Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ik heb Luna gisteren een pipetje Frontline gegeven tegen vlooien en teken. Je moest het direct op de huid aanbrengen en dus de vacht opzij doen. Dat heb ik gedaan, maar er kwam best veel uit het pipetje en daardoor liep er best veel over haar vacht, wat ze ook meteen ging oplikken...
Kan dat kwaad? Ik heb nog niets raars bij haar gezien, behalve dat ze in het begin wat ging 'speekselen', dat stond ook op de verpakking, dat dat kon gebeuren.
Maar werkt het dan wel goed?
Mauw
Gast

Bericht door Gast »

ik meende dat de DA van mijn moeder zei dat je stronghold 6 maanden per jaar mocht gebruiken. Er was een of ander limiet, want een van haar katten kan niet tegen frontline en dan moest ze die andere maanden nog iets anders verzinnen.

En nog een vraag, officieel is frontline toch niet tegen teken? Ik weet wel dat het helpt maar op de verpakking die ik heb staat niks over teken. Vroeger wel trouwens.

Er is ook een injectie tegen vlooien, program geloof ik, hoeft maar 2 keer per jaar, maar werkt niet voor teken.
Gast

Bericht door Gast »

Hoi !!

Mijn knuffies zijn net 9 weken en ik heb ze net een week.
Ik kom net bij de dierenarts vandaan die constateerde dat ze vlooitjes hadden.
Ik heb nu een spuitbusje gekregen en moet ze daar helemaal mee nat sprayen 1 keer in de zoveel tijd.

Maar als ik dat hier allemaal zo lees moet ik dus nog meer doen....
Is het niet afdoende om alleen die poezen te sprayen ?
Ik heb ze net een week dus het hele huis zal nog wel niet onder zitten.

Grl :wink:
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Het rottige met vlooien is dat ze eitjes verliezen en die komen een keer uit. Ik spray zelf regelmatig onder de plinten omdat dat ideale plekken zijn waar eitjes rustig kunnen wachten tot ze uit mogen komen. Verder stofzuig ik bijv. mijn bankstel, waar losse kussens in zitten, zeker elke week goed uit. Natuurlijk begint de eerste behandeling bij de kat zelf maar ook de rest moet je goed in de gaten (blijven) houden.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Grl, toen wij Pasha hadden, was ze 13 weken en na ons bezoek bij de da constateerde hij ook vlooien, kattenluizen en wormen :???: En toch was alles al gedaan zeiden ze op het asiel :evil:
Wij hebben naar een hondenkapsalon gebeld om te vragen of we onze katten mochten komen doen. Op een avond (zonder bezoek van honden -na dienst) zijn we dan gegaan en daar hebben ze onze twee lieverds een wasbeurt gegeven tegen die beestjes. Je moet dan wel zien dat je huis mooi is zodat ze niet terug vol kunnen hangen met die beestjes :roll: Je kan het natuurlijk ook zelf doen, maar dit was heel snel en gemakkelijk.
Misschien een ideetje?? Pasha had nu wel ook luisjes en dat is er niet veel bij poezen.

Veel succes in elk geval!
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gast

Wormenkuurtje

Bericht door Gast »

Omdat wij stomen hebben we geen last meer van vlooien, de hete stoom maakt ook de neten dood. De tips hierboven zijn allemaal goed.
Eerst stofzuigen, dan sprayen, vooral kieren en gaten goed doen.

Vergeet ook niet om je kat(ten) te ontwormen. Neten veroorzaken wormen, dus gelijk met ontvlooien is een wormenkuur wel nodig als je last hebt van vlooien.

Gebruik ook niet te vaak hetzelfde antivlooien middel, vlooien raken resistent van een bepaald midden en dan werkt het niet meer.

Groetjes, Ineke.
Gast

Nestvlooien

Bericht door Gast »

Hoi
Ik heb gisteren een enorm lief katertje uitgezocht van 2 weken oud. :grin:
Toen we hem bekeken zagen we een vlooitje lopen over zijn vacht. Oh zei de eigenaresse Spray ik zo wel even in. Nu vraag ik me toch af: Kan dit kwaat? We zijn al helemaal verliefd op het beestje en hebben afgesproken om hem met 9 weken op te halen. We gaan over 2 a 3 weken nog even naar hem kijken. Als we hem ophalen moet hij naar de dierenarts voor alle inentingen, maar moet dat meteen de eerste dag? Lijkt me zo zielig, al die indrukken en dan ook meteen naar de dierenarts, maar anders hebben we dadelijk het hele huis vol vlooien! Graag advies!
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hoi Lieske,
eerst en vooral gaan inentingen absoluut niet helpen tegen vlooien :wink: , omdat die daar nou eenmaal niets mee te maken hebben.
Ik denk eigenlijk niet dat die vlooitjes veel kwaad kunnen bij het kitten, maar daar moet je even het forum voor doorspitten, ook ivm vlooienspray op jonge kittens, ik dacht dat dat heel hard niet mocht :shock:

Wordt het je eerste katje? Ik denk dat dan vlooitjes helemaal geen probleem zijn hoor, en 't is zo behandeld, dus maak je er maar niet te veel zorgen over.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Veel kleine kittens hebben vlooien, dat zijn de nestvlooien. Je kunt de eigenaar vragen de katjes te kammen want de vlooien kunnen te veel bloed uit het jonge dier zuigen, waardoor ze bloedarmoede kunnen krijgen. Dit kan bij kleine kittens dodelijk zijn (maar dan praat je over zo'n 100 vlooien per dier).
De moeder mag als de kittens 4 weken zijn, ontvlooid worden, kittens mogen vanaf 3 weken ingewreven worden met Frontline.

Ik zou zeker de dieren niet meteen na aankomst laten enten; de verhuizing is al een stressmoment en een enting ook. Twee stressmomenten kort op elkaar kan voor ziekte zorgen want stress verlaagt de weerstand. In dat geval zal de entreactie hevig zijn en kan het dier erg ziek worden (gebeurt niet altijd, maar het risico is groter). Je kunt beter een tot twee weken wachten met enten of bij de eigenaar laten enten en een tot twee weken later ophalen.
Gebruikersavatar
mickey
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 aug 2004 14:34

Bericht door mickey »

Mickey had ook vlooien als kitten. Ze zijn toen ze nog heel klein was eruit gekamd en met 12 weken heeft ze frontline advantage (geloof ik) gekregen. Altijd verstandig om er even mee naar de dierenarts te gaan als je haar ophaalt.
Inenten kan ook vanaf 12 weken, de mijne is iets later gedaan. Ze moeten er twee en pas twee weken daarna mogen ze voor het eerst naar buiten.
Gast

Re: Wormenkuurtje

Bericht door Gast »

[quote] Neten veroorzaken wormen[/quote]

Hoe werkt dat? Vlooien leggen eitjes, waar larven uitkomen die vlooien worden. Neten zijn eitjes van luizen. Wormen zijn weer een heel andere diersoort. Besmetten al die soorten elkaar?

Een druppel in de nek doe ik nooit meer, nadat de vorige kat daaraan is overleden. Deze kat kreeg ongevraagd een druppel van de dierenarts assistente en werd er doodziek van. En ik zelf ook.

Mijn kat krijgt wel een vlooienband, maar hij verdraagt niet elk merk. Als niet alle bandjes meer werken, hoe weet je welke vlooienband nog wel werkt tegen vlooien? Is er iets bekend welke middelen die niet meer werken?

Mijn kat is dol op knoflook. Beetje vreemd, maar niet gevaarlijk denk ik. In de gewone kruidenleer geldt knoflook als bloedzuiverend en geschikt als middel tegen ingewandswormen. Ik hoorde dat knoflook een ANTI-OXIDANT is, dus geen OXIDANT. En dat geldt tegenwoordig als gezond. Ik heb ook wel gehoord dat vlooien niet van knoflook houden. Wie weet er meer van?

Gif gebruik ik liever niet in huis. Ik gebruik wel een stoomapparaat. Want als een kat buiten komt, waar ook zwervertjes lopen, dan zal die altijd wel een paar vlooien meenemen. Stomen werkt goed en snel en het is voor ons ongevaarlijk. Ze zijn nu heel goedkoop bij de drogist te koop.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Bedoel je een stoomeend? Die is dan wel goedkoop, maar die doet niet zoveel als een stoomreiniger.
Ik gebruik een stoomreiniger en heb nooit vlooien in huis, ondanks de vele dieren die hier met vlooien binnenkomen.

Ik gebruik geen vlooienbandjes (vind ik gevaarlijk vanwege ophangmogelijkheid, en bovendien lelijk staan. Daarnaast weet je niet wanneer ze uitgewerkt zijn.), maar een stronghold-druppel in de nek. Als de kittens te klein zijn, smeer ik ze in met Frontline. Ook geef ik wel Program via de bek; dit zorgt ervoor dat de vlooien steriel worden en geen eitjes meer leggen.

Vlooien en wormen gaan samen; de eitjes van de ene worden getransporteerd door de ander (weet even niet wie wat doet :oops: )
Dus naast ontvlooien ook regelmatig ontwormen met een goed ontwormingsmiddel.
hilde
Lynx
Lynx
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 sep 2003 12:57

Re: Wormenkuurtje

Bericht door hilde »

Mijn kat is dol op knoflook. Beetje vreemd, maar niet gevaarlijk denk ik. In de gewone kruidenleer geldt knoflook als bloedzuiverend en geschikt als middel tegen ingewandswormen. Ik hoorde dat knoflook een ANTI-OXIDANT is, dus geen OXIDANT. En dat geldt tegenwoordig als gezond. Ik heb ook wel gehoord dat vlooien niet van knoflook houden. Wie weet er meer van?
Knoflook is giftig voor katten! Niet geven dus. Bij honden wordt het wel gegeven tegen vlooien dus dat deel van je verhaal klopt wel.

groetjes Hilde
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Vlooien kunnen voor wormen zorgen, Emma :wink:
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Emily schreef:Vlooien kunnen voor wormen zorgen, Emma :wink:
Zou je dat misschien uit willen leggen? Ik weet dat het waar is wat je zegt, maar ik snap niet hoe het werkt ...... Ikke blonT :razz: .
Ik ben echt panisch voor vlooien, dus mijn meiden krijgen elke maand trouw een pipet Stronghold in de nek en daarbij stofzuig ik vreselijk veel.

Nu ga ik misschien even off-topic, maar van mijn dierenarts hoorde ik dat het eten van vliegjes (met grote regelmaat hier :???: ) ook wormen kan veroorzaken; eigenlijk wel logisch omdat vliegen nou niet echt de meest hygienische huisgenoten zijn. Zouden dit dezelfde soort wormen zijn als de wormen die vlooien kunnen veroorzaken?
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Plaats reactie