Kat blaast naar mij

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Kat blaast naar mij

Bericht door Camoth »

Het is de laatste tijd dat Coco af en toe heel plotseling naar mij gaat blazen.

Zo lag ze gisteren lekker op haar dekentje voor mijn monitor. Daar ligt ze 90% van de tijd als ik achter de pc zit. Normaal lekker te slapen of gewoon een beetje naar buiten kijken. Maar gisteren zat ze naar me te staren terwijl haar staartje steeds wilder ging slingeren. Ik had al zo'n gevoel van: uh-oh, die is wat van plan. Dus ik ben 10 minuten op de bank tv gaan kijken (haar dan oppakken is zelfmoord, dan wordt ze helemaal gek). Maar toen ik terugkwam deed ze het weer. Ik moest alleen echt voor twaalf uur mijn verslag inleveren, dus ik moest toch verder. Na vijf minuten typen krabte ze ineens over m'n hand en blies op volle kracht naar mij. Ik schrok me helemaal kapot ookal verwachtte ik het wel een beetje, door dat staartje. Ik heb heel boos NEE! geschreeuwd, in m'n handen geklapt, maar ze ging door, dus pakte ik de plantenspuit en pas toen ik haar nat spoot hield ze op en sprong weg.

Ze doet dit ook wanneer:
- Ze op mijn dekbed ligt en ik zachtjes aan mijn dekbed trek zodat ik onder de deken kan gaan liggen (slapen)
- Soms als ik me omdraai snachts en ze naast me ligt
- Als ik haar op wil pakken wanneer ze zit of ligt ergens

Weet iemand waarom ze dit doet? En kan ik hier nog iets aan doen?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door lievelijn »

bah wat naar! ik durf zo niet te zeggen wat je kan doen, maar zal vanmiddag vicy halls er eens op naslaan...
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door beestenbende »

Vervelend! Heb je haar al lang en doet ze dit nu pas voor het eerst?
Het lijkt mij een beetje op rangorde bepalen, dat ze denkt dat zij boven jou staat en vandaar naar je blaast en krabt.
Consequent zijn en je zeker niet meer laten weg sturen. Als een kat dit bij mou zou doen, zou ik het hem verbieden om op het buro te komen en hem met een vriendelijk duwtje er van af halen. Dit kan en mag niet. Weet je iets van haar achtergrond wat dit zou kunnen verklaren?
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Camoth »

Ze is een asiel kat en deed dit eerst alleen tegen vreemden die haar wilden aaien of oppakken. Ze deed het in het begin tegen mij in het asiel ook, maar toen ik haar mee naar huis nam deed ze het niet meer.

Na een week of twee/drie begon ze er weer mee en nu wordt het weer erger. Ik weet helemaal 0,0 van haar achtergrond, maar ik vermoed wel misschien mishandeling omdat ze een soort klompvoetje heeft doordat het gebroken is geweest maar niet goed behandelt en ze loopt heel gek met haar achterpootjes (ze buigt ze amper, maar houdt ze stijf, ook als ze rent). Ze heeft hier overigens geen last van of pijn aan hoor, maar het is raar dat een kat dit heeft als ze goed verzorgt is denk ik.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door beestenbende »

Hmm, ja of het is angst voor mensen of toch juist dominantie. Als het angst voor mensen is kan je met veel geduld een hoop bereiken. Maar is het dominantie, dan wordt het ineens een heel ander verhaal. Vervelend dat je dan niets weet van haar achtergrond, maar wat zegt je gevoel? Hoe is het contact geweest met andere katten in het asiel? Misschien dat daar een oplossing ligt als je een heel sociaal katje erbij neemt dat ze het ziet, hoe het ook kan...Lastig hoor dit.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Camoth »

In het asiel deed ze ook zo toch alle katten die in de buurt kwamen.

Ik krijg over twee weken een kitten (deze is vrij rustig) een heilige birmaan. Die neem ik onder andere omdat ik denk dat het Coco zal leren hoe ze zich als een normale kat moet gedragen, want spelen doet ze ook niet omdat ze volgens mij niet snapt hoe dat moet. Ik heb echt elk speelgoed geprobeert, maar zelfs kattenkruid en valeriaan doen haar niets. Ze kijkt me alleen maar aan van: ja, en nu?

Hopelijk kan Bindi (kitten) haar een beetje dat soort dingetjes bijleren.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Katrin »

Moeilijk Camoth, wat in me opkomt is dat een kat niet zo tegen mij moet doen,
maar ken dit gedrag niet zo goed.
Tommie haalt wel eens uit als je te lang naar zijn zin aait, maar dan roep ik ook hard Nee, want hij kan tenslotte ook weg gaan.
Ik hoop het ook dat Bindi haar wat kan leren.
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door rian »

Ik lees je bericht nu pas, dus vandaar mijn late reactie! Ik weet niet of je inmiddels al een oplossing hebt gevonden, maar ik zou me niet te veel zorgen maken.
Het is vervelend, dat wel, maar mijn kat Luna doet precies dezelfde dingen die jij beschrijft. Waarom ze het doet, weet ik ook niet, maar het is ook opeens begonnen bij haar en nu doet ze het soms nog wel eens.

Ik weet nu alleen precies wanneer ze het gaat doen (jij inmiddels ook volgens mij!) en als ik dit zie, ga ik gewoon uit haar buurt. Het kan best met dominantie te maken hebben, maar bij mij maak ik me ook daar niet zo'n zorgen over, het is voor de rest een super lieve kat en heel aanhankelijk. Zorg alleen dat je niet gekrabt wordt, zou ik zeggen, want ik denk niet dat het nog over gaat.

