6 maanden en dan bijten

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gesloten
petrab
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2008 20:21

6 maanden en dan bijten

Bericht door petrab »

we hebben sinds 3 weken een katje erbij (bij de 2 oudjes 2 meisjes van 11 en 6)dit is geen probleem het katje kwam uit een huishouden met kinderen en werd wel een s te hard vastgepakt en ook zijn staart was niet veilig.
nu hebben wij haar(zonder kinderen veel rust) en ze is erg lief maar ze laat zich even aaien of oppakken maar na een paar seconden begint ze te bijten en wil ze je pakken dan moet je haar afzetten want dan is ze niet meer te houden ,
zou dit nog optelossen zijn?en hoe? help
Gebruikersavatar
evil_cookiemonster
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2008 20:21
Locatie: Antwerpen

Re: 6 maanden en dan bijten

Bericht door evil_cookiemonster »

mijn katje deed dit ook soms, ik denk dat ze dan wilde spelen of er gewoon genoeg van had maar het wat te hardhandig aanpakte... Ik heb het haar grotendeels kunnen afleren door haar elke keer wanneer ze begon te bijten of krabben weg te halen, duidelijk 'NEE' te zeggen en haar daarna even te negeren. Je kan haar dan bijvoorbeeld ook belonen wanneer ze met je speelt zonder haar tanden en nagels te gebruiken. Het duurt even voor ze het dorhebben, maar als je consequent ben dan zou het moeten lukken! Ik moet bij mijn katje nog maar een klein geluidje maken en ze stopt er al meteen mee :-P
Veel succes ermee!

Tanya
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Re: 6 maanden en dan bijten

Bericht door fvddungen »

Ik heb een jonge poes uit het asiel die dit gedrag ook heeft. Althans in het begin zat ze constant te bijten als je haar aaide en begon ze te meppen. Maar nu een week of 12 later is dat heel stuk minder geworden. Dat meppen doet ze vrijwel niet meer en bijten af en toe als ze gewoon geen zin heeft om aangehaald te worden. Als het uit angst is dan is het kwestie van vertrouwen opbouwen en heel veel geduld hebben. Van mij krijgt ze in ieder geval alle tijd om mijn vertrouwen te winnen. Als ze het doet gewoon negeren of beetje blazen in haar gezicht. In ieder geval NIET straffen.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Re: 6 maanden en dan bijten

Bericht door Muis »

fvddungen schreef:Als ze het doet gewoon negeren of beetje blazen in haar gezicht. In ieder geval NIET straffen.
Blazen is voor een kat anders een soort van straf. Je laat dan heel duidelijk merken dat je het niet wilt hebben en het niet pikt.
Daarom juist: een keer flink hard blazen als ze het weer doet! Dat is kattentaal en dat snappen ze tenminste.
Gebruikersavatar
binkie07
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2008 10:32

Re: 6 maanden en dan bijten

Bericht door binkie07 »

goed idee dat blazen, ga ik ook eens uitproberen :cathappy:
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: 6 maanden en dan bijten

Bericht door jobey »

Het kan ook heel goed zijn, dat ze dan beginnen met wisselen. Bijten geeft dan vaak een goed gevoel voor ze.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: 6 maanden en dan bijten

Bericht door Shaz »

Ik zou er inderdaad ook voor kiezen om duidelijk nee te zeggen en haar van schoot af te zetten, meer aandacht hoef je er ook niet aan te besteden. Met blazen moet je uitkijken dat ze niet gaan slaan. Dat deed Quinto bijvoorbeeld wel als je naar hem blies, dan sloeg hij naar je gezicht.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 6 maanden en dan bijten

Bericht door daantje »

Ik denk dat alleen tijd dit probleem op kan lossen ;-) . Sommige katten vinden het eenmaal niets om opgepakt te worden of aangehaald te worden op plaatsen waar ze het niet fijn vinden :???: . Ik zou dan ook niet blijven proberen maar aan de kat zelf over laten wanneer het wel zover is.
Onze Barrel hebben woont hier nu vijf jaar, en pas de laatste maanden komt ze bij ons in de buurt liggen en laat ze toe dat wij haar aaien, we hebben haar die ruimte ook gegeven. Een kat laat zich niet dwingen :???:
Ik denk dat je gewoon moet zorgen dat jouw kat niet in een situatie gebracht wordt waarin ze moet gaan bijten en krabbelen, des te eerder zal ze vertrouwen krijgen ;-) . Het kan even duren, maar dan heb je ook wel wat :-P .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: 6 maanden en dan bijten

Bericht door Umimeis »

Mijn katje Flea bijt ook nog wel eens uit speelsheid, maar dan roep ik AUW, AUW!!! En dan stopt hij.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
moppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2008 08:17

Re: 6 maanden en dan bijten

Bericht door moppie »

hallo ,

die kleine van mijn bijt ook , al heb ik zelf het vermoeden dat het "spelen "is .
maar dan nog kan het soms flink pijn doen hoor , het is nog een kitten , maar toch die scherpe tandjes ;-)
die van mijn komt dan aan gehuppeld en krabt en grijpt en bijt dan naar mijn handen , dan gaat ie op zun rug liggen en als ik hem dan op zijn buikje kriebel dan gaat ie met zijn achterpoten mijn hand weg douwen en met zijn voorpoten houd ie mijn handgeklemd bij zich en dan begint ie te bijten , waardoor ik als kersverse kattenmama me eigen af vraag vind ie het nou wel fijn of niet ???? :roll: tis me eigenlijk een raadsel , hij wordt dan steeds drukker en het echte harde bijten gaat gepaard met de oortjes naar achter ? en als ik dan stop met kriebelen verwacht ik dan zal ie wel weglopen mocht ie het niet fijn vinden maar nee hoor , hij gaat gewoon door , met krabben bijten en gek doen , als ik er genoeg van heb zet ik heb een paar keer op de grond , mensen die nu mijn handen zien , schrikken zich kapot zit helemaal onder de krassen , en weet dus nog steeds niet of het 'spelen 'is wat ie doet .
kan me eigen voorstellen dat als ie later groot is en dit nog doet , dit niet pijnlijk is voor mijn maar zeer pijnlijk haha , weet iemand of dit onder spelen valt of moet ik hem streng aanpakken als ie dat doet en zo ja ? hoe dan eigenlijk ?? :edoh: ;-)

groetjes lon en pootje van tijger :grin:
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: 6 maanden en dan bijten

Bericht door rieneke »

nee hoor, niet streng aanpakken, is gewoon speelsigheid.
bovendien heb je het hem zelf aangeleerd.
zelf vind ik dat handen om mee te aaien zijn, nooit om mee te spelen.
spelen doe ik met hengeltjes, veters, touwtjes enz.
ik zou stoppen met z'n buikje kriebelen.
als je katje weer in je hand gaat hangen, laat je die totaal verslappen zodat er geen lol mee te beleven is, en trek je rustig je hand terug zodra je daar kans toe ziet.
niets zeggen, niet kijken, totaal negeren verder.
want zoals je zegt, als je straks een volwassen kat in je hand hebt hangen, dat is niet fijn.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: 6 maanden en dan bijten

Bericht door Nyncke »

Rieneke haar advies is een erg goed advies.

Toen Binkie kitten was heb ik nogal veel gespeeld met mijn handen, hij hing er geregeld in. Ik zag er erg toegetakeld uit toendertijd. Nu is hij 6 jaar maar als ik zijn buikje kroel wordt hij nog steeds wild, als hij dan een uur later de handen van een ander ziet hangt hij erin.

Ik ben toendertijd op advies rustiger met mijn handen geworden en alleen geaaid.
Al snel snapte hij dat gedeelte.

Spelen is met andere dingen.
Gebruikersavatar
moppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2008 08:17

Re: 6 maanden en dan bijten

Bericht door moppie »

hoi , das een erg goed advies , ik zal dat eens gaan toepassen :oops: beter voor mijn handjes ook ;-)
speelgoed heeft ie volop , kan indd beter dat gebruiken en veters hebben we ook genoeg in huis :edoh: stom dat ik daar zelf niet was opgekomen haha .

groetjes:)
Gesloten