Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Een tip die mijn schoonmoeder gaf:

Koop 1 of 2 vlooienbandjes. Knip deze in stukken van ongeveer 5 a 10 cm. Deze stukken leg je tussen/ onder de bank, onder je matras, onder de kast. Een vlooienbandje blijft een langere tijd actief. Katten vinden ze vies en laten ze met rust.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Help!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Zondag is het 2 weken geleden dat ik een vlo ontdekte bij een van mijn katten. Aangezien in nog maar 2 pipetjes (Frontline) had, heb er 2 daarmee behandeld en de derde heb ik met vlooienshampoo behandelt.
Nu ondekte ik gisteren bij een van de katten die een pipetje heeft gehad, 5 levende vlooien, die al bloed hadden gezogen (ze waren bruin) en vanochtend had ik er weer 3, 1 zwarte en 2 bruine?

Hoe kan dit nu, Frontline werkt toch 3 a 4 weken? Op de verpakking staat dat je de katten ook niet vaker dan eens in de 4 weken mag behandelen, dus wat kan ik nu doen? Ik heb heel mijn huis alweer behandeld en alles wat ik kon vinden gewassen op 60 graden, net als ik 2 weken geleden heb gedaan.
Mag ik de katten misschien nog wassen met die vlooienshampoo? Of is dat schadelijk??

gr BlackPanther999
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik heb in het verleden ook wel eens na 3 weken alweer gewassen omdat ik inderdaad nog vlooien vond. Je mag ze nog niet met frontline behandelen maar wassen kan volgens mij geen kwaad. En als je het niet doet heeft al je andere werk ook geen zin, je moet immers bij de bron beginnen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Ik denk ook niet dat het kwaad kan om ze nog eens met die shampoo te wassen. Staat het niet op het flesje vermeld hoeveel keer je ze moet behandelen? Of een maximumperiode ofzo?

Veel succes!!
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

verschillende verhalen en meningen over ontvlooiing

Bericht door miekje »

<titel aangepast door moddy>

Toen we Norris net hadden hoorden we van alles en nog wat aan verschillende verhalen. we wisten echt op den duur niet meer wat we nou wel en niet meer moesten geloven.

En nu weer. Frontline pipetjes mag je schijnbaar niet gebruiken op kittens. Toen we voor het eerst met onze katjes naar onze DA gingen kregen we een kittenwelkomstpakketje. En wat zat daar in? Een pipetje Frontline, maar dat mag blijkbaar helemaal niet gebruikt worden op kittens!
Ikke nu niet meer weet. We hebben het Luna wel gegeven, maar was dat wel zo goed? Ze zijn allebei 4 maanden nu. Wat geven/gaven jullie je kittens eigenlijk?

Ik lees hier ook dat veel mensen in de winter geen antivlooien behandeling doen. Is dat niet nodig dan?

En dan nog iets. Onze katjes komen heel af en toe maar op het balkon. Moeten we ze dan wel om de 5 weken Frontline geven?
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Om de 5 weken? Bij mijn dierenspeciaalzaak zeiden ze dat om de 8 weken meer dan genoeg was. En wij mochten ze inderdaad pas pipetjes Frontline geven toen ze iets van 5 maanden waren ofzo. Ze moesten in ieder geval 2 kilo wegen. Onze Bo was nog iets lichter, maar ze hadden vlooien en ik heb de gok gewaagd. Je kunt het misschien zelf een beetje uitproberen, maar bij ons kan er rustig 8 weken tussenzitten. En B&B komen wel af en toe in de tuin. Een balkon lijkt me nog schoner.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik geef ook altijd Frontline. Ook toen Lana nog jonger was. Ze was toen iets van 4 maanden geloof ik toen ze haar eerste pipetje kreeg.

