang doen, dan bijt hij.
Zou proberen met een luid en duidelijk stop woord dat ze je los moet laten.
Gebruikersavatar
Roandye
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jun 2009 00:25

Re: Poes die bijt!

Bericht door Roandye »

Hmm ja dat probeer ik wel, maar volgens mij wordt ze daar juist bang van, dan komt ze helemaal niet meer bij me in de buurt.

Overigens doet ze dit soort dingen eigenlijk alleen als ik met mijn handen bij haar kom. Als ze op de kast zit en ik hou mijn gezicht bij haar, dan gaat ze hard spinnen en kopjes geven :eangel: Dus een hekel aan mij heeft ze denk ik niet.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Poes die bijt!

Bericht door Kattenbella »

Lola doet dit hier ook. Ik kan haar niet aaien zonder haar in de gaten te houden. Ze geeft met haar lichaamstaal wel aan dat ze verward is en gaat bijten. Volgens mij weet ze dan niet meer wat ze met haar gevoelens aanmoet als ze te lang geaaid wordt.
Haar zoon Bram reageert zich meestal af op een andere kat. Ik zie het aan hem en kan dit meestal wel voorkomen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
yasje01
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2009 20:29
Locatie: Drachten

Re: Poes die bijt!

Bericht door yasje01 »

jaa die van mij doet het ook als ik haar te lang aai gaat ze op haar rug liggen klemt haar poten tegen me hand en begin met der bek te bijten vind dit niet zo zeer doen maar ik denk ook wel
dat het poes eigen is een kater is meestal wat rustiger en poezen zijn toch feller qua gedrag
die van me moeder doet het ook en die van een vriendin van mij ook dus denk haast wel dat het tussen haakjes gezegt ' hoort'
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Poes die bijt!

Bericht door sandy »

Missy heeft dat ook wel eens, die weet ook niet altijd goed hoe ze met aandacht om moe gaan.
Je merkt dat ze er echt van geniet en dan ineens bijt ze, of in haar geval loopt ze van me weg en gaat op een afstand liggen rollen
Het bijten komt heel zelden voor maar het gebeurt wel.
Zij is te jong bij dr moeder vandaan gegaan en was geen aandacht van mensen en mensenhanden gewend, daar verander je weinig aan.
Ik trek gewoon mn hand weg en laat 'r gaan want waarschuwen heeft bij haar ook geen effect.
Denk dat je niet meer kan doen dan leren accepteren dat ze zo is.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Poes die bijt!

Bericht door Roos en Minousch »

Minousch doet dat ook..
Als je die aait, en dat ligt ze te spinnen, en dan uit het niets zonder waarschuwing hap....
En niet zo zacht ook, nee tot doodrbijten aantoe, ik probeer mijn hand dan heel stil te houden, maar vaak doet het so een pijn dat het lniet lukt, met als gevolg dat ze harder bijt..
Als ik eindelijk los ben, gaat ze weer verder met spinnen alsof er niets is gebeurt.
Ik ken haar wel, dus het gebeurt niet vaak bij mij, maar de da is een keer zo erg door haar gebeten dat hij even wat hechtingen moest laten zetten...

Minousch is een schat van een kat, maar erg onverspelbaar, en kan dus zomaar spontaan bijten, ze vertoond ook gestoord gedrag tegenover Lisa en Chico, en voorheen voornamelijk Roos*, ze is dan helemaal gefocust, en ze moet meestal Lisa nu echt aanvallen..heel bizar.

Ik waarschuw de mensen wel die haar willen aaien, en dan zeggen ze vaak, ik zie het aankomen.. Dus niet geen orrtjes naar achgter, geen vergroote pupillen, zomaar vanuit het niets zonder voortekenen..


Mijn gevoel zegt dat ze veels te jong weggehaald is bij de moeder, ze weet zch ook geen raad met communicatie, meppen, grommen en blazen is haar communicatie, terwijl die van Lisa en Chico prrrrrrrt is..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Poes die bijt!

