Kattennagels in mijn been voor voeding of aandacht

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Dandelion
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mar 2008 17:54

Kattennagels in mijn been voor voeding of aandacht

Bericht door Dandelion »

Al vijf jaar ben ik helemaal gek op mijn poes Nala. Het is een schatje. Ze heeft alleen één onhebbelijkheid waar ik langzaamaan echt gek van begin te worden. Als Nala aandacht wil, of vindt dat het etenstijd is (dat vindt ze eigenlijk de gehele dag door), laat zij mij dit weten door haar nagels in mijn been te zetten. Niet erg zachtzinnig ook. Mijn benen zitten onder de wondjes, krassen en halen. In de winter is de ramp nog te overzien, in de zomer wordt mijn met regelmaat gevraagd of ik ben gevallen of een ongelukje heb gehad.

Wie heeft er tips voor mij, want ik ben uitgeprobeerd...

Groetjes
Linda
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Kattennagels in mijn been voor voeding of aandacht

Bericht door daantje »

Pfoei, dat lijkt me wel heel vervelend, inderdaad. Ik kom niet verder dan dat je dit af kunt straffen door steeds maar weer je kat weg te duwen, met een hard en duidelijk "NEE", maar dat zal je waarschijnlijk wel al de hele tijd doen.
Misschien kan je iets op je kleding (of benen :lol: ) smeren/spuiten waar je kat een gruwelijke hekel aan heeft?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Re: Kattennagels in mijn been voor voeding of aandacht

Bericht door Muis »

Houd een plantenspuit in de aanslag! Een paar keer flink spuiten en dan het liefste wel zonder dat je kat in de gaten hebt dat jij dat doet, of laat het een ander doen.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kattennagels in mijn been voor voeding of aandacht

Bericht door loek »

Hallo
Ik heb een klein beetje hetzelfde probleem maar toch weer heel anders ;-)

Muis zit het liefst de hele dag op schoot. Als ik op de bank zit dan kruipt ze gewoon op schoot. Maar als ik iets hoger/ onbereikbaarder zit, op een stoel aan tafel of achter de comp. dan laat ze weten dat ze op schoot wil door haar nagels in mijn been te zetten, en zich een soort van uit te rekken....aan mijn been.
Dit is absoluut niet agressief bedoelt...komt zo totaal niet over tenminste. Het is meer een: 'Hallo hier ben ik dan, schuif eens even naar achteren dan kan ik erbij' ;-) Maar het is wel een vervelende gewoonte geworden. Het is nou eenmaal vrij pijnlijk en al mijn broeken hebben inmiddels van die 'haaltjes' van haar nagels..aan de rechterkant. (want dat is haar voorkeurs 'begroetings plek/ been')

Hebben jullie zoiets ook weleens gehad? Ik wil haar niet daarvoor straffen of iets dergelijks, want haar doel is op schoot, en dat is natuurlijk alleen maar gezellig. Als ik bijv. nee zeg/dan betekend dat dus: 'Nee, je mag niet op schoot'.
Ik probeer haar nu voor te zijn, als ze aan komt lopen alvast naar achteren schuiven zodat ze er bij kan, en niet kenbaar hoeft te maken dat ze er is. Maar tot nu toe helpt dat niet. Al kijk ik haar recht aan...ze 'moet' gewoon even eerst die nagels in mijn been zetten. Is een gewoonte geworden denk ik.

Iemand nog creatieve ideeen? En/of herkenning?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kattennagels in mijn been voor voeding of aandacht

Bericht door Leonie89 »

bij ons lopen de katten ook altijd te schooien om op schoot te mogen.. ze gaan dan naast me zitten en zielig kijken en als ik niet reageer komt ook hier een pootje in mijn been.
als ik niet wil dat ze op mijn schoot komen zeg ik streng 'nee' gaan ze door zeg ik het nog eens (strenger) als ze dan nog niet luisteren zet ik ze weg.
als ze wel op mijn schoot mogen klap ik met mijn hand op mijn bovenbeen. dat is het teken dat ze mogen springen.
ik weet niet of jou katten zo goed kunnen luisteren (de jongste heeft er bij ons nog wel eens moeite mee) maar het lijkt hier wel te werken. je moet wel snel handelen en ze niet 5 minuten zielig naast je laten zitten. dan krijg ik inderdaad ook nagels in mijn been..
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kattennagels in mijn been voor voeding of aandacht

