Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Annemieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jan 1970 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Vlooien en ontvlooien

Bericht door Annemieke »

Stronghold is verkrijgbaar bij de dierenarts. Het is een pipetje met vloeistof wat je tussen de schouderbladen aan moet brengen. Heel gemakkelijk en snel. Het werkt tegen vlooien, vlooieneitjes, oormijt en diverse soorten wormen. Een alles-in-één middel dus.

Wij gebruiken het ook en het werkt hardstikke goed.

Groetjes,
Annemieke
Kijk voor meer katteninfo op http://www.dekattensite.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Heb je wel een tapijtspray gebruikt?
Verder kan ik Advantage aanraden, is te verkrijgen bij de dierenarts.
Gebruikersavatar
Alix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 aug 2003 13:52
Locatie: Hulst
Contacteer:

Bericht door Alix »

Hoi,

Ik gebruik zelf ook frontline voor onze 3 katten, eerst de spray maar nu de pipetten. Naar mijn idee werkt het goed.
Het is erg vervelend dat jullie poes onder de vlooien zat en ik zou zeker de DA om advies vragen.

Succes ermee!

Groetjes Alix
me myself and my cats...
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik gebruik inderdaad ook Stronghold en heb nergens geen last meer van.
Maar op het moment dat de katten bij mij kwamen als kitten hadden ze allebei vlooien en toen heb ik ze gewassen met vlooienshampoo. Daarna goed kammen , omgeving behandelen met spray. Speeltjes van stof en alle dekjes goed heet wassen en dan moet je er toch echt wel vanaf zijn. Daarna kan je dan gewoon voorkomen door pipetjes.
Laatst gewijzigd door Shaz op 25 aug 2003 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Alix
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 aug 2003 13:52
Locatie: Hulst
Contacteer:

Bericht door Alix »

Hoi, dit stukje vond ik op de site van frontline...

Aanbrengen gaat via een pipet in de nek of via sprayen. De actieve stof, fipronil, concentreert zich na toediening in de talgklieren van de huid en wordt met het huidvet lange tijd na toediening uitgescheiden. De werking tegen vlooien
bij de kat kan tot 5 weken na toedienig aanhouden. Bij honden zelfs tot 3 maanden na toediening. De vlooien worden gedood door contact met de vetlaag van de huid. Vlooien hoeven dus niet te bijten om bestreden te worden. .

De vlo wordt binnen 24 uur gedood, meestal voordat ze eitjes kunnen leggen. De werking tegen teken is maximaal 4 weken.

Teken worden gedood binnen 48 uur, vóór ze ziekten kunnen overbrengen. De frontline spray kan al gebruikt worden bij puppies of kittens vanaf 1 dag oud! De spot on is bruikbaar vanaf 10 weken.
Door de ophoping in de talgklieren en de lage wateroplosbaarheid van Frontline wordt de effectiviteit niet of nauwelijks beïnvloed door natregenen, zwemmen of baden, zelfs met een shampoo.

Deze vond ik ook nog, misschien is dit iets om in ieder geval nu de vlooien te bestrijden:
Capstar
Een tablet doodt vanaf 15 minuten na het innemen de vlooien die op een dier aanwezig zijn. Capstar is met name geschikt om naast een ander vlooien-bestrijdingsmiddel te gebruiken als het nodig is een ernstige vlooienbesmetting snel te bestrijden of als bestrijding van volwassen vlooien slechts incidenteel nodig is
.


Groetjes Alix
me myself and my cats...
Gebruikersavatar
annastasia
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 17 jun 2003 00:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door annastasia »

Ik gebruik al jaren Frontline spray en nooit geen vlo meer gehad.
Maar je moet het wel goed in zijn huid wrijven en niet alleen op de haren spuiten.
Ik weet niet wat je gebruikt hebt spray of pipet en hoe.
Anna&Cats Afbeelding

Geen paniek, niets is onder controle.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou er zijn honderden soorten vlooien dus het zou best kunnen dat er verschillende vlooien opzitten :???: Ik zou het inderdaad de volgende keer met een handschoen insmeren omdat je anders niet weet of je er zelf last van krijgt.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik ook Anna, ik doe het ook met de blote handen, gebruik de frontline spray bij heel jonge kittens, die ik niet de stress van inspuiten wil aandoen. Omdat ook ik (bij de kittens van boven de 6 weken) niet tevreden was over de Frontline, ben ik overgestapt op Stronghold. Ik gebruik daarnaast ook wel Advantage (voor nog oudere kittens), maar ben meer tevreden over Stronghold. Ik kan je dat dus echt aanraden!