Soms is ze gewoon even een kattenkop. Ach ja.

Succes met die van jou!
Rian
Mauw
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Camoth »

Hai Rian,

Het klopt inderdaad wat je zegt, ik kan in m'n vingers knippen en precies op dat moment zal ze naar me blazen, zo precies kan ik het inschatten. Ik begin echter nu wel op een punt te komen waarop ik zoiets heb: ik pik dit niet langer.

Het kan niet zo zijn dat mijn kat hier de dienst uitmaakt vind ik. Dat ik soms gewoon mijn computer niet kan gebruiken of mijn bed niet in kan omdat mevrouw dat niet wenst.

Gisteren begon ze weer met dat staartje. Toen heb ik alleen de plantenspuit gepakt en even heel duidelijk naast me neer gezet. Ze stond toen meteen op en ging van het bureau af (ze lag weer voor mijn toetsenbord). Ik heb haar dus niet natgespoten (ze deed immers nog niets behalve weer dat staren naar mijn vingers en dat staartje zwiepen), maar ik maakte even duidelijk dat ik dat plannetje doorzag en het niet accepteer.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door rian »

Ja heel goed. Bij mij helpen dat soort dingen ook. Of negeren of heel hard NEE, daar luistert ze wonderbaarlijk ook naar..

Je hebt gelijk dat jij de baas bent, dus ik denk dat het helemaal goed komt! Zeker als ze bij het zien van de plantenspuit denkt, oh nee, wegwezen van die nattigheid!
Mauw
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Umimeis »

Kun je niet terug blazen? ;-)


Ik doe dit ook wel eens als mijn katten iets stouts doen, dan maak ik een Gggggggggggg geluid dat een beetje op blazen lijkt.

Dan zie ik ze echt kijken van 'o jee, mama is boos'

Bij mij helpt het, ze zijn dan even afgeleid door dat geluid en gaan dan verder met spelen o.i.d.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Camoth »

Ik wil best terug blazen, maar ga ik dan niet het gevecht aan met haar? Ik ben bang dat het zal zien als: okay, eens even kijken wie dit spelletje tot dominantie gaat winnen...? Op zich werkt de plantenspuit ook prima ;) Maar ik kan het wel proberen als die spuit te ver weg is op het moment dat ze blaast :)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Umimeis »

Geen idee, ik merk niks aan mijn katten.......maar inderdaad mocht de plantenspuit niet binnen handbereik zijn, dan kun je het proberen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door loonsy »

Hey Camoth,

Nu wat aandacht van mij voor jou i.p.v. andersom ;)
- Ze op mijn dekbed ligt en ik zachtjes aan mijn dekbed trek zodat ik onder de deken kan gaan liggen (slapen)
- Soms als ik me omdraai snachts en ze naast me ligt
- Als ik haar op wil pakken wanneer ze zit of ligt ergens
Ze heeft een naar voetje en een onbekend verleden zeg je?... hmz... ik weet niet of dit zogenaamde 'vermenselijking' is maar het lijkt mij dat je kat zich kwetsbaar voelt en zich daarom (extra) wilt verdediging (een soort van voorkomen dat het erger wordt).

In de eerste weken dat een kat op een nieuwe plek is, is hij/zij nooit helemaal zichzelf. Dat kan verklaren waarom het 'nare' gedrag verminderde in die tijd. Maar nu ze zich thuis voelt kan ze haar 'emoties' weer tonen.

Ik zou, als ik jou was, even stoppen met straffen en negatief gedrag negeren en enkel positief gedrag belonen (ik weet het, dooddoener). Als ze je toch al heeft gekrabd van je bureau zetten en verder gaan met tikken. als je wilt slapen, gewoon zachtjes wegduwen.

En herinner je! Handen zijn voor mee te aaien, niet om mee te spelen of te straffen. door die regel voor jezelf strak toe te passen zal jou poesje of katertje? leren dat handen lieve en positieve dingen brengen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetje,

Leonie
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Kat blaast naar mij

Bericht door Camoth »

Hai Leonie,

Bedankt voor je advies! Ik weet alleen niet zo heel goed hoe ik het op moet lossen. Ik weet namelijk precies wanneer ze gaat blazen en slaan; namelijk als ik haar een duwtje geef (zelfs heel zachtjes), op wil tillen als ze zit of ligt en als ze haar staartje wild beweegt en naar mijn vingers staart achter de computer...
Ze heeft dan dus nog niet geslagen, maar als ik haar probeer weg te krijgen DAN slaat ze juist... En ik ben echt een zachtgekookt ei wat dat betreft, ik durf echt niet met mijn handen in de buurt te komen als ik weet dat ze gaat slaan want ik schrik me een ongeluk van die snelle beweging die ze maakt... Bezorgt me nog eens een hartaanval :lol: Daarbij ben ik kleinzerig en zit een half uur lang beteuterd naar m'n hand te kijken en zielig te doen tegen mezelf :-P Heb nogsteeds littekens op m'n handen van de in totaal maar 4 keer in de afgelopen 3 maanden dat ze me daadwerkelijk raakte met slaan (meestal is mijn reflex net snel genoeg, lol)

Dus ik wil het wel doen, het negeren en wegduwen, maar daar gaat het erger door worden denk ik, want ik schrik van haar, waardoor zij weer schrikt van mij.... etc etc En een blazende kat optillen en van je bureau naar beneden op de grond zetten... zo'n held ben ik dus echt niet
:???:
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie