Vlooien en ontvlooien

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pinguin »

Hoe groot denken jullie dat de kans is dat mijn katten besmet raken met vlooien? Ik woon 2 hoog en snabbel komt alleen buiten in tuig.
Zelf kom ik wel in aanraking met andere katten. (waar ik van uit ga dat die ook niet besmet zijn mry vlooien) Ik zit heel erg te twijfelen of ik ze preventief ga behandelen. Of dat ik gewoon snabbel regelmatig controleer en zolang die schoon is ik niet behandel.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Adriana »

je kunt doorgaans wel zien of een kat vlooien heeft aan onrustig gedrag. en zet hem op een witte/lichte handdoek met kammen en als daar zwarte stipjes in liggen dan is het doorgaans raak. stipje natmaken geeft klein rood vlekje en dan weet je het zeker: vlooien en wormen bestrijden!
maar als ze schoon zijn dan is de kans uiterst klein dat je een eitje mee neemt en dat dit eitje enzo en zo .. hier op 5 hoog met volkstuin ontworm ik af en toe en ontvlooi nooit. ze worden gekamd en behalve veel grijs dons zie ik geen andere beesten.
op de tuin wel teken en daar moet ik erg alert op zijn, nu nog te koud..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pinguin »

thanks. Was aan het twijfelen omdat de dierenarts assistente begon te protesteren en te zeuren omdat ik aan gaf liever de katten niet onnodig met vlooiengif behandel.
Ik controleer snabbel regelmatig en ik ga er van uit dat als die schoon is sproet dat ook zal zijn. Ik probeer sproet wel te controleren maar die vind 2 sec in zijn vacht kijken meer dan genoeg.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door castratenkoor »

Theoretisch kun je altijd zelf een vlo meenemen van buiten of bij kennissen met katten/honden vandaan.
Ikzelf heb al 5 jaar niet meer ontvlooit.
Toen Timo kwam bracht die vlooien mee. Maar dat was de laatste keer.
Gewoon regelmatig kammen ook met vlooienkam en dan de kwam leeghalen boven wit papier oid.
je hoort heel veel dat mensen standaard 2 x per jaar ontvlooien, maar het is onnodig gif toedienen als ze geen vlooien hebben, dus ik ben daar geen voorstander van.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pinguin »

Zucht ik mag weer op nieuw beginnen....... Client waar ik al een aantal weken kwam had verzwegen dat haar kat vlooien had. Ik dacht omdat daar vlak bij water was dat ik werd gestoken door muggen. Maar dit bleken vlooien te zijn. Heb ze alle 2 kunnen controleren en vond bij alle 2 zwarte stipjes. Gelijk advantage gebruikt. En van het weekend weer alles gaan wassen en schoonmaken. Grrr...... Ik baal echt effen als een stekker.
Gelukkig ging het toedienen van de pipet bij sproet erg makkenlijk. Heb hem gewoon een grote bak met eten voor gezet en hij heeft er amper iets van gemerkt. Snabbel reageerde als of die was mishandeld. Sluipen en voor mij weg rennen. Maar hij trok na een uurtje al weer bij.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Dinky »

Dat is inderdaad wel flink balen dan :S
Gelukkig dat je de advantage in elk geval makkelijk toe kon dienen, nu hopen dat het snel bestreden is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door pinguin »

Ik hoop het ook. Ga wel voor de zekerheid de komenden 2 maanden nog 2 keer een pipet geven omdat ik zeker wil weten dat het echt weg is.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door castratenkoor »

Ja dat zou ik zeker doen nog 2 x herhalen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
jane10021
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 nov 2012 08:04

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door jane10021 »

Het vlooienseizoen is natuurlijk al voorbij nu, maar ik heb er toch maar weer een vraag over. Mijn katten hadden echt nooit vlooien, maar de laatste tijd zitten er wat andere katten in de tuin die bij nacht en ontij buiten lopen (ze hebben een tehuis, maar blijkbaar denken sommige mensen anders over 'huis'dieren). Dus ik denk dat die wat vlooien hebben achtergelaten in onze tuin. En mijn katten gaan wel soms een uurtje naar buiten.
In elk geval, anderhalve maand geleden merkte ik vlooien bij mijn katten.
Ik heb ze eerst frontline gegeven, dat hielp niets.
Toen is 1 kat naar de dierenarts gegaan en die heeft zo'n spuit gekregen tegen vlooien, maar dat dood niet de volwassen exemplaren, het maakt ze alleen volkomen onvruchtbaar. Daarbij heeft ze Advantage gekregen, wat de volwassen vlooien zou moeten doden.
De andere kat kreeg Stonghold.
Verder heb ik veel gestofzuigd, schoongemaakt en de boel in de gaten gehouden.
Hun slaapplekken zijn schoon. Als ik ze met een vergrootglas controleer zie ik niets. Geen vlooienei (dat was wel anders vóór ze behandeld waren) of vlooienpoep, ook niet in hun vacht.
Ik kan maar één van de katten kammen, en toen ik dat laatst deed, kwamen er 2 kleine dode vlooien uit. Verder niets dus ook geen vlooienpoep.
Ik heb het idee dat de stronhold dus goed werkt, kat pikt buiten een vlo op, en die vlo bijt en gaat gelijk dood.
En zo hoort het toch ook? Wat denken jullie, is de kat nou in theorie beschermd en vlovrij min of meer, of moet ik nog meer doen?