Als je het kitten niet goed ingewreven hebt, is er dus (te) weinig Frontline op het dier terechtgekomen, wat de nog steeds levende vlooien verklaart. Je kunt hem natuurlijk opnieuw insmeren, vanwege de eerste, te lage dosis, hoef je geen maand te wachten.

De rode vlooien zijn vlooien die bloed gezogen hebben en daardoor rood doorschijnen, de zwarte moeten dat nog gaan doen. Succes!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja bij Xandor was ook een te lage dosis gebruikt en dus heb ik die ook sneller weer behandeld.
Had er niet zo'n behoefte aan om bezig te blijven met vlooien vangen :???:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hallo,

Had je pipetjes voor in de nek of Frontline spray???
Als het pipetjes zijn mogen deze dan ook ingewreven worden? Is het dan niet zo dat er een hogere dosis gegeven moet worden?

Katten en Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Misschien wat laat, maar ik denk dat het och goed is om dit even te vermelden. Een kitten mag namelijk ABSOLUUT GEEN pipetjes van Frontline krijgen. Die mogen pas gegeven worden als de kat 1 jaar oud is. Voor die tijd is er Frontline spray voor de kleintjes.
Tevens is het ook zo dat de pipetjes niet ingewreven moeten worden, maar alleen in de nek tussen de schouderbladen moet worden gedruppeld.
De Spray moet je over het hele kitten sprayen en wel zo dat hij helemaal 'nat' is van de spray.
Dit kun je doen daar tegen de haarrichting in te spuiten en daarna met handschoenen (mag ook met blote handen) in te wrijven. Dat het kitten daarna zichzelf gaat wassen is niet zo erg (zei mijn DA, net gebeld), maar je moet het niet in zijn gezichtje spuiten. De kop kan je behandelen door een beetje te sprayen op een washandje en daarna zijn kop ermee in te wrijven. (let op de oogjes en oren!!).

gr BlackPanther999 en de poezekinders
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Chanou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 jul 2003 18:45
Locatie: zuidholland

Bericht door Chanou »

Heb hier nog pipetjes liggen en daar staat dus op katten jonger dan 12 weken en die minder dan 2 kilo wegen de pipetjes van Frontline niet gebruiken. Dus niet pas vanaf 1 jaar.
Ik schrok gewoon van je berichtje, ik gebruik al een paar maandjes die pipetjes bij onze jongsten. Dacht al dat ik het verkeerd op de gebruiksaanwijzing had gelezen, maar nee stond er gelukkig wel goed op.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

daantje schreef:Ik zweer bij Stronghold. Goed voor oormijt, vlooien (ze hebben er niet 1) en voor wormen. Echt ideaal. (wel duur trouwens, da's dan weer een nadeeltje..... 22 euro voor drie pipetjes)
Koop er een naald en een spuitje bij. Trek 0,2 mg. uit de pipet (stronghold voor grote honden) en dien dat toe. (Naald er even afhalen en spuitje in nek leegknijpen) Je kunt er veeeeeel langer mee doen. Ik koop Stronghold voor grote honden en kan uit 1 pipetje 20 kittens doen. Dus niet zo duur :grin:
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »


Heb hier nog pipetjes liggen en daar staat dus op katten jonger dan 12 weken en die minder dan 2 kilo wegen de pipetjes van Frontline niet gebruiken. Dus niet pas vanaf 1 jaar.
Ik schrok gewoon van je berichtje, ik gebruik al een paar maandjes die pipetjes bij onze jongsten. Dacht al dat ik het verkeerd op de gebruiksaanwijzing had gelezen, maar nee stond er gelukkig wel goed op.
Deze informatie heb ik van de DA gehad en ging ik er dus vanuit dat deze informatie correct was en een kitten van 12 weken oud weegt meestal ook geen 2 kilo
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Kleine zwarte zandachtige korreltjes in halflangharige vacht

Bericht door Carol »

Ik borstel Romeo (Ragdoll) wekelijks (hetgeen hij lijdzaam ondergaat) met een speciale borstel en soms daarna nog met de kam. Nu heb ik hem vanmorgen geborsteld en constateerde allemaal kleine zwarte korreltjes (net zand, maar dan zwart) in z'n vacht. Daarna heb ik hem me de vlooienkam geborsteld maar kwam geen vlo tegen, ook jeukt/krabbelt hij nooit en wordt hij regelmatig behandeld met ampul in de nek.
Maar wat zijn die zwarte korreltjes en hoe kan ik dit het beste verwijderen? Iets door z'n voer doen is geen optie want hij eet alleen droge brokjes en vitamine snoepjes.
Moet ik hem wassen met speciale shampo?? Of gewoon iedere dag borstelen tot ze weg zijn?? Graag jullie advies/tips.

Groetjes, Carol
Plaats reactie