Bericht door beestenbende »

Lastig probeem is dit hoor. Meestal moet je goed op de lichaamstaal letten en daarop reageren. Vroeger heb ik ook z'on kat gehad, die aaide ik domweg heel even, zodat ze niet kon aanvallen. Maar echt 100% voorkomen kan je het niet en dat maakt het juist zo frustrerend. Ben ook bang dat dit een kwestie van accepteren is, ook al is het moeilijk,
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Poes die bijt!

Bericht door Roos en Minousch »

Je went eraan hoor, en als je je wel te pakken hebt genomen, dan is het je eigen schuld geweest.

Maar het rare bij haar is dat je dus niets merkt..geen lichaamstaal.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: Poes die bijt!

Bericht door TuttiFrutti »

Lotje heeft dat een hele tijd gedaan, ik vond het helemaal niet leuk, anderen durfden haar niet eens te aaien!
Toen zijn we begonnen, met telkens als ze het deed haar op de grond te zetten en te zeggen: Lotje nee!
En niet meer spelen met handen of voeten.
Nu is ze het helemaal afgeleerd, ze doet het nooit meer!
Ik denk dus als je echt consequent aan de kat laat weten dat het niet mag, je het nog wel kan verminderen/stoppen.
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Poes die bijt!

Bericht door Roos en Minousch »

Ik heb haar wel nu zover als ik voel dat ze wil gaan bijten, dan zeg ik ehhhhhehhhhh, en meestal laat ze daar wel van los, maar soms ook niet en dan is het mijn eigen schuld, vaak gebeurt dat snachts, dan zligt er een kat naast je die je even wil gaan aaien, en als je dan au hebt weet je dat het Minousch is lol.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
yasje01
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jul 2009 20:29
Locatie: Drachten

Re: Poes die bijt!

Bericht door yasje01 »

ja het blijven dieren en in de natuur gaat het ook zo als kittens met elkaar spelen
en 1tje heeft er genoeg van gaan ze ook bijten
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Poes die bijt!

Bericht door lievelijn »

Vlinder beet ook zachtjes als ik der aaide.. maar dat was meer spelen.. ik liet mijn hand dan slap hangen en stopte met aaien.. Nu doet ze t soms nog proberen.. maar dan doet ze alleen met derr pootjes mijn hand pakken en in der mondje stoppen.. voel der tandjes dan niet meer haha ze weet dus dondersgoed dat t niet mag ;-)

maar denk dat hierin de belangrijkste tip is dat je op je kat moet blijven letten!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Poes die bijt!

Bericht door JLC »

Mijn Lizzie wil ook nog wel eens proberen te bijten, maar volgens mij niet kwaad bedoeld. Mijn man noemt dit liefdesbeetjes. Ik stop dan wel met spelen/aaien, want ik heb liever dat ze het niet doet. Als ze met Jaap speelt, dan hapt ze hem ook wel eens (en in dat geval hapt Jaap terug). Kortom, ik zie het in het geval van Lizzie meer als speelsheid dan als echte agressie.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
chantalliej19
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2010 14:31
Locatie: Groningen

Re: Poes die bijt!

Bericht door chantalliej19 »

Mijn kat gizmo HAD een groeiachterstand toen ik hem ophaalde was hij net 8 weken oud, was verstoten door de moeder poes weten niet waarom. toen ik hem zag kon ik het niet over mijn hart verdragen om hem daar langer te houden. die moeder poes ging heel raar om met gizmo. laatst geboren zouden we maar kunnen aannemen. toen ik hem ophallde was hij maar zo groot:

Afbeelding

Het is echt een schatje, nu over zijn groeiachterstand heen inmiddels met veel verzorging.

maar nu komt het probleem. hij is nu 4 maanden oud... en hij bijt je gewoon zonder reden. als je tv kijkt dan valt hij gewoon je hand aan. als je ligt te slapen bijt hij soms in je lip of krabt hij je.. het begint erg vervelend te worden, het negeren helpt ook niet wat hij gaat gewoon door. als je s'avonds naar de wc toe gaat gaat ie miauwen bij de slaapkamer deur tot dat ik terug kom (omdat hij s'avonds bij ons slaapt. hij kan niet alleen zijn, nog geen 10 seconden)

kan 1 van jullie me helpen hiermee?
Plaats reactie