En omgevingsspray, met welke hebben jullie goede ervaringen? Wij zitten veel op de grond, dus ik wil eigenlijk geen heftige gifspullen op die grond. Kleine kinderen die over de vloer kruipen en dan hun handen in hun mond steken kan ik niet tegenhouden. Ik heb wel de hele vloer met een stoomreiniger gedaan voor de kieren vooral.
Maar ik vraag me ook af waar ze die verse nieuwe vlooien vandaan haalt. Zouden er met dit weer in deze tijd van het jaar nog steeds vlooien buiten zitten?

Alvast fijn oud-en-nieuw!
jane
Renatevanderveer

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Renatevanderveer »

Persoonlijk vind ik het niet zo prettig om iets aan te brengen in de omgeving.
Bestrijd het dier, niet de omgeving, naar mijn mening werkt dat veel effectiever.
Anne87

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Anne87 »

Ik bestrijd de vlooien op de katten, en we stofzuigen het hele huis van top tot teen en wassen alles wat van stof is en gewassen kan worden (dekentjes op de bank, beddengoed, noem maar op). Dat werkt hier voldoende.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door eveline1982 »

Als je niks meer vind en alleen dode expemplaren dan hoef je niet verder in te grijpen. Loopt het toch de spuigaten uit dan zou ik de omgeving ook behandelen. Vlooien worden steeds taaier en moeilijker te bestrijden! Stofzuigen en warm water vinden ze alleen maar lekker warm en aangezien ze zich vast kunnen klemmen en in de stofzuiger verder kunnen leven is dat niet voldoende bij een echte plaag. Je zou ook een goede vlooienband kunnen kopen en 1 deel in de stofzuiger leggen de rest onder de banken en kasten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Anne87 »

Ja dat laatste doen wij inderdaad ook, stuk vlooienband in de stofzuiger. En indien je iets met warm water doet, afwasmiddel gebruiken. Ik kam de katten uit als ze vlooien hebben (daarnaast gebruik ik Advantage), en de kam maak ik na elke streek schoon met warm water met afwasmiddel. Daardoor gaan de vlooien die op de kam zitten ook dood. En daarna doorspoelen in de wc. Weg met die beesten.
jane10021
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 nov 2012 08:04

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door jane10021 »

Hoi,

Nou, een stoomreiniger is geen warm water hoor, het komt er werkelijk kokend uit. Ook nog op 5 cm. afstand is het heet genoeg om blaren van te krijgen.
Ooit, gelukkig erg veel jaren geleden, heb ik een echte verschrikkelijke vlooienplaag gehad. Toen deed ik een stuk sterk klevend tape om de stofzuigerslanguitgang, om ervoor te zorgen dat de vlooien die ik had opgestofzuigd er niet uit zouden kunnen springen. Ik geloof dat ik in al die tijd 1 keer een vlo op zo'n stuk tape heb zien zitten. Ik denk dat vlooien in een stofzuiger dus wel meestal gewoon in de stofzuiger blijven, en daar zit ik niet zo mee ;-)

Maar waar zouden ze die vlooien vandaan halen? Zou dat nog steeds van buiten komen? Ik zie hier in huis niets, en ik heb echt overal schoongemaakt. Daar maak ik me wel veel zorgen over.
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Vlooien en ontvlooien

Bericht door Mleen »

Op de dag dat wij onze kittens gingen halen zijn ze ontvlooid met een spray. Dat is nu 9 dagen geleden.

Toch vond ik vandaag op 1 van de kittens 2 vlooitjes... Moet ik ze nu allebei weer behandelen? Dat lijkt me iets te snel na de vorige behandeling?
Deze week krijgen ze ook hun eerste enting, is dit iets dat ik even moet vermelden?
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Plaats reactie