Maar ik ben niet van plan om ze om de paar maanden die pipetjes te geven. Ze komen hier maar heel af en toe buiten :wink:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

In de bijsluiter van dat pipetje (kregen wij ook in het kittenpakket) stond geloof ik wel een leeftijd, want aan de hand daarvan had ik Desy maar 1 of 2 druppels gegeven en Spooky de rest.
Hier krijgen ze geeneens om de 8 weken, terwijl Spooky elke dag buiten is en Desy ongeveer 1 à 2 keer in de week. Maar geen vlooien.
We behandelen wel als we ze hebben en zomers preventief.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Kleine kittens kun je al vanaf 5 dagen oud inwrijven met frontline spray. Dit doe je op je handen en dan wrijf je het over het kitten heen.
Pipetjes geef je vanaf 4 a 5 maanden. Ik ga bij 8 a 10 weken over op Strongholddruppels omdat ik die kan doseren voor alle kittens.

Zelf weet ik niet hoevaak je dit moet geven want vanwege het grote kattenaantal hier, ontvlooien we standaard maandelijks - althans, in de zomermaanden. In de winter kijk ik de dieren wel na en bepaal aan de hand daarvan of ze al dan niet een drup krijgen.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik vind het inderdaad ook verwarrend. Toen wij Yogi lieten enten was hij 8 weken oud en toen gaven ze inderdaad ook een pakket met een pipet mee. Wij gebruiken de eerste maanden alleen maar de spray omdat ik daarvan zeker weet dat het veilig is. De pipetjes kan je inderdaad pas na een aantal maanden gebruiken als ze een bepaald gewicht bereikt hebben, dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Gewoon altijd voor zeker gaan dus.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik gebruik ook de spray tot ze een maand of 6 zijn. En minimaal 2 kilo.
Het is inderdaad wel verwarrend. Een kennis van me kreeg van haar dierenarts ook pipetjes mee voor haar kittens, terwijl mijn dierenarts nadrukkelijk heeft gezegd dat dat niet goed is voor kittens. Raar. :???:
Ik zou, wat Shaz ook zegt, het zekere voor het onzekere nemen en eerst de spray gebruiken. Die pipetjes zijn redelijk lang houdbaar, dus die kun je dan in het voorjaar wel gebruiken.
Ik ga zelf aan het eind van de maand nog 1x onvlooien en daarna pas weer in het voorjaar. In de winter haal ik wel geregeld de vlooienkam door hun vachtjes om te checken of ze nog steeds vlooivrij zijn.
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Ik heb die van mij nog nooit hoeven behandelen met antivlooienspul. Hier in de buurt hebben de katten volgens mij geen vlooien. En die van mij komen niet buiten. Ik doe dat liever niet. Het is toch gif. Ik geef ze maar eens in de zoveel tijd wormenpasta.

Ze hadden trouwens ook geen vlooien toen ik ze kreeg en ze waren ook wormenvrij. Daar was de fokker heel secuur op.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Wij hadden ook de Frontlinespray, maar ik vroeg me af wat nou het verschil was met de pipetjes.
Heb het even nagekeken en de pipetjes zijn gewoon een stuk sterker. Daarom is het niet goed schijnbaar.

Ze zijn nu 4 maanden en we hebben Luna nu een pipetje gegeven en dat is allemaal goed gegaan.
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Ik heb ze in a die tijd pas 1 pipet gegeven :oops:

Is dat erg???
Ze hebben geen wormen en vlooien eten steriel voer, dwz geen rauw vlees.

Kan toch geen kwaad?????
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Komen je katten veel buiten Brenda?

Ik gaf ze de eerste paar x inderdaad om de maand precies een frontlinepipet , maar doe dit ook niet hoor, het werkt volgens mij een week of 6 zoiezo.
En als je katten verder schoon zijn, lijkt het me niet zon probleem.

Ik heb toen voor Xonya ook zon pipet gekregen in zon doosje met een boekje en alles, en daar stond inderdaad in vanaf 2 kilo pas geven.
K heb m nog steeds in t doosje zitten geloof ik :lol:

Ik haal bij onze dw voor 27 euro een pakketje van 6 pipetten.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Plaats reactie