Bericht door JLC »

Lastig probleem. In een dergelijk geval zou ik consequent de kat weghalen bij mijn been en streng " foei" roepen.
Mijn katten willen ook vaak op schoot zitten en ik klap met mijn hand ook op mijn bovenbeen als het mag.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kattennagels in mijn been voor voeding of aandacht

Bericht door Cari »

Wie heeft er tips voor mij, want ik ben uitgeprobeerd...
Mag ik vragen wat je allemaal al geprobeerd hebt?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kattennagels in mijn been voor voeding of aandacht

Bericht door loek »

Cari, dat is iets wat iemand anders heeft geschreven en is een vrij oud bericht. Heb mijn bericht hier onder geplaatst omdat het een beetje hetzelfde onderwerp was. (nieuw onderwerp aanmaken wat al bestaat wordt terecht niet zo gewaardeerd)

E.L. en JLC

Eigenlijk mag Muis altijd op schoot...Wil dat eigenlijk niet weigeren, vind het veel te leuk dat ze dat wil.
Wat jullie doen doe ik ook, op been klappen en vaak zeg ik er dan 'kom maar' bij ofzo. Maar dan doet ze het dus ook. De laatste paar keer was ik haar voor, zag haar al aankomen lopen. Dus 'zat allang klaar' Ik zeg kom maar....en zij gaat dan alsnog haar 'ritueeltje afhandelen' nagels in been, effe strekken, terug op de grond en hop springen.

Misschien is enige optie toch weigeren dat ze op schoot komt, tenminste..nee zeggen tegen die nagels...wat dus waarschijnlijk als een boodschap wordt begrepen: 'je mag niet op schoot'. En hopen dat ze het verband legt??? Muis luistert heel goed, ze 'snapt' heel goed 'nee' of 'uhuh'. (in tegenstelling tot Diesel...die moelijk opvoedbaar is haha, maar die hangt niet in mijn been....die wil namelijk ook bijna niet op schoot ;-))

Ik ga er nog over nadenken want zit me af te vragen wat ik nou liever wil. Wat nagels en dan een kat die lekker op schoot komt...of een kat die geen nagels in mijn been zet maar misschien direct ook niet meer op schoot komt.....

Nog iemand een middenweg ;-)?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Kattennagels in mijn been voor voeding of aandacht

Bericht door daantje_xxx »

hoi,

wat wij onze katjes leren (geleerd hebben) is de uitdrukking "zachtjes doen"
Als ze iets doen wat niet mag zeggen we "niet doen!" (en dan op een boze toon). Als ze iets doen wat leuk is maar pijn doet: spelen, naar de hand meppen met nagels voor aandacht. Dan zeggen we (op een normale toon) "naam kat, zachtjes doen".
Saartje snapt nu al dat het dan wel mag, maar zonder nagels :D
eerst schrokken ze wel een beetje dat we dat zeiden, want wij zijn wel duidelijk in dat het tegen hun is en dat het wel mag maar het zo niet fijn voor ons is. maar we worden niet boos, gaan niet weg of straffen ze.
Gewoon verder kroelen zonder nageltjes, en anders na 2x het gezegd te hebben zonder resultaat, gewoon weg lopen.

ik denk dat jij moet oppassen dat je kat "boven" jou komt te staan. Ik weet dat het niet zo werkt in een kattewereld, maar heb ff geen beter woord om het te omschrijven.
je gaf aan dat je probeerde je kat voor te zijn, maar dan heeft in principe je kat al gewonnen.

succes ermee
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kattennagels in mijn been voor voeding of aandacht

Bericht door loek »

mmm dat is iets om over na te denken daantje! Ik denk opzich niet dat het zo is omdat ze het niet doet om me pijn te doen ofzo. Ze kan nou eenmaal niet praten ;-) en dit haar manier van vertellen ik wil op schoot en je moet even aan de kant gaan zodat ik erbij kan. (op de bank waar ik niet hoef te gaan verzitten zodat ze op schoot kan doet ze het niet......uhm hoewel ze dan wel kan gaan miauwen zodat ik in de 'naar haar wensen schootstand zit'...ohoh misschien heb je wel een beetje gelijk madam krijgt het wel altijd voor mekaar he?! maar dat even tussendoor)

Oorspronkelijk was het dus commnuniceren van haar, maar inmiddels is het een gewoonte geworden (denk ik). Ook voor mij trouwens. Voor mij is het ook hetzelfde ritueeltje: auwie, ja kom maar, hops kat op schoot.
Maar laatst deed ze dit dus bij een vriendin (die vaak komt, en wat opzich al wel een wonder is bij iemand anders op schoot) en die riep hard 'auw' en keek me aan van, waarom doet ze dat. Ik zeg: oh leuk dan wil ze bij je op schoot.....En vervolgens bedacht ik me dat dit toch niet helemaal normaal was haha. Vandaar dat ik er toch over na ging denken.

Wat goed Daantje dat jouw katten 'zachtjes doen' kennen. Misschien toch ook eens proberen bij Muis. Muis is altijd snel onder de indruk trouwens. Het is ook absoluut geen kwaadwillend beestje, zit alleen maar goeds in, en is echt een doetje dus ook.

Verder doen ze ook nooit iets waarvoor ik moet zeggen: zachtjes doen. Krabben op bijten nooit (meer) etc. Dus dan zou het alleen bij het 'schootritueel' zijn. Maar ik zal eens kijken wat ik ermee kan...Bedankt voor het meedenken.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kattennagels in mijn been voor voeding of aandacht

Bericht door Cari »

Cari, dat is iets wat iemand anders heeft geschreven en is een vrij oud bericht. Heb mijn bericht hier onder geplaatst omdat het een beetje hetzelfde onderwerp was. (nieuw onderwerp aanmaken wat al bestaat wordt terecht niet zo gewaardeerd)
Even niet naar de datum gekeken ... :oops:

"Zachtjes doen" gaat niet werken hier, want de hele handeling moet niet zachter, maar verdwijnen. Uitstrekken zonder nagels gaat niet. Ik denk dat het inmiddels een gewoonte is en die moet dus doorbroken worden. Wat je zou kunnen proberen is haar direkt op je schoot tillen, dus haar ritueeltje voor zijn. Dat werkt uiteraard alleen als ze niet meteen in je been gaat hangen, maar eerst bv even voor je gaat zitten. Dus i.p.v. op je schoot te kloppen, pik je haar op met de woorden "kom maar". Als je niet wilt dat ze op dat moment op schoot komt, haar omdraaien met de woorden "nu niet" o.i.d. Hoe dan ook zien te vermijden dat ze die nagels in je been gaat zetten. Het is zeker niet kwaad bedoeld- ze snapt gewoon niet dat dit pijn doet.
ik denk dat jij moet oppassen dat je kat "boven" jou komt te staan. Ik weet dat het niet zo werkt in een kattewereld, maar heb ff geen beter woord om het te omschrijven.
je gaf aan dat je probeerde je kat voor te zijn, maar dan heeft in principe je kat al gewonnen.
Dit heeft denk ik niets te maken met "winnen". De kat wil op schoot, mag dat ook (want dat is heel gezellig ;-) ), maar heeft een ietwat onaangename manier ontwikkeld om dat te doen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Kattennagels in mijn been voor voeding of aandacht

Bericht door loek »

Cari,
Nou ik vind het een toptip (haha wat een woord) Nu je dat zo schrijft denk ik: ja! Soms kan het zo simpel zijn dat ik daar zelf niet op ben gekomen!. Mevrouw ligt nu lekker op schoot trouwens. (is altijd zo lekker typen he ;-)) Dus de eerste keer uitegeprobeerd. Ga dit even volhouden. Over het algemeen is de kans iets groter dat ze weer ervan door gaat als ik haar op schoot zet i.p.v. dat ze zelf springt. Maar ja dat maakt niet uit. (ook zo lekker kat's he hihi. Zelf het idee hebben om op schoot te komen maar als je me dan net voor bent en me op schoot zet dan wil ik het niet meer haha) Maar ze meld zich zo vaak...dat komt wel goed.
Over een week een verslag of het experiment lijkt te slagen.

p.s. wat doe je met een kat die op je arm gaat liggen waardoor je maar met 1 hand kan typen haha. Stiekem verdenkt ik deze goeierd tcohvan wat dominante trekjes, als ik haar zo zie/voel, liggen. Maar het is het een lekker ding!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kattennagels in mijn been voor voeding of aandacht

Bericht door Cari »

Ze is gewoon gek op je :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie